Λύθηκαν οι παρεξηγήσεις ανάμεσα σε Κυβέρνηση και Εκκλησία για το μάθημα των θρησκευτικών, ο Φίλης δήλωσε ότι τα νέα προγράμματα θα εφαρμοστούν και λίγο νωρίτερα είχε ανακοινωθεί ότι για το καλό των Ελλήνων μαθητών βγαίνουν από το μάθημα της ιστορίας οι …ξένοι πολιτισμοί όπως Κυκλαδικός, Μινωικός, Μυκηναϊκός αλλά και ο Μέγας Αλέξανδρος
Τελικά τα πάντα μένουν ίδια… Ο Νίκος Φίλης ως υπουργός Παιδείας ήθελε να κάνει την δική του επανάσταση με την αλλαγή στο τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών αλλά όταν μπούκαραν στο Μέγαρο Μαξίμου οι … άντρες με τα μαύρα όλα τελείωσαν… Κι έτσι ο Φίλης το έριξε στην Ιστορία. Και μας διέγραψε για την ώρα τον πολιτισμό μας και την ιστορία μας… Θα μάθουμε για την ιστορία του Βαβυλωνιακού πολιτισμού αλλά δεν θα ξέρουμε τον Κυκλαδικό πολιτισμό. Θα ξέρουμε για τους Ασσύριους αλλά όχι για τον Μέγα Αλέξανδρο. Δεν είναι λίγο παράξενο; Όπως κι εάν έχει ζούμε στην εποχή της παράνοιας και αναμένουμε τις εξελίξεις. Δεν πιστεύουμε ότι μπορεί να εμφανιστεί ο Μέγας Αλέξανδρος στο Μέγαρο Μαξίμου και να διεκδικήσει τη παρουσία του στα βιβλία της Ιστορίας αλλά ποτέ δεν ξέρεις…
Ας δούμε όμως πως κύλισε η ημέρα χθες με βάση τις πληροφορίες…
Ο Νίκος Φίλης πρωί πρωί με την αυγούλα ανακοινώνει ότι πάμε σε αλλαγές στην Ιστορία αλλά και επανέφερε την Τράπεζα Θεμάτων όσον αφορά τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Στην εγκύκλιο που στάλθηκε αναφέρετε ότι επιβάλλεται να διδάσκονται συνοπτικά και να μην εξετάζονται στην Α’ Λυκείου τα ακόλουθα κεφάλαια της αρχαίας ελληνικής ιστορίας: Κυκλαδικός, Μινωικός, Μυκηναϊκός Πολιτισμός. Συγκεκριμένα πρόκειται για κεφάλαια όπως: Ο Πρώτος και ο Δεύτερος Ελληνικός Αποικισμός, Η Σημασία των Περσικών Πολέμων, Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, Ο Φίλιππος Β’ και το Οικουμενικό Κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Η αντίδραση υπήρξε από την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, όπου διαμαρτύρεται έντονα για την «νέα αυθαίρετη απόφαση του υπουργείου Παιδείας να αφαιρέσει από την ύλη της Ιστορίας κάποια κεφάλαια». Χαρακτηρίζει την απόφαση ολέθρια και καλεί τον υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη, να την αναθεωρήσει. Ο κ. Φίλης, πάντως, έχει εξαγγείλει αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των Αρχαίων Ελληνικών, των Νέων και της Ιστορίας. Και η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων για το θέμα των αρχαίων πολιτισμών τονίζει ότι «Με τις αποφάσεις αυτές του υπουργείου, το σχολείο παρέχει στους μαθητές ελλιπή γνώση του ελληνικού πολιτισμού στη συνέχεια και στην διαχρονία του. Αποσιωπάται έτσι η ουσία του ελληνικού πολιτισμού, η εξάπλωσή του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, η ενότητά του, όπως την επέτυχε ο Φίλιππος Β’, ο βασιλιάς της Μακεδονίας, η οικουμενική διάσταση και σημασία του μέσω του εκπολιτιστικού έργου του Μ. Αλεξάνδρου. Η κατάργηση μάλιστα της εξέτασης των συνοπτικώς διδασκομένων αυτών κεφαλαίων της Ιστορίας, όπως συνέβη και με τα Αρχαία Ελληνικά, κατ’ ουσίαν οδηγεί στην πλήρη άγνοια από τους μαθητές των θεμελιωδών αυτών σελίδων της ιστορίας και του πολιτισμού μας και συρρικνώνει δραματικά την ανθρωπιστική παιδεία και την μόρφωση των νέων μας».
Τράπεζα Θεμάτων
Την ίδια ώρα τα πάνω-κάτω στο Γυμνάσιο, το Λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρνει το υπόμνημα του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνη Λιάκου που υποβλήθηκε στον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη. Μεταξύ άλλων ο κ. Λιάκος εισηγείται την επιστροφή του θεσμού της «τράπεζας θεμάτων» για τις εξετάσεις της Α΄ Λυκείου τον οποίο είχε καταργήσει ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ όταν έγινε κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2015. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο «τα θέματα των εξετάσεων της Α’ Λυκείου θα ορίζονται κατά ένα μέρος από τους διδάσκοντες και κατά ένα μέρος θα αντλούνται από τράπεζα θεμάτων».
Παράλληλα στο κείμενο με τίτλο «Υπόμνημα για την αναδιοργάνωση της μέσης εκπαίδευσης και την είσοδο στα ΑΕΙ-ΤΕΙ» ο κ. Λιάκος προτείνει τη θέσπιση εθνικού απολυτηρίου», βάσει του οποίου θα γίνεται η επιλογή των υποψηφίων φοιτητών στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Για την απόκτησή του, δε, όπως επισημαίνει η ιστοσελίδα alfavita.gr θα απαιτείται συγγραφή διπλωματικής εργασίας στην τελευταία τάξη του Λυκείου, συμμετοχή σε προγράμματα φυσικής αγωγής και σε προγράμματα Δημιουργικότητας, Εθελοντισμού και Κοινωνικής Προσφοράς.
Θρησκευτικά
Και τέλος περνάμε στο θέμα των Θρησκευτικών… Η συνάντηση που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου έβγαλε… είδηση. Από τη μία ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κι από την άλλη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Τα είπαν, τα συζήτησαν και τα …αποφάσισαν… Κι όπως ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος «Λύθηκαν όλες οι παρεξηγήσεις, συνεχίζεται ο διάλογος για το μάθημα των Θρησκευτικών. Τα βιβλία των θρησκευτικών δεν έχουν αλλάξει και θα χρησιμοποιηθούν, μέχρι τη δημιουργία νέων». Κι από την πλευρά του, ο Υπουργός Παιδείας κος Φίλης εξερχόμενος από το Μέγαρο Μαξίμου σημείωσε ότι η συνάντηση έγινε σε καλό κλίμα και τα νέα προγράμματα θα εφαρμοστούν καθώς είναι ευθύνη της πολιτείας η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών, διευκρινίζοντας ότι θα αξιολογηθούν εκ νέου στο τέλος του σχολικού έτους. Όπως υπογράμμισε, η κυβέρνηση δεν έχει δογματική αντίληψη και επιθυμεί τον διάλογο, ο οποίος και θα συνεχιστεί.
Δείγμα του καλού κλίματος ήταν η ατάκα του Αρχιεπίσκοπου Ιερώνυμου προς τον Υπουργός Παιδείας κο Φϊλη «μαθαίνω ότι ξέρεις και ψάλλεις σωστά όχι μόνο το «Πάτερ Ημών» αλλά και άλλους ύμνους του Συναξαριού».