Κυριακή, 13 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΒασ. Τριανταφύλλου, η ιστορία της μάνας του Μακρυγιάννη διά χειρός Γιώργου Μεσολογγίτη

Βασ. Τριανταφύλλου, η ιστορία της μάνας του Μακρυγιάννη διά χειρός Γιώργου Μεσολογγίτη

|

Ο Πολυχώρος Vault παρουσιάζει την προσεχή Τετάρτη (07/03)  το μονόλογο του Ναξιώτη εκπαιδευτικού Γιώργου Μεσολογγίτη «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ, Γιάννη μ’!» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πολυχρονοπούλου, με την Ευγενία Αποστόλου στο ρόλο της μάνας του Μακρυγιάννη – Ποια είναι η εμπλοκή Ναξιωτών καλλιτεχνών – Τι αναφέρει η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου 

Όσοι γνωρίζουν τον Γιώργο Μεσολογγίτη ξέρουν ότι ήταν κάτι το αναμενόμενο… Άλλωστε δείγματα γραφής έχει δώσει και στη Νάξο μέσα από ξεχωριστές θεατρικές παραστάσεις είτε για εκδηλώσεις του σχολείου είτε της «Συν+αξίας» ή και άλλων πολιτιστικών φορέων.. Και η είδηση ότι ένας μονόλογος θα ανέβει σε θεατρική παράσταση μας κάνει όλους υπερήφανους… Εδώ και δύο χρόνια άλλωστε ο Νάξιος εκπαιδευτικός ασχολείται πάνω στο project «Βασιλική  Τριανταφύλλου»… Ένα όνομα που για όλους μας – ακόμη και για τους πλέον γνώστες της ιστορίας – δεν λέει κάτι το ιδιαίτερο, όμως όταν αποκαλύπτεται ότι είναι η μητέρα του Στρατηγού της Ελληνικής Επανάστασης Γιάννη Μακρυγιάννη, τότε όλα αλλάζουν…

Ο Γιώργος Μεσολογγίτης δούλεψε πάνω σε μία ιδέα («ο γιός μου») που είχε σχέση με την παρουσίαση επτά σημαντικών ανδρών της Ελληνικής Ιστορίας αλλά μέσα από τη σχέση με τη μητέρα τους.. Και ουσιαστικά έχουμε επτά μάνες που μιλούν για τους  γιους τους μέσα από την σκηνοθετική ματιά ισάριθμων σκηνοθετών, σε επτά παραστάσεις και σε ένα project που ανεβαίνει στον πολυχώρο vault και θα κρατήσει και την επόμενη θεατρική χρονιά…

Πολυχρονοπούλου “Καταπληκτική η διαχείριση από τον Γιώργο”

Και η Νάξος έχει την τιμητική της… Από τη μία έχουμε τον Γιώργο Μεσολογγίτη σε ρόλο σεναριογράφου, από την άλλη την Κατερίνα Πολυχρονοπούλου στη καρέκλα του σκηνοθέτη και στη συνέχεια την Κατερίνα Καμπανέλλη στα σκηνικά και κοστούμια και τον Σταύρο Τσουμάνη στην μουσική επιμέλεια…  Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου μιλώντας στο naxospress.gr για την παράσταση τόνισε ότι «πιστεύω πως περισσότερο οι μανάδες μιλούν για τους γιους τους, μέσα από τα κείμενα αυτά. Για την εποχή που έζησαν, ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά… Για τις δράσεις τους, τη ζωή τους, τις επιλογές τους, τις δυνατότητες ή τις αδυναμίες τους… Και ο Γιώργος Μεσολογγίτης έχει διαχειριστεί πολύ έξυπνα το θέμα, κάνοντας ένα εξαιρετικό παιχνίδι με το χρόνο. Κι έχει μελετήσει τα πάντα γύρω από τον Μακρυγιάννη. Έψαξε και πιο βαθιά από το πρώτο επίπεδο των πληροφοριών που βρήκε. Κάναμε πολλές συζητήσεις γύρω από το θέμα. Όσο για την επιλογή της Ευγενίας Αποστόλου, η οποία είναι εξαιρετική ηθοποιός, (με πλούσιο βιογραφικό, συνεργασίες σημαντικές στα κρατικά μας θέατρα και βεβαίως, στο ελεύθερο θέατρο, με ερμηνείες που έχουν συζητηθεί και έχουν ξεχωρίσει και υμνηθεί από κριτικούς και κοινό. Σ’ αυτό το project, η πρόκληση είναι ότι ακριβώς βαδίζουμε με το ιστορικό υλικό που υπάρχει και φωτίζουμε την εποχή, την αέναη σχέση και επανάληψη της ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας και μια πιο ουσιαστική και βαθύτερη γνωριμία με τους γιους τους, γιατί η έρευνα είναι πιο σφαιρική και πλήρης, αναγκαστικά, στην προσπάθειά μας να βρούμε, να ανακαλύψουμε για την ακρίβεια, στοιχεία για τις μανάδες. Άλλωστε, αυτές δεν είναι οι αφανείς ηρωίδες, στη σκιά των επιφανών ανδρών;»

Η υπόθεση του έργου 

Και δεν έχει άδικο έτσι δεν είναι; Ποια είναι η υπόθεση του έργου; Ο Γιάννης Μακρυγιάννης γεννήθηκε το 1797-98 στο Αβορίτι της Δωρίδας. Ήταν ενός έτους, όταν δολοφονήθηκε ο πατέρας του, Δημήτρης Τριανταφύλλου, από τους Τούρκους. Ο Γιάννης, ονομάστηκε αργότερα Μακρυγιάννης για το ψηλό του ανάστημα. Η μάνα του, η Βασιλική, φτωχή αγρότισσα, τον είχε γεννήσει επιστρέφοντας από το χωράφι στο σπίτι. Αναγκάστηκε να φύγει στη Λειβαδιά. Επτά ετών μπήκε υπηρέτης. Αργότερα, τον έστειλαν υπηρέτη στην Άρτα, στο σπίτι του Θανάση Λιδωρίκη. Εκεί, επιδόθηκε στο εμπόριο. Χάρη στο ζήλο και την εργατικότητά του κατάφερε να αποκτήσει σημαντική περιουσία. Το 1820 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία. Ενώ διαρκούσε ο αγώνας των Ελλήνων κατά των Τούρκων, άρχισε ο εσωτερικός διχασμός που κατέληξε σε εμφύλιο πόλεμο με οδυνηρές συνέπειες για την επαναστατημένη Ελλάδα. Βαθιά θλιμμένος, απογοητευμένος από την κυβέρνηση και τις διχόνοιες, βασανισμένος από τις πληγές που έφερε σ’ όλο του το σώμα, ο Μακρυγιάννης απομακρύνθηκε από τη στρατιωτική και πολιτική ζωή. Πρωταγωνίστησε στην επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843 για την παραχώρηση Συντάγματος από τον Βασιλιά Όθωνα. Κατηγορήθηκε για συνωμοσία κατά του βασιλιά και καταδικάστηκε σε θάνατο. Η ποινή του μειώθηκε σε δεκαετή φυλάκιση. Τελικά, έμεινε δυο χρόνια στη φυλακή. Όμως, το διάστημα αυτό ήταν αρκετό να κλονιστεί η ήδη εύθραυστη υγεία του από τις κακουχίες της φυλακής. Απομονώθηκε στο σπίτι του κοντά στην Ακρόπολη όπου και πέθανε το 1864.

Άρχισε να γράφει τα Απομνημονεύματά του το 1829, ένα μνημείο λόγου και ιστορίας. «…Ό,τι πιο σπουδαίο πράμα τα γράμματα, η μόρφωση, να μη σε κοροϊδεύουν. Να δώσει να ’ρθει μια μέρα σ’ αυτό τον τόπο, που ο κόσμος θα ’ναι μορφωμένος και δεν θα μπορούν να κοροϊδεύουν τους ανθρώπους». Μέσα από την προσωπική του ιστορία, ξεδιπλώνεται ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας. Με τα «κολλυβογράμματά του» κάνει μια καταγραφή σημαντικών ιστορικών γεγονότων, και μέσα από τη ματιά και την αφήγηση της μητέρας του Βασιλικής Τριανταφύλλου, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά πως η ιστορία επαναλαμβάνεται με τις ίδιες ακριβώς αντιστοιχίες. Σχέσεις με την υπόλοιπη Ευρώπη, συμφέροντα ξένων και ντόπιων και μια χώρα, η Ελλάδα, πάντα χρεωμένη, διχασμένη και έρμαιο των ξένων Κυβερνητών ή Βασιλέων, να αγκομαχά και να υποφέρει».     

Παράλληλα συνεχίζονται στον Πολυχώρο Vault οι μονόλογοι «Ο Γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος» σε κείμενο – ερμηνεία της Χρύσας Σπηλιώτη και σκηνοθεσία Αυγουστίνου Ρεμούνδου και «Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη» σε κείμενο – σκηνοθεσία Περικλή Μοσχολιδάκη με τη Μάγδα Κατσιπάνου, ενώ έχει ήδη παρουσιαστεί ο μονόλογος «Νικολέττα Νομικού Συγγρού, ο Ανδρέας μου» σε κείμενο–σκηνοθεσία Σίμου Παπαναστασόπουλου με την Ιωάννα Γκαβάκου, και το Μάρτη ξεκινάει και ο μονόλογος της Κάτιας Σπερελάκη “Ολυμπιάδα ή Ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος;” σε σκηνοθεσία Σήφη Μάινα, με την Κάτια Σπερελάκη.

Συντελεστές

Κείμενο: Γιώργος Μεσολογγίτης

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου

Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη

Μουσική: Σταύρος Τσουμάνης

Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά

Σχεδιασμός Φωτισμού: Άκης Σαμόλης

Σχεδιασμός αφίσας: surreart

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Trailer: Αινείας Τζόπη

Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Πολυχρονοπούλου

Παραγωγή: Πολυχώρος Vault

Ερμηνεία: Ευγενία Αποστόλου

Από την Τετάρτη 7 Μαρτίου έως την Πέμπτη 31 Μαΐου

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

Μάρτιος: Τετάρτη 19:00.

Απρίλιος, Μάιος: Τετάρτη – Πέμπτη 21:00

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8′ περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος: 12 ευρώ

Προπώληση Viva (https://www.viva.gr/tickets/venues/polyxoros-vault/) 10 ευρώ

Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι

Ατέλειες: 5 ευρώ

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα culturenow.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αλ. Φραντζέσκος: Οι Κούροι των Μελάνων πρέπει να μείνουν: Η ιστορία δεν ξεριζώνεται

Η αυθεντικότητα, η βιωματική εμπειρία και η πολιτισμική συνέχεια κινδυνεύουν όταν αποκόβουμε τα μνημεία από τον τόπο τους. Οι Κούροι των Μελάνων ανήκουν εκεί όπου γεννήθηκαν – στο φως, στη μνήμη και στο τοπίο της Νάξου.

Κλείνουν τέσσερα σχολεία στις Κυκλάδες, «καμπανάκι» για την εγκατάλειψη των νησιών

Ένα Δημοτικό και τρία Νηπιαγωγεία κατεβάζουν ρολά σε Νάξο και Κέα για το σχολικό έτος 2025-2026 λόγω έλλειψης μαθητών – Τι προβλέπει η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Μια “πράσινη” ζωή ξεκινά στη Νάξο, πρώτη φωλιά Chelonia mydas στις Κυκλάδες!

Ιστορική στιγμή στον Απόλλωνα – Η πράσινη θαλάσσια χελώνα φωλεοποίησε για πρώτη φορά στη Νάξο, προκαλώντας συγκίνηση, δέος και ευθύνη για το μέλλον.

«Ναξιακά» 2025 – Τιμητικός 14ος τόμος αφιερωμένος στον Στέφανο Εμμ. Ψαρρά

Η Ομοσπονδία Ναξιακών Συλλόγων τιμά τον φιλόλογο, ιστορικό και ποιητή Στέφανο Ψαρρά με έναν αναμνηστικό τόμο γεμάτο συγκίνηση, λόγο και μνήμη

Καλοκαίρι στη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες: Πολιτισμός, παράδοση και φως σε κάθε γωνιά

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων παρουσιάζει ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων για το καλοκαίρι 2025, με συναυλίες, θεατρικά δρώμενα, φεστιβάλ, αφιερώματα και πολιτιστικές δράσεις σε όλα τα νησιά του δήμου.

Νάξος – Αστυνομικό Τμήμα: Σύλληψη 34χρονου για διακίνηση ναρκωτικών και παράνομη διαμονή

Εντοπίστηκε με κοκαΐνη, κεταμίνη, MDMA και κάνναβη – Κατασχέθηκε και πλαστό διαβατήριο

Βρούτσης: Επίσκεψη στη Νάξο για τις εορταστικές εκδηλώσεις του Αγίου Νικοδήμου

Ο Αν. Υπουργός Αθλητισμού θα εκπροσωπήσει την Κυβέρνηση στις εκδηλώσεις για τον Πολιούχο της Νάξου – Επαφές με φορείς και πολίτες

Νάξος – Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου: Ομόφωνη αντίθεση στη μεταφορά των Κούρων (video)

Συζήτηση για τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ με θέμα τη συντήρηση και προστασία των αρχαϊκών Κούρων – Σαφές μήνυμα από τον Δήμο, τους φορείς και την τοπική κοινωνία υπέρ της παραμονής τους στον φυσικό τους χώρο.

Νάξος εκτός σεζόν: Όταν ο τουρισμός φεύγει και τα βράδια γεμίζουν με ησυχία

Καθώς οι τουρίστες φεύγουν, η Νάξος επιστρέφει στον δικό της ρυθμό. Οι δρόμοι αδειάζουν, τα φώτα χαμηλώνουν και το νησί ξαναβρίσκει τη φωνή της σιωπής.

Euro Γυναικών: Τελευταία πράξη με combo αξίας στο Πολωνία – Δανία

Η Δανία αποχαιρετά τη διοργάνωση με στόχο τη νίκη – Combo επιλογή στο 2 & Over 2,5 για ποντάρισμα με απόδοση διπλασιασμού

Τζεφ Μπέζος: After wedding party στη Νάξο με την Λόρεν Σάντσεζ, η «έξυπνη» αγάπη του για το νησί

Μετά τον χλιδάτο γάμο των 48 εκατομμυρίων στη Βενετία, ο ιδρυτής της Amazon και η εκρηκτική σύζυγός του επιλέγουν τη Νάξο για το after wedding ταξίδι τους, επιβεβαιώνοντας την ιδιαίτερη σχέση του δισεκατομμυριούχου με το νησί και τα φιλόδοξα σχέδιά του για το «smart island» των Κυκλάδων.

Aperto – Cucina Italiana: Η αυθεντική ιταλική εμπειρία ήρθε στη Νάξο με την υπογραφή του κορυφαίου pizzaiolo Νίκου Σωτηρόπουλου

Ένα νέο γαστρονομικό σημείο στην καρδιά της Νάξου που ενώνει την ιταλική φινέτσα με τη δημιουργικότητα του Έλληνα pizzaiolo που διακρίθηκε δύο φορές ως ο καλύτερος της χώρας και στους 50 κορυφαίους της Ευρώπης.

Κατ’ Οίκον Νοσηλευτική Φροντίδα στη Νάξο από τη Φραντζέσκα Λαγογιάννη

Με επιστημονική γνώση, σεβασμό και ολιστική προσέγγιση, η Φραντζέσκα Λαγογιάννη προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες νοσηλείας στο σπίτι, σε όλη τη Νάξο.

Εκρηκτική αύξηση επιβατών στο λιμάνι Νάξου τον Ιούνιο (πίνακας)

Οι αριθμοί αυξάνονται, οι υποδομές όμως όχι. Η Νάξος «ασφυκτιά» και χρειάζεται λύση τώρα.

Νάξος – Κατερίνα Καινούργιου: Ρομαντικό ηλιοβασίλεμα και η ξακουστή πατάτα στο τραπέζι της

Η παρουσιάστρια περνά τις διακοπές της στο νησί των Κυκλάδων με τον Παναγιώτη Κουτσουμπή, απολαμβάνοντας τα τοπικά εδέσματα, τη γαλήνη του τοπίου και τις συγκινήσεις μετά το φινάλε της σεζόν.

Αποκαλύφθηκε σκάνδαλο 40 εκατ. ευρώ στο μεταφορικό ισοδύναμο, έγκαιρη παρέμβαση Παππά έσωσε το Δημόσιο

Χάρη σε διοικητικούς ελέγχους και αποφασιστικές κινήσεις, απετράπη καταβολή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ύποπτες αιτήσεις επιχειρήσεων – Η συντριπτική πλειονότητα από την Κρήτη

Blackout στη Χώρα Νάξου τα πρώτα λεπτά της Κυριακής, αντιδράσεις επιχειρηματιών

Στο σκοτάδι για μισή ώρα το κέντρο της τουριστικής ζωής – Αυξάνονται τα παράπονα επαγγελματιών

Σέριφος: 87χρονη ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις της από την παραλία Συκαμιά

Η άτυχη γυναίκα διακομίστηκε στο Πολυδύναμο Ιατρείο του νησιού, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός της – Προανάκριση από το Λιμεναρχείο

Γιάννης Πάριος: Το θαλασσινό του ταξίδι με 16 τραγούδια-ανάσα Ελλάδας και καρδιάς (video)

Ο αγαπημένος ερμηνευτής παρουσίασε το νέο του άλμπουμ «Τα Θαλασσινά του Πάριου» με ένα αξέχαστο νησιώτικο γλέντι στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, με αναφορές στον πατέρα του, την καταγωγή του και τις ρίζες της μουσικής του πορείας.

Νάξος – Η Πηγή του Ακεψιμά: Το νερό που “μίλησε” στην ιστορία του νησιού

Ένα ταξίδι στο Φυλλαδάκι, στην ξεχασμένη πέτρινη πηγή του Αγίου Ακεψιμά, μέσα από τη μαρτυρία του Αντώνη Σαλτερή και την ευαισθησία του Γιώργου Καρνέζη.