Κατέθεσε ο ΑΔΜΕ αναθεωρημένο πλάνο 10ετίας στη ΡΑΕ – Ποιες οι διαφορές με το προκαταρκτικό και τι συμβαίνει με την Δ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων με την Αττική που περιλαμβάνει τα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων
Αναθεωρημένο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για την περίοδο 2019-2028 υπέβαλε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Ο ΑΔΜΗΕ είχε καταθέσει στην ΡΑΕ το προκαταρκτικό του σχέδιο τον Δεκέμβριο του 2017, έκτοτε ωστόσο υπήρχαν αρκετές εξελίξεις όσον αφορά στα έργα όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, με αποτέλεσμα ο Διαχειριστής να καταθέσει νέο, αναθεωρημένο πρόγραμμα. Αυτό τέθηκε από τη ΡΑΕ σε νέα δημόσια διαβούλευση προκειμένου στη συνέχεια να ενσωματωθούν παρατηρήσεις κι έπειτα να εγκριθεί.
Στα αξιόλογα σημεία του αναθεωρημένου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης είναι η αύξηση των δαπανών κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ για σημαντικά έργα του συστήματος μεταφοράς. Πιο συγκεκριμένα ανέρχεται στα 2,449 δισ. ευρώ από 1,833 δισ. ευρώ.
Οι υψηλότερες επενδύσεις, όπως προκύπτουν από την αντιπαραβολή του περσινού και του φετινού κειμένου, αφορούν στην προσθήκη των έργων της Δ’ Φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων με την Αττική (369,4 εκατ. ευρώ) και την αύξηση κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ των δαπανών για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Πλέον το συγκεκριμένο project ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.
Άλλες διαφορές που αναδεικνύονται ανάμεσα στα δύο κείμενα είναι η επίσπευση του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης κατά περίπου ενάμισι χρόνο. Έτσι η νέα ημερομηνία ολοκλήρωσης του, με βάση τον αναλυτικό οδικό χάρτη του έργου είναι η 28η Σεπτεμβρίου του 2022 έναντι της 29ης Δεκεμβρίου του 2023.
Επιπλέον, στο αναθεωρημένο πρόγραμμα ανάπτυξης αναφέρεται με ευκρίνεια η δυναμικότητα του διπλού καλωδίου που θα είναι αθροιστικά στα 1.000 MW. Στο προηγούμενο κείμενο γινόταν αναφορά για 700 MW.
Σε σχέση με το επενδυτικό σχέδιο της Κρήτης – Αττικής δεν γίνεται καμία μνεία για τον Euroasia Interconnector, τον φορέα υλοποίησης του έργου Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής. Αντίθετα, με βάση την απόφαση του περασμένου Οκτωβρίου της ΡΑΕ έχει προστεθεί παράγραφος για το νέο φορέα υλοποίησης του έργου Κρήτης – Αττικής, την «Αριάδνη Interconnection».
Αμετάβλητη παραμένει η ημερομηνία ολοκλήρωσης της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο. Αυτή έχει προσδιοριστεί για τις 25 Ιουνίου του 2020, ενώ οι δαπάνες του έργου έχουν ψαλιδιστεί κατά περίπου 30 εκατ. ευρώ και έχουν μειωθεί στα 292,2 από 324,1 εκατ. ευρώ που ήταν προϋπολογισμένες στο προκαταρκτικό σχέδιο.
Η ένταξη των έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης της Δ’ Φάσης των Κυκλάδων είναι το νέο φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ, το οποίο, όπως προαναφέρθηκε εντάχθηκε στο δεκαετές πλάνο ανάπτυξης. Αυτή περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Μήλου, της Φολεγάνδρου και της Σερίφου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Τα έργα προβλέπουν τη διασύνδεση Νάξου – Σαντορίνης, Σαντορίνης – Φολεγάνδρου, Φολεγάνδρου – Μήλου, Μήλου – Σερίφου και Σερίφου – Λαυρίου. Το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο ύψους 369,4 εκατ. ευρώ έχει ομαδοποιηθεί στα έργα που ξεκινούν την τριετία μετά το 2021.
Κατά τα άλλα παραμένουν σε ισχύ οι εναπομείνασες δύο φάσεις της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με τη δεύτερη να ολοκληρώνεται στο τέλος του 2019 (σύνδεση Πάρος – Νάξος και Νάξος – Μύκονος και αναβάθμιση γραμμή Άνδρου – Ν. Εύβοιας και Άνδρου – Τήνου.
Η τρίτη φάση, πόντιση δεύτερου καλωδίου Λαυρίου – Σύρου αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020.
Με πληροφορίες από την energyin.gr