Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΑιγαίο - Σάμος: Μουσείο για τη σωτηρία των καϊκιών που χάνονται

Αιγαίο – Σάμος: Μουσείο για τη σωτηρία των καϊκιών που χάνονται

|

Ηταν πριν από τέσσερα χρόνια, το καλοκαίρι του 2018, όταν βρέθηκα μπροστά στην καταστροφή ενός καϊκιού στον Νέο Πύργο Ευβοίας. Ενα οκτάμετρο σκαρί του 1983 έγινε σωρός από στραβόξυλα μπροστά στα μάτια μας σε λίγα λεπτά της ώρας 

Ηταν πριν από τέσσερα χρόνια, το καλοκαίρι του 2018, όταν βρέθηκα μπροστά στην καταστροφή ενός καϊκιού στον Νέο Πύργο Ευβοίας. Ενα οκτάμετρο σκαρί του 1983 έγινε σωρός από στραβόξυλα μπροστά στα μάτια μας σε λίγα λεπτά της ώρας. Την επιχείρηση ανέλαβε οδηγός εκσκαφέα με τις εντολές ενός άνδρα του Λιμενικού:

«Είναι σαν να βλέπεις έναν άνθρωπο να πεθαίνει», μου μουρμούρισε ο τελευταίος. «Αλλά τι να κάνω; Δουλειά μου είναι να επιβλέπω». Το θέαμα ήταν σπαρακτικό. Η μπουλντόζα έκανε επιθέσεις στο καΐκι και εκείνο αντιστεκόταν, έβγαζε τριγμούς σαν πληγωμένο ετοιμοθάνατο ζώο. Η οικογένεια του ψαρά-ιδιοκτήτη πήρε 83.000 ευρώ από το κράτος για ένα πλεούμενο που εκείνη την εποχή θα κόστιζε 40.000 ολοκαίνουργιο. Μέσα στην 35ετία που το είχε στη δούλεψή της, τα μέλη της έφτιαξαν σπιτικό και σπούδασαν παιδιά χάρη σε αυτό. Συνεπώς βγήκαν κερδισμένοι από κάθε άποψη.

Χαμένη βγαίνει σίγουρα η χώρα μας. Από τη δεκαετία του 1990 έχει χάσει τεράστιο μέρος του ξύλινου στόλου των αλιευτικών της, ο οποίος ήταν κάποτε ο μεγαλύτερος και ωραιότερος στη Μεσόγειο. Η καταστροφή γίνεται για να περιοριστεί –υποτίθεται– η αλιεία στα νερά μας, αλλά τελικά με έναν μαγικό τρόπο εξαφανίζονται και τα ψάρια και τα σκαριά. Αρκεί μια βόλτα στα λιμάνια της Υδρας, των Σπετσών, της Σύρας για να δει κανείς πόσο έχει μειωθεί ο αριθμός από αυτά τα καταπληκτικά ξύλινα σκάφη. Μόνο το 2018 «κόπηκαν» 750 καΐκια με τις ευλογίες της πολιτείας και της Ε.Ε. Εκτοτε υπήρξε μια παύση και σε λίγο καιρό μπορεί να ανακοινωθεί ξανά νέα προκήρυξη για αλιείς που θέλουν να πάρουν αποζημιώσεις σπάζοντας τα σκαριά τους.

Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί το υπουργείο Γεωργίας συνεχίζει αυτό το καταστρεπτικό έργο που διαλύει κυριολεκτικά τη ναυτική μας παράδοση. «Ο λόγος είναι απλός», μας εξηγεί ο ναυπηγός Κώστας Δαμιανίδης: «Είναι εύκολη και ταχύτατη απορρόφηση κοινοτικών πόρων, οικονομικά ελκυστική για τους ψαράδες. Συνεπώς το κράτος προτιμά να τους κινητροδοτήσει να σπάσουν το σκαρί από το να το κρατήσουν ατόφιο και μετά να έπρεπε να τους ελέγχει για το αν θα το χρησιμοποιούν επαγγελματικά ή όχι. Κάθε πενταετία λοιπόν ανοίγει ένα “παράθυρο” για κοινοτικά χρήματα που αφορούν αυτή τη δράση. Φοβάμαι πως τώρα ξαναμπαίνουμε σε μια τέτοια περίοδο, όπου θα δούμε ξανά εκατοντάδες σκάφη να καταστρέφονται από εκσκαφείς».

Ευνοήτως, λοιπόν, η πολιτεία κωφεύει στις διαμαρτυρίες. Υπάρχει ωστόσο και ένα θετικό νέο που μπορεί να ευαισθητοποιήσει ευρύτερα την κοινή γνώμη για τα ετοιμoθάνατα καΐκια: η δημιουργία του Μουσείου Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών Αιγαίου στο Ηραίο της Σάμου, με τη στήριξη του Δήμου Ανατολικής Σάμου και χρηματοδότηση από πρόγραμμα του υπουργείου Ανάπτυξης. Το μουσείο, που είναι σχεδόν έτοιμο, θα ανοίξει τις πόρτες του το 2023. Εκτός από τη μόνιμη έκθεση, με κειμήλια, υλικές και άυλες μαρτυρίες, θα έχει χώρο για περιοδικά αφιερώματα.

Ταυτόχρονα θα υπάρχει και πλέγμα εκπαιδευτικών δράσεων για παιδιά που θα κληθούν να κάνουν «ναυτικές εργασίες», θα εξοικειωθούν με τα εργαλεία των καραβομαραγκών και με τα σκαριά. Το πιο σημαντικό που προσπαθεί να γίνει στο νέο μουσείο –στην επίβλεψη του οποίου συμμετέχει και ο Κώστας Δαμιανίδης ως επιστημονικός σύμβουλος εκ μέρους του Πνευματικού Ιδρύματος Σάμου «Νικολάου Δημητρίου»– είναι μια σχολή μαθητείας για νέους από όλη την Ελλάδα που θέλουν να ειδικευθούν στην ξυλοναυπηγική και να διδαχθούν από εμπειρικούς μάστορες.

Aπό κοντά και η εξαιρετική πλατφόρμα woodenboats.gr με στοιχεία, εικόνες, συνεντεύξεις και καταγραφές. Είναι μια συστηματική προσπάθεια για να σώσουμε τα τελευταία σκαριά. 

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Που και πότε θα πραγματοποιήσει έκτακτες προσεγγίσεις το “Αρτεμις”

Έκτακτες προσεγγίσεις του "Αρτεμις" στην Σίφνο 11/1 και την Μύκονο 13/1 – Δείτε την διαμόρφωση των δρομολογίων

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Ιος – Δήμος: Ξεκίνησαν εργασίες για την αποκατάσταση του Ιερού Ναού Φραγκογκκλησιάς

Ενημέρωση: Εκτέλεση Εργασιών Σωστικών Μέτρων Στον Ιερό Ναό Παναγίας Καθολικής (Φραγκοκκλησιάς)

Νάξος: Πωλούνται δύο οικόπεδα στην Μουτσούνα

Πωλούνται δύο οικόπεδα στην Μουτσούνα... Δείτε πληροφορίες

Σέριφος: Εγκρίθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Youth Drive Change

Επιτυχής συνεργασία του Δήμου Σερίφου και του δημάρχου κ. Ρεβύνθη με τη σύμβουλο ευρωπαϊκών προγραμμάτων Έφη Αναστασοπούλου

Airbnb: Γιατί χιλιάδες ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες;

Ποια ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb – Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα - Οι αλλαγές που έρχονται

Ναν. Σαλτερή: “Η Νησιωτική Πολιτική στο εκτελεστικό απόσπασμα”

Αρθρο της Νάντια Σαλτερή με βασικό θέμα την Νησιωτικότητα και τη πολιτική που ασκείται από την Κυβέρνηση

Σύρος: Αναβιώνει η βιομηχανική κληρονομιά της “Αρχόντισσας των Κυκλάδων”

Το πλούσιο βιομηχανικό παρελθόν της Ερμούπολης παραμένει δυναμικά παρόν μέσα από ένα πλέγμα πρωτοβουλιών και δράσεων - Αυτοκίνητα και κλωστουφαντουργείο

Το ράλι στο κακάο «πικρίζει» τις τιμές στη σοκολάτα

Έρχονται νέες αυξήσεις στις τιμές – Τι λέει στον ΟΤ ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος

Blue Star Ferries: Το “Delos” έρχεται από 10 Ιανουαρίου να καλύψει το κενό του “Myconos”

Το "Blue Star Delos" αφήνει τη Παροναξία και πηγαίνει στα .. βόρεια με σκοπό να καλύψει το κενό της ακινησίας του Myconos ... - Ποιες άλλες αλλαγές και παρατάσεις έχουμε

Σχολεία: Επιστροφή στις τάξεις την 8η Ιανουαρίου, οι επόμενες αργίες

Την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου οι μαθητές γυρίζουν στο σχολείο - Ποια είναι τα επόμενα τριήμερα

Αιγαίο: Σε ποια νησιά θα έχουμε νέες αεροπορικές συνδέσεις το φετινό (2025) καλοκαίρι

Οι νέες πτήσεις στους ελληνικούς ουρανούς το 2025 – Τι προβλέπεται για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου

Μαργ. Οικονομοπούλου: Συγκίνηση στην κηδεία της 34χρονης βολεϊμπολίστριας

Μαργαρίτα Οικονομοπούλου: Συγκίνηση στην κηδεία της 34χρονης βολεϊμπολίστριας – Υποβασταζόμενη η μητέρα της

Νάξος – Θεοφάνια: Με λαμπρότητα ο εορτασμός, μέλος του ΕΚΑΒ ο Ιορδάνης που έπιασε το Σταυρό (video)

Με λαμπρότητα και ανοιξιάτικο καιρό ο εορτασμός των Θεοφανίων - Ποιος έπιασε τον Τίμιο Σταυρό και τι δήλωσε στον Γιάννη Βλαχάκη (video)

Θεοφάνια – Κωμιακή: Ο Σταυρός έπεσε στη στέρνα της Ανεβάλλουσας, τον έπιασε ο Μάριος Βενιέρης (video)

Για 3η σερί χρονιά η στέρνα της Ανεβάλλουσας λειτουργεί ως το σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της Κωμιακής τα Θεοφάνια - Ποιος έπιασε το σταυρό (video)

Τέλος Ανθεκτικότητας: Τι ισχύει από την 1η Ιανουαρίου για ξενοδοχεία και airbnb

Tέλος ανθεκτικότητας: Τα ποσά που ισχύουν για ξενοδοχεία και βραχυχρόνια μίσθωση με την έναρξη του νέου έτους

Express Skopelitis: Μπήκε πρώτο στο λιμάνι της Νάξου για το 2025, το πήρε κανείς …χαμπάρι;

Ποια είναι τα πρώτα πλοία που μπήκαν στο λιμάνι της Νάξου το 2025... Ποιος ενδιαφέρεται αλήθεια γι αυτό στο Δήμο ή το Λιμενικό Ταμείο;

Λ. Ελευθερίου: “Χαίρομαι που ο γιος μου, θέλει να ερχόμαστε Νάξο” (video)

Ο Λευτέρης Ελευθερίου μιλάει στο NaxosPress και τον Νίκο Σκορδιαλό για τον Καμπανέλλη, τον Ημελλο και βέβαια τη Νάξο (video)

Blue Star Ferries: Από αύριο (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη γραμμή της Παροναξίας

Από αύριο Πέμπτη (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη Παροναξία - Μέχρι πότε θα είναι στη γραμμή, το Blue Star Delos πάει .. Καβάλα