Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΑμοργός: Το ψηφιακό "μουσείο" είναι έτοιμο και "να γνωρίσουμε τη παράδοση των...

Αμοργός: Το ψηφιακό “μουσείο” είναι έτοιμο και “να γνωρίσουμε τη παράδοση των πατεράδων μας”

|

Τι λέει ο καθηγητής Λιαρόπουλος για τη μουσική παράδοση: “Το Αιγαίο μοιράζεται τα κοινά χαρακτηριστικά του κρατώντας όμως τις μικρές διαφορές ανά νησί” – Το παράδειγμα του μπάλου 

Τα ξέγνοιαστα καλοκαίρια των εφηβικών διακοπών στις μικρές Κυκλάδες ήταν μόνο η αφετηρία. Με τα χρόνια οικοδομήθηκαν σχέσεις ζωής, αναπτύχθηκαν συναισθηματικοί δεσμοί. Η επιθυμία για τη διάσωση της μουσικής πολιτιστικής κληρονομιάς αυτού του μικρόκοσμου της Μεσογείου, δεν ήταν παρά η φυσική εξέλιξη για τον δρα Παναγιώτη Λιαρόπουλο, καθηγητή Σύνθεσης στο Berklee College of Music εδώ και 12 χρόνια. Η δημιουργία του πρώτου ψηφιακού οπτικοακουστικού αρχείου παραδοσιακής μουσικής της Αμοργού και των μικρών Κυκλάδων αποτέλεσε προσωπικό στοίχημα για τον ίδιο.

«Η έρευνα αφορά την Αμοργό και τα νησιά των μικρών Κυκλάδων: Σχοινούσα, Δονούσα, Ηρακλειά, Κουφονήσια και την Κέρο – ακατοίκητη πλέον σήμερα», αρχίζει να λέει ο δρ Λιαρόπουλος μιλώντας στην εφημερίδα “Καθημερινή” και σημειώνοντας. «Πηγαίνω σ’ αυτά τα μέρη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν ήταν ακόμη ένας “άθλος” για να φτάσεις. Καθαρά συναισθηματική η προσέγγισή μου. Επιπλέον, απέκτησα σχέσεις με τους ντόπιους, με τους μουσικούς. Εβλεπα τους παλαιότερους να “φεύγουν”. Παρακολουθούσα μια παράδοση να φθίνει μπροστά στα μάτια μου. Αισθάνθηκα ευθύνη για τη διάσωσή της».

Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά

Ο καθηγητής επιστρέφει το 2018 ως ακαδημαϊκός υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright για να ξεκινήσει το εθνομουσικολογικό ερευνητικό πρότζεκτ. Ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής της μουσικής; «Τα όργανα που κυρίως χρησιμοποιούνται είναι το βιολί και το λαούτο. Πριν επικρατήσει το βιολί, είχαν τη λύρα. Υπάρχουν ακόμη λίγες αναφορές για ένα κρουστό όργανο, το “τουμπί” ή “τουμπάκι”, το οποίο όμως δεν απαντάται παρά σπάνια. Σε ό,τι αφορά τα τραγούδια, ακριβέστερος θα ήταν ο όρος “σκοπός”, καθώς πρόκειται για σειρά μελωδιών, πάνω στις οποίες οι ντόπιοι συνήθως αυτοσχεδίαζαν στιχάκια. Αυτές οι ολοκληρωμένες μουσικές ενότητες πλαισιώνονται με λαϊκή ποίηση, οπότε ανοίγεται πλέον ένα ευρύτατο πεδίο έρευνας. Μέχρι αυτή τη στιγμή έχω συλλέξει περίπου 10.000 δίστιχα, τα οποία ονομάζονται και “μαντινάδες”».

Με ποιο τρόπο συγκεντρώθηκαν; «Ορισμένα ήταν ήδη καταχωρισμένα σε αδημοσίευτες συλλογές ή δημοσιευμένες σε τοπικά μέσα. Αλλα τα καταγράψαμε προσεγγίζοντας ηλικιωμένους στα χωριά, στα καφενεία, στα πανηγύρια… Εμαθα τη μουσική ιστορία της νότιας πλευράς της Αμοργού, της “Κάτω Μεριάς”, σε μια κηδεία! Κομμάτι της έρευνάς μου είναι οι μουσικοί και η ζωή τους – με ενδιαφέρει η ανίχνευση της βιωματικής σχέσης αυτών των ανθρώπων με τη μουσική τους πράξη». Εχει να αναδείξει επαγγελματίες μουσικούς η παράδοση; «Μετρημένοι στα δάχτυλα είναι οι επαγγελματίες. Κυρίως πρόκειται για ερασιτέχνες – αγρότες, ψαράδες… Κι όσο πάμε προς τα πίσω στον χρόνο, εξαφανίζονται». Ποια είναι η συνήθης θεματολογία; «Τα τραγούδια αυτά αγκαλιάζουν όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Αναφέρονται στον έρωτα, στη θάλασσα, στο ψάρεμα, στην ξενιτιά, στις εποχές του χρόνου, στις αγροτικές εργασίες, σε κάποιον ήρωα. Ακόμη και στην πειρατεία!». 

Κοινές αναφορές

Σε τι συνίσταται η μοναδικότητα της συγκεκριμένης μουσικής παράδοσης; Σύμφωνα με το δρα Λιαρόπουλο, «στις Κυκλάδες και γενικά στο Αιγαίο υπάρχουν κοινές αναφορές. Για παράδειγμα, ο μπάλος: αλλιώς παίζεται στη Νάξο, αλλιώς στην Πάρο, αλλιώς στην Αμοργό. Η μελέτη δεν γίνεται για να ανακαλυφθεί κάτι μοναδικό. 

Ο κάθε τόπος έχει έναν δικό του τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει μουσικά όλη αυτή την κληρονομιά. Σε ό,τι αφορά τη μουσικολογική διάσταση της έρευνας, εντοπίζονται μόνο δύο σκοποί, οι οποίοι θεωρούνται πραγματικά τοπικοί, οι αμοργιανές μαντινάδες: της Αιγιάλης και η καταπολιανή. 

Από την άλλη, διαπιστώνει κανείς πως ακόμη και στην ίδια την Αμοργό ο τρόπος που παίζουν στην περιοχή της Αιγιάλης είναι τελείως διαφορετικός από αυτόν που παίζουν στα Κατάπολα και την Κάτω Μεριά. Αλλο ύφος, άλλες τεχνικές. Ας λάβουμε υπόψη πως ο δρόμος που ενώνει τη βόρεια πλευρά του νησιού με τη νότια, έγινε μόλις στις αρχές της δεκαετίας του ’80».

Μεγάλη υποστήριξη

«Σε πρακτικό επίπεδο, η προσπάθεια έτυχε μεγάλης υποστήριξης από τη δημοτική αρχή Αμοργού, η οποία χρηματοδότησε την ψηφιοποίηση του πρώτου σκέλους του πρότζεκτ. Υποστήριξη έλαβα και από το πανεπιστήμιο, όπου εργάζομαι ενώ η πρόσφατη χορηγία από το Ιδρυμα Νιάρχος θα δώσει την τελική ώθηση για την ολοκλήρωση της προσπάθειας». Η συγκεκριμένη βάση δεδομένων σύντομα θα αποτελέσει μέρος του αρχείου του Berklee (Berklee College of Music Archives and Special Collections). Το πρότζεκτ θα έχει τη μορφή διαδικτυακής πλατφόρμας. Ουσιαστικά θα είναι μία βάση δεδομένων, προσβάσιμη σε όλους και θα περιέχει όλο το πολύτιμο και συνάμα μοναδικό υλικό της παραδοσιακής μουσικής των μικρών Κυκλάδων, καθώς επίσης και ιστορικές αναφορές.

«Περιλαμβάνονται περίπου 500 φωτογραφίες από τις αρχές του 20ού αιώνα. 120 βίντεο από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 έως σήμερα. Διαδικτυακό υλικό. Η μουσική καταλαμβάνει 62 ψηφιακούς δίσκους συνολικής διάρκειας 54 ωρών».

Πώς αποτυπώνεται η σημασία μιας τέτοιας προσπάθειας; «Η πλατφόρμα είναι μια ευκαιρία για τους ντόπιους να έρθουν σε επαφή με την παράδοση του τόπου τους. Να δουν και να ακούσουν τους πατεράδες, τους παππούδες τους – κάποιοι δεν πρόλαβαν καν να τους γνωρίσουν». Εκτός της ενίσχυσης της συλλογικής μνήμης των κατοίκων της περιοχής, η αξία της προσπάθειας είναι εθνική αλλά και διεθνής μέσα από τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου, ενώ ταυτόχρονα προωθείται η διεπιστημονική έρευνα της ελληνικής παράδοσης.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πορτάρα Νάξου: Ανάγκη προστασίας ή αλλοίωση της ταυτότητας;

Έντονες αντιδράσεις από πολίτες και επισκέπτες για την τοποθέτηση συρματοπλέγματος – Η απάντηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και τα επόμενα βήματα

Κατερίνα Γιαννακά: “Το κοτετσόσυρμα στην Πορτάρα της Νάξου”

Η εικόνα της Πορτάρας πίσω από κοτετσόσυρμα εκθέτει την πολιτεία – Δεν χρειάζονται φράχτες, αλλά στρατηγική, επιτήρηση και παιδεία

Γιάννης Λιγνός: «Η δραματοποίηση της μοριοδότησης ήταν ένας πολιτικός εμπαιγμός»

Παρέμβαση του Γ. Λιγνού για τον τρόπο που χειρίστηκαν οι κυβερνητικοί βουλευτές το θέμα της μοριοδότησης – Έμφαση στην ουσία και όχι στην επικοινωνία ζητά το ΠΑΣΟΚ.

ΓΕΩΘΗΡΑ Μ.Α.Ε.: Ανάσα για τη Θηρασιά. Ξεκίνησε η λειτουργία του ανακαινισμένου πρατηρίου καυσίμων

Μετά από χρόνια ταλαιπωρίας, οι κάτοικοι και επισκέπτες της Θηρασίας αποκτούν ξανά πρόσβαση σε βασική υποδομή, χάρη στην πρωτοβουλία της ΓΕΩΘΗΡΑ Μ.Α.Ε. και τη συνεργασία με την τοπική κοινότητα

Μάρκος Καφούρος: “Δικαιωμένοι οι μαθητές της Αμοργού, της Ανάφης της Ίου, της Θηρασιάς και της Σαντορίνης”

Έμπρακτη στήριξη στους μαθητές των σεισμόπληκτων νησιών – Ειδική ποσόστωση για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ ως αναγνώριση των δυσκολιών που βίωσαν

Παρέμβαση Φίλιππου Φόρτωμα για την προστασία της Πορτάρας Νάξου – Συνάντηση με Δ. Αθανασούλη

Ο Βουλευτής Κυκλάδων Φίλιππος Φόρτωμας συναντήθηκε με τον Δημήτρη Αθανασούλη και κατέθεσε προτάσεις για την ενίσχυση της φύλαξης και της ενημέρωσης των επισκεπτών

Κατερίνα Μονογυιού: Θεσμοθετήθηκε η ποσόστωση για τους μαθητές των σεισμόπληκτων νησιών

Μετά από παρέμβαση της Κατερίνας Μονογυιού και σε συνεργασία με την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, θεσπίζεται ειδικό ποσοστό 2% για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Γιώργος Λεονταρίτης: Στήριξη στην παράδοση και τις υποδομές της Σαντορίνης

Από τη γιορτή του τρύγου στο SantoWines, στις επαφές για τη βελτίωση του οδικού δικτύου

Σαντορίνη: Ειδικό ποσοστό εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους υποψηφίους από πληγείσες περιοχές

Ειδικό ποσοστό 2% στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους υποψηφίους που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές

Β. Κικίλιας: “Στόχος η επιπλέον μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων”

Β. Κικίλιας: «Στηρίζουμε με κάθε τρόπο την νησιωτικότητά μας- Στόχος η επιπλέον μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων»

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.