Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΚυκλάδες - Ν. Συρμαλένιος: "Με δική μας (ΣΥΡΙΖΑ) ώθηση ολοκληρώνεται η ηλεκτρική...

Κυκλάδες – Ν. Συρμαλένιος: “Με δική μας (ΣΥΡΙΖΑ) ώθηση ολοκληρώνεται η ηλεκτρική διασύνδεση”

|

Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδες του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Νίκου Συρμαλένιου στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών – “Δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον”  (video) 

Η διαπραγμάτευση επί κυβέρνησης Σύριζα, βάσει της οποίας εξασφαλίστηκε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις  διασυνδέσεις των νησιών για την περίοδο 2021 -2030 στο πλαίσιο της τέταρτης περιόδου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών εξασφάλισε για τη χώρα ένα ποσό που με σημερινές τιμές, εκτιμάται γύρω στο ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ. Αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί και θα αξιοποιηθεί στη διασύνδεση των νησιών μας μέχρι το 2030.

Αυτο τόνισε, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, υπό την προεδρία του Προέδρου της, κυρίου Εμμανουήλ Κόνσολα, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο – Πράσινη ενεργειακή μετάβαση για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές».

Αναφερόμενος στον ΔΕΔΔΗΕ, ο Νίκος Συρμαλένιος επεσήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί ριζικά στην απώλεια του δημοσίου ελέγχου στα δίκτυα μεταφοράς, γιατί τα δίκτυα αυτά είναι περιουσιακό στοιχείο που επί δεκαετίες φτιάχτηκε στη χώρα μας και δεν είναι δυνατόν αυτό να ανατίθεται σε ιδιώτες και μάλιστα όχι μόνο σε έναν αλλά σε πολλούς, μέσα από πολλά περιφερειακά δίκτυα. Επανέλαβε ότι η ΔΕΗ και τα δίκτυα είναι ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής εθνικής πολιτικής, που θα έπρεπε να είναι υπό δημόσιο έλεγχο.

Τέλος, ο Νίκος Συρμαλένιος ανέφερε ότι δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον και είναι πολύ συγκεκριμένα γεωγραφικά οικοσυστήματα περιορισμένης εμβέλειας, ζουν από τον τουρισμό, κατά κύριο λόγο και έτσι η αισθητική και μόνο αλλοίωση θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν.

Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Τα έργα διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, είναι έργα πολύ σημαντικά και αφορούν, βεβαίως, την απρόσκοπτη παροχή ενέργειας προς τα νησιά κυρίως. Έχουν οφέλη περιβαλλοντικά, γιατί σταματούν οι παλαιοί σταθμοί, οι οποίοι ήταν και ρυπογόνοι σταθμοί μαζούτ, σε διάφορα νησιά. Και επίσης, έχουν όφελος στη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), που ξεκινά από κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια και θα αυξηθεί αυτό το όφελος.

Εγώ θέλω να πω ότι εμείς είμαστε περήφανοι, ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το έργο της διασύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με τις Κυκλάδες. Προϋπήρχε η απόφαση και είχαν ξεκινήσει όλες οι διαδικασίες, επισπεύσθηκε όμως, μετά το 2015 και έτσι, η πρώτη φάση, αν δεν κάνω λάθος, της διασύνδεσης της Σύρου με το Λαύριο ολοκληρώθηκε το 2018. Μετά ξεκίνησαν και οι λοιπές φάσεις διασύνδεσης και με την Πάρο, Νάξο. Είχαμε επισκεφθεί πολλές φορές και το σταθμό της Νάξου, της διασύνδεσης και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, το οποίο ολοκληρώθηκε και ήμουνα και στα εγκαίνια μετά τις εκλογές, επί κυρίου Χατζηδάκη. Επίσης, ότι δρομολογήθηκε η διασύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη. Για αυτά τα δύο έργα είμαστε περήφανοι, ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Θέλω να πω επίσης, ότι δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον και είναι πολύ συγκεκριμένα γεωγραφικά οικοσυστήματα περιορισμένης εμβέλειας, ζουν από τον τουρισμό, κατά κύριο λόγο και έτσι η αισθητική και μόνο αλλοίωση και δεν μιλάω για άλλου είδους επιπτώσεις, θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν.

Κατά συνέπεια, οι αντιστάσεις που προβάλλουν οι τοπικές κοινωνίες είναι δικαιολογημένες, όταν πρόκειται για τερατώδεις μηχανές, άνω των 100 μέτρων. Άλλο να είναι 50-60 μέτρα και σε περιορισμένους χώρους και το λέω εγώ επειδή από τη Μήλο έχουμε τέσσερις ανεμογεννήτριες, οι οποίες, κανέναν δεν ενοχλούν. Η μία μάλιστα χρησιμοποιείται για να δίνει ρεύμα για την αφαλάτωση και όπως ξέρουμε, οι αφαλατώσεις είναι ενεργοβόρες εγκαταστάσεις, που χρειάζονται πολύ ρεύμα. Άρα, βοηθάνε πάρα πολύ, τέτοιου τύπου ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τέτοιου είδους εγκαταστάσεις.

Ένα άλλο ζήτημα το οποίο θα ήθελα να πω ότι έγινε επί κυβέρνησης Σύριζα ήταν η διαπραγμάτευση βάσει της οποίας εξασφαλίστηκε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις  διασυνδέσεις των νησιών για την περίοδο 2021 -2030 στο πλαίσιο της τέταρτης περιόδου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών. Από αυτή την διαπραγμάτευση εξασφαλίστηκε ένα ποσό που σήμερα με σημερινές τιμές, εκτιμάται γύρω στο ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ, που όλο αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί και θα αξιοποιηθεί στη διασύνδεση των νησιών μας μέχρι το 2030.

Για τον ΔΕΔΔΗΕ βεβαίως, αυτό είναι το έργο το οποίο  επιτελεί ο ΔΕΔΔΗΕ. Αυτό που θέλω να πω εγώ είναι και που μας έρχεται από όλα τα νησιά είναι το μεγάλο έλλειμμα η έλλειψη προσωπικού συντήρησης δικτύων. Κύριε Πρόεδρε, του ΔΕΔΔΗΕ το μεγάλο πρόβλημα που έρχεται από όλα τα νησιά είναι  η έλλειψη προσωπικού για την συντήρηση κυρίως, των  δικτύων. Είναι μεγάλες ηλικίες εργαζόμενοι που πλέον κοντά στη συνταξιοδότηση δεν μπορούν να γίνονται εναερίτες. Ξέρω ότι έχετε βάλει εργολάβους να αναλαμβάνουν αυτές τις δουλειές, όμως και οι εργολάβοι δεν βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα βρίσκονται στη νησιωτική Ελλάδα που σημαίνει καθυστερήσεις στην πρόσβαση και στο αποτέλεσμα αυτής της συντήρησης. Αυτό το πρόβλημα είναι αρκετά χρόνια δεν είναι τωρινό.

Τα τελευταία πέντε έξι χρόνια θα έλεγα έχει οξυνθεί πάρα πολύ το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού και με την ευκαιρία που είσαστε εδώ το αναφέρω για να δούμε αν θα υπάρξει κάποια λύση. Φυσικά, το μεγάλο πρόβλημα είναι οι ιδιωτικοποιήσεις. Εμείς διαφωνούμε ριζικά που χάνεται  ο έλεγχος στα δίκτυα μεταφοράς, γιατί  είναι περιουσιακό στοιχείο που επί δεκαετίες φτιάχτηκε στη χώρα μας και που νομίζω ότι δεν είναι δυνατόν αυτό να ανατίθεται σε ιδιώτες και μάλιστα όχι μόνο σε έναν αλλά σε πολλούς ιδιώτες. Μιλάμε για ένα σπάσιμο απ” ότι ξέρω  του ΔΕΔΔΗΕ σε πάρα πολλά περιφερειακά δίκτυα και φυσικά και της ΔΕΗ. Διαφωνούμε, διότι η ΔΕΗ και τα δίκτυα είναι ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής εθνικής πολιτικής, που θα έπρεπε να είναι υπό δημόσιο έλεγχο. Δεν προχωρώ  παρακάτω ξέρετε τις απόψεις μας και νομίζω ότι η συζήτηση αυτή είναι χρήσιμη και κρίσιμη. Και κλείνω, πάλι λέγοντας, ότι το κύριο θέμα είναι να τροφοδοτηθούν  τα νησιά διότι και  η αντίστροφη λογική τα νησιά να τροφοδοτούν την ηπειρωτική χώρα  βεβαίως μπορεί να υπάρξει. Αλλά επειδή ακριβώς ανοίγει δρόμους για μεγάλα αιολικά πάρκα υπάρχει πρόβλημα.

Θα έλεγα λοιπόν κλείνοντας ότι συμφωνούμε γενικά με τα υπεράκτια αιολικά πάρκα αλλά και αυτά θέλουν ένα θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό διότι δεν είναι έτσι απλό  το ζήτημα. Μακάρι να μπορούν να προχωρήσουν όπως μακάρι να ολοκληρωθεί και το χωροταξικό συνολικά πλαίσιο για τις ΑΠΕ που προϋπήρχε το 2008 αλλά στην πορεία δεν λειτούργησε και έπρεπε να γίνει καινούργιο.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κουφονήσια: Σκληρή απάντηση των επιχειρηματιών στον αντιδήμαρχο Οικονομικών

Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων καταγγέλλει «λαϊκισμό και κακοδιαχείριση» – Αμφισβητεί την «κοινωνική πολιτική» του Δήμου και ζητά δίκαιη τιμολόγηση στο νερό

Εκπαίδευση: Ένας στους τέσσερις νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ζήτησε άδεια αμέσως μετά τον διορισμό

Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη μιλά για «δομικό πρόβλημα» που αφήνει κενά κάθε Σεπτέμβριο – Σχεδόν 30% οι άδειες στα νησιά του Αιγαίου

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Σε ισχύ ο νέος ΚΟΚ – Αυστηρότερες ποινές και εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής

Από σήμερα εφαρμόζεται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – Τι αλλάζει για κινητό, κράνος, ζώνη, ταχύτητα και αλκοόλ

Κουφονήσια: 3.135 € από το Koufonisia Festival για τα παιδιά του νησιού

Οι εθελοντικές δωρεές του φετινού Φεστιβάλ στηρίζουν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων για πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις

Ιάκωβος Καμπανέλλης: «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» ζωντάνεψε στο Κηποθέατρο Νίκαιας

Το Θεατρικό Εργαστήρι του Ωδείου Τερψιθέας τίμησε τον Ναξιώτη δημιουργό με μια δυνατή σατιρική παράσταση

Νάξος – Μικρή Βίγλα: Τέταρτη φωλιά θαλάσσιας χελώνας φέτος

Μικρή Βίγλα ... 31 νεογέννητες χελώνες έφτασαν στη θάλασσα με τη βοήθεια εθελοντών και Λιμεναρχείου

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου

Κουφονήσια: Ο αντιδήμαρχος Βαγγέλης Κατσαράς για τα «φουσκωμένα» τιμολόγια νερού (video)

Κατσαράς «Έπρεπε να γίνει εξορθολογισμός – Δεν θέλαμε η Νάξος και οι Μικρές Κυκλάδες να μείνουν χωρίς νερό»

Κ. Μουστάκη για ΕΕΕΕΚ Νάξου: «Δεκατρία παιδιά μοιράζονται μια αίθουσα που δεν κάνει ούτε για καταφύγιο ζώων» (video)

Η Κατερίνα Μουστάκη στον ΣΚΑΪ για το ΕΕΕΕΚ Νάξου «Δεκατρία παιδιά μοιράζονται μια αίθουσα που δεν κάνει ούτε για καταφύγιο ζώων» – Έκκληση προς το Υπουργείο Παιδείας για άμεση λύση

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα: Μήνυση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατά της “Κίνησης Πολιτών”

Η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την άσκηση μήνυσης για ψευδή καταμήνυση, δυσφήμηση και διασπορά ψευδών ειδήσεων – Αντιδράσεις μετά το Δελτίο Τύπου της Κίνησης «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου».

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Λιμάνι Πάρου: Ο Αύγουστος των ρεκόρ – 366.812 επιβάτες και 40.710 οχήματα έκαναν… απόβαση!

Η τουριστική «καρδιά» της Πάρου χτύπησε δυνατά, με το λιμάνι να καταγράφει ιστορικά υψηλά σε επιβάτες και οχήματα, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή άνοδο του νησιού.