Με δεδομένο ότι ως Ελλαδα ποντάρουμε στα covid free νησιά οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται να κατακλύσουν με πτήσεις τα αεροδρόμια μας .. Θα αντέξουν αλήθεια;
Το 2018 η Ryanair είχε κλείσει ορισμένες από τις βάσεις της στην Ελλάδα, ενώ μετέφερε δύο αεροσκάφη της από την Ελλάδα στη Γερμανία, υιοθετώντας μια στρατηγική μείωσης δαπανών.
Λίγα χρόνια αργότερα, εν μέσω πανδημίας, η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία προχωράει στη δημιουργία τριών νέων βάσεων σε ισάριθμους ελληνικούς περιφερειακούς προορισμούς και στην προσθήκη τεσσάρων αεροσκαφών, υλοποιώντας μια επένδυση ύψους 400 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με όσα ανέφεραν προσφάτως σε συνέντευξη Τύπου τα στελέχη της εταιρείας.
Πού οφείλεται η μεταστροφή αυτή της αεροπορικής που έχει ταυτιστεί, προτού εκδηλωθεί η πανδημική κρίση, με μια στρατηγική αυστηρής περικοπής κόστους; Η κίνηση αυτή της Ryanair, που έγινε γνωστή επισήμως την περασμένη Τετάρτη, δεν αποδεικνύει παρά την ανάκαμψη της ζήτησης για ελληνικούς προορισμούς, προς τους οποίους, για λόγους υγειονομικής ασφάλειας, οι ταξιδιώτες προτιμούν να μεταβαίνουν μέσω απευθείας πτήσεων. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την κατάρρευση των μεγάλης διάρκειας ταξιδιών (long haul), όπως και αυτών που πραγματοποιούνται για εργασία ή αναψυχή, έχει οδηγήσει τους αερομεταφορείς τόσο εκτός όσο κι εντός Ελλάδας, όπως η Aegean, στην προσθήκη νέων δρομολογίων από και προς την ελληνική περιφέρεια και τα νησιά.
«Η σύνδεση των αεροδρομίων μας με περισσότερες απευθείας πτήσεις με προορισμούς του εξωτερικού αποτελεί διαχρονικά για εμάς έναν σημαντικό άξονα ανάπτυξης. Οι παρούσες συνθήκες επιταχύνουν την υλοποίηση αυτού του στόχου. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες φαίνεται να επιλέγουν για τις διακοπές τους προορισμούς με απευθείας και μικρής διάρκειας πτήσεις, γεγονός που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη οι αεροπορικές εταιρείες για τη διαμόρφωση του δικτύου τους. Η Ελλάδα πληροί και τις δύο αυτές προϋποθέσεις και, σε συνδυασμό με το παγκοσμίου φήμης τουριστικό προϊόν της, καθίσταται ελκυστική, ιδίως για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες», σημειώνει στην «Κ» ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής ανάπτυξης στη Fraport Greece που διαχειρίζεται τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Ωστόσο, προϋπόθεση, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, είναι τα επιδημιολογικά στοιχεία να μην ανατρέψουν, για πολλοστή φορά, τα δεδομένα που υπάρχουν για τη φετινή θερινή περίοδο, βάσει των οποίων η τουριστική ζήτηση επιστρέφει.
Ενισχύοντας περαιτέρω τη συνδεσιμότητα νησιωτικών και περιφερειακών προορισμών με το εξωτερικό, η Aegean αυξάνει, από τα τέλη Μαΐου και σταδιακά έως την καρδιά της φετινής καλοκαιρινής περιόδου, τη δραστηριότητά της στην Αγγλία και στα διεθνή αεροδρόμια του Λονδίνου, Χίθροου και Γκάτγουικ. Προς την κατεύθυνση αυτή, η αεροπορική, όπως προκύπτει από το σύστημα των κρατήσεών της, προσθέτει πέντε νέους προορισμούς, δηλαδή Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη, διπλασιάζοντας τα απευθείας δρομολόγια από το Λονδίνο προς την Ελλάδα.
Ευρύτερα, η αεροπορική, διαπιστώνοντας ότι οι επισκέπτες προτιμούν να μεταβούν απευθείας στον προορισμό τους αποφεύγοντας τις συχνές μετεπιβιβάσεις, έχει αναπτύξει το δίκτυό της με έναν μεγαλύτερο αριθμό απευθείας πτήσεων στην περιφέρεια και στα νησιά. Οι επτά, δηλαδή, περιφερειακές της βάσεις από τις οποίες τρεις, σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη είναι καινούργιες, ενισχύονται με 33 νέα απευθείας δρομολόγια, με την Aegean να απασχολεί 18 αεροσκάφη, διαθέτοντας για το καλοκαίρι αποκλειστικά στην περιφέρεια περισσότερα από 100 απευθείας δρομολόγια εξωτερικού.
Αλλά και από τον κόμβο της Αθήνας, το πτητικό πρόγραμμα της Aegean αντιστοιχεί περίπου στο 70% των διαθέσιμων θέσεων, συγκριτικά με το καλοκαίρι του 2019, διαθέτοντας δρομολόγια από και προς την ελληνική πρωτεύουσα σε 37 χώρες και 92 προορισμούς, από τους οποίους οι 65 αφορούν το εξωτερικό.
Με περισσότερες πτήσεις επιδιώκει και η Sky Express να συνδέσει, κατά το φετινό καλοκαίρι, ελληνικούς προορισμούς με το εξωτερικό, μεταξύ των οποίων οι Βρυξέλλες και η Λάρνακα.
Στα δεδομένα της πανδημίας προσαρμόζεται και η Ryanair, η οποία, για το διάστημα Ιούλιος – Οκτώβριος, δημιουργεί τρεις νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Χανιά και Ρόδο, προσθέτοντας τέσσερα αεροσκάφη Boeing. Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας ενισχύει το δίκτυό του με 15, 18 και 13 νέους προορισμούς στα Χανιά, στην Κέρκυρα και στη Ρόδο, αντίστοιχα, συνδέοντας τις τρεις νησιωτικές περιοχές με πόλεις όπως, η Βαρκελώνη, το Μπάρι, η Μασσαλία, η Πάφος, το Τελ Αβίβ και η Βερόνα.
Λόγω της συρρίκνωση των μεγάλης διάρκειας πτήσεων, η British Airways αξιολογεί το ενδεχόμενο της χρησιμοποίησης μεγάλου τύπου αεροσκαφών όπως Boeing 787, 777 και Airbus SE A350, που παραμένουν ως επί το πλείστον καθηλωμένα στο αεροδρόμιο Χίθροου, έχοντας τη δυνατότητα να μεταφέρουν περισσότερους από 250 επιβάτες το καθένα. Κι αυτό, δεδομένου ότι ο βρετανικός αερομεταφορέας ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο την ακύρωση περισσότερων από 15 μεγάλης διάρκειας πτήσεων για τη φετινή θερινή περίοδο.
Στην περιφέρεια στρέφεται και ο όμιλος Air France-KLM, ο οποίος, κατά τη φετινή θερινή περίοδο, θα συνδέει τη Γαλλία, με αφετηρία το αεροδρόμιο «Σαρλ ντε Γκωλ», όχι μόνο με την Αθήνα, αλλά και με τη Θεσσαλονίκη, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, την Κέρκυρα, τη Ρόδο και το Ηράκλειο. Ο αερομεταφορέας, που καταγράφει αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα, πρόκειται να ανακοινώσει πτήσεις και από την Αθήνα προς την περιφέρεια της Γαλλίας.
Τις πτήσεις προς την κοσμοπολίτικη Μύκονο από την Ντόχα επαναφέρει το φετινό καλοκαίρι η Qatar Airways, προγραμματίζοντας την εκτέλεση τριών πτήσεων ανά εβδομάδα. Η αεροπορική, που υλοποιεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο από το 2018, προχώρησε στην αναστολή του το καλοκαίρι του 2020, λόγω της πανδημίας.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα kathimerini.gr