Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΈνα Μουσείο Φάρων στην Άνδρο από το …μέλλον

Ένα Μουσείο Φάρων στην Άνδρο από το …μέλλον

|

Η διπλωματική εργασία των φοιτητών Κουφίδη – Πίττα της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (ΕΜΠ) που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 2014 παρουσιάζει ένα Μουσείο των Φάρων από το μέλλον με σημείο αναφοράς το «Στενό», το σημείο ανάμεσα στην Άνδρο και τη Τήνο, το μικρότερο σχεδόν σε όλο το Αιγαίο 

Ποιος είπε ότι η Ελλάδα στερείτε έμπνευσης ή ανθρώπων με ικανότητες που μπορούν να δουν μπροστά. Δεν έχουν παρά να κάνουν μία βόλτα στα μεταπτυχιακά των Ανώτατων και Ανώτερων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. Μπορεί τα Ελληνικά ΑΕΙ να μην είναι στα 10 ή τα 20 καλύτερα του κόσμου, όμως διαθέτουν φοιτητές με απίστευτες ικανότητες. Κι ας κάνει ότι μπορεί η κυβέρνηση να τους διώξει. Η κρίση λέγεται ότι έχει διώξει τουλάχιστον μισό εκατομμύριο νέους επιστήμονες. Κι όμως παραμένουν ακόμη αρκετοί που εάν αρπάξουν την ευκαιρία μπορούν να κάνουν παπάδες. Όπως αυτοί οι δύο φοιτητές, οι Χρήστος Κουφίδης και Κωνσταντίνος Πίττας. Οι οποίοι με επιβλέποντες καθηγητές τους Ανδρέα Κούρκουλα και Σοφία Τσιράκη, όλοι μέλη της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (ΕΜΠ) τον Νοέμβριο του 2014 παρουσίαζαν ένα project που κόβει την ανάσα: το Μουσείο Φάρων στην Άνδρο… Μία διπλωματική εργασία που θα άλλαζε το μέλλον όσον αφορά την εικόνα που έχουμε για τους φάρους και τον τρόπο παρουσίασης τους…

Αντί άλλων όμως σχολίων αφήνουμε τους ίδιους τους φοιτητές να μας παρουσιάσουν το έργο τους, τον τρόπο επιλογής του συγκεκριμένου σημείο στην Άνδρο (το περίφημο «Στενό» μεταξύ Άνδρου και Τήνου) και την αιτιολόγηση όλης της πρότασής τους…

«Η διπλωματική εργασία αφορά το σχεδιασμό ενός Μουσείου των Φάρων στο νοτιότερο άκρο της νήσου Άνδρου, στο “Στενό” όπως ονομάζεται,

απέναντι από το Φάρο Δύσβατο της Τήνου. Στόχο της εργασίας αποτελεί η ανάδειξη του Ελληνικού Φαρικού Δικτύου, το οποίο είναι

από τα μεγαλύτερα δίκτυα σε παγκόσμια κλίμακα, όντας πολύτιμο συστατικό της ναυτικής πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας. Προϊόντος του χρόνου και των τεχνολογικών εξελίξεων ο Φάρος καθίσταται σήμερα σχετικά ανενεργός ως εργαλείο ναυσιπλοΐας σε ευρεία κλίμακα και αφήνεται έρημος και εγκαταλελειμμένος στις πιο απόμακρες και δυσπρόσιτες ακτογραμμές, βιομηχανικό απομεινάρι μιας άλλης εποχής. Η πρόταση μας πραγματεύεται το δίπολο αφήγησης – εμπειρίας στο σχεδιασμό του Μουσειακού Χώρου, δίνοντας έμφαση στη βιωματική αντίληψη του τόπου και ακροβατεί μεταξύ κτιρίου – ημιυπαίθριας παρέμβασης, μεταξύ προστασίας – έκθεσης στον τόπο και τελικά μεταξύ στεριάς – θάλασσας. Πατάει στην άκρη της στεριάς και αναφέρεται στη θάλασσα.

_Δίκτυο, Λειτουργία

Κάθε Φάρος αποτελεί ένα ισότιμο σημείο σε ένα πλέγμα που διακρίνει τη στεριά από τη θάλασσα, με απίστευτη διασπορά όσον αφορά τη γεωγραφική θέση, το σχεδιασμό, το υψόμετρο, τη σχέση με τη θάλασσα και τις καιρικές συνθήκες. Έχει μία ξεχωριστή ταυτότητα (συχνότητα ακτινοβολίας), ορίζοντας τελικά ένα κώδικα, το Φαρικό δίκτυο. Το Φαρικό Δίκτυο της Ελλάδας αποτελείται από 1500 φάρους και φανούς (120 πέτρινοι). Η ιδιαίτερη μορφολογία της ελληνικής ακτογραμμής και η μεγάλη ιστορικά θαλάσσια εμπορική κίνηση καθιστούσε απαραίτητη την ύπαρξη φωτεινών σημάτων στις εμπορικές ρότες.

Η κατασκευή του Φάρου κρίνεται αναγκαία στα πιο “οριακά” σημεία και διέπεται από την αρχή του ελάχιστου, ένας πύργος για το φανό

και μία αποθήκη για τις προμήθειες και το φαροφύλακα. Είναι ένας πύργος/τοπόσημο και ταυτόχρονα ένα σημείο στο χώρο. Αρχικά, λειτουργούσε επίπονα με μηχανικά μέσα, χρησιμοποιώντας βαρίδια που προκαλούσαν περιστροφή του οπτικού, προτού καταλήξουμε στη σημερινή αυτοματοποιημένη λειτουργία.

_Σημερινή κατάσταση

Σήμερα οι περισσότεροι πέτρινοι φάροι έχουν αντικατασταθεί από αυτοματοποιημένους μεταλλικούς φανούς. Το επάγγελμα του φαροφύλακα έχει σχεδόν εξαφανιστεί και πολλά από τα κτίσματα αντιμετωπίζουν καίρια προβλήματα στατικής επάρκειας. Μόνο λίγοι φάροι έχουν αποκατασταθεί. Ωστόσο, πολλά τεχνολογικά αντικείμενα όπως οπτικά, βαρίδια, σχέδια κ.α., ιστορικής πλέον σημασίας, έχουν διασωθεί και εκθέτονται υποτυπωδώς είτε στην Υπηρεσία Φάρων, είτε στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας.

Στο σημείο αυτό της μελέτης τίθεται έντονα το ζήτημα του Μουσειακού Χώρου. Αν θεωρήσουμε ότι ο κάθε Φάρος έχει έναν αυτόνομο χαρακτήρα που βασίζεται στην υλική του υπόσταση στον φυσικό χώρο, τότε ποιός είναι ο στόχος ενός Μουσείου για το Φαρικό δίκτυο; Μπορεί μια ουδέτερη αφηγηματική αναπαράσταση αντικειμένων να υποκαταστήσει τη μοναδική σχέση που δημιουργεί ο κάθε φάρος στην ιδιαιτερότητα του τόπου του; Με τη

πρόταση μας επιλέγουμε να αναδείξουμε τον παράγοντα της βιωμένης εμπειρίας του διπόλου φάρος – τόπος περιορίζοντας τα εκθέματα.

Σημασία για την εργασία μας αποκτά η ποιητική του χώρου και οι σχέσεις που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση φάρου – τόπου – χρόνου.

_Επιλογή Άνδρου, “Στενό Δύσβατο”

Επιλέξαμε την Άνδρο για τον σχεδιασμό του Μουσείου, λόγω της θέσης της και της ναυτικής της ιστορίας στο ευρύτερο σύμπλεγμα

των Κυκλάδων. Αριθμεί 4 Φάρους, περισσότερους από κάθε άλλο νησί της Ελλάδας, βρίσκεται πάνω στις ιστορικές εμπορικές ρότες στην καρδιά του Φαρικού Δικτύου και διαθέτει ένα υπάρχων πολιτισμικό πλαίσιο, όπου θα μπορούσε να ενταχθεί το Μουσείο που σχεδιάζουμε. Στο νοτιότερο σημείο της Άνδρου, απέναντι από το Φάρο Δύσβατο της Τήνου (μόλις 800 μέτρα), χωροθετούμε το Μουσείο. Το Μουσείο με το Φάρο ορίζουν τη βόρεια “Πύλη” του Αιγαίου, αναγκαστικό δύσκολο πέρασμα για τη θαλάσσια κίνηση.

Το άκρο “Στενό” είναι βραχώδης, άγονος και απομονωμένος τόπος. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του τόπου είναι ο πολύ δυνατός βορινός άνεμος που επικρατεί, δικαιολογόντας το χαρακτηρισμό “Δύσβατο”. Ωστόσο ιστιοπλοϊκά, καΐκια και άλλα μικρά σκάφη αναγκαστικά διασχίζουν το Στενό, στα οποία άλλωστε απευθύνονται σήμερα κυρίως οι φάροι.

_Η παρέμβαση

Βασική χειρονομία του σχεδιασμού είναι μία “τομή” στο βράχο, μία γραμμική χειρονομία, αντιστικτική με τη σημειακή παρουσία του φάρου. Τα δύο στοιχεία από μπετόν ορίζουν και εντείνουν το Πέρασμα. Τα δύο τοιχία “καδράρουν” το φάρο και δημιουργούν τρεις ζώνες καιρικών συνθηκών, τη ζώνη του έντονου καιρού, τη ζώνη της προστασίας και τη ζώνη της νηνεμίας. Η ανεμπόδιστη κατάβαση στη θάλασσα και η συνδιαλλαγή με το όριο οδηγούν στην ύπαρξη δύο εισόδων, μία εκ στεριάς και μία εκ θάλασσας, οι οποίες δημιουργούν δύο αντίθετες κινήσεις, με ανάποδες αρχές και κορυφώσεις – καταλήξεις. Εγκάρσια σχεδιάζουμε 3 μπούκες – αεραγωγούς που οδηγούν το δυνατό αέρα στο εσωτερικό του κτιρίου.

_Κεντρική Τομή, “Κάδρο”

Στη σύνθεση αυτή τίθεται έντονα ο παράγοντας της οπτικής σχέσης με το Φάρο, βασικό εγγενές χαρακτηριστικό του κτιριακού αυτού τύπου. Καθώς ο επισκέπτης εισέρχεται στα τοιχία, απομονώνεται από τον τόπο. Τα δοκάρια εμποδίζουν προς στιγμήν την οπτική επαφή, οδηγώντας το βλέμμα προς τα κάτω στη δεσπόζουσα σκάλα. Μετά από λίγο η οπτική σχέση αποκαθίσταται, αλλά σε νέο πλέον πλαίσιο. Ο φάρος στέκει μόνος του μπροστά μας, σε ένα ασταθές κάδρο λόγω της κλίσης των τοιχίων και της ανάποδης προοπτικής. Αντίστοιχα κατά την ανάβαση, η σύγκλιση των τοιχίων και το παιχνίδι σκιάς – φωτός, πάλι χάρη στα δοκάρια, κορυφώνεται με την ανάδυση μέσω ενός οριακού περάσματος πίσω στον τόπο.

_Τομές “αεραγωγοί”

Η επιβλητική σκάλα που ενώνει τις δύο εισόδους διακόπτεται σε κάθε στάθμη και οδηγείται ο επισκέπτης στους 6 χώρους, 2 ανά επίπεδο. Οι χώροι αυτοί έχουν τις ελάχιστες δυνατές διαστάσεις, τα εκθέματα περιορίζονται και η έμφαση δίνεται στη βιωματική συνομιλία με τον τόπο και με το φάρο απέναντι. Οι αίθουσες αυτές σχεδιάστηκαν με γνώμονα τις διαφορετικές ηχητικές και φωτιστικές συνθήκες που μπορούν να παραχθούν από τη δύναμη του αέρα που εισέρχεται στο κτίριο και αντίστοιχα καθεμία πραγματεύεται διαφορετικά χαρακτηριστικά, όπως αίθουσα “πηγάδι”, αίθουσα συριγμού ή νερού κτλ. Τέλος, πρέπει να ειπωθεί ότι αυτό το κτίριο είναι περισσότερο μία ημιυπαίθρια παρέμβαση, χωρίς τυπικούς διαχωρισμούς μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, είναι ένα “μη-κτίριο”, ένα αδρό επιβλητικό “κουφάρι”, έτοιμο να υποδεχθεί τα σημάδια του τόπου και του χρόνου.

Για περισσότερες λεπτομέρειες και εικόνες της εργασίες στην ιστοσελίδα…. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σίφνος: Πρώτη στην Ελλάδα για την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής, σύμφωνα με τη The Sun

Διεθνής διάκριση για το νησί του Τσελεμεντέ, που αναδείχθηκε κορυφαία επιλογή για αυθεντικές εμπειρίες και ποιοτικές υπηρεσίες σε προσιτές τιμές.

Hermoupolis Heritage: Πολίτες έβαψαν και καθάρισαν το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης

Μια εθελοντική πρωτοβουλία που δείχνει πως η αγάπη για την πόλη ξεκινά από τις μικρές, καθημερινές πράξεις φροντίδας.

Ισραηλινή επίθεση στη Ντόχα: Επικίνδυνη κλιμάκωση με στόχο στελέχη της Χαμάς

Σφοδρές διεθνείς αντιδράσεις για την επιχείρηση στην πρωτεύουσα του Κατάρ – Βαριές κατηγορίες περί «μαφιόζικης τακτικής» από αναλυτές.

Ευχαριστήριο των γονέων – κηδεμόνων Αγγιδιών προς το ΚΤΕΛ Νάξου

Με λόγια συγκίνησης οι οικογένειες εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους για την ασφαλή και συνεπή μεταφορά των παιδιών στα σχολεία.

Ενοικιάζεται δυάρι νεόδμητο στο Καστράκι Νάξου

Πλήρως εξοπλισμένο διαμέρισμα με θέα θάλασσα και βουνό, διαθέσιμο από 1 Σεπτεμβρίου 2025 έως 30 Ιουνίου 2026

Μια βραδιά αφιερωμένη στην Κέρο στο πλαίσιο του Koufonisia Festival (photos)

Με ξεχωριστές παρουσιάσεις, ντοκιμαντέρ και την παρουσία της τ.ΠτΔ Κατερίνας Σακελλαροπούλου, το Κουφονήσι τίμησε την ιστορία και το μυστήριο της Κέρου.

Αμοργός: Επανέναρξη δρομολογίων δημοτικής συγκοινωνίας (πίνακας)

Ο Δήμος Αμοργού ανακοίνωσε την επιστροφή των δρομολογίων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού.

Σαντορίνη – Δήμος: Επαναλειτουργεί η λεωφορειακή γραμμή Επισκοπής Γωνιάς – Καμαρίου

Από τις 10 Σεπτεμβρίου 2025 ξεκινούν ξανά τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Θήρας, προσφέροντας δημόσια συγκοινωνία από την περιοχή του ΑΒΙΣ έως την Καμάρα.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ο Αλέξανδρος Καλαμπόγιας η τρίτη φετινή μεταγραφή

Ο 22χρονος γκαρντ με εμπειρία από Ίκαρο Καλλιθέας και Ηλιούπολη ενισχύει την ομάδα της Νάξου για τη νέα σεζόν.

Αύγουστος 2025: Ο τρίτος πιο θερμός στην ιστορία σύμφωνα με το Copernicus

Καύσωνες στην Ευρώπη και την Ασία, εκατοντάδες θάνατοι στην Ισπανία και ιστορικά ρεκόρ θερμοκρασιών στη Γαλλία – «Επείγουσα η μείωση εκπομπών», προειδοποιούν οι επιστήμονες.

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

«Βιώσιμες Κυκλάδες»: Το Φιλώτι της Νάξου στο πρώτο ντοκιμαντέρ της Πρωτοβουλίας για τη Δημοσιογραφία (video)

Η καρδιά της κτηνοτροφίας, η κρίση νερού και η μάχη για διατήρηση της ταυτότητας

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.

Σίφνος: Το νησί αποχαιρέτησε με δάκρυα και τραγούδια τον Λευτέρη Λουκατάρη (video)

Μια εξόδιος ακολουθία που έμοιαζε με γάμο – με λευκά ρούχα, βιολιά και λαούτα – για τον αρχηγό της Κ14 του Πανσιφναϊκού, που έφυγε πρόωρα.