Πιστά αντίγραφα των Μαρμάρων του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο φιλοδοξεί να κατασκευάσει το Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας της Οξφόρδης μέσω της τρισδιάστατης τεχνολογίας
Λύση στη μακροχρόνια διαμάχη μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα φιλοδοξεί να δώσει το Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας της Οξφόρδης μέσω της τρισδιάστατης τεχνολογίας. Το Ινστιτούτο έχει την ικανότητα να δημιουργεί πιστά αντίγραφα ιστορικών αντικειμένων μεγάλης κλίμακας.
Σύμφωνα με τους New York Times, οι άνθρωποι του ινστιτούτου εργάζονται ήδη από τις 29 Ιουνίου, στην Καρέρα της Ιταλίας, πάνω σε δύο Γλυπτά του Παρθενώνα που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Πρόκειται για κεφάλι αλόγου σε φυσικό μέγεθος από αέτωμα του Παρθενώνα και για αναπαράσταση Κενταυρομαχίας από τη μετόπη του ναού. Μάλιστα, ως πρώτη ύλη των αντιγράφων θα χρησιμοποιηθεί το πεντελικό μάρμαρο, με το οποίο είναι κατασκευασμένα και τα πρωτότυπα έργα.
Many thanks to the New York Times for highlighting their meticulously reported story of our efforts to repatriate the Elgin Marbles in their Weekender section. The carving continues in Carrara! https://t.co/IVKH6Q56Rj pic.twitter.com/FZx2riKD3c
— Digital Archaeology (@DigiArchaeo) July 10, 2022
Η Άντρια Μπερλίν αρχαιολόγος και πρόεδρος του James R. Wiseman στην Κλασική Αρχαιολογία στο Τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Βοστώνης υποστήριξε ότι οι προσπάθειες του Ινστιτούτου να αναστήσει χαμένες αρχαιότητες θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα την αλλαγή της σχέσης μεταξύ των θεατών ενός μνημείου και των στοιχείων που το ίδιο αντιπροσωπεύει.
«Μοναδικός μας σκοπός είναι να ενθαρρύνουμε τον επαναπατρισμό των μαρμάρων. Όταν δύο άνθρωποι θέλουν και οι δύο το ίδιο πράγμα, το να φτιάξεις ένα δεύτερο, πανομοιότυπο είναι μια προφανής λύση», δηλώνει ο επικεφαλής του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας της Οξφόρδης, Ρότζερ Μάικλ, που φιλοδοξεί να δει ολοκληρωμένα τα δύο έργα μέχρι το τέλος Ιουλίου.
Τα αντίγραφα θα δημιουργηθούν με βάση ψηφιακές φωτογραφίες που τράβηξαν από τα γλυπτά οι άνθρωποι του ινστιτούτου, που πήγαν στο Βρετανικό Μουσείο ως επισκέπτες. Είχε προηγηθεί η αρνητική απάντηση στο επίσημο αίτημά τους τους για ψηφιακή σάρωση των γλυπτών. Οι τρισδιάστατες εικόνες της μαρμάρινης κεφαλής του αλόγου μεταφορτώθηκαν στο ρομπότ λάξευσης, το οποίο κατασκεύασε το πρωτότυπο σε τέσσερις ημέρες.
The aim is to carve faithful copies of the Parthenon marbles from a block of marble quarried on Mount Pentelicus, the main source of the stone for the construction of the Acropolis https://t.co/QiMEkVtqTJ
— NYT Science (@NYTScience) July 18, 2022
Η Robotor που ανέλαβε το έργο της αναπαραγωγής ειδικεύεται στην ενσωμάτωση βιομηχανικών ρομπότ πολλαπλών αξόνων που αναδημιουργούν όλων των ειδών 3D σχέδια από πέτρα. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μια νέα εποχή της γλυπτικής χωρίς σπασμένες πέτρες, καλέμια και σκόνη, αλλά με σάρωση, νέφη σημείων, σχεδιασμό και τεχνητή νοημοσύνη.