Παρασκευή, 13 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΘέατροΔημ. Ημελλος: «Η τέχνη δεν είναι αναπαράσταση της ζωής, αλλά μετάφραση της...

Δημ. Ημελλος: «Η τέχνη δεν είναι αναπαράσταση της ζωής, αλλά μετάφραση της ζωής”

|

Μία από τις θεατρικές ασκήσεις του Δημήτρη Ημελλου που αγαπούσαν οι μαθητές του ήταν αυτή που εστίαζε στη διαρκή ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων των ηθοποιών επί σκηνής, ανά πάσα στιγμή.

Της Βαρβάρας Σαββίδη (Kathimerini.gr

Η άσκηση ήταν η εξής: Οι συμμετέχοντες χωρίζονταν σε δύο ομάδες. Η μία έπρεπε να σταθεί με την πλάτη γυρισμένη. Οσοι βρίσκονταν στην άλλη ομάδα, σε τυχαίο χρόνο, σήκωναν αθόρυβα το χέρι και έδειχναν προς την πλάτη ενός συμμαθητή. Εκείνος μπορούσε να γυρίσει μόνο όταν διαισθητικά αντιλαμβανόταν ότι κάποιος τον κοίταζε και έδειχνε προς αυτόν. Μια μαγική διαδικασία, όπως μας μεταφέρει παλιά μαθήτριά του.

Αυτή η επιμονή του Δημήτρη Ημελλου στη σημασία της αδιάκοπης ροής ενέργειας μεταξύ των ηθοποιών επί σκηνής ήταν εμφανής και στον τρόπο που έπαιζε κι ο ίδιος. Ηταν διαρκώς παρών, όποτε γύριζες το βλέμμα να τον κοιτάξεις, ακόμη κι αν εκείνη τη στιγμή δεν είχε κάποια ατάκα ή δεν επικεντρωνόταν η σκηνή στον δικό του ήρωα. Μια ενέργεια που, μαζί με την ευγένεια και τη σεμνότητα που τον διέκριναν, την αγάπη και την αφοσίωση με την οποία δινόταν ολοκληρωτικά στο θέατρο, έφτανε έως εμάς, τους θεατές, και μας διαπερνούσε.

Εφυγε από τη ζωή ο Ναξιώτης ηθοποιός Δημήτρης Ημελλος

Οι άνθρωποι που μας έχουν κάνει να συγκινηθούμε με τις ερμηνείες τους, αγγίζοντας μέσα μας περιοχές που ίσως μας ήταν άγνωστες, αφήνουν ισχυρό αποτύπωμα πίσω τους. «Νιώθω σαν να έχασα δικό μου άνθρωπο, ενώ δεν τον γνώριζα», γράφουν αυτές τις μέρες στα κοινωνικά δίκτυα θεατρόφιλοι, σινεφίλ, αλλά και το ευρύ κοινό που αγάπησε τον τηλεοπτικό Δημήτρη Ημελλο, για την απώλεια του σπουδαίου ηθοποιού σε ηλικία μόλις 57 ετών, που νικήθηκε από τον καρκίνο. Από τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου που ανακοινώθηκε ο θάνατός του, όλες οι παραστάσεις αφιερώνονται στη μνήμη του, ενώ οι αναρτήσεις των συναδέλφων του πλημμυρίζουν από αγάπη.

Για τους θεατρόφιλους, ο Δημήτρης Ημελλος ταυτίζεται με την ανανέωση του ελληνικού θεάτρου από τη δεκαετία του ’90 και μετά και τη συμμετοχή του σε παραστάσεις νεοσύστατων ομάδων και σκηνών. Μια από αυτές ήταν η «Φρεναπάτη» του Τόνι Κούσνερ, η εναρκτήρια παράσταση του θεάτρου Πορεία το 2000, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, όπου ο Δημήτρης Ημελλος υποδύθηκε τον ποιητή Ματαμόρ, ρόλο που του χάρισε το βραβείο «Δημήτρης Χορν», που κι εκείνο για πρώτη φορά τότε απονεμήθηκε.

Το όνομά του συνδέθηκε επίσης με μια εμπνευσμένη εποχή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού. Υπό την καθοδήγηση του Στάθη Λιβαθινού την περίοδο 2001-2007 και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Νίκου Κούρκουλου, η Πειραματική σύστησε νέα πρόσωπα που τότε έκαναν τα πρώτα τους βήματα. Η σημαντικότερη ίσως ερμηνεία του εκεί ήταν όταν υποδύθηκε τον Μολιέρο στο έργο του Μ. Μπουλγκάκοφ «Μολιέρος – Εταιρεία Υποκριτών» που ανέβηκε τη σεζόν 2004-2005. Αυτή την παράσταση μνημόνευσε το βράδυ της περασμένης Τετάρτης ο κ. Λιβαθινός εμφανώς συγκινημένος, κατά την υπόκλιση της τρέχουσας σκηνοθεσίας του στο Εθνικό, αποτίνοντας φόρο τιμής στον πρώην μαθητή και επί χρόνια στενό συνεργάτη του. Αξέχαστος παραμένει κι ο Ραγκόζιν του Ημελλου στον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι, που ανέβηκε το 2007 από την Πειραματική, την οποία κατάφερα να δω εκείνα τα Χριστούγεννα, καθισμένη στα σκαλάκια τού «Από Μηχανής» και τις έξι ώρες της παράστασης, ύστερα από μεγάλη αναμονή σε λίστα για ένα εισιτήριο.

Ο Δημήτρης Ημελλος δεν φοβόταν τους μικρότερους ρόλους. Ακόμα και σε περιπτώσεις που είχε ελάχιστες ατάκες, όπως στο σαιξπηρικό «Αγάπης αγώνας άγονος», που ανέβηκε το 2002 στην Πειραματική, η κωμική του στόφα έλαμπε στις λίγες σκηνές που εμφανιζόταν. Αντίστοιχα, ξεχώρισε ως Φύλακας στη θρυλική πλέον «Αντιγόνη» που ανέβασε ο Λευτέρης Βογιατζής στην Επίδαυρο το 2006 και 2007. Από τις συνεργασίες του, ανεξίτηλη σε όσους την παρακολούθησαν είναι η ερμηνεία του στο «Υστατο σήμερα», με τον Λευτέρη Βογιατζή να σκηνοθετεί και να συμπρωταγωνιστεί μαζί του τη σεζόν 2009-2010, ενώ συμμετείχε και στο τελευταίο έργο του, τον μολιερικό «Αμφιτρύωνα» που αποθεώθηκε το 2012 στην Επίδαυρο.

Φορέας της ρωσικής θεατρικής παιδείας, καθώς είχε σπουδάσει στην Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης της Μόσχας (ΓΚΙΤΙΣ), ο Ημελλος λάτρευε τον Τσέχοφ, η γραφή του οποίου, όπως είχε πει στην «Κ», τον έκανε να αγαπήσει το θέατρο. «Αυτός ο χώρος που άνοιξε μέσα μου ο Τσέχοφ με έκανε να δω όλο το θέατρο αλλιώς. Ακόμη και την τραγωδία είδα διαφορετικά, διότι αντιλήφθηκα ότι η τέχνη μας δεν είναι αναπαράσταση της ζωής, αλλά μετάφραση της ζωής».

Πρόλαβε να συνεργαστεί με τον μαθητή του, Γιώργο Κουτλή, στην πρόσφατη μεγάλη επιτυχία του Εθνικού «Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ», ερμηνεύοντας απολαυστικά τον Πρώτο Αστυνόμο. Η τελευταία του παράσταση έμελλε να είναι επίσης έργο Ρώσου συγγραφέα. Την περυσινή σεζόν τον είδαμε στο «Εγκλημα και τιμωρία» του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, στον ρόλο του αστυνόμου Πορφύρη, με φανερά τα σημάδια της ασθένειάς του.

Σημαντική ήταν και η κινηματογραφική παρουσία του Δημήτρη Ημελλου, που με το χαρακτηριστικό παρουσιαστικό του και την ευρεία ερμηνευτική του γκάμα έδινε εκπληκτικό υλικό στην κάμερα, τόσο σε κωμικούς όσο και σε δραματικούς ρόλους. Αξιοσημείωτη η ερμηνεία του στην ταινία «Ο ράφτης» (2020), της Σόνια Λίζα Κέντερμαν, όπου δημιουργεί έναν ήρωα που μοιάζει να προέρχεται από το σύμπαν του βωβού κινηματογράφου και να συμπυκνώνει τις κωμικές ποιότητες του Λουί ντε Φινές και του Μπάστερ Κίτον.

Με όση επιμονή στη λεπτομέρεια εργαζόταν ο ράφτης του στην ταινία, έτσι έμοιαζε να «κεντάει» κι ο ίδιος τους ρόλους με τους οποίους καταπιανόταν. Εργάτης ακαταπόνητος, που ακόμη και τα τελευταία δύο χρόνια, παρά τους έντονους πόνους, συμμετείχε σε απαιτητικές τηλεοπτικές παραγωγές, όπως ο «Σασμός», από όπου τον γνώρισε το ευρύ κοινό ως αστυνόμο Αντώνη Φραγκιαδάκη, ρόλο που υποδύθηκε μένοντας μακριά από τα τηλεοπτικά κλισέ.

Η μεγάλη του αγάπη, ωστόσο, παρέμενε πάντα το θέατρο. «Μια παράσταση είναι σαν ένα ποτάμι που αλλάζει πορεία, αλλά πάντα ο προορισμός του είναι η θάλασσα. Αυτό το μυστικό ποτάμι που λέγεται ροή και διαδρομή μιας παράστασης, ενός καλλιτέχνη, ή μιας ολόκληρης ζωής, αναζητάει η τέχνη», ανέφερε σε βίντεο του θεάτρου Πορεία. Τον ευχαριστούμε για όλα αυτά τα μυστικά μονοπάτια που ανέδειξε για εμάς.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Έφυγε» η Κατερίνα Γιουλάκη, Το γλυκό πρόσωπο της ελληνικής κωμωδίας

H αγαπημένη ηθοποιός που χάρισε γέλιο και ζεστασιά σε γενιές θεατών έφυγε σε ηλικία 87 ετών – Η πορεία της στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

Αμοργός: Εκδήλωση Ενημέρωσης & Αποφοίτησης στο ΕΠΑ.Λ., ένα σχολείο που ανοίγει δρόμους

Το ΕΠΑ.Λ. Αμοργού προσκαλεί μαθητές, γονείς και αποφοίτους σε μια ξεχωριστή βραδιά με ενημέρωση για τις προοπτικές της επαγγελματικής εκπαίδευσης, παρουσίαση δράσεων και αποχαιρετισμό στους τελειόφοιτους.

Νάξος – Δημοτικό θεατρικό Εργαστήρι: Η Λυσιστράτη ντύνεται με ναξιώτικο φως

Η Λυσιστράτη ντύνεται με ναξιώτικο φως – Στο αρχαίο θέατρο Υρίων και στο Φιλώτι η φετινή παράσταση του Δημοτικού Θεατρικού Εργαστηρίου

Νάξος – Γλινάδο: Τα χτυποκάρδια της τελευταίας γιορτής, συγκίνηση και γέλιο στο Δημοτικό Σχολείο “Ιωάννης Βενιέρης”

Μια απολαυστική σχολική γιορτή με ατάκες από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, γεμάτη νοσταλγία, χειροκροτήματα και αποχαιρετισμούς με δάκρυα στα μάτια.

Η Τήνος αποκτά Κολυμβητήριο, ανακοίνωση του έργου παρουσία του Υπουργού Αθλητισμού και κορυφαίων Ολυμπιονικών

Την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025, ο Ιωάννης Βρούτσης θα εξαγγείλει την κατασκευή του Κολυμβητηρίου Τήνου – Μια ιστορική στιγμή για τον αθλητισμό του νησιού, με την παρουσία σπουδαίων Ελλήνων αθλητών

ΠΝΑΙ: Έκτακτη οικονομική στήριξη στους γεωργούς των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου

Μέχρι 17 Ιουνίου 2025 η υποβολή αιτήσεων για το Μέτρο 23 – Ποιοι δικαιούνται ενίσχυση και με ποια ποσά

Γ. Καρνέζης: “Η μεταφορά των Κούρων δεν είναι αποκοπή από την Ιστορία, αλλά συνέχεια του Πολιτισμού”

Ανοιχτή τοποθέτηση για τη μεταφορά των Κούρων από το Φλεριό στο υπό κατασκευή Μουσείο της Χώρας Νάξου – «Ας μην αντιμετωπίζουμε την πολιτιστική διαχείριση με άκαμπτες θέσεις»

Ο Ροβινσώνας της Γαύδου: Μια απεργία πείνας για το δικαίωμα στην ύπαρξη

Ο Μιχάλης Χρυσάνθου ζει απομονωμένος στη Γαύδο, μακριά από το σύστημα – και δίνει τον δικό του αγώνα για το αυτονόητο: να αναγνωριστεί ως κάτοικος του τόπου που επέλεξε για να ζήσει ελεύθερος.

Ισραήλ επιτίθεται στο Ιράν: Πυραυλικά πλήγματα σε πυρηνικές εγκαταστάσεις, pαγκόσμια ανησυχία

Η επιχείρηση «Ανατέλλων Λέων» χτυπά στόχους στην Τεχεράνη – Νεκρός ανώτατος διοικητής των Φρουρών της Επανάστασης – Σφοδρές διεθνείς αντιδράσεις και φόβοι γενικευμένης ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή.

Μικροί καλλιτέχνες σε δράση στη Νάξο!

Ο Πολιτιστικός και Περιβαλλοντικός Σύλλογος Γυναικών Νάξου προσκαλεί τα παιδιά σε ένα δωρεάν δεκαήμερο μαθημάτων ζωγραφικής, γεμάτο έμπνευση, χρώμα και φαντασία.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Νάξος – “Emerald Azzurra”: Η πολυτέλεια “έδεσε” στο νησί των Κυκλάδων

Με 110 μέτρα μήκος και 50 πολυτελείς καμπίνες, το υπερσύγχρονο "Emerald Azzurra" πραγματοποιεί μία ακόμη επταήμερη κρουαζιέρα στο Αιγαίο και φέρνει τη Νάξο στο χάρτη των VIP προορισμών

Μια ιστορική βραδιά: Οι Κονιτοπουλαίοι επανενώνονται στο Άλσος Βεΐκου

Στις 22 Ιουλίου, η οικογένεια-σύμβολο της νησιώτικης μουσικής ανεβαίνει ξανά στη σκηνή, σε μια γιορτή της παράδοσης και των ριζών μας

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

«Το Γλέντι»… αλλιώς! ONIRAMA & Νίκος Οικονομίδης ενώνουν κόσμο, βιολί και καλοκαίρι (video)

Η πιο feel-good διασκευή του καλοκαιριού είναι εδώ: Νησιώτικο βιολί, ηλεκτρική ενέργεια και ρυθμός που δεν κάθεται ποτέ

Τραγωδία στην Πάρο: Συνελήφθησαν οι γονείς βρέφους 5 μηνών που έχασε τη ζωή του

Υπόθεση θανάτου βρέφους συγκλονίζει την Πάρο – Σε εξέλιξη η έρευνα των Αρχών για τις συνθήκες του περιστατικού και τις ευθύνες των γονέων.

Νάξος – Σύλλογος Φιλωτιτών: Προσκύνημα στο Άγιον Όρος, μία πνευματική διαδρομή

Από το Φιλώτι στην «καρδιά» της Ορθοδοξίας – Ένα ταξίδι κατάνυξης και πνευματικής σύνδεσης με τις ιερές ρίζες της πίστης μας