Κυριακή, 3 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΝάξος - Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

Νάξος – Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

|

Μία ακόμη κολόνα από τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας, το τεχνολογικό θαύμα της δεκαετίας του 20, έπεσε… Στη θέση “Βουνό” στην Απείρανθο – δείτε φωτό 

«Όταν πέσουν οι πυλώνες όλοι θα στεναχωρηθούμε και θα αρχίζουμε να θυμόμαστε . Φυσικά ιδιωτικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες δεν μπορούν να κάνουν τίποτα , δε το επιτρέπει ο νόμος . Οι αρμόδιες υπηρεσίες μάλλον δεν γνωρίζουν ούτε καν την ύπαρξη του μνημείου. Και τι απομένει; Η μέρα που ο εναέριος θα είναι ένας σωρός παλιοσίδερα απλωμένος στις παϊδες της Αμμόμαξης» . Αυτό είχε σχολιάσει κάποιος φίλος της ιστοσελίδας στο άκουσμα ότι έπεσε τον Γενάρη του 2018 πυλώνας του εναέριου μεταφοράς σμύριδας στην Μουτσούνα… 

Σε μερικά χρόνια γιορτάζει τα 100 χρόνια ζωής.. Και το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι “θα έχει μείνει τίποτα όρθιο για να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την κατασκευή ενός έργου που χαρακτηρίστηκε ως .. τεχνολογικό θαύμα της εποχής του;” Μιλάμε για τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας που μετράει εδώ και μερικές ημέρες μία ακόμη απώλεια. Και μάλιστα, τη στιγμή που θεωρητικά τα ορυχεία σμύριδας είναι σε κατάσταση ύπνωσης (σ.σ. δεν άνοιξαν φέτος), έχουν γίνει καταγγελίες και αναφορές στη Βουλή για το θέμα του εναέριου και το περασμένο καλοκαίρι όταν είχαμε την αποκάλυψη του μνημείο σμυριδεργάτη από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δόθηκε η υπόσχεση ότι το πακέτο που ακούει στο όνομα “σμύριδα – υποδομές – εγκαταστάσεις” θα ξανανιώσουν κάτω από τις φτερούγες της Προεδρίας της Δημοκρατίας.. 

Ας δούμε όμως τις τελευταίες εξελίξεις όπως μας τις μεταφέρει ο Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης μέσα από την προσωπική του ιστοσελίδα στα social media .. Τίτλος της ανάρτησης “Το εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς σμύριδος στη Νάξο, υφίσταται καθημερινά ανεπίστρεπτες καταστροφικές φθορές – βλάβες, εξ αιτιας της αδιαφορίας μας”

Και αναφέρει: ” Από τα παλαιότερα χρόνια μέχρι το 1930, η σμύριδα του βουνού του Ζα της Αμόμαξης, μεταφέρονταν στους όρμους του Λυώνα και της Μουτσούνας με γαϊδούρια και μουλάρια, και στην συνέχεια φορτώνονταν στα πλοία για εργοστάσια επεξεργασίας της, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Από το 1930 και μετά η σμύριδα μεταφέρονταν στον λιμένα της Μουτσούνας με το Εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς της, που λειτούργησε για περίπου πενήντα χρόνια μέχρι το 1980, τότε που για λόγους ευνόητους διανοίχθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι για την μεταφορά της αρχικά στις αποθήκες της Μουτσούνας και στην συνέχεια στις αποθήκες στο Καμπί.
Το έργο του Εναέριου μετά την παύση λειτουργίας του, και μετά από ενέργειες του βουλευτή Νίκου Λεβογιάννη το 1989, χαρακτηρίστηκε από την πολιτεία ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, αλλά από τότε μέχρι σήμερα 2019, δηλαδή τριάντα χρόνια τώρα δεν έγινε απολύτως τίποτα για την συντήρηση, την προστασία του και την ανάδειξή του.
Έτσι αφημένο αποκλειστικά και μόνον, στην ανύπαρκτη ευσπλαχνία του χρόνου, καταστρέφεται, καταστρέφεται, και έτσι ένα σημαντικό, ιδιαίτερο και μοναδικό έργο, άρρηκτα δεμένο κάποτε με την ζωή των κατοίκων της ορεινής Νάξου, μνημείο του πολιτισμού μας σήμερα, δεν θα υπάρχει αύριο με όσα αρνητικά αυτό συνεπάγεται.
Δυστυχώς οι εκάστοτε δημοτικές αρχές και οι κοινότητες και οι πολιτιστικοί φορείς της ορεινής Νάξου, το παραμέλησαν. Θα ενθυμήστε τις καταστροφές που έγιναν πρόσφατα σε τμήμα του Εναέριου σε περιοχή της Κορώνου.
Αντίστοιχες καταστροφές του μνημείου, προκλήθηκαν από τότε και μετά στην περιοχή του Κακόρυακα, όπου πρόσφατα είχα κάνει ανάρτηση, με φωτογραφίες που έδειχναν την πτώση (κατέβασμα) του συρματόσχοινου προς το έδαφος.
Στην παρούσα ανάρτησή σας παρουσιάζω, φωτογραφικό υλικό από την πτώση κολώνας του Εναέριου στην τοποθεσία «Βουνό» της Απειράνθου. Για μια ακόμη φορά απευθύνω έκκληση προς το Συμβούλιο Κοινότητος Απειράνθου και Κορώνου, τον Α.Π.Σ.«Τα Φανάρια» τον πολιτιστικό σύλλογο του χωριού Κόρωνος καθώς και στους απανταχού Απεραθίτες και Κορωνιδιάτες, σε μια ύστατη προσπάθεια, με ενέργειες προς αρμοδίους, προκειμένου να αποκατασταθούν οι φθορές αν αυτό είναι δυνατόν να γίνει.
Τέλος δε, έχω να πω στους επισκέπτες – εκδρομείς και σε όσους κινούνται κάτω από τα συρματόσχοινα και τα βαγόνια του Εναέριου, τους σταθμούς φόρτωσης και τις στοές των ορυχείων, να αποφεύγουν αυτά τα μέρη, διότι πιστεύω ότι είναι επικίνδυνα για την ζωή τους. Εγώ προσωπικά δεν θα ξαναπεράσω από αυτά τα μέρη.
Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης 28η Νοεμβρίου, της χρονιάς του 2019, 7:20 μμ”

Το έργο του εναέριου 

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι την περίοδο 1926-1929, ένα σπουδαίο βιομηχανικό έργο, το πρώτο σημαντικό δημόσιο έργο που εκτελέστηκε στη Νάξο, ο εναέριος σιδηρόδρομος, διαφοροποίησε ριζικά το σύστημα μεταφοράς της σμύριδας και διευκόλυνε τη δουλειά των σμυριδεργατών. Είχε μήκος 9 χλμ από τη Στραβολαγκάδα ως τη Μουτσούνα, και αποτελούνταν από 72 σιδερένιους πυλώνες ύψους από 5 έως και 43 μ., 170 βαγόνια, 2 μηχανές και  7 παρατηρητήρια, ενώ για τη λειτουργία του απαιτούσε από 42 έως και 68 άτομα. Το διπλό κινούμενο συρματόσκοινο που είχε μήκος 8720 μ, ένωνε τους πέντε σταθμούς φόρτωσης του σμυριγλιού με το λιμάνι της Μουτσούνας, και στα χρόνια της λειτουργίας του, από το 1929 μέχρι το 1982, μετέφερε περίπου 340.000 τόνους  σμύριδας.  Μετά το 1982 άνοιξε ο δρόμος και η μεταφορά της σμύριδας γίνεται πλέον με φορτηγά αυτοκίνητα. Στις μέρες μας ο εναέριος έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο βιομηχανικό μνημείο και εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με τα κτίρια και τις μηχανές του στη Στραβολαγκάδα, τις εγκαταστάσεις φόρτωσης στη Μουτσούνα και τα σκουριασμένα βαγόνια και συρματόσχοινα να αιωρούνται ακόμα πάνω από τα ορυχεία. 

Εμείς τι να πούμε αλήθεια; Οτι έχουμε ακούσει μεγάλα λόγια και υποσχέσεις; Καθημερινά. Από τον Γενάρη του 2018 (για τα πρόσφατα) όταν έπεσε πυλώνας στην Μουτσούνα... Στη συνέχεια είχαμε την παρουσία του κου Παυλόπουλου – Πρόεδρου της Δημοκρατίας – και βέβαια την κατάθεση ερώτηση στη Βουλή από τον κο Συρμαλένιο... Αλλά όσο εσείς είδατε λύση ή έστω μία πρόοδο, άλλο τόσο είδαμε κι εμείς… 

Απλά ντροπή… Στο εξωτερικό ένα τέτοιο έργο θα ήταν ανεκτίμητης αξίας και βάση για δημιουργία μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα. Εδώ; Απλά να ρημάξει, γιατί είναι του…γείτονα και όχι δικό μας… 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Καπετάν Μήτσος Σκοπελίτης: Ο θρύλος των Μικρών Κυκλάδων που ένωνε θάλασσες και καρδιές

Μια ζωή με τα χέρια στο τιμόνι και την ψυχή του δοσμένη στα νησιά – Ο άνθρωπος που δεν φοβήθηκε ποτέ τη φουρτούνα και έγινε σύμβολο αγάπης και προσφοράς για τους νησιώτες

Το ζητήσατε… το επαναλαμβάνουν – Εργαστήριο καλαθοπλεκτικής στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας «Δ. Νομικός» (video)

Μετά τη μεγάλη συμμετοχή του Ιουλίου, το εργαστήριο καλαθοπλεκτικής διοργανώνεται ξανά στις 9 & 10 Αυγούστου 2025, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους να γνωρίσουν από κοντά μια παραδοσιακή τέχνη της Σαντορίνης

«Δεν μεγαλώσαμε παίζοντας»: Μνήμες από τις στοές της Σερίφου

Παιδιά που μπήκαν στις «στοές του θανάτου» για να ζήσουν. Μεταλλωρύχοι που διεκδίκησαν αξιοπρέπεια με αίμα. Μαρτυρίες που δεν πρέπει να χαθούν. Η Αλεξάνδρα Χριστακάκη και ο Νίκος Μπελαβίλας ζωντανεύουν την ιστορία της Σερίφου

«Χορεύουμε συρτό στην παραλία…» – Η Νάξος γίνεται μια χορευτική αλυσίδα!

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων καλεί κατοίκους και επισκέπτες να ενώσουν τα βήματά τους στον παραδοσιακό Συρτό, τη Δευτέρα 4 Αυγούστου

Κλαυδία και Oge: Ρομαντική βόλτα στα σοκάκια της Νάξου (foto instagram)

Το αγαπημένο ζευγάρι της ελληνικής showbiz απολαμβάνει καλοκαιρινές διακοπές στο κυκλαδονήσι – Πιασμένοι χέρι-χέρι στη βραδινή τους βόλτα

“HELLENIC HIGHSPEED” – Αμοργός: Τι αναφέρει η ανακοίνωση του Λιμενικού, πότε σταματάει για αντικατάσταση καταπέλτη

Το ταχύπλοο συνεχίζει κανονικά τα δρομολόγιά του έως τις 5 Αυγούστου – Πώς εξελίχθηκε το περιστατικό και πότε προγραμματίζονται οι εργασίες αποκατάστασης

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Θα διεκδικήσω τρίτη θητεία – Δεν κάνω πίσω στην αυτοδυναμία»

Ο Πρωθυπουργός μιλά εφ’ όλης της ύλης στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» για την πολιτική, την οικονομία, τα σκάνδαλα, αλλά και την προσωπική του ζωή.

Symi On The Rocks: Το σπιτάκι του ψαρά που έγινε viral φαντασίωση του ελληνικού καλοκαιριού

Ένα λευκό σπίτι πάνω στα βράχια στη Σύμη έγινε παγκόσμια φαντασίωση – από τους influencers του Instagram μέχρι τους ρομαντικούς ταξιδιώτες που αναζητούν γαλήνη.

Η λαβή Χάιμλιχ μπορεί να σώσει μια ζωή – Δες πώς (video)

Μέλη του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού εκπαιδεύουν το κοινό στη σωστή εφαρμογή της λαβής Χάιμλιχ – Μαθήματα και οδηγίες διαθέσιμα στο www.samarites.gr

Attica Group: Εκπτώσεις για τους νέους φοιτητές – Ταξίδια με έκπτωση έως 50% για την πρώτη μετακίνηση

Μέχρι 31 Οκτωβρίου 2025, ο Όμιλος Attica στηρίζει τους επιτυχόντες των Πανελλαδικών με σημαντικές εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Ισχύει και για τους συνοδούς τους.

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Πανελλαδικές 2025: «Πνοή» επιτυχίας για τους μαθητές της Νάξου

Μαθητές και μαθήτριες του φροντιστηρίου «ΠΝΟΗ» στη Νάξο διακρίνονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις – Πού πέρασαν και τι βαθμούς συγκέντρωσαν

Αυτοδιοικητικές εκλογές: Καταργείται ο δεύτερος γύρος, εκλογές τον Νοέμβριο, Νέο όριο το 42% για εκλογή Δημάρχου

Η κυβέρνηση φέρνει ριζικές αλλαγές στον εκλογικό νόμο για δήμους και περιφέρειες – Τέλος ο δεύτερος γύρος, λιγότεροι υποψήφιοι και αλλαγές στη σταυροδοσία.