Στην υβριδική κίνηση «παραδίνονται» σταδιακά όχι μόνο τα μεταφορικά μέσα που κινούνται στην ξηρά, αλλά και τα θαλάσσια. Το ταξίδι στη Νάξο, με το πρώτο επαναφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο της Mini, μας βάζει στο πνεύμα της εποχής.
Φύγε, φύγε! – Πού να πάμε; Εύλογη η απορία μας, καθώς, έχοντας μόλις αποβιβαστεί στο λιμάνι της Νάξου, παρακολουθούμε ακινητοποιημένοι τους ακροβολισμένους λιμενικούς να προσπαθούν μάταια με τις φωνές τους να αντιμετωπίσουν το χάος που δημιουργείται όταν δύο πλοία δένουν ταυτόχρονα στο μεγάλο κυκλαδίτικο νησί. Ανάμεσα σε νταλίκες που πάνε κι έρχονται και σαστισμένους οδηγούς ΙΧ, που ξεκινούν όχι και τόσο ανέμελα τις διακοπές τους, εμείς μπορούμε και διατηρούμε την ψυχραιμία μας στο «ζεν» περιβάλλον που εξασφαλίζει ο ηλεκτροκινητήρας του υβριδικού μας Mini Countryman.
ΚΕΙΜΕΝΟ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ (4troxoi.gr)
Χάρη σε αυτήν την εν μέρει ηλεκτρική προσωπικότητα του Mini, λίγο πιο πριν, πραγματοποιήσαμε με μεγάλη ευκολία τους απαραίτητους ελιγμούς αποβιβαζόμενοι από το Blue Star Δήλος και, φυσικά, μπορέσαμε να θέσουμε σε λειτουργία το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου χωρίς να επιβαρύνουμε την ατμόσφαιρα στο γκαράζ του πλοίου. Ο συνδυασμός του αυτοκινήτου, του προορισμού και του μέσου μετάβασης κάθε άλλο παρά τυχαίος ήταν. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή… Τι σχέση μπορεί να έχει η ηλεκτροκίνηση με ένα Mini, θα αναρωτηθούν κάποιοι, για να τους υπενθυμίσουμε το Mini E, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο με απόδοση 204 ίππων, που παρουσιάστηκε το 2008 σε μόλις 600 μονάδες και αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία εξελίχθηκε εν συνεχεία το BMW i3. Έπειτα από σχεδόν μία δεκαετία, ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκει και πάλι τη θέση του σε ένα μοντέλο της Mini, που δεν είναι άλλο από το νέο Countryman. Εν προκειμένω, ο ηλεκτροκινητήρας των 88 ίππων και μέγιστης ροπής 165 Nm τοποθετείται στον πίσω άξονα. Σε συνδυασμό με το γνωστό 3κύλινδρο twin-turbo βενζινοκινητήρα του 1,5 λίτρου (136 PS/220 Nm), που μεταφέρει τη δυναμή του στους εμπρός τροχούς (μέσω ενός τροποποιημένου, για την περίσταση αυτόματου κιβωτίου 6 σχέσεων), δημιουργείται ένα υβριδικό σύνολο με χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Η συνδυαστική ισχύς αγγίζει τους 224 ίππους και η μέγιστη ροπή τα 385 Nm. Ο γνώστης δε θα ξαφνιαστεί, αφού δάπεδο και μηχανικά μέρη προέρχονται από την BMW Active Tourer 225xe, ενώ ο ίδιος συνδυασμός θερμικού και ηλεκτρικού κινητήρα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο ΒMW i8, με διαφορετική βέβαια απόδοση, και με τον προσανατολισμό τους διαφοροποιημένο κατά 180 μοίρες.
Από την ξηρά στη θάλασσα
Τέτοιες υβριδικές υλοποιήσεις θα συναντάμε ολοένα και πιο συχνά στα επόμενα χρόνια, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία καλείται να περιορίσει σημαντικά τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τα νέα αυτοκίνητα που θα μπουν στην παραγωγή. Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι οι εταιρείες αυτοκινήτου έχουν επωμιστεί όλο το βάρος για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη, με τις υπόλοιπες μεταφορές να παραμένουν στο απυρόβλητο. Την άποψη αυτή δε συμμερίζεται ο κ. Μύρων Βέργης, Διευθυντής Ηλεκτρολογικής & Ηλεκτρονικής Υποστήριξης της Attica Group, στην οποία ανήκουν και τα Blue Star, επισημαίνοντάς μας πως για τα πλοία υπάρχει οδηγία η οποία προβλέπει σημαντικό περιορισμό των ρύπων μέχρι το 2020. Προς την κατεύθυνση αυτήν προωθείται η χρήση εναλλακτικών καυσίμων, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει η οποιαδήποτε προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας, όπως αυτή του Blue Star Δήλος, που είναι το πρώτο πλοίο στον κόσμο στην κατηγορία του το οποίο υιοθέτησε φωτοβολταϊκά πάνελ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η πειραματική αυτή εγκατάσταση εξασφάλισε στην εταιρεία το βραβείο τεχνολογίας στο Forum για την Υβριδική Ενέργεια στη Ναυτιλία, πριν από τρία χρόνια. Προς το παρόν το κέρδος σε ενέργεια είναι πολύ μικρό (σκεφθείτε ότι στο Blue Star Δήλος οι γεννήτριες παράγουν συνολικά 6,5 MW – όσο η ζήτηση μιας πόλης 20.000 κατοίκων!), αφού σκοπός της εν λόγω εγκατάστασης είναι να δοκιμαστεί η συγκεκριμένη τεχνολογία στο δυσμενές περιβάλλον της θάλασσας. «Αναζητήσαμε πηγές εναλλακτικής ενέργειας, και μία από αυτές είναι η ηλιακή, που είναι πολύ πιο φθηνή και εφαρμόσιμη σε σχέση με την αιολική», επισήμανε ο κ. Βέργης, εξηγώντας μας τις δυσκολίες του εγχειρήματος. «Στη στεριά επιδιώκεις να τοποθετήσεις το ηλιακό κάτοπτρο κάθετα στον ήλιο. Το πλοίο όμως αλλάζει πορεία συνεχώς, ενώ η δύναμη του ανέμου σε συνδυασμό με την κίνηση του σκάφους δημιουργεί πολύ μεγάλες δυνάμεις, που θα μπορούσαν να αποκολλήσουν τα panel. Ένα άλλο πρόβλημα είναι οι διαβρωτικές ικανότητες της θάλασσας, οι κραδασμοί και οι στρεβλώσεις του πλοίου, αλλά και η επικάθιση αλατιού από το σπρέι του νερού που πέφτει συνεχώς πάνω στο κατάστρωμα. Έπρεπε να νικήσουμε όλες αυτές τις δυσκολίες, αλλά και να διαπιστώσουμε ποια θα ήταν η επιστροφή χρημάτων μετά από αυτήν την επένδυση.»
Ο ιδανικός συνδυασμός
Το Blue Star Δήλος αποτελούσε το ιδανικό μέσο για τη μετάβασή μας στις Κυκλάδες, και πιο συγκεκριμένα στη Νάξο, εκεί όπου όχι μόνο ο αέρας και ο ήλιος (όπως και σε άλλα νησιά) αξιοποιούνται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά επίσης υπάρχει ήδη ένας δημόσιος σταθμός φόρτισης. Το ταξίδι μας με το σύγχρονο αυτό φέρι απέκτησε εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς ο προϊστάμενος ηλεκτρολόγος, κ. Κοσμετάτος, ανέλαβε να μας ξεναγήσει στα άδυτα του πλοίου, από το μηχανοστάσιο με τις τέσσερις 16κύλινδρες ντιζελομηχανές (απόδοσης 10.000 ίππων η καθεμία) μέχρι το ψηλότερο σημείο όπου είναι εγκατεστημένα τα 16 φωτοβολταϊκά πάνελ. «Μετά το πειραματικό αυτό στάδιο, σκοπεύουμε να επεκτείνουμε την εγκατάσταση σε όλες τις διαθέσιμες επιφάνειες του σκάφους, έτσι που θα μπορέσουμε να πάρουμε μέχρι 110 kW, ισχύς που αντιστοιχεί σχεδόν σε όλο το φωτισμό του πλοίου», μας είπε ο κ. Βέργης. «Στη συνέχεια σκεφτόμαστε να τοποθετήσουμε κάποια ιστία, ύψους περίπου 2,5 μ., τα οποία, πέρα από το ότι θα φέρουν φωτοβολταϊκα πάνελ που θα ορθώνονται ρομποτικά, θα λειτουργούν όπως και τα κλασικά πανιά, συμβάλλοντας και στην πρόωση του σκάφους, με το όφελος να φτάνει μέχρι και τα 3 μίλια/ώρα. Μένει να διαπιστωθεί πώς θα γίνει η έδρασή τους, αλλά και πώς θα αντιδράσουν σε μια ξαφνική θύελλα, για αυτό και θα εξοπλίζονται με ταχύκλειστους μηχανισμούς, προκειμένου να κλείσουν ακαριαία. Σημαντικό είναι επίσης η τοποθέτηση 10-15 τέτοιων ιστίων να μην αλλοιώνει την αισθητική του σκάφους.» Δε γνωρίζουμε κατά πόσο μετρά η οικολογική αναγνωρισιμότητα ενός πλοίου, στο υβριδικό Countryman πάντως οι τόνοι έχουν διατηρηθεί χαμηλά, αφού για τη σχετική ταυτοποίηση υπάρχουν απλώς κάποιες κίτρινες πλακέτες με το γράμμα «e» στα δύο πλαϊνά και στην πίσω πόρτα. Εκείνη στο αριστερό φτερό κρύβει την πρίζα για την επαναφόρτιση των μπαταριών, ενώ το κίτρινο χρώμα δίνει το στίγμα της διαφορετικότητας στο «S» που κοσμεί τη γρίλια και στο διακόπτη εκκίνησης. Σε κάθε περίπτωση, η υβριδική τεχνολογία εφαρμόστηκε με τέτοιο τρόπο και στο εσωτερικό, έτσι ώστε να μη γίνεται εμφανής. Έτσι, ο παρατηρητικός θα προσέξει ότι στην κεντρική οθόνη των 8,8 ιντσών απεικονίζεται εκτός των άλλων η κατάσταση λειτουργίας του αυτοκινήτου, ενώ στη θέση του στροφομέτρου, το αριστερό μέρος του πίνακα οργάνων πληροφορεί για τη φόρτιση της μπαταρίας. Τέλος, τα τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης επιλέγονται μέσω του διακόπτη αεροπορικού τύπου eDrive: Auto eDrive (ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται μετά τα 80 χλμ./ώρα, στη γρήγορη επιτάχυνση και στη χαμηλή στάθμη της μπαταρίας), Max eDrive (αμιγώς ηλεκτρική κίνηση έως τα 125 χλμ./ώρα – ο κινητήρας βενζίνης ενεργοποιείται στις υψηλότερες ταχύτητες και στο kickdown), Save Battery (το αυτοκίνητο κινείται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης έτσι ώστε η στάθμη της μπαταρίας να φτάσει και να διατηρηθεί στο 90%).
Όπου φύγει φύγει…
Με τον πανικό που επικρατεί στο λιμάνι της Νάξου, επιλέγουμε το πρόγραμμα Auto eDrive και σπεύδουμε να εξαφανιστούμε ακολουθώντας το δρόμο Χώρας-Γαλανάδου. Κάμποσα χιλιόμετρα αργότερα, στο αριστερό μας χέρι βρίσκεται το κατάστημα «Ηλεκτροφωτισμός Κυκλάδων», στο οποίο πραγματοποιούμε την πρώτη μας στάση. Οι ιδιοκτήτες του κινούνται με ένα BMW i3REx και, επί τη ευκαιρία, έχουν τοποθετήσει ένα φορτιστή στο χώρο στάθμευσης του καταστήματος, που είναι διαθέσιμος και για το κοινό. Δε χάνουμε ευκαιρία να συνδέσουμε το αυτοκίνητό μας. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου του υβριδικού Countryman έχουν χωρητικότητα 7,6 kWh και, όπως και το ηλεκτρικό μοτέρ, κατασκευάζονται στο εργοστάσιο Ντίνγκολφινγκ της BMW. Οι μπαταρίες βρίσκονται κάτω από το ελαφρώς ανυψωμένο πίσω κάθισμα (ο χώρος για το κεφάλι των επιβατών πάντως παραμένει υπερεπαρκής), ενώ η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ έχει περιοριστεί αμυδρά από τα 450 στα 405 λίτρα. Ο τυπικός χρόνος φόρτισης των μπαταριών σε ένα wall box δεν ξεπερνά τις 2,5 ώρες, ενώ στο οικιακό δίκτυο θα χρειαστούν 3 ώρες και 15 λεπτά. Ο κατασκευαστής υπόσχεται 42 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας και με μέγιστη ταχύτητα ηλεκτρικής κίνησης τα 125 χλμ./ώρα. Στην περίπτωσή μας, κατά την εκκίνηση, συνυπολογίζοντας τις πρόσφατες συνθήκες κίνησης, η ηλεκτρική εμβέλεια περιορίστηκε στα 34 χλμ. Όταν το αυτοκίνητο κινείται με σταθερή ταχύτητα, λειτουργεί μόνο ο ένας από τους δύο κινητήρες. Το DSC (Dynamic Stability Control) αναλύει την κατάσταση του δρόμου και τις απαιτήσεις του οδηγού. Η συνδυαστική λειτουργία των δύο κινητήρων πραγματοποιείται προκειμένου να εξασφαλιστεί η ιδανική πρόσφυση ή για να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή επιτάχυνση. Γεγονός είναι ότι η απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ είναι ακαριαία, η πληθωρική ώθηση που νιώθεις δεν εξαντλείται στα πρώτα χιλιόμετρα και το οικογενειακό αυτό SUV φτάνει τα 100 χλμ./ώρα σε 6,8 δλ., μερικά δέκατα πιο γρήγορα από το Cooper S D, παρά τα επιπλέον 125 κιλά της υβριδικής έκδοσης. Εντυπωσιακός είναι και ο τρόπος που προοδευτικά και απρόσκοπτα τίθενται ή βγαίνουν εκτός, κατά περίπτωση, τα δύο κινητήρια σύνολα. Μόνο μετά τα 125 χλμ./ώρα, που ο βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει να κινήσει μόνος του το αυτοκίνητο, γίνονται αισθητά τα 1.735 κιλά του αμαξώματος. Στις στροφές η μάζα του Countryman, παρ’ ότι πιο ισορροπημένα κατανεμημένη ανάμεσα στους δύο άξονες, δεν περνά απαρατήρητη όταν ανεβάσεις ρυθμό, αλλά εκεί που γίνεται περισσότερο αντιληπτή είναι από την (ακόμα) σφιχτότερη αντιμετώπιση των ανωμαλιών του δρόμου, κάτι στο οποίο ρόλο έπαιξαν και στην περίπτωσή μας οι έξτρα τροχοί των 18 ιντσών.
Τι αντίκτυπο έχει η εφαρμογή του υβριδικού συστήματος στον τομέα της κατανάλωσης; Η τυποποιημένη κατανάλωση των 2,1 λίτρων/100 χλμ. μπορεί να επαληθευτεί μόνο σε σχετικά μικρές διαδρομές με την αρωγή της χαμηλού κόστους ηλεκτρικής υποβοήθησης (κοντά στα 80 λεπτά το φουλάρισμα των μπαταριών). Στη δική μας περίπτωση, η κατανάλωση κυμάνθηκε λίγο κάτω από τα 7 λίτρα/100 χλμ., τιμή ανταγωνιστική ενός πετρελαιοκίνητου μοντέλου, αν και είναι δεδομένο ότι η υβριδική τεχνολογία εδώ εφαρμόζεται προς όφελος των επιδόσεων, και όχι της κατανάλωσης. Βέβαια, η συγκεκριμένη κατηγορία των επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων αποτελεί ελκυστική επιλογή στις αγορές εκείνες όπου επιδοτείται η απόκτησή τους ή υπάρχουν απαγορεύσεις για την είσοδο στο κέντρο των μεγαλουπόλεων. Με τιμή 48.263 ευρώ (44.340 για το Countryman SD), έχει λόγο ύπαρξης και χωρίς επιδότηση, ενώ σταδιακά η πολιτεία θα πρέπει να δει τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, αλλά και στα νησιά μας, που συνδυάζουν μετακινήσεις μικρών αποστάσεων και βιώσιμη ενέργεια._ Μ. Σ.
Έρχονται τα «καθαρά» πλοία
Τα πλοία είναι ενεργοβόρα και ρυπογόνα, για αυτό και υπάρχει οδηγία ότι μέχρι το 2020 οι εκπομπές NΟx και SΟx δε θα πρέπει να ξεπερνούν το 0,5%. Προς αυτήν την κατεύθυνση χρησιμοποιούνται κάποια είδη καταλυτών, αλλά και κινητήρες που μπορούν να καίνε LPG ή LNG. Η υβριδική ηλεκτροκίνηση είναι κάτι που εφαρμόζεται πλέον και στα πλοία, και συζητάμε για τις επόμενές μας κατασκευές. Σε αυτήν την περίπτωση οι προπέλες κινούνται από ηλεκτροκινητήρες, με τους κλασικούς εσωτερικής καύσης να χρησιμοποιούνται για την παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος. Τα κέρδη είναι πολλαπλά, τόσο στην ικανότητα ελιγμών όσο και στην απόδοση. Τα υβριδικά πλοία θα διαθέτουν γιγαντιαίες μπαταρίες, έτσι που να αποφεύγονται η ρύπανση και ο θόρυβος στα λιμάνια, ενώ ακόμα και εν πλω θα αξιοποιούνται κατά περιόδους οι μπαταρίες για την κίνηση, καθώς με τα διαλείμματα λειτουργίας των θερμικών κινητήρων θα υπάρχει κέρδος στο κόστος συντήρησής τους.
MINI COOPER S E COUNTRYMAN ALL4 ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.499 κ.εκ. + ηλεκτροκινητήρας
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 136 ίπποι/4.400 σ.α.λ. + 88 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 220 Nm/1.250 σ.α.λ. + 165 Nm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ Στους τέσσερις τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. 4.299×1.822×1.559 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.670 χλστ.
ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ 405-1.275 λίτρα
ΒΑΡΟΣ 1.660 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 6,8 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 198 χλμ./ώρα (125)**
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 2,1 λίτρα/100 χλμ. (13,2 kWh/100 χλμ.)
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 49 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ 48.263 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ **μόνο με ηλεκτροκΙνηση