Ολοκληρώνεται η νέα επένδυση 439 εκατ. ευρώ της διασύνδεσης των Κυκλάδων – Στις 13 Οκτωβρίου τα εγκαίνια – Η επόμενη κίνηση
Ένα από τα σημαντικότερα έργα διασύνδεσης για το ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα η περίφημη διασύνδεση των Κυκλάδων, βρίσκεται σε τροχιά ολοκλήρωσης από τον ΑΔΜΗΕ. Συγκεκριμένα, έχουν ολοκληρωθεί οι 3 από τις 4 φάσεις του έργου λύνοντας οριστικά τα προβλήματα ηλεκτροδότησης των νησιών των Κυκλάδων ακόμη και στους καλοκαιρινούς μήνες.
Συγκεκριμένα η δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων ολοκληρώθηκε με την ηλέκτριση της διασύνδεσης της Νάξου με την Πάρο και τη Μύκονο στα τέλη Σεπτεμβρίου ενώ εντός του πρώτου 15νθημέρου του Οκτωβρίου θα ολοκληρωθεί και η Γ΄ Φάση των Κυκλάδων με την ηλέκτριση του δεύτερου υποθαλάσσιου καλωδίου μεταξύ Σύρου και Λαυρίου, θωρακίζοντας ακόμη περισσότερο την ηλεκτροδότηση του νησιού.
Μάλιστα την προσεχή Τρίτη 13 Οκτωβρίου θα γίνουν τα εγκαίνια της γραμμής στη Νάξο παρουσία και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κου Χατζηδάκη… Σημειώνεται ότι οι τρεις φάσεις της διασύνδεσης που ολοκληρώθηκαν κόστισαν συνολικά 439 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 138,1 εκατ. προήλθαν από κοινοτικά κονδύλια.
Παράλληλα εντός του έτους αναμένεται να αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση της τέταρτης και τελευταίας φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, ύψους 386 εκατ. ευρώ, η οποία περιλαμβάνει τα νησιά Σαντορίνη, Μήλο, Φολέγανδρο και Σέριφο που θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Η διαγωνιστική διαδικασία για τη διασύνδεση της Σαντορίνης αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του έτους και το 2021 προβλέπεται να πραγματοποιηθούν οι διαγωνισμοί για τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο.
Η Σαντορίνη αναμένεται να ηλεκτριστεί στο πρώτο εξάμηνο του 2023 ενώ τα νησιά Μήλος, Φολέγανδρος και Σέριφος στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου της 4ης φάσης είναι 393,4 εκατ. ευρώ και έχει προταθεί να συμπεριληφθεί στο ταμείο ανάκαμψης για χρηματοδότηση ύψους 137,7 εκατ. ευρώ.
Μαζί με την 4η φάση, το συνολικό ύψος της επένδυσης για την πλήρη διασύνδεση των Κυκλάδων ανέρχεται σε 832,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 276 εκατ. (εφόσον εγκριθεί και η χρηματοδότηση της 4ης φάσης) αφορούν σε κοινοτική χρηματοδότηση.
Σε δήλωση του στο Capital.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης υπογραμμίζει τα οφέλη που θα προκύψουν από την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων.
“Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που η διασύνδεση των Κυκλάδων, έργο συνολικού budget 832 εκατ. ευρώ, έχει ολοκληρωθεί στις τρεις από τις τέσσερις φάσεις του.
Μέσα στους επόμενους μήνες, ο ΑΔΜΗΕ θα προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τη Σαντορίνη, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο με στόχο όλες οι Κυκλάδες να έχουν διασυνδεθεί στην Υψηλή Τάση έως το 2024. Μέσω των ηλεκτρικών διασυνδέσεων, τα νησιά μας αποκτούν αξιόπιστη και καθαρή ηλεκτροδότηση και όλοι οι καταναλωτές απολαμβάνουν χαμηλότερες χρεώσεις ΥΚΩ στους λογαριασμούς ρεύματος” αναφέρει ο κ. Μανουσάκης.
Ποιο είναι το έργο που ολοκληρώθηκε
Η διασύνδεση της Νάξου που ολοκληρώθηκε περιλαμβάνεται στο έργο της Διασύνδεσης των νησιών Σύρου, Μυκόνου, Πάρου και Νάξου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και την ενίσχυση της διασύνδεσης του συγκροτήματος των Άνδρου – Τήνου, που έχει χαρακτηρισθεί με Υπουργική Απόφαση ως “γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας”.
Αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεομένων Νήσων και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής (υποκατάσταση πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην Ηπειρωτική Χώρα).
Ο σχεδιασμός διαμορφώθηκε με γνώμονα την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης και στην κατεύθυνση αυτή οι νέοι υποσταθμοί έχουν χωροθετηθεί κοντά στον αιγιαλό ώστε να αποφευχθεί η κατασκευή εναέριων γραμμών μεταφοράς. Η διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με το ηπειρωτικό σύστημα πραγματοποιήθηκε με υποβρύχιες καλωδιακές συνδέσεις.
Συγκεκριμένα η Νάξος συνδέθηκε με την Πάρο και τη Μύκονο με υποβρύχια καλώδια Ε.Ρ. 150 kV, μήκους 7.6 km και 40km αντίστοιχα. Στο έργο απασχολήθηκαν περίπου 120 εργαζόμενοι και υλοποιήθηκε χρονικά σε 26 μήνες (συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής και πόντισης των καλωδίων).
Υπογραμμίζεται τέλος ότι με την κατασκευή της νέας διασύνδεσης αντιμετωπίζονται μια σειρά από προβλήματα όπως:
Τερματίζεται η ηλεκτροδότηση των νησιών από τις ρυπογόνες και κοστοβόρες πετρελαϊκές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής
Οι πετρελαϊκές μονάδες στην πλειονότητά τους είναι εγκατεστημένες εντός ή πλησίον οικισμών προκαλώντας σημαντική περιβαλλοντική όχληση
Η ηλεκτροδότηση των νησιών αποκτά μεγαλύτερη αξιοπιστία
Θα εξοικονομηθούν σημαντικά ποσά που δαπανιόνταν για την αγορά καυσίμου ντίζελ ή μαζούτ. Το όφελος αφορά όλους τους καταναλωτές που καλύπτουν το κόστος σήμερα μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας
Θα περιοριστούν οι αέριοι ρύποι και οι δαπάνες που σχετίζονται με τις εκπομπές
Ανοίγει ο δρόμος για την καλύτερη εκμετάλλευση του υψηλού δυναμικού ΑΠΕ στα νησιά
Θα επιτρέψει την διεύρυνση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που θα συμπεριλάβει και τα νέα διασυνδεόμενα νησιά.