Το μουσείο του Λούβρου τιμά τη Νίκη της Σαμοθράκης, το «διασημότερο μνημείο» όπως αναφέρει στην πρόσκληση…
Εάν αυτό δεν θεωρείται τιμή για την Ελλάδα και την ιστορία της, τότε αλήθεια τι μπορεί να χαρακτηριστεί ως τιμή; Με μια νέα έκθεση που άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό χθες, το μουσείο του Λούβρου, καλεί τους επισκέπτες «να ανακαλύψουν εκ νέου ένα αριστούργημα», αυτό της Νίκης της Σαμοθράκης, «που είναι το διασημότερο μνημείο του μουσείου», όπως γράφει η σχετική πρόσκληση. Και όσοι αλήθεια έχουν την τύχη να βρεθούν στο Μουσείο σίγουρα θα έχουν μείνει με ανοιχτό το στόμα από τη λαμπρή σιλουέτα της Νίκης, η οποία δεσπόζει περήφανη, ύστερα από την τελευταία της συντήρηση, στο κεφαλόσκαλο της μνημειώδους «σκάλας Daru», που με τα 32 σκαλοπάτια της οδηγεί στον πρώτο όροφο.
Παραδίπλα, στην πτέρυγα «Sully» είναι η αίθουσα της έκθεσης: Με κείμενα, γραφικές απεικονίσεις, φωτογραφικό υλικό, μαρμάρινα ανάγλυφα και ευρήματα, αλλά και βίντεο με τρισδιάστατη απεικόνιση του Ιερού των Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη, ξεδιπλώνεται η ιστορία ενός ελληνικού νησιού, με τα Μυστήρια στους θεούς του κατά τον 2ο προ Χριστού αιώνα και την περιπέτεια του εκπληκτικότερου αγάλματος των ελληνιστικών χρόνων, έως τον ερχομό του στο Λούβρο.
Στο Παρίσι, έφθασε το πρώτο τμήμα του αγάλματος (το κάτω μέρος έως την αρχή του θώρακα) στις 11 Μαΐου του 1864, με την πρωτοβουλία του Γάλλου υποπρόξενου στην Κωνσταντινούπολη Σαρλ Σουαμπουαζό. Ο ίδιος επέστρεψε επανειλημμένα στο νησί για ανασκαφές, τις οποίες συμπλήρωσαν και άλλες αποστολές Αυστριακών και Αμερικάνων. Για να αποκτήσει τη σημερινή του μορφή το άγαλμα, υπέστη αρχικά τρεις αναστηλώσεις: το 1864, το 1880 με την προσθήκη των φτερών, το 1933 με την τοποθέτηση της πρύμνης του πλοίου που είναι και η βάση για το άγαλμα. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, το άγαλμα απομακρύνθηκε από το Λούβρο, η δε επανατοποθέτησή του στο κεφαλόσκαλο το 1945, θεωρήθηκε «ως ισχυρό σύμβολο της ανακτημένης ελευθερίας».
Τον Σεπτέμβριο του 2013 έγινε η τελευταία συντήρηση της Νίκης της Σαμοθράκης στο Λούβρο, με υπερσύγχρονα μέσα, που διήρκεσε έναν ολόκληρο χρόνο. Παράλληλα έγινε ένα καλύτερο συνταίριασμα των μαρμάρων (23 κομμάτια, 27 τόνοι) που συνθέτουν την πρύμνη του πλοίου και μια καλύτερη κλίση, ώστε να είναι ορατό το άγαλμα στο σύνολό του, από το χαμηλότερο επίπεδο της σκάλας «Daru». Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό της έκθεσης δίνει τις λεπτομέρειες για τα διάφορα στάδια των αναστηλώσεων του αγάλματος, ενώ άλλες φωτογραφίες και τοπογραφικά μεταφέρουν τον επισκέπτη στον τόπο των Μυστηρίων της Σαμοθράκης. Επισημαίνεται το σημείο όπου είχε τοποθετηθεί η Νίκη, προσφορά στους θεούς κάποιου ηγεμόνα, πιθανώς ύστερα από νίκη του σε ναυμαχία.
Επιπλέον ένα βίντεο δίνει τρισδιάστατη απεικόνιση του χώρου των Μυστηρίων, με τα περιστύλια και τα πολλαπλά κτίρια ελληνιστικής εποχής, καθώς και τον αριστουργηματικό «Θόλο της Αρσινόης», στρογγυλό κτίριο (ροτόντα) διαμέτρου 25 μέτρων, του οποίου η αρχιτεκτονική αναγνωρίζεται ως πρωτοποριακή. Η έκθεση που έχει για τίτλο: «Νίκη της Σαμοθράκης, ανακαλύπτοντας εκ νέου ένα αριστούργημα» θα διαρκέσει έως τις 15 Ιουνίου. Η ίδια η Νίκη όμως θα παραμείνει προφανώς για πολλά χρόνια πλέον σταθερά στην κορυφή της σκάλας «Daru», προσελκύοντας γύρω της, τουρίστες αλλά και καλλιτέχνες, ιδιαίτερα φοιτητές των Καλών Τεχνών που με τις ώρες υπομονετικά προσπαθούν να μελετήσουν, σχεδιάζοντας στο λευκό χαρτί, το μαρμάρινο αριστούργημα των ελληνιστικών χρόνων.
Πηγή: Εθνος, Ναυτεμπορική με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ