Τα Zastava 750 κατασκευάζονταν στο Κραγκούγιεβατς της Γιουγκοσλαβίας από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 – Μετατρέπονται πλεόν σε ηλεκτροκίνητα και όπως τονίζεται έχουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τα βενζινοκίνητα
Σε μία από τις βαλκανικές πόλεις με το σοβαρότερο πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, τα Σκόπια, γεννήθηκε μια ιδέα για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης χωρίς αγορά νέου αυτοκινήτου. Παλαιά μικρά αυτοκίνητα τύπου Fiat 600 ή Zastava 750 ανακαινίζονται και μετασκευάζονται σε ηλεκτρικά, εισάγοντας τη Βόρεια Μακεδονία στην εποχή των vintage ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα Zastava 750 κατασκευάζονταν στο Κραγκούγιεβατς της Γιουγκοσλαβίας από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1980. Τα γνώριμα σε ολόκληρη την επικράτεια της πρώην Γιουγκοσλαβίας οχήματα έχουν καλύτερες επιδόσεις με τον ηλεκτροκινητήρα από ό,τι με τον κλασικό βενζινοκινητήρα.
«Ο κινητήρας έχει τη δυνατότητα να δίνει πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες, αλλά περιορίσαμε την ταχύτητα στα 120 χλμ. ανά ώρα», είπε ο διευθυντής της εταιρείας BB Classic Cars Μίλοραντ Κιτανόφσκι. Η εταιρεία ξεκίνησε τις μετατροπές με τη βοήθεια χρηματοδότησης από το κρατικό ταμείο καινοτομίας της Βόρειας Μακεδονίας.
Παράλληλα, η κυβέρνηση σκοπεύει να επιδοτήσει την αγορά οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών ρύπων – αν και το μεγαλύτερο πρόβλημα ρύπανσης προέρχεται από τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και τα πεπαλαιωμένα συστήματα θέρμανσης. Οι ηλεκτροκινητήρες παράγονται από τη γερμανική εταιρεία Κessler, που διαθέτει εργοστάσιο στη χώρα, ενώ η ακτίνα αυτονομίας των οχημάτων με μία φόρτιση είναι τα 150 χλμ.
Η φόρτιση διαρκεί τρεις ώρες και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται είναι λιγότερο από 1 ευρώ. Το κόστος της μετατροπής, ωστόσο, είναι αρκετά τσουχτερό (περίπου 20.000 ευρώ) – αν και όχι τόσο όσο η αγορά ενός ηλεκτροκίνητου e-UP! ή e-Golf της Volkswagen, τα οποία στη χώρα κοστίζουν 25.000 και 37.000 ευρώ αντίστοιχα.
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”