Αν μη τι άλλο οι Άγγλοι είναι ευρηματικοί όσον αφορά τις δικαιολογίες γύρω από τα Ελγίνεια Μάρμαρα. Πριν από δύο ημέρες η Telegraph βρήκε μία νέα – ξεκαρδιστική – δικαιολογία για να εκφράσει την άποψη ότι οι Άγγλοι δεν θα δώσουν πίσω τα Ελγίνεια Μάρμαρα
Οφείλουμε να υποκλιθούμε στην εφευρετικότητα των Άγγλων όσον αφορά την υπερασπιστική τους γραμμή στο θέμα «Ελγίνεια Μάρμαρα». Τελευταίο δείγμα γραφής, το προ δύο ημερών άρθρο του Τζέρεμι Πάξμαν στην εφημερίδα Telegraph όπου επιτέθηκε στην Ελλάδα και στην Αμάλ Κλούνεϊ σε δημοσίευμα με τίτλο «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα ανήκουν στην Βρετανία, κυρία Κλούνεϊ».
Και από την εισαγωγή του ο έγκριτος – κατά τα άλλα αρθρογράφος- εμφανίζεται ειρωνικός όχι μόνο προς την κ. Κλούνεϊ αλλά και σε σημαντικές προσωπικότητες της Ελλάδας… «Η κυρία “Τζορτζ Κλούνεϊ” μίλησε. Περιμένει από τον κόσμο να ακούσει. Είναι, λέει, “αδικία” το γεγονός ότι το Βρετανικό Μουσείο δεν έχει επιστρέψει τα Ελγίνεια Μάρμαρα στην Ελλάδα. Είναι η τελευταία σε μία μακρά σειρά λαμπερών προσωπικοτήτων – Μελίνα Μερκούρη, Νάνα Μούσχουρη, Ντέμης Ρούσσος – που ζήτησαν από τη Βρετανία να παραδώσει τα αντικείμενα που της ανήκουν. Ο μισός πληθυσμός του κόσμου θεωρεί την κυρία Κλούνεϊ μία από τις πιο τυχερές εν ζωή γυναίκες. Προς το παρόν δεν κινδυνεύει να χτυπηθεί από την αφάνεια στο Ανώτατο Δικαστήριο. Αλλά τα αφεντικά της είναι αρκετά έξυπνα για να βάλουν εκπρόσωπό τους την πιο νέα δικηγόρο, επειδή καταλαβαίνουν ότι μπορεί να συγκεντρώσει περισσότερες ίντσες στις στήλες των εφημερίδων από ό,τι οι ίδιοι».
Και στη συνέχεια γίνεται ακόμη πιο… απολαυστικός σημειώνοντας «Εάν ο “άθλιος” λόρδος Έλγιν δεν είχε λεηλατήσει τα έργα τέχνης, θα μπορούσαν να έχουν καταλήξει στα θεμέλια κάποιου κεμπαπτζίδικου της Αθήνας» και το δικαιολογεί σημειώνοντας ότι την εποχή εκείνοι οι Αθηναίοι είχαν τη συνήθεια να καταστρέφουν τα μαρμάρινα αγάλματα για την παραγωγή ασβέστη και χρησιμοποιούσαν μέρη αυτών ως βάσεις για άλλα κτίσματα. Υπογραμμίζει ακόμη το γεγονός ότι την εποχή που ο Έλγιν απέσπασε τα Γλυπτά, η Ελλάδα βρισκόταν υπό τουρκική κατοχή.
Αμέσως μετά κάνει αναφορά και στο Μουσείο της Ακρόπολης για το οποίο λένε «προφανώς θα είναι ένα υπέροχο Μουσείο» και δεν παραλείπει να το χαρακτηρίσει ως μοναδικό επειδή σκοπό έχει «να δείξει όχι τι έχει στην κατοχή του, αλλά τι δεν έχει. Και αυτά που δεν είχε είναι τα Ελγίνεια Μάρμαρα», τα πανέμορφα κλασικά γλυπτά του Φειδία και των μαθητών του που κάποτε στόλιζαν τον Παρθενώνα, και αφαιρέθηκαν στις αρχές του 19ου αιώνα από Βρετανό διπλωμάτη και τώρα εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Και βέβαια αφήνει ένα ακόμη καρφί αναφέροντας «Νωρίτερα, αυτό το μήνα, οι ελληνικές αρχές ξενάγησαν την κυρία Κλούνεϊ στο υπέροχο νέο Μουσείο, για το οποίο η χώρα έχει ξοδέψει εκατομμύρια, τα οποία δεν έχει.
Και συνεχίζει «Φυσικά -αφού θα πληρωθεί στο κάτω κάτω της γραφής από τους Έλληνες- η Αμάλ είπε στους δημοσιογράφους ότι είναι δίκαιο το αίτημά τους για την επιστροφή των Γλυπτών. Το σύγχρονο επιχείρημα είναι πραγματικά πολιτικό -ο φτωχός μεσογειακός πολιτισμός απαιτεί αποκατάσταση από την ιμπεριαλιστική δύναμη. Η Ελλάδα απέχει από την κόσμο της αρχαίας Αθήνας, της πατρίδας του Σωκράτη, του Πλάτωνα και των ιδρυτών της σύγχρονης σκέψης».
Τέλος γράφει ότι δεν πρόκειται τα γλυπτά να επανατοποθετηθούν στο μνημείο, τονίζοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα άνοιγε τον ασκό των διεκδικήσεων προς όλα τα μουσεία. «Τα σύγχρονα επιχειρήματα είναι στην ουσία πολιτικά: μια φτωχή μεσογειακή κουλτούρα απαιτεί την αποκατάσταση της ξεθωριασμένης αυτοκρατορικής εξουσίας»….