Πέμπτη, 3 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΤι κρατούσε η Αφροδίτη της Μήλου;

Τι κρατούσε η Αφροδίτη της Μήλου;

|

Ειδικός στις 3D αποτυπώσεις ο Cosmo Wenman αποδεικνύει ότι η Αφροδίτη της Μήλου ουσιαστικά ήταν η Κλώθουσα Αφροδίτη 

Κανένα άγαλμα στον κόσμο δεν έχει ξεσηκώσει τόσο αντιφατικές θεωρίες για το πώς πραγματικά ήταν όταν δημιουργήθηκε, όσο η Αφροδίτη της Μήλου.

Το υπέρλαμπρο δείγμα γλυπτικής, που το θαυμάζουν εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο στο Μουσείο του Λούβρου, είναι ένα πραγματικό παζλ για τους αρχαιολόγους. Εχουν διατυπωθεί εδώ και αιώνες άπειρες θεωρίες για το τι πραγματικά κρατούσε στα κομμένα χέρια της η θεά Αφροδίτη.

Το Slate.com έκανε ένα πείραμα: Προσέλαβε έναν ειδικό στις 3D αποτυπώσεις, συμβουλεύτηκε την πιο πειστική θεωρία που δεν έχει καταρριφθεί ακόμη και τον έβαλε να αναπαραστήσει το άγαλμα σε αυτή τη στάση. Το αποτέλεσμα είναι αληθοφανές, αν μη τι άλλο.

Διαβάστε το άρθρο της ιστοσελίδας slate.com

Η Αφροδίτη της Μήλου είναι ένα παράδοξο: Η ενσάρκωση της ομορφιάς, αλλά παραμορφωμένης. Και είναι σπαζοκεφαλιά να ατενίζει ήρεμα σε κάτι που δεν μπορούμε να δούμε, κάτι που κάποτε κρατούσε – όπως υποθέτουμε – με τα χέρια της που λείπουν. «Η Αφροδίτη της Μήλου είναι ένα μυστήριο» είχε υποστηρίξει ο Γάλλος αρχαιολόγος Salomon Reinach σε ένα δοκίμιο του 1890.

Τον καιρό του Reinach, η φημολογία σχετικά με την αυθεντική στάση του αγάλματος είχε ανθίσει όπως μια μικρή βιομηχανία. Την φαντάστηκαν να στέκεται δίπλα σε ένα πολεμιστή, τον Άρη ή τον Θησέα, με το αριστερό χέρι να ακουμπά στον ώμο του. Ή να κρατάει ένα καθρέφτη, ένα μήλο, ή στεφάνια δάφνης, ενίοτε και να ακουμπά σε βάθρο το αριστερό της χέρι. Υπήρξαν εικασίες ακόμη ότι απεικονίζεται ως μητέρα που κρατά το μωρό της. Μια δημοφιλής θεωρία στην καμπή του αιώνα θέλει το άγαλμα να μην απεικονίζει την Αφροδίτη, αλλά τη θεά Νίκη, που κρατά μια ασπίδα στον αριστερό μηρό της και μια πλάκα επάνω στην οποία καταγράφονται ονόματα ηρώων στο δεξί της χέρι. Άλλες εκδοχές την ήθελαν να χρησιμοποιεί την ασπίδα ως καθρέφτη: Η θεά της ομορφιάς θαυμάζει την αντανάκλασή της.

 «Δεν υπάρχει άγαλμα ή έργο τέχνης που να έχει δώσει ποτέ αφορμή για τέτοια διαμάχη» υποστήριξε το 1902 δοκιμιογράφος. Ωστόσο, όπως είπε «παρά το τεράστιο και συνεχές ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για το θέμα, παρά τις πικρές διαμάχες που έχουν λάβει χώρα από το πλανώμενο ερώτημα, η αναδόμηση της Αφροδίτης της Μήλου, η οποία θα ικανοποιεί τους πάντες, ή έστω την πλειοψηφία των κριτικών, φαίνεται τόσο μακριά όσο ποτέ».
Αναπαράσταση

Σχεδόν δύο αιώνες μετά την ανακάλυψη του αγάλματος στο ελληνικό νησί της Μήλου το 1820, έχουμε απλά συνηθίσει την χωρίς χέρια κατάστασή της. Τα πλήθη των τουριστών που την περιβάλλουν στο Μουσείο του Λούβρου, κρατώντας τα κινητά τηλέφωνα τους ψηλά, βιώνουν την εμπειρία της θεάς της Αφροδίτης ως αγνή ομορφιά, χωρίς να αποσπά την προσοχή τους ο συμβολισμός στο τι θα μπορούσε να κρατάει.

Τα χέρια της φαίνονται ως περιττά, όπως τα σκουλαρίκια που κάποτε φορούσαν.

Διαβάζοντας το βιβλίο της Elizabeth Wayland Barber’s «Η γυναικεία εργασία: Τα πρώτα 20.000 χρόνια» αναρωτήθηκα.

Η Barber, μια ομότιμη καθηγήτρια στο Occidental College και ειδική στις κλωστοΫφαντουργικές τέχνες στην αρχαιότητα, έκανε μια διατριβή τον 19ο αιώνα η οποία ποτέ δεν αμφισβητήθηκε: Φαντάστηκε την Αφροδίτη να κάνει κάτι που κρατούσε ατελείωτες ώρες απασχολημένες της γυναίκες, στην προβιομηχανικής επανάστασης εποχή. Εκλωθε. Υποστηρίζει ότι το άγαλμα, κρατούσε μια ρόκα με μαλλί στο υψωμένο αριστερό της ώμο, ενώ με το δεξί της χέρι οδηγούσε το νήμα στο αδράχτι που κρέμονταν μπροστά της.

 «Αυτή ήταν μια στάση γνωστή και επώδυνη στις γυναίκες που ζούσαν στην αρχαία Ελλάδα» υποστηρίζει η Barber.

Είναι η κατάλληλη μεταφορά για τη θεά του έρωτα και της αναπαραγωγής. «Κάτι νέο έρχεται σε ύπαρξη, όπου πριν υπήρχε σε άμορφη μάζα … Οι γυναίκες δημιουργούν το νήμα; Με κάποιο τρόπο το τραβούν έξω από το πουθενά, ακριβώς όπως παράγουν μωρά από το πουθενά », γράφει ο Barber.

Για τους αρχαίους Έλληνες, το κλώσιμο, είχε συνάφεια με το σεξ. Ελληνικά αγγεία απεικονίζουν πόρνες να κλώθουν. Ήταν μια παραγωγική απασχόληση, ενώ περιμένουν για τους πελάτες. «Με τον ίδιο τρόπο που το σεξ ήταν το εμπόριο με τις πόρνες, έτσι και ήταν η κλωστοϋφαντουργία» γράφει ο ιστορικός τέχνης Rachel Rosenzweig το 2004 στο βιβλίο της «Η λατρεία της Αφροδίτης».

Έτσι, η κλώθουσα Αφροδίτη φαίνεται θεωρητικά πειστιή θεωρίας. Αλλά θα δούλευε πράγματι στην πράξη αυτή η εκδοχή; Τον 19ο αιώνα, ένας γλύπτης θα μπορούσε να δοκιμάσει την ιδέα με γύψο. Στο 21ο, έχουμε μια φθηνότερη, απλούστερη και πιο ευέλικτη επιλογή.

Ο Cosmo Wenman είναι ένας σχεδιαστής και καλλιτέχνης του Σαν Ντιέγκο ο οποίος κάνει σταυροφορία για να αναγκάσει τα μουσεία να δημοσιοποιήσουν τη 3-D ψηφιακή σάρωση των γλυπτών που εκθέτουν δμηόσια.

Με την μέθοδό του είχε αποκαταστήσει τη χαμένη μύτη του Ινωπού στο Λούβρο, την προτομή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Επίσης, ήξερα ότι είχε κάνει μια 3-D απεικόνιση της Αφροδίτης από υλικό υψηλής ακρίβειας.

Συμβολευτήκαμε το σκίτσο της Barber, εικόνες της νηματουργίας από την αρχαιότητα που βρήκαμε στο διαδίκτυο, και ένα βίντεο από το YouTube για το πώς να χρησιμοποιήσουμε ένα απλό αδράχτι και συνεργάστηκε με έναν ειδικό ανατόμο στα ψηφιακά, προκειμένου να αναπτύξουν μια 3-D απόδοση που θα διατηρούσε άθικτη την πόζα του αγάλματος. Μετά από μερικές επαναλήψεις, το αποτέλεσμα ήταν ένα πειστικό ψηφιακό μοντέλο. Στη συνέχεια πήγε σε εκτυπωτική εταιρεία 3D για να δημιουργήσει μια επιτραπέζια ρεπλίκα από το λευκό πλαστικό.

Για την επιτραπέζια Αφροδίτη του ο Cosmo, αποτύπωσε τα εργαλεία ως να είναι φτιαγμένα από ελαφρύ ξύλο και βαμμένα με χρυσό χρώμα. Αντί νήμα από μαλλί, χρησιμοποίησε μια χρυσή αλυσίδα, αντάξια για μια θεά.

Τίποτα από αυτά δεν αποδεικνύει, βέβαια, ότι η Αφροδίτη της Μήλου, έκλωθε. Αλλά η ρεπλίκα είναι αληθοφανής.

Πηγή: iefimerida.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

AEGEAN 600: Ο διεθνής αγώνας ιστιοπλοΐας που κάνει το Αιγαίο παγκόσμια σκηνή

Από τις 6 έως τις 12 Ιουλίου, η καρδιά της παγκόσμιας ιστιοπλοΐας χτυπά στην Ελλάδα – Ένας αγώνας 605 ναυτικών μιλίων ανάμεσα σε νησιά-σύμβολα του ελληνικού καλοκαιριού

Πορτογαλία: Νεκρός ο Ντιόγκο Ζότα – άσος της Λίβερπουλ – σε τροχαίο, είχε παντρευτεί πριν 10 μέρες

Τραγική ειρωνεία για τον αστέρα της Λίβερπουλ και της Εθνικής Πορτογαλίας, που σκοτώθηκε σε δυστύχημα με Λαμποργκίνι στην Ισπανία – Είχε παντρευτεί πριν από 10 ημέρες και αφήνει πίσω του τρία παιδιά

Νάξος – Κωμιακή: «Έφυγε» ο Δημήτρης Ιωάννου Καρούσης, θλίψη για τον αγαπημένο “Τζήμα”

Αποχαιρετισμός σε έναν ήσυχο και αγαπητό συγχωριανό που δεν ξέχασε ποτέ τον τόπο του – Το χωριό τον τιμά με συγκίνηση

Η Πάρος στο προσκήνιο μέσα από το «Όπου Υπάρχει Ελλάδα» (video)

Από τη Χρυσή Ακτή μέχρι τις Λεύκες, από τα καΐκια των ψαράδων ως τα τραμπολίνα και τα τυροκομεία, η Πάρος αποκαλύπτει το πολύπλευρο πρόσωπό της μέσα από την κάμερα του «Όπου Υπάρχει Ελλάδα»

Ο Γιώργος Χατζημάρκος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Η νησιωτικότητα ως πρότυπο ευρωπαϊκής πολιτικής

Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου αναδεικνύει τις πρωτοποριακές νησιωτικές πολιτικές σε διεθνές βήμα, ζητώντας από την Ε.Ε. όχι εξαιρέσεις αλλά ευκαιρίες και στοχευμένη στήριξη για τα νησιά της Ευρώπης.

Τουρισμός στα ύψη, ξενοδοχεία σε πώληση: Διπλή εικόνα πίσω από τα ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού (πίνακας)

Παρά τα ιστορικά ρεκόρ επισκεπτών και εσόδων, εκατοντάδες ξενοδοχεία και καταλύματα σε όλη την Ελλάδα πωλούνται ή οδηγούνται σε πλειστηριασμό — Ανησυχητική τάση για την «καρδιά» της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας

Σαφές “όχι” στη μεταφορά των Κούρων λέει ο Σύλλογος Μελάνων “Κούρος ο Έλληνας”

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στις δηλώσεις της Υπουργού Πολιτισμού για τη μεταφορά των Κούρων στο νέο μουσείο – “Η αποκοπή τους είναι ιστορική ασέβεια”

Βαγγ. Κατσαράς: «Η συνταγή της επιτυχίας είναι η φιλοξενία που υπάρχει μέσα μας» (video)

Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού Νάξου και Μικρών Κυκλάδων μιλά για την εξαιρετική πορεία της σεζόν, τις προκλήσεις και τις παρεμβάσεις σε υποδομές, ύδρευση, λιμάνι και ποιότητα ζωής

Νάξος – ΑΠΑΣ: Ο Γιάννης Σαρρής στα Φανάρια Νάξου!

Με σημαντικές εμπειρίες και αξιόλογες επιδόσεις, ο 20χρονος γκαρντ ενισχύει το ρόστερ του ΑΠ.Α.Σ. Νάξου «Τα Φανάρια» ενόψει της νέας αγωνιστικής περιόδου.

Πάρος: Το ήσυχο πρόσωπο των Κυκλάδων γοητεύει Βρετανούς και Αμερικανούς ταξιδιώτες

Express και Culture Trip αποθεώνουν την αυθεντική πλευρά του νησιού – Μακριά από τον μαζικό τουρισμό, κοντά στην ουσία του καλοκαιριού

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Νάξος: Ο Νέστορας Νέστορας, ο νέος MasterChef 2025, ξεκινά μαγειρικό ταξίδι στο “Avaton 1739”

Ο μεγάλος νικητής του φετινού διαγωνισμού μαγειρικής ξεκινά συνεργασία με το εστιατόριο "Avaton 1739" στο εμβληματικό Κάστρο της Νάξου.

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Ρευματοκλοπές σε τουριστικά νησιά: Ξενοδοχεία, καφέ και σούπερ μάρκετ «φούσκωσαν» το ταμείο τους σε βάρος όλων

Eκατοντάδες παραβάσεις σε Κρήτη, Ρόδο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και άλλα νησιά – Ηλεκτρική ενέργεια αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ κλάπηκε από επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης

Ακυρώνονται τα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 λόγω κακοκαιρίας

Η Hellenic Seaways ενημερώνει για την αναστολή των δρομολογίων της Κυριακής 29 Ιουνίου και τις προσωρινές αλλαγές στη ροή του προγράμματος των ταχυπλόων

Algérie Ferries: Καθησυχαστική ανακοίνωση για την κράτηση του “El Venizelos” στη Μασσαλία

Η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι οι θερινές διαδρομές δεν επηρεάζονται – Πρόκειται για προγραμματισμένο τεχνικό έλεγχο.

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη

Fast Ferries: Λόγω καιρικών συνθηκών “δεμένα” αύριο τα πλοία…

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες καθηλώνουν τα πλοία της Fast Ferries και το ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ – Αναλυτικά τα ακυρωμένα δρομολόγια για την Κυριακή 29 Ιουνίου

Ο παππούς της Σχοινούσας που δεν σταματά να χορεύει – Ο 92χρονος Γιώργος Κωβαίος ξανά στη Γιορτή Φάβας (video)

Με την εγγονή του στο πλευρό, ο Γιώργος Κωβαίος, 92 ετών, συγκίνησε και φέτος στη Γιορτή Φάβας της Σχοινούσας, κρατώντας ζωντανή την ψυχή της παράδοσης (video)