Πώς το Netflix και το… Pornhub «απειλούν» την τηλεκπαίδευση και την τηλεργασία – Τα πέντε SOS από την Κυβέρνηση προς τους χρήστες
«Απειλή» για την τηλεκπαίδευση και την τηλεργασία στον καιρό της πανδημίας αποτελούν το… Netflix αλλά και το …pornhub μαζί με το youtube. Οι πλατφόρμες ψυχαγωγίας που «καταναλώνουν» μεγάλο όγκο δεδομένων προκαλούν στον καιρό του lockdown έξτρα στρες στα δίκτυα με αποτέλεσμα να τίθεται σε άμεσο κίνδυνο η δυνατότητά τους να «αντέξουν» τις ανάγκες της εργασίας, αλλά και της εκπαίδευσης από απόσταση. Ο μεγάλος κίνδυνος, μάλιστα, εντοπίζεται στο διάστημα από τις 9 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.
Τηλεκπαίδευση: Πάνω από 500.000 ταυτόχρονες συνδέσεις
Από αύριο το δίκτυο και στην Ελλάδα -όπως διαπιστώθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες τον Μάρτιο και τον Απρίλιο στη διάρκεια του πρώτου lockdown- καλείται να αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη πρόκληση από ποτέ, καθώς μόνο για τις ανάγκες των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνάσια και λύκεια) θα πρέπει να εξυπηρετούνται ταυτόχρονα πάνω από 500.000 γραμμές, όσοι και οι μαθητές που θα συνδέονται στο δίκτυο από νωρίς το πρωί ως αργά το μεσημέρι, χωρίς να υπολογίζονται οι ώρες για τη φροντιστηριακή εκπαίδευση ή τις ξένες γλώσσες που επίσης προχωρούν υποχρεωτικά σε μαθήματα εξ αποστάσεως. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει να υπολογιστούν και οι εκατοντάδες χιλιάδες συνδέσεις των εργαζομένων από το σπίτι που μαζί με την συνήθη χρήση των δικτύων δημιουργούν ένα πρωτόγνωρο σκηνικό.
«Παρηγοριά» σε Netflix και …Pornhub
Ωστόσο, αυτό που διαπιστώθηκε ήδη από το πρώτο lockdown είναι ότι κλεισμένοι στο σπίτι, οι Ευρωπαίοι βρίσκουν «παρηγοριά» στις πλατφόρμες ψυχαγωγίας που προβάλλουν βίντεο, καταναλώνοντας όμως τεράστιο όγκο δεδομένων. Κατά σειρά, τη μεγαλύτερη πίεση στο σύστημα προκαλούν -και στην Ελλάδα- το Netflix, το Youtube και το Pornhub. Η περιήγηση στα social media όπως στο facebook, όπως διαπιστώθηκε «κατανάλωνε» μεν πολύ χρόνο των χρηστών του διαδικτύου, αλλά και όχι data.
Μείωση της ποιότητας των βίντεο
Αντιμέτωπες με τον κίνδυνο κατάρρευσης των δικτύων ήρθαν στη διάρκεια του lockdown την Ανοιξη ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ισπανία, αλλά και η Μεγάλη Βρετανία, ενώ η κατάσταση απασχόλησε την Κομισιόν με τον ευρωπαίο επίτροπο Τιερί Μπρετόν να παρεμβαίνει τόσο στην εταιρεία του Netflix, όσο και στο Youtube ζητώντας να κατεβάσουν την ποιότητα του streaming τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση, για να αποφευχθεί συμφόρηση στο Ίντερνετ, καθώς χιλιάδες Ευρωπαίοι, υπό περιορισμό λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, εργάζονταν από τα σπίτια τους.
Και οι δύο εταιρείες είχαν κατεβάσει την ποιότητα για έναν μήνα με το Youtube να μεταβιβάζει όλο το trafffic του στην Ευρωπαϊκή Ενωση σε standard definition. Τότε, ευρωπαϊκοί πάροχοι υπηρεσιών, από τη Vodafone ως της Deutsche Telekom και άλλες εταιρείες, είχαν αναφέρει άνοδο του data traffic, προκαλώντας την παρέμβαση – έκκληση του Μπρετόν προκειμένου να αποφευχθεί κατάρρευση του Ίντερνετ.
Το Netflix, αντίστοιχα, είχε προχωρήσει σε μείωση των bit rates, που καθορίζουν την ποιότητα και το μέγεθος των αρχείων ήχου και βίντεο, σε όλα του τα streams στην Ευρώπη για 30 ημέρες, πρακτικά μειώνοντας το traffic του σε όλα τα ευρωπαϊκά δίκτυα κατά περίπου 25%.
Μπροστά στον άμεσο κίνδυνο κατάρρευσης των δικτύων τους τον περασμένο Μάρτιο είχαν βρεθεί η Ισπανία και στη συνέχεια και η Μεγάλη Βρετανία- με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους στην πρώτη να προχωρούν σε κοινή έκκληση στους χρήστες να ακολουθούν συγκεκριμένους «κανόνες» για τη χρήση του διαδικτύου.
Πέντε κανόνες
Το δεύτερο lockdown στην Ελλάδα αποτελεί πρόκληση για να καταφέρουμε να ανακόψουμε το ρυθμό της πανδημίας, αλλά και για τα δίκτυα, από τη στιγμή που πολλές περισσότερες ανάγκες καλύπτονται πλέον από το διαδίκτυο. Σ’ αυτή την κατεύθυνση το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έκανε γνωστό ότι βρίσκεται «σε διαρκή επικοινωνία με τους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των σταθερών και ασύρματων δικτύων σε όλο το διάστημα ισχύος των έκτακτων μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας και της επαγγελματικής δραστηριότητας. Στο πλαίσιο αυτό η Γενική Διεύθυνση Κυβερνοασφάλειας, σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες, βρίσκεται σε ετοιμότητα προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν ζητήματα σχετικά με τη διαθεσιμότητα και αξιοπιστία των κρίσιμης σημασίας υποδομών της χώρας».
Προχωρώντας περισσότερο, και προκειμένου να επιτευχθεί η ομαλή, απρόσκοπτη και υπεύθυνη λειτουργία των τηλεπικοινωνιακών δικτύων το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών δίνουν συγκεκριμένες οδηγίες «καλής χρήσης» των δικτύων που ακολουθούν:
1. Να αποφεύγουμε τη χρήση διαδικτυακών εφαρμογών ψυχαγωγίας κατά τις ώρες αιχμής, δηλαδή από τις 9 πμ έως τις 6 μμ Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται η απαιτούμενη διαθεσιμότητα στα δίκτυα για την αποτελεσματική λειτουργία εφαρμογών τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας.
2.Να δίνουμε προτεραιότητα στη χρήση των σταθερών δικτύων για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων και να αποφεύγουμε, εφόσον δεν είναι απαραίτητες για την επικοινωνία μας, τις βιντεοκλήσεις.
3.Να αποφεύγουμε την αποστολή αρχείων μεγάλου όγκου και χωρίς να έχει προηγηθεί διαδικασία συμπίεσής τους, εφόσον αυτό είναι εφικτό. Ομοίως, αποφεύγουμε την αποστολή μαζικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με μεγάλο όγκο συνημμένων αρχείων.
4.Να διατηρούμε ενημερωμένο το λογισμικό όλων των οικιακών συσκευών που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, με βάση τις οδηγίες και τις συστάσεις των κατασκευαστών.
5.Αν έχουμε παιδιά, φροντίζουμε για τη δημιουργική τους απασχόληση και αποφεύγουμε την προσκόλλησή τους σε διαδικτυακές υπηρεσίες διασκέδασης.
Επίσης πρέπει να έχουμε πάντα κατά νου, ότι πρέπει:
– Να δείχνουμε αυξημένη προσοχή σε μηνύματα που προέρχονται από άγνωστους αποστολείς και έχουν ως θέμα τους τον κορωνοϊό -και, γενικότερα, θέματα Υγείας και Πολιτικής Προστασίας- καθώς ενδέχεται να περιέχουν συνδέσμους που οδηγούν σε κακόβουλο λογισμικό.
– Να υιοθετούμε υπεύθυνη συμπεριφορά και να εμπιστευόμαστε μόνο τις οδηγίες των επιστημόνων και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας.
Επιπλέον, τονίζεται πως κανένας οργανισμός και φορέας, δημόσιος ή ιδιωτικός, στην Ελλάδα δεν πρόκειται να ζητήσει τηλεφωνικά, μέσω SMS, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω των συστημάτων κοινωνικής δικτύωσης, πληροφορίες όπως ο κωδικός που χρησιμοποιείτε για την πρόσβασή σας σε κάποια υπηρεσία. Κάθε τέτοια επικοινωνία θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απόπειρα απάτης.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα protothema.gr