Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΤήνος: "Από τον κόσμο του Ομήρου: Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή"

Τήνος: “Από τον κόσμο του Ομήρου: Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή”

|

Η έκθεση αφιέρωμα στις “άγνωστες μυκηναϊκές Κυκλάδες” της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας στον Πύργο Τήνου έφθασε σε δύο μήνες τους 15.000 επισκέπτες! 

Τα γεμάτα μεράκι δείγματα της τέχνης του μαρμάρου σε υποδέχονται από την πρώτη στιγμή που φτάνεις στον Πύργο, ένα από τα κεφαλοχώρια της Τήνου, περίπου 25 χλμ. βόρεια της Χώρας. Το φτωχικό πατρικό του Γιαννούλη Χαλεπά είναι από τα πρώτα σε επισκέψεις σε αυτό το καλλιτεχνικό χωριό που συνδέεται με τη ζωή του μεγάλου γλύπτη και άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως του Δημήτρη Φιλιππότη και του Νικηφόρου Λύτρα. Πεζούλια, πλακόστρωτα, μεγαλοπρεπείς κρήνες, ο γενναιόδωρα σκιερός πλάτανος της πλατείας, το διατηρητέο κοιμητήριο με τα γλυπτά και τα μεγαλοπρεπή επιτύμβια ορίζουν τη διαδρομή μέχρι να φτάσουμε λίγο έξω από το χωριό.

Εδώ είναι η Σχολή Καλών Τεχνών, της οποίας η αναβάθμιση θεωρείται αναγκαία. Και δίπλα, το Μουσείο Μαρμαροτεχνίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ). Στους υπαίθριους χώρους του πρωταγωνιστούν μία μπίγα, όπως ονόμαζαν οι παλιοί τεχνίτες την ανυψωτική μηχανή, επίσης ένα βαγονέτο που χρησίμευε για τη μεταφορά των μεγάλων όγκων μαρμάρου από το λατομείο της Βαθής, καθώς και αρκετά σύγχρονα γλυπτά, προίκα του μουσείου από τα δύο συμπόσια μαρμαρογλυπτικής που πραγματοποιήθηκαν εδώ. Εργα του Ρόκκου, του Τζανουλίνου και του Καγιώργη σχηματίζουν μια υπαίθρια γλυπτοθήκη.

tin.jpg

Δύο μεγάλα μπάνερ ενημερώνουν τον επισκέπτη για τις δύο περιοδικές εκθέσεις που άνοιξαν πρόσφατα στους χώρους του μουσείου πλάι στη μόνιμη συλλογή. «Από τον κόσμο του Ομήρου. Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή» είναι ο τίτλος της πρώτης που συνδιοργανώνουν το ΠΙΟΠ με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Η δεύτερη «Δημήτριος Φιλιππότης Τήνιος εποίει» πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη.

Ξεκινάμε από την αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του μουσείου και την πρώτη έκθεση της οποίας τη διαδρομή κατευθύνει η εκτύπωση στο δάπεδο του χώρου. Λες και περπατάς σε ένα χωμάτινο μονοπάτι. Οπως ακριβώς είναι το δρομάκι που σε οδηγεί στη θέση όπου βρέθηκε πριν από 40 χρόνια ο μυκηναϊκός θολωτός τάφος της Αγίας Θέκλας (13ος-12ος αι. π.Χ.) στο βόρειο μέρος της Τήνου, κατά τις εργασίες διάνοιξης δρόμου. Αποτελεί έναν από τους τρεις γνωστούς τάφους αυτού του τύπου στις Κυκλάδες, στη μοναδική επιβεβαιωμένη μέχρι τώρα μυκηναϊκή θέση στο νησί.

Τυχαία αποκαλύφθηκε από τον αείμνηστο Γιώργο Δεσπίνη και ακολουθεί το παράδειγμα των θολωτών τάφων της ηπειρωτικής Ελλάδας: οικογενειακοί με πλούσια κτερίσματα, θεωρείται ότι ανήκουν σε βασιλείς ή υψηλούς αξιωματούχους, «αριστοκράτες» της εποχής. Είχε χρησιμοποιηθεί για πολλές ταφές σύμφωνα με τα μυκηναϊκά έθιμα και στο εσωτερικό του βρέθηκαν πολύτιμα τέχνεργα, προσωπικά αντικείμενα, προσφορές συγγενών. Μια εξαιρετικά σημαντική ανασκαφή τα ευρήματα της οποίας παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Μέσα από 150 αρχαία αντικείμενα αλλά και βίντεο σχηματίζεται ένα συναρπαστικό αφήγημα για τη συμβολή των Κυκλάδων στον Μυκηναϊκό πολιτισμό στο Αιγαίο. Ατμοσφαιρική έκθεση, με γήινους τόνους ολόγυρα, ταξιδεύει τον επισκέπτη από τη Νάξο, τη Δήλο, τη Μύκονο, στην Πάρο, τη Μήλο, τη Σίφνο, μέχρι τη Θήρα και την Κέα. Δεξιά και αριστερά της διαδρομής του σπάνιου μυκηναϊκού τάφου της Αγίας Θέκλας, οι προθήκες που θυμίζουν άμμο θαλάσσης ή το χώμα της ανασκαφής, προβάλλουν ευρήματα τα οποία αποκαλύπτουν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, τη λατρεία, τα ταφικά τους έθιμα, τον πόλεμο. Μην προσπεράσετε το μικροσκοπικό ειδώλιο του πολεμιστή με το κωνικό κράνος και το υψωμένο δεξί του χέρι που κραδαίνει απειλητικά δρεπανόσχημη λεπίδα. Τα χαρακτηριστικά του παραπέμπουν στην ευρύτερη περιοχή της Συροπαλαιστίνης, είναι του 14ου-12ου αι. π.Χ. και προέρχεται από τη Δήλο. Από εκεί ταξίδεψε και η εντυπωσιακή ελεφανοστέινη ζωφόρος με παράσταση ζώων και το ελεφαντοστέινο πλακίδιο πολεμιστή, ο οποίος βαδίζει περήφανα δεξιά, προβάλλοντας τον οπλισμό του.

Το σπάραγμα τοιχογραφίας του 17ου αι. π.Χ. με παράσταση οδοντόφρακτου κράνους που βρέθηκε στο Ακρωτήρι της Θήρας μαγνητίζει το βλέμμα. Το κράνος φτιαγμένο από χαύλιους αγριογούρουνου, ραμμένους σε δερμάτινη επένδυση, συνδέεται στενά με τον αμυντικό εξοπλισμό των Μυκηναίων πολεμιστών, θεωρείται σύμβολο αξιώματος και δύναμης και περιγράφεται στον Ομηρο.

Το ολόγλυφο κεφάλι

119_01.jpg

Μοναδικό έργο της μυκηναϊκής μικροτεχνίας θεωρείται το ολόγλυφο κεφάλι γενειοφόρου ανδρικής μορφής από πράσινο σχιστόλιθο του 14ου αι. π.Χ. Βρέθηκε στη Γρόττα της Νάξου. Από το ίδιο νησί ήρθαν στην έκθεση και τα χρυσά ελάσματα με παράσταση παιδικής μορφής από το νεκροταφείο Καμινιού. Προσαρτώνταν στα σάβανα, είτε συνιστούσαν ενιαίο κόσμημα για το μέτωπο ή το στήθος και μαρτυρούν υψηλή κοινωνική θέση της οικογένειας του παιδιού. Στα αριστουργήματα του μυκηναϊκού πολιτισμού στις Κυκλάδες ανήκουν και τα ζωόμορφα ειδώλια από τη Φυλακωπή Μήλου, πήλινα γυναικεία ειδώλια θρηνωδών (12ος / αρχές 11ου αι. π.Χ.) από τη Νάξο, ο σφραγιδόλιθος του «πρίγκιπα» (14ος αι. π.Χ.) από αχάτη που απεικονίζει προετοιμασία θυσίας. Από τις συγκινητικές στιγμές για τον επισκέπτη είναι τα ταμπελάκια πάνω στα οποία έγραφε ο Γ. Δεσπίνης τις περιγραφές των ευρημάτων του στην ανασκαφή του τάφου της Αγ. Θέκλας.

Την επιστημονική επιμέλεια της έκθεσης έχει η αρχαιολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων Αναστασία Αγγελοπούλου και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό οι: Νίκος Βρατσάνος και Νάντια Κούλα, συνεργάτες του ΠΙΟΠ.

Εργα του Φιλιππότη που προκάλεσαν το κατεστημένο της εποχής του

Η έκθεση για τον Δημήτριο Φιλιππότη (1834-1919) είναι μικρή και ενταγμένη στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μαρμαροτεχνίας. Εδώ, γνωρίζουμε το έργο του γλύπτη που προκάλεσε το νεοκλασικιστικό κατεστημένο της πρωτεύουσας, τόσο με τις ελεύθερες διακοσμητικές συνθέσεις του, που εισήγαγε για πρώτη φορά στη νεοελληνική γλυπτική του 19ου αιώνα, όσο και με τη ρεαλιστική απόδοση των μορφών στις προτομές και στα επιτύμβια μνημεία του. Εργα του Τήνιου καλλιτέχνη έχουμε δει και σε δημόσιους χώρους της Αθήνας (ο Μικρός ψαράς στο Ζάππειο, ο Ξυλοθραύστης απέναντι από το Παναθηναϊκό Στάδιο κ.α.).

Επιβλητικά είναι τα εκμαγεία της ανάγλυφης μορφής του Εμμανουήλ Ευστρατίου και του αγάλματος της Μαρίας Σ. Κασσιμάτη. Από τα ταφικά μνημεία του Α΄ Νεκροταφείου που περιήλθαν στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου το 1980, χάρη στη συνεργασία του τότε διευθυντή Δημήτρη Παπαστάμου με τον τότε δήμαρχο της Αθήνας Δημήτρη Μπέη. Δύο μνημεία-ορόσημα στην ιστορία της νεοελληνικής ταφικής γλυπτικής, τα οποία συνδυάζουν τη ρεαλιστική απόδοση με τις νεοκλασικές αναφορές. Σημειώνεται ακόμη πως: «Ο ρομαντικός ρεαλισμός του καλλιτέχνη δεν ήρθε σε οριστική ρήξη με την επίσημη τέχνη του νεοκλασικισμού. Ανοιξε, ωστόσο, τον δρόμο για μελλοντικές αναζητήσεις της νεοελληνικής γλυπτικής και άφησε αξεπέραστο παράδειγμα μεγάλου και αυθεντικού τεχνίτη, απόλυτα εξοικειωμένου με τη φύση και με τις δυνατότητες του υλικού του».

Η έκθεση αυτή που επιμελήθηκε η Ευθυμία Μαυρομιχάλη, επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με την Τώνια Γιαννουδάκη, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, περιλαμβάνει και αυθεντικά έργα, προτομές σε μάρμαρο και γύψο. Και οι δύο εκθέσεις στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα όσων μπορεί να πετύχει η αγαστή σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα. 

Κείμενο Γιώτα Συκκά (Καθημερινή) 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Τουριστικές αφίξεις: Που κέρδισε και που έχασε η Ελλάδα

Ανεβασμένη συνολικά η κίνηση τη φετινή σεζόν στην Ευρώπη. Πού κινήθηκαν τα ποσοστά στην Ελλάδα σε σχέση με μεγάλους αλλά και μικρότερους ανταγωνιστές. Οι τάσεις και οι παράμετροι που οδήγησαν τη ζήτηση.

Μουσείο Μπενάκη: Εγκαινιάζεται η έκθεση «Τέχνη σε χρυσό. Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους»

Όπως σημειώνουν οι διοργανωτές, η έκθεση αποτελεί μέρος της Πράξης «Οι Συλλογές του Μουσείου Μπενάκη και η Σύγχρονη Δημιουργία»

Σαντορίνη – ΙΜΠΗΣ: Γεωλογική ξενάγηση στη Νέα Καμένη και την καλδέρα της Σαντορίνης

Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024. Η εκδρομή θα ξεκινήσει στις 10:30 π.μ. από το παλιό λιμάνι των Φηρών.

ΣΥΡΙΖΑ – Κυκλάδες: Ομαδική αποχώρηση μελών από την Νομαρχιακή Επιτροπή

Δήλωση αποχώρησης κομματικών αιρετών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ νομού Κυκλάδων

Νάξος – Αγγίδια: Πρωτοχρονιάτικη Εκδρομή σε Βόλο – Πήλιο και Οσιος Λουκάς (πρόγραμμα)

Η πρωτοχρονιάτικη εκδρομή από τα μέλη του Συλλόγου Αγγιδιωτών "Ο Αγιος Χαράλαμπος" (πρόγραμμα)

Δονούσα: Κάτοικοι και επιχειρηματίες ζητούν περισσότερες προσεγγίσεις του “Σκοπελίτη”

Επιστολή από τους επαγγελματίες της Δονούσας για το γεγονός ότι ο "Σκοπελίτης" έχει λιγότερες προσεγγίσεις στο νησί τους σε σχέση με τα υπόλοιπα τρία νησιά (Ηρακλειά – Κουφονήσι – Σχοινούσα) των Μικρών Κυκλάδων..

Θησέας Κυκλάδων: Διαδικτυακά Εργαστήρια με κεντρικό θέμα τα όρια

Στόχος των εργαστηρίων είναι η κατανόηση της σημασίας των ορίων, που αποτελούν μέρος των θεμελίων πάνω στα οποία χτίζονται οι σχέσεις γονέων – παιδιών

Μύκονος: Αδεια για χρήση νερού από γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία

Άδειες για χρήση νερού από γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία της Μυκόνου

Ελλάδα: Εφυγε από τη ζωή ο ποιητής Μιχάλης Γκανάς

Πέθανε ο σπουδαίος ποιητής Μιχάλης Γκανάς - Βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών

Νάξος – Αγερσανί: Το τελευταίο “αντίο” σήμερα στον Γιάννη Καρεγλά

Το μεσημέρι της Κυριακής συγγενείς και φίλοι στον Αγιο Αρσένιο αποχαιρετούν τον αγαπητό Γιάννη Καρεγλά

Νάξος: Δρομολογείται ξενοδοχειακή επένδυση 3 αστέρων

Δρομολογείται έργο για νέο ξενοδοχείο στη Νάξο

ΔΕΔΔΗΕ: Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα θα ξημερώσει αύριο (09/11) η πόλη της Νάξου

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα η πόλη της Νάξου, τα Αγγίδια και η Στελίδα αύριο Σάββατο

Ιος: Εγκρίθηκε η κατασκευή νέου ξενοδοχείου

Εγκρίθηκε έργο για νέο ξενοδοχείο στην Ίο – Σε ποιά περιοχή θα γίνει

Γιάννα Σταυράκη: “Τα τελευταία χρόνια δηλώνω Ναξιώτισσα” (video)

Η αγαπημένη ηθοποιός Γιάννα Σταυράκη εξηγεί στον Νίκο Σκορδιαλό γιατί αγαπάει τη Νάξο (video)

Ακτοπλοϊα – Παρατηρητήριο Τιμών: Αυξήθηκε η τιμή στο εισιτήριο Πειραιάς – Ρόδος, μείωση στο Πειραιάς – Πάρος

Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των τιμών στην ακτοπλοΐα με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών - Η εικόνα στις Κυκλάδες σε συμβατικά και ταχύπλοα

Νάξος – “Μία βραδιά κάτω από την Ελιά”: Ερχονται σεμινάρια, ο Luca Piscazzi νέος “πρεσβευτής” γαστρονομίας

Ο Luca Piscazzi είναι ο νέος πρεσβευτής των γαστρονομικών δράσεων του Φεστιβάλ Γαστρονομίας - Τι περιμένουμε τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο

Νάξος: Οταν ο Lennart Neubauer βρέθηκε …δίπλα στον “Σκοπελίτη”

Ο πρωταθλητής κόσμου στο windsurfing, Lennart Neubauer σε ... κόντρα με το Express Skopelitis

Αμοργός: Τιμητική βραδιά για τον cpt Γιάννη Φωστιέρη

Η Αμοργός, ο Δήμος και ο Αθλητικός Ναυτικός Πολιτιστικός Όμιλος θα τιμήσουν τον cpt Γιάννη Φωστιέρη

Νάξος – Μέλανες: Για πρώτη φορά έχουμε τη διοργάνωση “Γιορτή Λαδιού”

Πότε και που θα διοργανωθεί η γιορτή λαδιού στη Νάξο