Σάββατο, 31 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοΐα: Έρχονται αυξήσεις 10% στα εισιτήρια

Ακτοπλοΐα: Έρχονται αυξήσεις 10% στα εισιτήρια

|

Ο «πράσινος» πληθωρισμός στην ακτοπλοΐα που έρχεται λόγω των νέων πιο φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων θα είναι ο μεγάλος πονοκέφαλος το 2024 για το Υπουργείο Ναυτιλίας καθώς ο κλάδος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστος από το προσεχή Μάιο, με την ένταξη της Μεσογείου στις περιοχές ελεγχόμενων εκπομπών θείου (emissions control areas -ECAs).

Αυτό σημαίνει ότι στη Μεσόγειο Θάλασσα θα επιτρέπεται μόνο η χρήση καυσίμου περιεκτικότητας 0,1% σε θείο, ένα καύσιμο πιο φιλικό προς το περιβάλλον αλλά και 35% τουλάχιστον ακριβότερο από το σημερινό υψηλού θείου, με βάση την τρέχουσα διαφορά τιμής των δυο καυσίμων. Αυτό σημαίνει μία αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 10-12% τουλάχιστον, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας.

Νέα επιβάρυνση στην ακτοπλοϊα

«Μιλάμε για μια σίγουρη επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δε θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα» δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος.

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι αυξήσεις στο κόστος καυσίμων δεν αφορά όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας. Το νέο καύσιμο μειωμένου θείου δεν υποχρεούνται να χρησιμοποιήσουν όσα συμβατικά πλοία δεν έχουν εγκατεστημένα συστήματα καθαρισμού (scrubbers). Επίσης δεν αλλάζει κάτι στα ταχύπλοα τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένου θείου.

Τα ακριβά καύσιμα και τα ταχύπλοα

Αυτό σημαίνει ότι οκτώ πλοία της Attica Group που έχουν εγκαταστήσει scrubbers και όλα τα ταχύπλοα δεν θα αγοράζουν το νέο ακριβό καύσιμο. Αντιθέτως βέβαια η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου θα έρθει αντιμέτωπη με το νέο υψηλότερο κόστος.

Ωστόσο, η νέα πραγματικότητα μπορεί αν δημιουργήσει ευρύτερες ανατιμητικές τάσεις δεν αποκλείεται να «παρασύρουν» και τα ταχύπλοα γεγονός που απαιτεί αυξημένη ετοιμότητα από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Τις προκλήσεις αυτές και τις ανατιμητικές τάσεις που θα δημιουργήσει στο σύνολο του κλάδου η νέα πραγματικότητα  καλείται να την διαχειριστεί ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, αξιοποιώντας το Παρατηρητήριο Τιμών και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Το «παγωμένο» κρατικό ναυλολόγιο

Παράλληλα ένα ακόμη πρόβλημα που συνδέεται με το αυξημένο κόστος καυσίμων και καλείται να διαχειρισθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας  είναι τα μισθώματα των αγόνων γραμμών. Η νέα προκήρυξη που αφορά τις δρομολογιακή περίοδο από τον Νοέμβριο του 2024 μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του 2025 δεν έχει λάβει υπόψη της το αυξημένο λειτουργικό κόστος των πλοίων και τα μισθώματα κινούνται στα ίδια επίπεδα με αυτά των προηγούμενων χρόνων.

Ο λόγος είναι ότι τα κονδύλια προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το μήνυμα που έχουν λάβει οι ακτοπλοϊκές είναι ότι δεν προβλέπονται περισσότερα κονδύλια. Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναγνωρίζει το πρόβλημα αλλά στην πράξη προς το παρόν τουλάχιστον δεν έχει τη δυνατότητα να παρέμβει. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν μπορεί στη συνέχεια να τροποποιήσει τα μισθώματα γιατί πρόκειται για διεθνείς διαγωνισμούς, οι οποίοι για να αλλάξει το μίσθωμα θα πρέπει να επαναπροκηρυχθούν.

Η μόνη λύση που προβάλει αυτή τη στιγμή είναι η επιβολή επίναυλου καυσίμου κάτι που φαίνεται να εξετάζεται από το Υπουργείο. Πρόβλημα συνιστά για τον ακτοπλοϊκό κλάδο και το κρατικό ναυλολόγιο, το οποίο παραμένει στα ίδια επίπεδα από το 2018.

Ο νέος κανονισμός FuelEU και το εμπόριο ρύπων

Δυο ακόμη προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα και λειτουργούν αυξητικά στον «πράσινο πληθωρισμό» είναι ο νέος κανονισμός  FuelEU και το εμπόριο ρύπων. Όσον αφορά τον κανονισμό FuelEU τίθεται σε ισχύ με το καλημέρα του 2025 σε όλη τα πλοία 5.000 gt και άνω και θεσπίζει όρια για την ένταση των αερίων στα πλοία, επιφέροντας ανάλογη αύξηση του κόστους.

O κανονισμός προβλέπει μείωση 2% στην ένταση των αερίων του άνθρακα έως το 2025, 6% έως το 2030, 14,5% έως το 2035, 31% έως το 2040, 62% έως το 2045 και 80% έως το 2050. Αυτό σημαίνει ή την αντικατάσταση ενός μικρού μέρους αρχικά του καυσίμου του στόλου της εταιρείας από εναλλακτικά καύσιμα ή την καταβολή προστίμου. Για το 2025 και τα αμέσως επόμενα χρόνια θεωρείται πολύ δύσκολη αυτή η αντικατάσταση αλλά και εφόσον γίνει, το ερώτημα εάν το καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι φθηνότερο από το συμβατικό, δεν έχει απαντηθεί.

Τα δικαιώματα ρύπων

Παράλληλα τρέχει για δεύτερο χρόνο η ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 θα πρέπει οι εταιρείες, να καταβάλουν τα πρώτα τους δικαιώματα για το 40% των επαληθευμένων εκπομπών τους που αναφέρθηκαν για το 2024. Αυτό στη συνέχεια θα αυξηθεί στο 70% των επαληθευμένων εκπομπών που αναφέρθηκαν για το 2025- 2027 και μετά για το 100% των εκπομπών τους.

Προς το παρόν πάντως και στους δυο κανονισμούς η ευρωπαϊκή και ελληνική ακτοπλοΐα επωφελείται κάποιων εξαιρέσεων καθώς δεν αφορά πλοία που συνδέουν νησιά με πληθυσμό κάτω 200.000 κατοίκους. Στη χώρα μας οι νέοι κανονισμοί ισχύουν άμεσα για τις γραμμές της Κρήτης (Πειραιάς-Ηράκλειο και Πειραιάς-Χανιά) και τις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής.

Το τρυκ με τα καύσιμα

Για τις γραμμές της Κρήτης δικαιώματα καταβάλλει μέχρι τώρα μόνο η Attica Group καθώς οι Μινωικές Γραμμές η άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται τη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο δεν καταβάλλει δικαιώματα γιατί στα δρομολόγια της έχει προσθέσει τη Μήλο που έχει πληθυσμό πολύ μικρότερο των 200.000 κατοίκων με αποτέλεσμα με το «τρικ» αυτό να γλυτώνει την αγορά δικαιωμάτων.

Άλλωστε για τον λόγο αυτό η Attica είχε επιβαρύνει το εισιτήριο για την Κρήτη με δυο περίπου ευρώ ανά επιβάτη από το2024, και όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το λειτουργικό κόστος του Ομίλου επηρεάσθηκε από την επιβάρυνση για αγορά δικαιωμάτων ρύπων, από ένα πόσο ύψους 14,1 εκατ. ευρώ, στο εννεάμηνο του 2024.

Πληροφορίες από: https://www.ot.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Η ώρα της κάλπης, ποιοι είναι υποψήφιοι (πίνακες)

Το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 διεξάγονται οι εκλογές για το νέο Διοικητικό Συμβούλιο, την Ελεγκτική Επιτροπή και την Ομοσπονδία – Δικαίωμα ψήφου για όλα τα μέλη με συμβολική καταβολή 5€

Συνάντηση Βρούτση – Αθανασίου για τις αθλητικές υποδομές της Σύρου, διήμερη επίσκεψη του Υπουργού στο νησί

Κρίσιμες παρεμβάσεις για την επαναλειτουργία του κλειστού γυμναστηρίου και του προπονητηρίου στη Βάρη στο επίκεντρο της συνάντησης – Ο Αν. Υπουργός Αθλητισμού στη Σύρο άμεσα (31/05 - 01/06) για επιτόπιο έλεγχο των εγκαταστάσεων

Πάρος: Επίσκεψη αντιπροσωπείας του Δήμου στο κρουαζιερόπλοιο «National Geographic Orion»

Το διεθνούς φήμης πλοίο εξερεύνησης θα επισκεφθεί την Πάρο συνολικά 11 φορές εντός του 2025, ενισχύοντας την εικόνα του νησιού ως αυθεντικού και εναλλακτικού προορισμού

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας: Ιερά Αγρυπνία για την Απόδοση του Πάσχα στον Ιερό Ναό Φιλοτίου

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Καλλίνικος τέλεσε την ακολουθία της Αγρυπνίας και ευλόγησε το εκκλησίασμα στην Ορεινή Νάξο

ΑΟ Θήρας: Ο Ματτέο Φρέσκι παραμένει στον πάγκο και για τη σεζόν 2025-2026

Η διοίκηση της ομάδας της Σαντορίνης ανανέωσε τη συνεργασία της με τον Ιταλό προπονητή για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, αναγνωρίζοντας τη σημαντική του συμβολή στην αγωνιστική επιτυχία

ΠΟΞ – Σαντορίνη: 6ο Περιφερειακό Συνέδριο και ο Τουρισμός στο σταυροδρόμι της ανάπτυξης και της βιωσιμότητας

Στις 4 Ιουνίου, εκπρόσωποι της κυβέρνησης, της αυτοδιοίκησης και του τουριστικού κλάδου συναντώνται στα Φηρά για να συζητήσουν το μέλλον του τουρισμού στο Νότιο Αιγαίο

+πλεύση 2025: Ένας διάπλους ζωής και ελπίδας στα ακριτικά νησιά

Ιατρικές εξετάσεις, εκπαιδευτικές δράσεις, έργα υποδομής και υποτροφίες σε μαθητές από 8 νησιά του Αιγαίου – Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο 11ος Διάπλους της +πλεύσης

Κέα – “Sea You There”: Εθελοντική δράση καθαρισμού στην Κορησσία

Εθελοντική δράση «Sea You There» στην Κορησσία Κέας την Τρίτη 4 Ιουνίου! Καθαρισμός παραλίας, παιδικές δραστηριότητες, μουσική, χορός και διαγωνισμοί για όλους!

Η Ολυμπιακή Φλόγα φωτίζει τη χειμερινή Ελλάδα του 2025

Η Λαμπαδηδρομία των Χειμερινών Αγώνων «Μιλάνο – Κορτίνα 2026» περνά από 41 ελληνικούς προορισμούς, αναδεικνύοντας την πολιτιστική ταυτότητα και τη δυναμική του χειμερινού τουρισμού

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Νάξος: «Έφυγε» ο Αντώνης Καρούσης, θλίψη στην Κωμιακή για τον αγαπητό συγχωριανό

Ο ήσυχος και αγαπητός Αντώνης Καρούσης, με ρίζες στην Κωμιακή και παρουσία στην Αθήνα, έφυγε λίγο πριν επιστρέψει στο χωριό του – Η εξόδιος ακολουθία τελείται σήμερα

Νάξος: Δωρεάν προληπτικές εξετάσεις από το “Naxos Medical” μέσω του προγράμματος «Προλαμβάνω»

Έγκαιρη πρόληψη για τα καρδιαγγειακά νοσήματα με αξιοπιστία και ανθρώπινη φροντίδα – Δωρεάν αιματολογικός έλεγχος για όλους τους πολίτες

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Γ. Παπαδόπουλος: “Μειωμένη κατανάλωση και έλλειψη προσωπικού, αλλάζουν τα δεδομένα στην εστίαση”

Ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου και περιφερειάρχης της ΠΟΕΣΕ στο Νότιο Αιγαίο μιλά για τις νέες τουριστικές συνήθειες, τις προσαρμογές των επιχειρήσεων και την πίεση που δέχεται ο κλάδος ενόψει καλοκαιριού.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεύσεις Ναξιώτικες, με υπογραφή: Η συνεργασία του “Φάρου του Αλυκού” με τη “Φάρμα Ρώτα”

Με αγάπη για την τοπική παραγωγή και αφοσίωση στη γαστρονομική ποιότητα, το εστιατόριο του Αλυκού ξεκινά δυναμικά τη σεζόν με πρώτες ύλες από τη φημισμένη φάρμα της Νάξου

Πάρος: «Διακομιδές ντροπής»: Δύο ημέρες ταλαιπωρίας για ηλικιωμένη ασθενή που ταξίδεψε στη Σύρο (!!!)

Σφοδρή κριτική από τον Κώστα Αργουζή για την άρνηση ενεργοποίησης του υγειονομικού ελικοπτέρου Πάρου – Τι καταγγέλλει για την αλυσιδωτή διακομιδή και το κόστος για κράτος και ασθενή