Η συζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει ανάψει για τα καλά την τελευταία δεκαετία, με πολλούς Έλληνες, όμως, ακόμα να μην εμπιστεύονται αυτή τη νέα τάση, που εξαπλώνεται όλο και πιο γρήγορα διεθνώς. Μπορεί να πει κανείς ότι, όσοι έχουν υποψίες, δεν έχουν 100% άδικο, αφού πρόκειται για μία κατηγορία αυτοκινήτων πολύ νέα, που δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί σε απαιτητικές και ουσιαστικά ρεαλιστικές συνθήκες της πραγματικότητας.
Κυκλοφορούν αρκετές ειδήσεις, κατά καιρούς, που αναστατώνουν το κοινό αίσθημα σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως καλό είναι να δείτε τις διαθέσιμες επιλογές και να αναλογιστείτε, κατά πόσο η αγορά ενός τέτοιου οχήματος μπορεί να ωφελήσει την καθημερινότητά σας και την τσέπη σας, βραχυχρόνια αλλά και μακροχρόνια.
Οικονομία καυσίμου και συντήρησης
Χωρίς αμφιβολία, η οικονομία σε καύσιμα είναι το κυρίαρχο επιχείρημα για να αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όσο ακριβό και αν είναι το ρεύμα, το κόστος για τη μετακίνηση ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι υποπολλαπλάσιο εκείνου, που θα αντιστοιχούσε για το ίδιο αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου. Ειδικά αν κάποιος μπορεί να φορτίζει το αυτοκίνητό του στο σπίτι του, το κόστος είναι σχεδόν αμελητέο, όποια απόσταση και αν κάνει ετησίως, σε σχέση με τους υδρογονάνθρακες. Δυστυχώς, πριν από λίγο καιρό, καταργήθηκε και το νυχτερινό ρεύμα, που ήταν μία πολύ ενδιαφέρουσα εναλλακτική για ακόμα μεγαλύτερη οικονομία για τους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων.
Πέρα από την οικονομία στα καύσιμα, είναι σημαντική η οικονομία και στη συντήρηση του οχήματος. Χωρίς να χρειαστεί να μπούμε σε τεχνικές λεπτομέρειες, τα έξοδα για service είναι σαφώς χαμηλότερα, ενώ δεν απαιτούνται αλλαγές λαδιών σε συχνή βάση ή τόσο μεγάλη περιποίηση στη μηχανή. Η ηλεκτρική μηχανή φθείρεται σε πολύ λιγότερο βαθμό, όμως αυτό, που πρέπει οι χρήστες να έχουν υπόψη και να φοβούνται, είναι η φθορά της μπαταρίας. Προς το παρόν, οι μπαταρίες φθείρονται μετά από κάποια χρόνια, συνήθως 8 με 10, και χρειάζονται αντικατάσταση, διαφορετικά έχουν χαμηλότερη ισχύ. Είναι ένα κόστος, που προβληματίζει αρκετά τους επίδοξους αγοραστές, αφού μπορεί να φτάσει σε μερικές χιλιάδες.
Αυτονομία και φόρτιση
Το γεγονός ότι το αυτοκίνητό σας φορτίζει με ρεύμα και αυτό μπορείτε να το κάνετε από το σπίτι σας, είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα, αλλά και ένα μεγάλο μειονέκτημα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε περίπτωση που η αυτονομία σας μειωθεί σημαντικά, θα πρέπει να αναζητήσετε σταθμούς φόρτισης για να γεμίσετε, οι οποίοι δεν είναι αρκετά διαδεδομένοι, ειδικά στην ελληνική επαρχία.
Αν δεν βρίσκεστε κοντά σε κάποιο αστικό κέντρο, θα αναγκαστείτε να βρείτε, ουσιαστικά, κάποια πρίζα για να φορτίσετε αργά το όχημά σας, μέχρι να μπορείτε να μετακινηθείτε προς τον κοντινότερο. Ακόμα και στους ταχυφορτιστές θα πρέπει να περιμένετε περίπου στα 30’ και η μπαταρία δεν θα έχει γεμίσει ακόμα. Μπορείτε να περάσετε την ώρα σας με ένα βιβλίο ή παίζοντας σε online καζίνο όπως το Slotsgem, όμως καλό θα είναι γενικά να προγραμματίζετε τις φορτίσεις σας για να μην αντιμετωπίσετε προβλήματα.
Είναι ένα από τα βασικά αντικίνητρα για να αποκτήσει κάποιος ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα. Ωστόσο, το πλάνο στο πλαίσιο των δήμων είναι να τοποθετηθούν ταχυφορτιστές σε περισσότερα σημεία, εξυπηρετώντας τους ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων.
Κόστος αγοράς και επιδοτήσεις
Μπορεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να σας δίνουν δυνατότητα για μεγάλη οικονομία στα καύσιμα, όμως ένα μεγάλο μέρος από τα ποσά, που θα γλιτώσετε στις βενζίνες, θα τα δώσετε για την αγορά του οχήματος. Η τιμή των ηλεκτρικών εκδόσεων στις κορυφαίες εταιρείες συχνά μπορεί να είναι 50 ή ακόμα και 80% πάνω από τις εκδόσεις βενζινοκινητήρα και πετρελαιοκινητήρα. Αυτό έχει οδηγήσει το ελληνικό κράτος να δώσει το κίνητρο των επιδοτήσεων για την αγορά σχετικών οχημάτων, που μπορεί να φτάσει μέχρι και τις 10.000€. Αν δεν υπήρχε αυτό το ποσό, πολύ δύσκολα οι Έλληνες θα επέλεγαν να αλλάξουν κατηγορία οχήματος και να μετακινηθούν στα ηλεκτρικά.
Για ένα μικρό επιπλέον κόστος, το δίλημμα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, ωστόσο, αφού το πρόβλημα της αυξημένης τιμής είναι σαφώς λιγότερο ισχυρό.