Τα εγκαίνια της έκθεσης “Θηραϊκές τοιχογραφίες – Ο θησαυρός του Προϊστορικού Αιγαίου” θα πραγματοποιηθούν απόψε Δευτέρα 2 Αυγούστου στις 8 το βράδυ παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη
Η ώρα των αποκαλύψεων έφτασε.. Μετά από αρκετά χρόνια, ο θησαυρός του Προϊστορικού Αιγαίου θα δει το φως της δημοσιότητας και θα πάρει την θέση του στην ιστορία… Μία από τις πιο σημαντικές εκθέσεις που κοσμούν το Αιγαίο, εγκαινιάζεται απόψε, Δευτέρα 2 Αυγούστου στις 8 το βράδυ..
Κανονικά θα έπρεπε να είναι και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ας είναι καλά όμως οι φωτιές που τον κράτησαν στην Αττική. Αντίθετα, τη κορδέλα θα κόψει η αρμόδια υπουργός Πολιτισμού (και Αθλητισμού) Λίνα Μενδώνη που βρίσκεται από το Σάββατο το πρωί στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης. Από τη Νάξο όπου έμεινε δύο ημέρες, πήγε Σίκινο και σήμερα είνα στη Σαντορίνη και σε λίγη ώρα θα κόψει την κορδέλα στο νέο χώρο που θα φιλοξενήσει την έκθεση “Θηραϊκές τοιχογραφίες – Ο θησαυρός του Προϊστορικού Αιγαίου”
Η ανακοίνωση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων είναι ξεκάθαρη
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού διοργανώνει στον, κλειστό έως σήμερα για το κοινό, δεύτερο εκθεσιακό όροφο του Μουσείου Προϊστορικής Θήρας την έκθεση Θηραϊκές τοιχογραφίες – Ο θησαυρός του Προϊστορικού Αιγαίου. Στην έκθεση, η οποία συμπληρώνει την μόνιμη έκθεση του μουσείου, εκτίθενται 28 τοιχογραφίες από ένα ιδιωτικό και ένα δημόσιο κτήριο της προϊστορικής πόλης στο Ακρωτήρι, την Δυτική Οικία και την Ξεστή 3.
Ολόκληρο το εικονογραφικό πρόγραμμα της Δυτικής Οικίας καθώς και εκείνο δύο δωματίων της Ξεστής 3 παρουσιάζονται χωρίς παρεμβάσεις, στην αυθεντική τους διάταξη, ώστε ο επισκέπτης, περιηγούμενος στα τέσσερα δωμάτια των κτηρίων, να προσλαμβάνει ολοκληρωμένα και με αμεσότητα το περιεχόμενο και τις αισθητικές αξίες των θηραϊκών αριστουργημάτων. Η έκθεση είναι ιδιαίτερη σημαντική καθώς πολλές από τις τοιχογραφίες εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό, ενώ και εκείνες που περιλαμβάνονταν στην έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου εκτίθενται εκ νέου μετά από είκοσι χρόνια, και μάλιστα όλες για πρώτη φορά στον τόπο προέλευσής τους, στην Θήρα.
Η έκθεση είναι αφιερωμένη σε όλο το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό που με τον μόχθο και τις επιστημονικές και τεχνικές του δεξιότητες έφερε στο φως, συντήρησε, μελέτησε και ανέδειξε τους θησαυρούς της θηραϊκής γης από τις ανασκαφές του Ακρωτηρίου υπό την διεύθυνση των αρχαιολόγων Σπυρίδωνος Μαρινάτου και Χρίστου Ντούμα.
Και ο στόλος
Τα πιο σημαντικά κομμάτια; Η περίφημη «Τοιχογραφία του Στόλου» από το Ακρωτήρι της Σαντορίνης, και οι διάσημες «Κροκοσυλλέκτριες». Η «Τοιχογραφία του Στόλου» είναι η καλύτερη απόδειξη, όχι μόνον για τους κατοίκους του οικισμού αλλά γενικά για την ναυσιπλοΐα στις Κυκλάδες και το Αιγαίο γενικότερα, συνεχίζοντας την παράδοση που είχε αρχίσει από την Πρωτοκυκλαδική εποχή, που δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε, ότι ήταν πρόδρομος της σημερινής ελληνικής ναυτοσύνης.
Στην παράσταση αυτή, που «διαβάζεται» από αριστερά προς τα δεξιά υπάρχει κατ΄αρχάς το οργανωμένο και οχυρωμένο λιμάνι με ολόγυρα το φυσικό τοπίο που έχει έναν εξωτικό χαρακτήρα. Στη θάλασσα μπροστά του τα πλοία είναι πολεμικά, ιστιοφόρα και παριστάνονται σε δύο σειρές. Η παράσταση ικρίου εικονίζει τον θαλαμίσκο του κυβερνήτη ενώ μπροστά στέκεται όρθιος ο «τιμονιέρης», ρυθμίζοντας την κατεύθυνση του πλοίου. Αντίκρυ στον τιμονιέρη βρίσκονται οι ασπίδες των πολεμιστών που εικονίζονται καθισμένοι σε ειδικούς πάγκους. Τα ιστία των πλοίων της κάτω σειράς είναι κατεβασμένα και μπροστά τους είναι τοποθετημένα τα οδοντόφρακτα κράνη και τα ακόντια των πολεμιστών. Οι σκυμμένοι ταρσοπλόοι (κωπηλάτες) στην κουπαστή κάθε πλοίου διακρίνονται μόνο από τα κεφάλια τους, που παριστάνονται σε σειρά ως μια μαύρη ταινία, αλλά και από τα δύο τους χέρια, που κρατούν μικρά κουπιά, δίνοντας κίνηση στο πλοίο.
Στο κέντρο της νηοπομπής δεσπόζει ένα μικρό σκάφος με ανοιγμένα τα πανιά, που θεωρείται ότι είναι ο αγγελιαφόρος, όπως δείχνουν και τα περιστέρια που εικονίζονται με ανοιχτές φτερούγες στα πλευρά του. Και τέλος (στα δεξιά) τα πλοία φθάνουν στον προορισμό τους, που είναι το Ακρωτήρι με τα πολυώροφα κτήριά του και τους ανθρώπους που συγκεντρώνονται στην προκυμαία για να καλωσορίσουν αγαπημένα τους πρόσωπα. Στην κορυφή του λόφου ένας οικίσκος με ανδρικές μορφές, φαίνεται πως αντιστοιχεί στο παρατηρητήριο με τους φύλακες του λιμανιού.
Και ο Κροκοσυλλέκτριες
Της γνωρίσαμε μέσω της Νάξου σε μία κίνηση που έγινε φέτος από τις Νάγια Καραμάνη και Χριστίνα Κρανίδη! Δύο κορίτσια που εμπλέκονται με τη Νάξο, έχουν άμεση σχέση με θέματα αρχαιολογίας και πήραν μέρος σε έναν ιδιαίτερο διαγωνισμό… Η Ομάδα Συντήρησης του ICOM θέλοντας να κρατήσει ζωντανό το αρχέγονο έθιμο της αποκριάς, ακόμα και μέσα από τις οθόνες, προσκάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους (άμεσα ή έμμεσα) σε μια δράση, εμπνευσμένη από το #gettymuseumchallenge, και ζήτησε την ενεργοποίηση από ελληνικά εκθέματα. Οπότε προχώρησαν σε αναπαράσταση…
Οι «κροκοσυλλέκτριες» κοσμούσαν τον ανατολικό τοίχο του δωματίου 3Α του πρώτου ορόφου του κτηρίου και αποτελούσαν μία θεματική ενότητα με την τοιχογραφία της Πότνιας Θηρών που ήταν στον ίδιο χώρο. Απεικονίζονται δύο γυναίκες (η μία μεγαλύτερη από την άλλη) που ασχολούνται με την περισυλλογή του κρόκου (πιθανώς του Crocus Sativus) ο οποίος ευδοκιμεί μέχρι σήμερα στα νησιά των Κυκλάδων και στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Η μεγαλύτερη σε ηλικία κρατάει καλάθι στο ένα χέρι και με το άλλο μαζεύει τον ανθό, ενώ η νεώτερη που απεικονίζεται με ξυρισμένο (μπλε) κεφάλι θεωρείται μαθητευόμενη στην εργασία αυτή. Η μεγαλύτερη, χτενισμένη στα πρότυπα της εποχής και ντυμένη με διαφανή χιτώνα που αφήνει γυμνό το στήθος με κοσμήματα στο λαιμό, στα χέρια και μπλε διάδημα στο μέτωπο, εικάζεται πως είναι ιέρεια της θεότητας Πότνια Θηρών.