Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΝάξος - Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

Νάξος – Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

|

Μία ακόμη κολόνα από τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας, το τεχνολογικό θαύμα της δεκαετίας του 20, έπεσε… Στη θέση “Βουνό” στην Απείρανθο – δείτε φωτό 

«Όταν πέσουν οι πυλώνες όλοι θα στεναχωρηθούμε και θα αρχίζουμε να θυμόμαστε . Φυσικά ιδιωτικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες δεν μπορούν να κάνουν τίποτα , δε το επιτρέπει ο νόμος . Οι αρμόδιες υπηρεσίες μάλλον δεν γνωρίζουν ούτε καν την ύπαρξη του μνημείου. Και τι απομένει; Η μέρα που ο εναέριος θα είναι ένας σωρός παλιοσίδερα απλωμένος στις παϊδες της Αμμόμαξης» . Αυτό είχε σχολιάσει κάποιος φίλος της ιστοσελίδας στο άκουσμα ότι έπεσε τον Γενάρη του 2018 πυλώνας του εναέριου μεταφοράς σμύριδας στην Μουτσούνα… 

Σε μερικά χρόνια γιορτάζει τα 100 χρόνια ζωής.. Και το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι “θα έχει μείνει τίποτα όρθιο για να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την κατασκευή ενός έργου που χαρακτηρίστηκε ως .. τεχνολογικό θαύμα της εποχής του;” Μιλάμε για τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας που μετράει εδώ και μερικές ημέρες μία ακόμη απώλεια. Και μάλιστα, τη στιγμή που θεωρητικά τα ορυχεία σμύριδας είναι σε κατάσταση ύπνωσης (σ.σ. δεν άνοιξαν φέτος), έχουν γίνει καταγγελίες και αναφορές στη Βουλή για το θέμα του εναέριου και το περασμένο καλοκαίρι όταν είχαμε την αποκάλυψη του μνημείο σμυριδεργάτη από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δόθηκε η υπόσχεση ότι το πακέτο που ακούει στο όνομα “σμύριδα – υποδομές – εγκαταστάσεις” θα ξανανιώσουν κάτω από τις φτερούγες της Προεδρίας της Δημοκρατίας.. 

Ας δούμε όμως τις τελευταίες εξελίξεις όπως μας τις μεταφέρει ο Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης μέσα από την προσωπική του ιστοσελίδα στα social media .. Τίτλος της ανάρτησης “Το εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς σμύριδος στη Νάξο, υφίσταται καθημερινά ανεπίστρεπτες καταστροφικές φθορές – βλάβες, εξ αιτιας της αδιαφορίας μας”

Και αναφέρει: ” Από τα παλαιότερα χρόνια μέχρι το 1930, η σμύριδα του βουνού του Ζα της Αμόμαξης, μεταφέρονταν στους όρμους του Λυώνα και της Μουτσούνας με γαϊδούρια και μουλάρια, και στην συνέχεια φορτώνονταν στα πλοία για εργοστάσια επεξεργασίας της, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Από το 1930 και μετά η σμύριδα μεταφέρονταν στον λιμένα της Μουτσούνας με το Εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς της, που λειτούργησε για περίπου πενήντα χρόνια μέχρι το 1980, τότε που για λόγους ευνόητους διανοίχθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι για την μεταφορά της αρχικά στις αποθήκες της Μουτσούνας και στην συνέχεια στις αποθήκες στο Καμπί.
Το έργο του Εναέριου μετά την παύση λειτουργίας του, και μετά από ενέργειες του βουλευτή Νίκου Λεβογιάννη το 1989, χαρακτηρίστηκε από την πολιτεία ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, αλλά από τότε μέχρι σήμερα 2019, δηλαδή τριάντα χρόνια τώρα δεν έγινε απολύτως τίποτα για την συντήρηση, την προστασία του και την ανάδειξή του.
Έτσι αφημένο αποκλειστικά και μόνον, στην ανύπαρκτη ευσπλαχνία του χρόνου, καταστρέφεται, καταστρέφεται, και έτσι ένα σημαντικό, ιδιαίτερο και μοναδικό έργο, άρρηκτα δεμένο κάποτε με την ζωή των κατοίκων της ορεινής Νάξου, μνημείο του πολιτισμού μας σήμερα, δεν θα υπάρχει αύριο με όσα αρνητικά αυτό συνεπάγεται.
Δυστυχώς οι εκάστοτε δημοτικές αρχές και οι κοινότητες και οι πολιτιστικοί φορείς της ορεινής Νάξου, το παραμέλησαν. Θα ενθυμήστε τις καταστροφές που έγιναν πρόσφατα σε τμήμα του Εναέριου σε περιοχή της Κορώνου.
Αντίστοιχες καταστροφές του μνημείου, προκλήθηκαν από τότε και μετά στην περιοχή του Κακόρυακα, όπου πρόσφατα είχα κάνει ανάρτηση, με φωτογραφίες που έδειχναν την πτώση (κατέβασμα) του συρματόσχοινου προς το έδαφος.
Στην παρούσα ανάρτησή σας παρουσιάζω, φωτογραφικό υλικό από την πτώση κολώνας του Εναέριου στην τοποθεσία «Βουνό» της Απειράνθου. Για μια ακόμη φορά απευθύνω έκκληση προς το Συμβούλιο Κοινότητος Απειράνθου και Κορώνου, τον Α.Π.Σ.«Τα Φανάρια» τον πολιτιστικό σύλλογο του χωριού Κόρωνος καθώς και στους απανταχού Απεραθίτες και Κορωνιδιάτες, σε μια ύστατη προσπάθεια, με ενέργειες προς αρμοδίους, προκειμένου να αποκατασταθούν οι φθορές αν αυτό είναι δυνατόν να γίνει.
Τέλος δε, έχω να πω στους επισκέπτες – εκδρομείς και σε όσους κινούνται κάτω από τα συρματόσχοινα και τα βαγόνια του Εναέριου, τους σταθμούς φόρτωσης και τις στοές των ορυχείων, να αποφεύγουν αυτά τα μέρη, διότι πιστεύω ότι είναι επικίνδυνα για την ζωή τους. Εγώ προσωπικά δεν θα ξαναπεράσω από αυτά τα μέρη.
Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης 28η Νοεμβρίου, της χρονιάς του 2019, 7:20 μμ”

Το έργο του εναέριου 

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι την περίοδο 1926-1929, ένα σπουδαίο βιομηχανικό έργο, το πρώτο σημαντικό δημόσιο έργο που εκτελέστηκε στη Νάξο, ο εναέριος σιδηρόδρομος, διαφοροποίησε ριζικά το σύστημα μεταφοράς της σμύριδας και διευκόλυνε τη δουλειά των σμυριδεργατών. Είχε μήκος 9 χλμ από τη Στραβολαγκάδα ως τη Μουτσούνα, και αποτελούνταν από 72 σιδερένιους πυλώνες ύψους από 5 έως και 43 μ., 170 βαγόνια, 2 μηχανές και  7 παρατηρητήρια, ενώ για τη λειτουργία του απαιτούσε από 42 έως και 68 άτομα. Το διπλό κινούμενο συρματόσκοινο που είχε μήκος 8720 μ, ένωνε τους πέντε σταθμούς φόρτωσης του σμυριγλιού με το λιμάνι της Μουτσούνας, και στα χρόνια της λειτουργίας του, από το 1929 μέχρι το 1982, μετέφερε περίπου 340.000 τόνους  σμύριδας.  Μετά το 1982 άνοιξε ο δρόμος και η μεταφορά της σμύριδας γίνεται πλέον με φορτηγά αυτοκίνητα. Στις μέρες μας ο εναέριος έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο βιομηχανικό μνημείο και εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με τα κτίρια και τις μηχανές του στη Στραβολαγκάδα, τις εγκαταστάσεις φόρτωσης στη Μουτσούνα και τα σκουριασμένα βαγόνια και συρματόσχοινα να αιωρούνται ακόμα πάνω από τα ορυχεία. 

Εμείς τι να πούμε αλήθεια; Οτι έχουμε ακούσει μεγάλα λόγια και υποσχέσεις; Καθημερινά. Από τον Γενάρη του 2018 (για τα πρόσφατα) όταν έπεσε πυλώνας στην Μουτσούνα... Στη συνέχεια είχαμε την παρουσία του κου Παυλόπουλου – Πρόεδρου της Δημοκρατίας – και βέβαια την κατάθεση ερώτηση στη Βουλή από τον κο Συρμαλένιο... Αλλά όσο εσείς είδατε λύση ή έστω μία πρόοδο, άλλο τόσο είδαμε κι εμείς… 

Απλά ντροπή… Στο εξωτερικό ένα τέτοιο έργο θα ήταν ανεκτίμητης αξίας και βάση για δημιουργία μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα. Εδώ; Απλά να ρημάξει, γιατί είναι του…γείτονα και όχι δικό μας… 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Knossos Palace: Δεν προσέγγισε Μήλο λόγω έκτακτου απαγορευτικού — προτεραιότητα η ασφάλεια

Ένταση στο πλοίο όταν ανακοινώθηκε η τροποποίηση του δρομολογίου· παροχές & καμπίνες για τους 175 επιβάτες της Μήλου — επίσπευση πορείας λόγω περιστατικού υγείας ανηλίκου.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

Μήλος: Τρία πλοία δεν προσέγγισαν το λιμάνι λόγω δυσμενών καιρικών

Τις πρώτες πρωινές ώρες η Λιμενική Αρχή ενημερώθηκε για αδυναμία ασφαλούς κατάπλου· εκατοντάδες επιβάτες επηρεάστηκαν — προώθηση με μέριμνα των εταιρειών.

ΠΝΟ: 24ωρη απεργία την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025 σε όλες τις κατηγορίες πλοίων

Η Διοίκηση της ΠΝΟ αποφάσισε ομόφωνα συμμετοχή στην απεργία της ΓΣΕΕ (00:01–24:00), με αιχμή το εργασιακό νομοσχέδιο και την αύξηση του ημερήσιου χρόνου εργασίας.

ΠΝΑΙ: Ζητείται άμεση καθολική εφαρμογή μειωμένου ΦΠΑ σε όλα τα νησιά

Το Περιφερειακό Συμβούλιο χαιρετίζει την επαναφορά -30% σε 19 νησιά και απαιτεί ισονομία για Κυκλάδες και Ρόδο· συνεδρίαση-μαραθώνιος με υπουργούς, βουλευτές και δημάρχους.

Αγγειοχειρουργικό Ιατρείο στο Naxos Medical — Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου με τον Γ. Σφυροέρα

Ο Επίκουρος Καθηγητής Ιατρικής ΕΚΠΑ και αγγειοχειρουργός Γεώργιος Σφυροέρας θα δέχεται κατόπιν ραντεβού για αρτηριακές & φλεβικές παθήσεις.

Ίος: Ο «ΟΜΗΡΟΣ» τιμά την Πολεμική Αεροπορία — Βράβευση της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών

Τελετή αναγνώρισης για την προσφορά σε αεροπυρόσβεση, έρευνα–διάσωση και αεροδιακομιδές — Κυριακή 21/09/2025, 12:00, αίθουσα «Παπαπέτρου».

Πάρος: Άμεση στελέχωση του Ειδικού Δημοτικού ζητούν Δήμος & ΕΔΕΠ

Με επιστολή στο ΥΠΑΙΘΑ (16/9) ο Δήμαρχος Κ. Μπιζάς και η πρόεδρος της ΕΔΕΠ Μ. Παναγάκη επισημαίνουν την υποστελέχωση και ζητούν ενίσχυση για ομαλή λειτουργία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Απαγορευτικό απόπλου: Ποια πλοία και σε ποια λιμάνια είναι “δεμένα”

Δυσμενείς άνεμοι στο Αιγαίο φέρνουν ακυρώσεις και αλλαγές. Δείτε αναλυτικά ποιες γραμμές δεν εκτελούνται σήμερα Παρασκευή 19/09/2025 και τι ισχύει ανά εταιρεία.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Σε ισχύ ο νέος ΚΟΚ – Αυστηρότερες ποινές και εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής

Από σήμερα εφαρμόζεται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – Τι αλλάζει για κινητό, κράνος, ζώνη, ταχύτητα και αλκοόλ

Με την Ιωάννα Συνοδινού από την Αμοργό, η νέα σύνθεση του Δ.Σ. του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας

Με απόφαση του αναπληρωτή Υπουργού Γιάννη Βρούτση, ανανεώθηκε η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Σ.Ε.Φ., με συμμετοχή του παλαίμαχου μπασκετμπολίστα Σταύρου Ελληνιάδη και της φοιτήτριας Μαρούσας Σιδέρη.