Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΘέατροΕλλάδα - Χατζηπαναγιώτης: "Η πρώτη μου φορά στο θέατρο ήταν σε έργο...

Ελλάδα – Χατζηπαναγιώτης: “Η πρώτη μου φορά στο θέατρο ήταν σε έργο του Καμπανέλλη”

|

«Μου αρέσει ο τρόπος με τον οποίο ένας καλός συγγραφέας μπορεί να αποτυπώσει την προφορικότητα του αισθήματος, τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσει. Οι λέξεις δημιουργούν αίσθημα», επισημαίνει ο Χρ. Χατζηπαναγιώτης

«Η πρώτη μου επαφή με τα κείμενα του Ιάκωβου Καμπανέλλη ήταν στα παιδικά μου χρόνια. Ηταν η πρώτη φορά που είδα θέατρο στο Αναγνωστήριο της Αγιάσου της Λέσβου. Τον αρχαιότερο πολιτιστικό σύλλογο στην Ελλάδα, όπως αναφέρει ο ιστορικός του νεοελληνικού θεάτρου Γιάννης Σιδέρης. Ιδρύθηκε το 1896, δηλαδή πριν ακόμη απελευθερωθεί η Μυτιλήνη. Από την Αγιάσο καταγόταν ο πατέρας μου. Σκεφτείτε, ένα χωριό που είχε και θεατρική αίθουσα», ξεκινάει τη συζήτηση με την Γιώτα Συκκά στην εφημερίδα “Καθημερινή”  ο ηθοποιός Χρήστος Χατζηπαναγιώτης.

Αφορμή για την αναμόχλευση των αναμνήσεων είναι η παράσταση «Αυτός, ο Αλλος και το παντελόνι του» με δύο μονόπρακτα του «πατριάρχη του νεοελληνικού θεάτρου», που περιοδεύει σε όλη τη χώρα. Τα «Αυτός και το παντελόνι του» και «Επικήδειος» του Ιάκωβου Καμπανέλλη παρουσιάζονται σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη. Μία παράσταση που είχαμε την τιμή να την δούμε στη Νάξο και στα πλαίσια του Φεστιβάλ Νάξου την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου στον Πύργο Μπαζαίου. 

Και τα δύο αφορούν δύο μοναχικούς ανθρώπους. Ενας άνθρωπος μόνος του όταν σκίζεται το παντελόνι του –ένα έχει όλο κι όλο– αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι σε θέση να το ράψει για να πάει αύριο στη δουλειά του. Και όσο προσπαθεί, μιλάει απευθυνόμενος στα έπιπλά του.

«Είναι τόσο δυνατό το αίσθημα του κειμένου, που παραμένει αναλλοίωτο στον χρόνο. Χτυπάει κατευθείαν στην καρδιά του θεατή. Στον “Επικήδειο” ένας συγγραφέας, επιστρέφοντας από την κηδεία ενός άλλου συγγραφέα που έγινε στο Α΄ Νεκροταφείο, τηλεφωνεί σε έναν κοινό τους φίλο, επίσης συγγραφέα, περιγράφοντάς του τι έγινε. Στη συζήτησή τους ξεδιπλώνεται η απέραντη ματαιοδοξία του ανθρώπινου είδους και οι μικρότητες».

festi.jpgΣτον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη αρέσουν τα νεοελληνικά έργα. «Μου αρέσει ο τρόπος με τον οποίο ένας καλός συγγραφέας μπορεί να αποτυπώσει την προφορικότητα του αισθήματος, τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσει. Οι λέξεις δημιουργούν αίσθημα, γι’ αυτό λένε ότι το θέατρο είναι καλό κανείς να το σπουδάζει στη γλώσσα του». Στο πέρασμα των χρόνων συνειδητοποίησε επίσης «πόσο λάθος είναι να κλειδώνει κανείς πράγματα, ήχους, κινήσεις… Δεν κλειδώνω τίποτα. Είμαι ανοιχτός στις προκλήσεις».

Η υποκριτική για εκείνον είναι μια διαρκής διαδικασία γνώσης του εαυτού σου και του περιβάλλοντός σου. «Προσπαθώ να μην υποδύομαι, αλλά να είμαι στη σκηνή και να παίζω με την αθωότητα που θα έπαιζε ένα παιδί. Να μη δημιουργώ εγώ κανόνες, αλλά η κατάσταση να μου δημιουργεί κανόνες. Θέλω να έχω τη διαδρομή του ρόλου και να κολυμπάω ελεύθερα. Ετσι μπορείς να φτάσεις σε ένα σημείο που τα στοιχεία του ρόλου να επικρατήσουν των δικών σου στοιχείων. Για να μπορέσει η μεταμόρφωση να γίνει αθόρυβα και εσωτερικά».

Στη συζήτηση συχνά μιλάει για το Μεγαλοχώρι και το Πλωμάρι όπου μεγάλωσε. «Ο πατέρας μου ήταν δάσκαλος, η μητέρα είχε τελειώσει τις Ουρσουλίνες. Στο νησί έμεινα μέχρι τα 15 μου. Πόσο μου αρέσει να πηγαίνω σήμερα! Πιτσιρικάς, έβλεπα τον ορίζοντα στο βάθος και ήθελα να φύγω. Οταν μαθεύτηκε το νέο της μετάθεσης του πατέρα στην Αθήνα, όλοι έκλαιγαν κι εγώ χαιρόμουν. Εχω μια καταπληκτική αδελφή, μικρότερη τέσσερα χρόνια, σπουδαίο πλάσμα και μεγάλο στήριγμα. Οι γονείς μας ήταν αυστηροί. Η μάνα φρόντιζε για τους παραμυθάδες, τα βιβλία του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν, της Πηνελόπης Δέλτα. Ημουν πολύ καλός μαθητής, αλλά με την πίεση των γονιών μου. Η πίεση αυτή πολλές φορές υπήρξε και λάθος».

Ηθοποιός
Στην Αθήνα πήγε στο Α΄ Γυμνάσιο στην Πλάκα, από όπου και αποφοίτησε. Τότε έκανε την επανάστασή του. Οι γονείς δεν ήθελαν να γίνει ηθοποιός. Εκείνος πήγε στο Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο του Λεωνίδα Τριβιζά. «Τα πρώτα χρόνια ήταν δύσκολα, αλλά ευτυχώς από νωρίς άρχισα να δουλεύω με σημαντικούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Ηταν ένα καλό σημάδι για τους γονείς, που σιγά σιγά άρχισαν να το απολαμβάνουν».

Από τη δεκαετία του ’80 που ξεκίνησε άλλαξαν πολλά. «Σήμερα ζούμε μια πολύ δύσκολη στιγμή για όλα τα επαγγέλματα και πολύ περισσότερο για το θέατρο. Μια περίοδο μεγάλων αλλαγών, και τέτοιες στιγμές δημιουργούνται πολλές αναταραχές, με πολλά θύματα… Συχνά αισθάνομαι ότι μοιάζει με μικρό μεσαίωνα. Δεν μπορείς να πεις ελεύθερα τη γνώμη σου, κι αν την εκφράσεις και είναι αντίθετη με αυτό που αποκαλούν κοινό αίσθημα, λιθοβολείσαι. Μπαίνεις στον μύλο των σόσιαλ μίντια».

Στην Αθήνα τα μονόπρακτα του Καμπανέλλη θα παρουσιαστούν από τις 15 Σεπτεμβρίου στου Ζωγράφου, στο Χαϊδάρι, στη Νέα Σμύρνη και από τις 30 του μηνός μέχρι τις 2 Οκτωβρίου στο θέατρο Σταθμός, ενώ τον χειμώνα θα ταξιδέψουν σε μεγάλες πόλεις. Εν τω μεταξύ ο Χρ. Χατζηπαναγιώτης ξεκίνησε τις πρόβες για το «Μπαμπάδες με ρούμι» των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα που θα ανέβει στο θέατρο Αλίκη. Μαζί και η Βίκυ Σταυροπούλου, με την οποία παίζει συχνά τα τελευταία 20 χρόνια. Αγαπημένοι φίλοι και συγκάτοικοι από το 1999, μοιράζονται την ίδια στέγη αλλά και μια μικρή αγροτουριστική μονάδα στη Μεσσηνιακή Μάνη. «Μου αρέσει πολύ να ασχολούμαι με τη φύση. Φύτεψα πορτοκαλιές, μηλιές, αχλαδιές, λωτούς, μουριές. Τέσσερα στρέμματα έξω από ένα χωριό, με έναν υπέροχο ορίζοντα στον Μεσσηνιακό κόλπο και στη Μεσόγειο. Ο ορίζοντας χάνεται αν μένεις στην Αθήνα κι εμένα μου λείπει. Πάντα ψάχνω τον ορίζοντα».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων: 10 χρόνια «ελληνικού ήχου» και συναυλία στην Κέρο

Από τις 20 Αυγούστου έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2025, το φεστιβάλ γιορτάζει τη δεκαετία του με επτά συναυλίες και αποκορύφωμα τη μυσταγωγική βραδιά στην Κέρο.

Εκδήλωση Κλασικής Μουσικής στην Παναγία Εκατονταπυλιανή για τα 100 χρόνια του Συλλόγου Παρίων – Αντιπαρίων

Με τη συμμετοχή του Μητροπολίτη Παροναξίας κ. Καλλινίκου και του κουαρτέτου εγχόρδων «Αέναο», τιμήθηκε η ιστορία και η προσφορά του Συλλόγου «Η Εκατονταπυλιανή»

ΕΕΕΕΚ Νάξου: Καταγγελίες για ακατάλληλες εγκαταστάσεις, απαντήσεις on camera από τον Φώτη Μαυρομμάτη (video)

Στο προσκήνιο οι συνθήκες φοίτησης μαθητών με αναπηρία στη Νάξο – Τι καταγγέλλει η αντιπολίτευση, τι απαντά ο αντιδήμαρχος Παιδείας. (video)

Νάξος: Πρόσκληση στους κατόχους voucher για εγγραφή στους δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Ανακοίνωση – Πρόσκληση για εγγραφές με voucher στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς και τις Δομές ΚΔΑΠ

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νάξος – Χαλκί: Συνελήφθησαν δύο άνδρες για κλοπή της Ελληνικής σημαίας από το Μνημείο Ηρώων

Σοβαρό περιστατικό προσβολής συμβόλων – Στα χέρια της Αστυνομίας οι δράστες - Η ανακοίνωση της Αστυνομίας

Αμοργός – Γιορτή Ξεροτήγανου: Απόψε (02/09) ένα γλυκό έθιμο που έγινε θεσμός

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου η Αιγιάλη γεμίζει με άρωμα μελιού, κανέλας και μουσικής (αφίσα)

Αρχαία Αρκεσίνη στην Αμοργό: Από την Πρωτοκυκλαδική περίοδο έως το Ενετικό Καστέλι

Από τις πρώτες ιδιότυπες πόλεις των Κυκλάδων μέχρι το μεσαιωνικό κάστρο, μια μοναδική ιστορική διαδρομή πάνω σε λείψανα αιώνων.

Τήνος: Ομόφωνο ψήφισμα για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά

Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Παναγιώτη Κροντηρά, το Δημοτικό Συμβούλιο Τήνου ζητά από την κυβέρνηση την πλήρη αξιοποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2022/542 για τη στήριξη της νησιωτικότητας.

Ιταλία – Ισπανία: Μεγάλο ντέρμπι στη Λεμεσό, προβάδισμα για τη «Ρόχα»

Η μάχη της 4ης αγωνιστικής στο Eurobasket 2025 αναμένεται συναρπαστική – Η Ισπανία δείχνει να βρίσκει ρυθμό και ποντάρει στη «βαριά φανέλα» της.

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

ΑΑΔΕ: Πρόστιμα και 48ωρο «λουκέτο» σε επιχειρήσεις νησιών (Πάρος) για φοροδιαφυγή

Εντατικοί έλεγχοι σε Ρόδο, Πάρο, Χανιά, Ύδρα, Κέρκυρα και Πειραιά αποκάλυψαν περισσότερες από 400 παραβάσεις για μη έκδοση αποδείξεων.

Νάξος: Τραυματισμός καβοδέτη στο λιμάνι, εξήλθε αυθημερόν από το Κέντρο Υγείας

εργατικό ατύχημα σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης κατά την πρόσδεση πλοίου στο λιμάνι της Νάξου, με 30χρονο καβοδέτη να τραυματίζεται ελαφρά.

Ρωγμές στο ελληνικό τουριστικό θαύμα: Η Σαντορίνη χάνει έδαφος, η κλιματική κρίση πιέζει

Μετά τα 21,7 δισ. ευρώ που απέφερε ο τουρισμός το 2024, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με υπερφόρτωση υποδομών, λειψυδρία, στεγαστικό χάος και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος – “Στου Βασιλαρακιού”: 3 γενιές, dry-aging κρέατα και «ωραιότερο επιδόρπιο του γαλαξία»

Στην καρδιά του ορεινού Κυνίδαρου, μια χασαποταβέρνα από το 1931 συνεχίζει να μαγεύει γαστρονομικά τους επισκέπτες.