Τη διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα του συνόλου σχεδόν της νησιωτικής χώρας, δηλαδή και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου, πέραν των Κυκλάδων και της Κρήτης που έχουν ήδη δρομολογηθεί, σκοπεύει να εισηγηθεί αλλά και να… επιβάλλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Τη διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα του συνόλου σχεδόν της νησιωτικής χώρας, δηλαδή και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου, πέραν των Κυκλάδων και της Κρήτης που έχουν ήδη δρομολογηθεί, σκοπεύει να εισηγηθεί αλλά και να… επιβάλλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Παρότι δεν είναι ευρέως γνωστό, ο νόμος 4414/16 που αφορά τις ΑΠΕ και ψηφίστηκε τον προηγούμενο Αύγουστο δίνει στη ΡΑΕ την αρμοδιότητα αλλά και την ευθύνη να καθορίσει τον βέλτιστο τρόπο με τον οποίο πρέπει κάθε νησί να ηλεκτροδοτείται.
Μέχρι τέλος του χρόνου η ΡΑΕ θα πρέπει να δημοσιοποιήσει το σχετικό κατάλογο. Έχει δε τη δικαιοδοσία ακόμα και να… αποσύρει την άδεια πετρελαϊκών μονάδων που λειτουργούν σήμερα σε νησιά, στο βαθμό που κρίνει ότι μπορεί να γίνει διασύνδεση, προκειμένου να πιέσει τον ΑΔΜΗΕ να υλοποιήσει τη διασύνδεση αυτή.
Έχει επιπλέον την αρμοδιότητα (ν.4001, και οδηγία 72/2009), εάν δεν μπορεί να προωθήσει τις διασυνδέσεις ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ, να προχωρήσει σε διαδικασίες για τις αναθέσεις αυτών των έργων σε τρίτους, με τον ΑΔΜΗΕ να είναι στη συνέχεια υποχρεωμένος να παραλάβει και να λειτουργήσει το έργο.
Σύμφωνα με όσα λένε στο energypress αρμόδια στελέχη της ΡΑΕ, η «Αρχή είναι αποφασισμένη να ασκήσει τις αρμοδιότητες που έχει προκειμένου να προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς όλες οι διασυνδέσεις».
Βιώσιμες οι Διασυνδέσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η επεξεργασία από την Αρχή των δεδομένων και των μελετών που υπάρχουν ήδη από το παρελθόν, δείχνουν ότι περίπου το 80% της κατανάλωσης των νησιών μπορεί να τροφοδοτηθεί μέσω διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα. Λίγα μικρά νησιά δεν μπορούν στην πραγματικότητα (δεν συμφέρει) να διασυνδεθούν.
«Ακόμη και σήμερα που το πετρέλαιο είναι σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, οι διασυνδέσεις αυτές βγαίνουν, είναι τεχνικοοικονομικά βιώσιμες, πολύ δε περισσότερο εφόσον το πετρέλαιο ανέβει στα επίπεδα των 90 και 100 δολαρίων το βαρέλι», ανέφερε, άλλωστε, πρόσφατα στη Βουλή, ο πρόεδρος της Αρχής Νίκος Μπουλαξής.
Τα δύο κύρια νησιωτικά συμπλέγματα που πρέπει, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, να μπούν κατά προτεραιότητα σε πρόγραμμα διασύνδεσης είναι τα Δωδεκάνησα (καλώδιο με την Κρήτη ή καλώδιο με την Αττική) και τα νησιά Λέσβος, Σάμος, Χίος κ.λπ. του Βορείου Αιγαίου (καλώδιο με Λάρυμνα).
Αφού περιληφθούν στον κατάλογο των προς διασύνδεση νησιών που θα παρουσιάσει η ΡΑΕ μέχρι το τέλος του 2017, στη συνέχεια η Αρχή εμφανίζεται αποφασισμένη να επιβάλλει, με τα μέσα που διαθέτει, την υλοποίηση των σχετικών έργων.
Ώθηση από Τσίπρα και Κινέζους
Τα στελέχη της ΡΑΕ θεωρούν ότι η χθεσινή αναφορά του πρωθυπουργού στην ανάγκη διασύνδεσης των νησιών, τόσο για τη μείωση των ΥΚΩ όσο και για λόγους ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού του νησιωτικού χώρου, επικυρώνει την πάγια στρατηγική της Αρχής για την προτεραιότητα που έχουν τα έργα διασύνδεσης, ενώ στέλνει ένα σαφές μήνυμα στον ΑΔΜΗΕ που, σύμφωνα πάντα με τα στελέχη της Αρχής, «δείχνει ανέκαθεν μια δυσπραγία στο να προχωρήσει με τον απαιτούμενο ρυθμό και την απαιτούμενη αποφασιστικότητα, τα έργα αυτά».
Υπενθυμίζεται ότι χθες ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε με έμφαση στο θέμα, είπε μάλιστα ότι η συμμετοχή της Κινεζικής State Grid στο μετοχικό κεφάλαιο και στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ δημιουργεί νέες προϋποθέσεις καθώς κατά την πρόσφατη συνάντησή του με την ηγεσία της εταιρείας στο Πεκίνο, οι Κινέζοι επιτελείς τον βεβαίωσαν ότι ενδιαφέρονται στενά για την επέκταση των δικτύων και των νησιωτικών διασυνδέσεων.
Την εγκατάσταση του νέου επενδυτή στον ΑΔΜΗΕ, ώστε να σταθμίσει τις προθέσεις του, ανέμενε άλλωστε και η ΡΑΕ πριν προχωρήσει σε δραστικά μέτρα, σε πρώτη φάση για το «μεγάλο» καλώδιο της Κρήτης που θεωρεί επίσης ότι έχει καθυστερήσει.