Σαουδάραβας πρίγκιπας αποδείχτηκε ο μυστηριώδης αγοραστής του «Σωτήρα του Κόσμου» – Ο πανάκριβος πίνακας του Ντα Βίντι θα εκτίθεται στο Αμπου Ντάμπι
Ηταν ούτως ή άλλως πολλά τα λεφτά για τον «Σωτήρα του Κόσμου», τον πολυσυζητημένο πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Τελικά αποδείχτηκε ότι τα έδωσε ένας σαουδάραβας πρίγκιπας, ο οποίος μάλιστα θα εκτεθεί στο παράρτημα του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι.
Η ταυτότητα του έως τώρα μυστηριώδους αγοραστή του πίνακα «Salvator Mundi» αποκαλύφθηκε από τους New York Times: πρόκειται για τον πρίγκιπα Bader bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al-Saud
Η εφημερίδα επικαλείται έγραφα που εντόπισε κατά τη διάρκεια της έρευνας για τη βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας. Τον πίνακα του Ντα Βίντσι που ανήκε στον ρώσο ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ είχε αγοράσει άγνωστος πλειοδότης έναντι ποσού ρεκόρ 450 εκατ. δολαρίων (380 εκατ. ευρώ) σε δημοπρασία στον οίκο Christie’s στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου
Η εκπρόσωπος του οίκου Christie’s δεν σχολίασε την ταυτότητα αγοραστών και ο πρίγκιπας Bader δεν προσφέρθηκε επίσης να επιβεβαιώσει ή να διεψεύσει. Όμως καθώς η εφημερίδα ΝΥΤ συνέχισε να ασκεί πιέσεις για να αποκαλυφθεί η αλήθεια, το νεοσυσταθέν μουσείου του Λούβρου στο Αμπού Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανέφερε σε ένα tweet ότι ο πίνακας «έρχεται στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι».
Η εφημερίδα αναφέρει πως ο Σαουδάραβος πρίγκιπας είναι στενός σύμμαχος του ομολόγου του στο Αμπού Ντάμπι.
Τα έγγραφα που παρασχέθηκαν από τη Σαουδική Αραβία και εξετάστηκαν από την εφημερίδα αποκαλύπτουν ότι εκπρόσωποι του αγοραστή πρίγκιπα Berner δεν τον παρουσίασαν ως πλειοδότη μέχρι την ημέρα πριν από την πώληση. Η ταυτότητά του ήταν άγνωστη στα στελέχη του Christie’s τα οποία δεν γνώριζαν επίσης την προέλευση των οικονομικών μέσων της αγοράς.
Ακόμα και αφού είχε γίνει κατάθεση αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων για συμμετοχή του πρίγκιπα στην δημοπρασία, οι δικηγόροι του Christie, οι οποίοι διεξήγαγαν έλεγχο στους πιθανούς υποψηφίους, πίεζαν με δύο ξεκάθαρες ερωτήσεις:
Από πού πήρε τα χρήματα;
Και ποια ήταν η σχέση του με τον Σαουδάραβα ηγεμόνα, τον βασιλιά Σάλμαν;
Για τον πρίγκιπα Bader, η καταβολή ενός τέτοιου άνευ προηγουμένου ποσού για έναν πίνακα του Ιησού διακινδύνευε επίσης να προσβάλει τις θρησκευτικές ευαισθησίες των μουσουλμάνων συμπατριωτών του
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο Berner είπε πως ήταν μόνο ένας από τους 5.000 πρίγκιπες, σύμφωνα με τα έγγραφα και τους εμπλεκόμενους.
Το έργο του Ντα Βίντσι αντιπροσώπευε μια μεγάλη αγορά γοήτρου στον κόσμο της τέχνης, αν και θεωρείται ακόμη και σήμερα εξαιρετικά αμφιλεγόμενη καθώς μερικοί ειδικοί αμφισβήτησαν την γνησιότητά του.
Οι μουσουλμάνοι διδάσκουν ότι ο Ιησούς δεν ήταν ο σωτήρας, αλλά ένας προφήτης. Και οι περισσότεροι μουσουλμάνοι – ειδικά οι κληρικοί της Σαουδικής Αραβίας – θεωρούν την καλλιτεχνική απεικόνιση οποιουδήποτε από τους προφήτες ως μια μορφή ιεροσυλίας.
Ο πρίγκιπας Bader προέρχεται από έναν μικρότερο κλάδο της βασιλικής οικογένειας, τους Farhan. Εμφανίζεται στο διοικητικό συμβούλιο μιας ενεργειακής εταιρείας που δραστηριοποιείται στη Σαουδική Αραβία, την Energy Holdings International, και περιγράφεται ως ένας από τους νεότερους επιχειρηματίες της Σαουδικής Αραβίας.
Σύμφωνα με το βιογραφικό του είναι επίσης πρόεδρος της ιδρυτικής επιτροπής μιας τοπικής κοινοπραξίας που κέρδισε άδεια από το βασίλειο για την κατασκευή ενός δικτύου οπτικών ινών, σε μια «στρατηγική συνεργασία» με την Verizon.
Περιγράφεται επίσης ως ένας από τους ιδρυτές μιας μεγάλης επιχείρησης ανακύκλωσης και διαχείρισης απορριμμάτων στη Σαουδική Αραβία.
Όσον αφορά την ακίνητη περιουσία, την οποία κατέθεσε ο πρίγκηπας Bader στον οίκο Christie’s ως πηγή των χρημάτων του, αναφέρεται πως δραστηριοποιείται επίσης στο χώρο ακινήτων στη Σαουδική Αραβία, το Ντουμπάι και την υπόλοιπη Μέση Ανατολή και πως έχει συνεργασία με μεγάλες εταιρείες.
Επίσης φαίνεται να έχει συνεργαστεί με τον Πρίγκιπα Mohammed για τουλάχιστον ένα μεγάλο έργο. Μαζί ίδρυσαν την Brent Thompson Architects, μια εταιρεία που εδρεύει στο Λος Άντζελες και σχεδιάζει ένα περίπλοκο συγκρότημα θέρετρων κοντά στο Jidda.
Πως έγινε η δημοπρασία
Ο Bader συμμετείχε τηλεφωνικώς και εκπροσωπήθηκε στην αίθουσα από τον Alex Rotter. Τουλάχιστον τρεις άλλοι ανώνυμοι πλειοδότες ανταγωνίζονταν τηλεφωνικά μέσω εκπροσώπων στην αίθουσα. Σημαντικοί έμποροι και συλλέκτες από όλο τον κόσμο της τέχνης είχαν συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσουν.
Η δημοπρασία άνοιξε με προσφορά αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων από έναν άγνωστο συλλέκτη και σχεδόν αμέσως έφθασε τα 225 εκατομμύρια δολάρια, υπερβαίνοντας το προηγούμενο ρεκόρ για πώληση σε δημοπρασία.
Η τιμή ανέβηκε περαιτέρω φτάνοντας τα 260 εκατομμύρια δολάρια λιγότερο από δύο λεπτά μετά την έναρξη της δημοπρασίας. Στη συνέχεια, μόνο δύο ανώνυμοι πλειοδότες έμειναν, ο Πρίγκιπας Bader και άλλο ένα άγνωστο πρόσωπο που εκπροσωπήθηκε στην αίθουσα από τον François de Poortere, επικεφαλής των έργων ζωγραφικής στον Christie’s.
Η τιμή αυξάνονταν αργά για λίγο, με προσαυξήσεις μόλις 2 εκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά μετά την προσφορά ύψους 330 εκατομμυρίων δολαρίων, ο πρίγκιπας Bader άρχισε να αυξάνει την τιμή με όλο και μεγαλύτερα ποσά. Το δωμάτιο ξέσπασε σε χειροκροτήματα όταν προσφέρθηκαν 350 εκατομμύρια δολάρια και η κορύφωση δεν άργησε να έρθει…
Οι προσφορές συνεχίστηκαν μέχρι που περίπου 19 λεπτά μετά την έναρξη της δημοπρασίας, ο πρίγκιπας Bader έκανε ένα άλμα αξίας 30 εκατομμυρίων δολαρίων και εκτόξευσε το ποσό στα 400 εκατομμύρια δολάρια. Η τελική τιμή 450 εκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνει πρόσθετα τέλη που καταβάλλονται από τον αγοραστή.
Ο πρίγκιπας είχε πει στον Christie’s ότι σκόπευε να πληρώσει εξολοκλήρου το ποσό μετά την ολοκλήρωση της πώλησης. Ωστόσο, λόγω της απροσδόκητα υψηλής τιμής, συντάχθηκε μια σύμβαση που ορίζει έξι μηνιαίες δόσεις.