Τετάρτη, 18 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΝότιο Αιγαίο - Γέφυρες: "Ναι" σε Λέρο - Κάλυμνο, "όχι" σε Πάρο...

Νότιο Αιγαίο – Γέφυρες: “Ναι” σε Λέρο – Κάλυμνο, “όχι” σε Πάρο – Νάξο

|

Μελέτη του 2018 δείχνει σε ποιες περιοχές του Νοτίου Αιγαίου θα μπορούσαν να κατασκευαστούν γέφυρες που να ενώνουν νησιά. Γιατί “Ναι” σε Λέρο – Κάλυμνο και Ανδρο – Τήνο και “όχι” σε Νάξο – Πάρο 

Θυμάστε εκείνο το .. αστείο πρωταπριλιάς που ένωνε τη Νάξο με τη Πάρο μέσω γέφυρας… Τις αντιδράσεις που είχαν δημιουργηθεί μέσα από ένα αστείο… Για μία γέφυρα με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές, που ανήκει στον τύπο της καλωδιωτής γέφυρας και αποτελείται από λίγους πυλώνες οι οποίοι στηρίζουν με λοξά καλώδια το οδόστρωμα. Μάλιστα με βάση τον σχεδιασμό (σ.σ. σε ιδέα του αρχιτέκτονα Γιάννη Μπαλτογιάννη) αφήνει 50 μέτρα ελεύθερο ύψος για την απρόσκοπτη ναυσιπλοΐα. Ξεκινά από την ευρύτερη περιοχή του Αμπελά της Πάρου και καταλήγει ανατολικά της Χώρας Νάξου στην Αγία Άννα, ενώνει δηλαδή το στενό 3 ναυτικών μιλίων μεταξύ των δύο νησιών και έχει συνολικό μήκος  6,5 χιλιόμετρα (!!!)

Πρόταση που όμως υπάρχει στα χαρτιά από το 2018. Δεν είναι δηλαδή αστείο… Και το πιο εντυπωσιακό; Είναι μία σειρά από γέφυρες σε διάφορα νησιά του Νοτίου Αιγαίου (Κυκλάδες -Δωδεκάνησα) που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα… 

Ας δούμε το σχετικό άρθρο στη σελίδα carandmotor.gr και την μελέτη με βάση το Λέρος – Κάλυμνος αλλά έχει και ..συνέχεια 

Ένα κοινό όραμα φαίνεται πως έχουν επί αρκετές δεκαετίες Λέριοι και Καλύμνιοι, με φόντο την απρόσκοπτη και εύκολη μετακίνηση μεταξύ των δύο νησιών του νοτιοανατολικού Αιγαίου. 

Ειδικότερα, προτείνεται η κατασκευή οδικού περάσματος μέσω συμπλέγματος γεφυρών που θα ενώνει τα δύο νησιά, διατρέχοντας παράλληλα, τις υπάρχουσες βραχονησίδες Μεγάλο Γλαρονήσι, Μικρὸ Γλαρονήσια και Βελόνα. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μεγαλύτερη γέφυρα θα έχει μήκος 760 μέτρα, ενώ το μέγιστο βάθος της προτεινόμενης διαδρομής είναι 60 μέτρα.

gefira1.jpg

Όπως αναφέρει η μελέτη η απόσταση μεταξύ των ακτών της Λέρου και της Καλύμνου ανέρχεται σε 2.070 μέτρα, ενώ έχει προσδιοριστεί βάσει των εργαλείων που προσφέρει το πρόγραμμα Google Earth.

Επισημαίνεται, επίσης, ότι η ζεύξη Καλύμνου – Λέρου μπορεί να επεκταθεί αργότερα προς το νότο με τη ζεύξη Κάλυμνου – Πλατύ – Ψέριμου.

Στη μελέτη του ιδιώτη περιλαμβάνονται και άλλες δυάδες νησιών προς ζεύξη, και συγκεκριμένα:

– Άνδρος – Τήνος
– Μήλος – Κίμωλος
– Φολέγανδρος – Σίκινος

Η ζεύξη των προαναφερθέντων νησιών μέσω γεφυρών θα σηματοδοτούσε τη δημιουργία ισχυρότερων συγκροτημάτων τα οποία θα αποτελούσαν πρόσφορους στόχους για μεγάλα επενδυτικά προγράμματα, θα δημιουργούσαν νέες θέσεις εργασίας, θα προσέλυαν νέους κατοίκους και θα συνάβελαν στον εξορθολογισμό των ακτοπλοϊκών συνδέσεων.

Σημειώνεται ότι ο ιδιώτης αποσαφηνίζει ότι η διαδρομή πάνω στις βραχονησίδες έχει μετρηθεί ως ευθεία, ενώ μπορεί να είναι μέχρι και 33% μεγαλύτερη λόγω των όποιων υψομετρικών διαφορών.

Τέλος, παραδέχεται πως δεν είναι τεχνικός και ως εκ τούτου κρίνεται αδύνατο να γίνει ασφαλής υπολογισμός των προϋπολογισμών των έργων . Εντούτοις, υποστηρίζει ότι μια γέφυρα αντίστοιχων προδιαγραφών και ίσου μήκους (2,88 χλμ.) με αυτή του Ρίου – Αντιρρίου θα απαιτούσε 270 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται δε ότι το κόστος της γέφυρας Χαρίλαος Τρικούπης ανήλθε στα 630 εκατ. ευρώ. 

Αποκλεισμός 

Γιὰ διαφορετικοὺς λόγους ἀποκλείσθηκαν ἀπὸ τὴ μελέτη οἱ περιπτώσεις Ἀρκιῶν – Λειψῶν (πολὺ μεγάλες ἀποστάσεις γιὰ πολὺ μικρὸ πληθυσμό – ἄρα δυσανάλογο τὸ κόστος), Πάρου – Νάξου (εἶναι ἤδη πολὺ ἀνεπτυγμένα νησιὰ ὁπότε ἡ προσδοκώμενη βελτίωση θὰ ἦταν πιὸ ἀνεπαίσθητη), Ἡρακλειᾶς – Σχοινούσσας – Κάτω Κουφονησίου – Ἄνω Κουφονησίου (πολὺ μεγάλες ἀποστάσεις γιὰ πολὺ μικρὸ πληθυσμό – ἄρα δυσανάλογο τὸ κόστος, σύν τὸ ὅτι ἡ συγκεκριμένη κίνηση μπορεῖ νὰ χαλοῦσε τὴν εἰκόνα τῶν νησιῶν ὡς προορισμοὶ χαλαροῦ τουρισμοῦ) καὶ Κεφαλλονιᾶς – Ἰθάκης (κυρίως λόγῳ τῆς ὑψηλῆς σεισμικότητας).

Τέλος, σκόπιμα ἀποκλείστηκαν ἀπὸ τὴ μελέτη περιπτώσεις σύνδεσης ἠπειρωτικῆς Ἑλλάδας μὲ νησί (ἡ πλέον πολυσυζητημένη εἶναι αὐτὴ τῆς Ἀττικῆς μὲ τὴ Σαλαμίνα), διότι αὐτὸ θὰ καταργοῦσε πλήρως τὴ ‘νησιωτικότητα’.

Τελική Πρόταση

Μὲ γνώμονα ὅτι ἡ οἰκονομία τῆς Πατρίδας μας εἶναι σὲ δεινὴ θέση (παρὰ τὶς ὅποιες θεωρίες περὶ ἐπερχόμενης ἀνάπτυξης), δὲν προτείνεται καμμία ζεύξη ἁπλῶς καὶ μόνο γιὰ νὰ σκορπιστοῦν χρήματα στὴν ἐπαρχία καὶ νὰ δημιουργηθεῖ ἕνας ἄχρηστο ἔργο!  Εἶναι λογικὰ διατυπωμένη μὲ σκοπὸ τὴν ἐνίσχυση τῆς νησιωτικότητας καὶ τὴ δημογραφικὴ αὔξηση αὐτῶν τῶν νησιῶν.

Ὡς πρώτη ἐπιλογή, προτείνεται ἡ ζεύξη Κάλυμνου – Λέρου διότι συγκεντρώνει ἀρκετὰ πλεονεκτήματα (μεγάλο πληθυσμό, τὸ εὐκολότερο ἔργο ἀπὸ τεχνικῆς ἄποψης, γεωστρατηγικὴ σημασία, δυνατότητα ἐπέκτασης ἀργότερα).

Ὡς δεύτερη επιλογή, τίθεται ἡ σύνδεση Ἄνδρου – Τήνου καθὼς ἐπίσης φέρει πλεονεκτήματα (σχετικά μεγάλο πληθυσμό, νησιὰ συμβατὰ μεταξύ τους, σχετικά εύκολο ἔργο ἀπὸ τεχνικῆς ἄποψης).

Στὴν παροῦσα φάση, ἡ μελέτη δὲ θὰ πρότεινε τὶς ἄλλες δύο ζεύξεις λόγῳ τοῦ μικροῦ πληθυσμοῦ τῶν ἐμπλεκομένων νησιῶν καὶ τῆς ἀπαιτητικῆς τεχνικῆς φύσης τῶν ἔργων (ὅσο αὐτὸ μπορεῖ νὰ κριθεῖ ἀπὸ ἕνα ἄτομο μὴ εἰδικό …) μὲ τὸ φόβο ὅτι ἡ ὅποια ἐπένδυση δὲ θὰ μποροῦσε νὰ ἀποδώσει τὰ ἀναμενόμενα.  Ἴσως στὸ μέλλον, ἐξελίξεις στὴν τεχνολογία καταστήσουν τὴ δυνατότητα ζεύξης δύο νησιῶν φθηνότερη ἔτσι ὥστε νὰ μπορέσουν νὰ θεωρηθοῦν καὶ οἱ δύο αὐτὲς περιπτώσεις μὲ θετικότερη ματιά.

Δείτε εδώ τη μελέτη 

Διαβάστε εδώ όλες τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από τις σελίδες του naxospress.gr

Δείτε εδώ όλες τις ειδήσεις μέσα από την πλατφόρμα του google news…


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στον Κυνίδαρο

Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Συνδρομή από υδροφόρες των ΟΤΑ για την κατάσβεση της δασικής πυρκαγιάς

«Με την Παλαιστίνη ως τη Λευτεριά»: Ψήφισμα της Λαϊκής Συσπείρωσης στο Δ.Σ. Νάξου για τη γενοκτονία στη Γάζα

Δριμεία κριτική της παράταξης στη στάση της δημοτικής αρχής – Καταγγελία για «λογική ίσων αποστάσεων» και σιγή γύρω από τη συνεργασία Ελλάδας–Ισραήλ

Πάρος: Αναδεικνύεται σε “διαμάντι” του τουρισμού πολυτελείας στην Ευρώπη

Από τις πρώτες επιλογές για ταξιδιώτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου — Διεθνείς διακρίσεις και αύξηση ενδιαφέροντος εκτός αιχμής επιβεβαιώνουν τη στρατηγική στροφή του νησιού

«ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ 2»: Σχέδιο αντισεισμικής θωράκισης από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πολιτικής προστασίας ενεργοποιείται προληπτικά για την άμεση απόκριση και διαχείριση συνεπειών από ενδεχόμενους σεισμούς – Ο Δήμος επενδύει στη συνέργεια, την ετοιμότητα και την προστασία των πολιτών.

Συμμετοχή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα: Εθνική αποτυχία ή εθνική ευκαιρία;

Αρθρο του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου με επίκεντρο την συζήτηση γύρω από τη συμμετοχή της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Αμυνα

ΑΟ Θήρας: Η Αναστασία Σιρίνινα στο ρόστερ για τη νέα χρονιά, προσθέτει εμπειρία και πάθος

Η 29χρονη κεντρική με θητεία σε Παναθηναϊκό, Θέτιδα και διεθνείς διοργανώσεις, έρχεται με όραμα και δυναμική να ενισχύσει τη φετινή πορεία της Σαντορινιάς ομάδας στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

«Μαγικές Νύχτες» στη σκηνή του Καμπανέλλη, όταν το Μουσείο ζωντάνεψε μέσα από τον χορό

Δύο παραστάσεις γεμάτες χρώμα, κίνηση και συγκίνηση από τη Fani’s Dance Studio, υπό την καθοδήγηση της Φανής Μπαρδή, ταξίδεψαν μικρούς και μεγάλους στο μαγικό κόσμο της Τέχνης.

Νάξος – Απείρανθος: Μνήμες από τη Χούντα, παρουσίαση του βιβλίου του Δημήτρη Βεριώνη με ανοιχτή συζήτηση

Το Σάββατο 21 Ιουνίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Απεράθου, μια ξεχωριστή εκδήλωση για την ιστορική μνήμη, την αντίσταση και τους ανεξιχνίαστους θανάτους της δικτατορίας.

Από τη Νάξο στη Super League, Ο Νικηφόρος Κατσαράς στον ΟΦΗ

Ο ταλαντούχος τερματοφύλακας του ΠΑΣ Νάξου κάνει το μεγάλο βήμα και μεταγράφεται στην Κ15 του ΟΦΗ, με φόντο τη συμμετοχή στην προεπιλογή της Εθνικής Ομάδας.

Ένα Κολυμβητήριο για την Τήνο, ιστορική ανακοίνωση από τον Υπουργό Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση

Σε μια θερμή εκδήλωση στο Κλειστό Γυμναστήριο του νησιού, παρουσιάστηκε το νέο έργο-ορόσημο για τις Κυκλάδες: Κολυμβητήριο στην Τήνο με χρηματοδότηση 2 εκατομμυρίων ευρώ.

Κόρωνος (Λυώνας) – Αντώνης Παπακωνσταντής: Έφυγε ξαφνικά, αλλά θα μείνει για πάντα δίπλα μας

Μια συγκινητική αποχαιρετιστήρια ανάρτηση του Γιώργου Κουφόπουλου για τον αγαπημένο φίλο, συνοδοιπόρο και πρώην πρόεδρο του συλλόγου

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στον Κυνίδαρο

Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Συνδρομή από υδροφόρες των ΟΤΑ για την κατάσβεση της δασικής πυρκαγιάς

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Europa Nostra: Διεθνής διάκριση για τον Πύργο “Κάμπονες 1615” στη Νάξο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ένα ζωντανό σύμβολο πολιτιστικής αναγέννησης και βιώσιμης αποκατάστασης από τις Κυκλάδες ανάμεσα στα κορυφαία παραδείγματα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το 2025

Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου: Η τελευταία κεντήστρα της παράδοσης στη Χώρα της Νάξου

Από τη Μικρά Ασία στη Νάξο, η κυρία Στέλλα υφαίνει με βελόνα και νήμα τις μνήμες, τις ρίζες και την ψυχή ενός τόπου που δεν ξεχνά.

Νάξος: Μπήκαν τα θεμέλια της νέας πτέρυγας του Νοσοκομείου, ένα όραμα γίνεται πράξη

Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί την έναρξη της ουσιαστικής αναβάθμισης της δημόσιας υγείας στη Νάξο, με την τοπική κοινωνία να παρακολουθεί με ελπίδα και προσδοκία την πρόοδο του έργου.

Νάξος: Όταν τα σκουπίδια… μιλούν, μήνυμα με σακούλες σε ασυνείδητο οδηγό

Παρκάρισμα "καρφί" δίπλα στους κάδους και η πιο ευφάνταστη απάντηση των κατοίκων: δύο σακούλες σκουπιδιών στο καπό αυτοκινήτου. Νάξος, έχεις ταλέντο!