Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου μλάει για το … άγνωστο έργο «Ο Γορίλας και η Ορτανσία» που παρουσιάζεται στο θέατρο Εαρ Βικτώρια (έως 26 Δεκεμβρίου) με τρία διαφορετικά ..φινάλε και τονίζει ότι «ο Καμπανέλλης απευθύνεται σε όλους»
Ένα σχεδόν άγνωστο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη με τίτλο «Ο Γορίλας και η Ορτανσία», παρουσιάζεται στο θέατρο Έαρ Βικτώρια. Πρόκειται για μια κωμωδία με πολλές ανατροπές και με πολλές ερμηνείες. Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο του τέταρτου φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου Αιώνα. Για την παράσταση μίλησε στο freesunday.gr και στην Αφροδίτη Παπακαλού η σκηνοθέτης Κατερίνα Πολυχρονοπούλου.
Αρχικά, θα θέλαμε να μας πείτε λίγα λόγια για το έργο «Ο Γορίλας και η Ορτανσία» που σκηνοθετείτε.
Είναι ένα έργο διαφορετικό από όλα τα άλλα έργα του Καμπανέλλη. Το έγραψε το 1952 ως μονόπρακτο, το οποίο παρουσιάστηκε το 1959 για λίγες μόνο παραστάσεις. Από το 1987 μέχρι το 1989 που εκδόθηκε το ξαναδούλεψε και το έκανε ένα έργο κανονικής διάρκειας. Εισάγει εδώ και μια ακόμα πρωτοτυπία. Δημιουργεί τρεις εκδοχές για το τέλος του έργου. Τρία διαφορετικά φινάλε. Ένα υπέροχο σκηνικό παιχνίδι. Ένας γορίλας μπαίνει στη ζωή του καθηγητή και της συζύγου του, δημιουργώντας ανατροπές στις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες της σχέσης τους.
Το συγκεκριμένο έργο θεωρείται από τα άγνωστα του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Πώς προέκυψε η ιδέα για το ανέβασμα της συγκεκριμένης παράστασης;
Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση που δεν είχε ανέβει στη σκηνή ένα τόσο έξυπνο κείμενο του Καμπανέλλη όταν μάλιστα έχει εκδοθεί από το 1989. Κάναμε πολλές συζητήσεις γι’ αυτό με την Κατερίνα Καμπανέλλη, αφού είχαμε την ίδια απορία και την επιθυμία να ανέβει το συγκεκριμένο έργο. Η ευκαιρία αυτή δόθηκε από τη Λεία Βιτάλη, καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελληνικού Έργου του 21ου αιώνα, που είχε την εξαιρετική ιδέα να οργανώσει και αφιέρωμα στους μεγάλους νεοέλληνες θεατρικούς συγγραφείς, που άλλαξαν τον τρόπο γραφής του νεοελληνικού θεάτρου. Και ασφαλώς, ξεκίνησε από τον πατριάρχη του νεοελληνικού θεάτρου, τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Μάλιστα, η πρόταση αυτή ήλθε την ιδανική στιγμή, στον ιδανικό τόπο. Στο Θεατρικό Μουσείο Ιάκωβος Καμπανέλλης, που λειτουργεί στη Νάξο από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και συγκεκριμένα το Νομικό Πρόσωπο του Δήμου (ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ).
Μπορείτε να μας μεταφέρετε ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσμου στο πρώτο ανέβασμα του έργου;
Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, όπως προανέφερα, έγραψε το έργο το 1952 -1953 σε μορφή μονόπρακτου. Ανέβηκε το1959 από τον θίασο της Έλσας Βεργή μαζί με άλλα δυο μονόπρακτα. Σύμφωνα με τον Βάλτερ Πούχνερ στο βιβλίο «Τοπία Ψυχής και Μύθοι Πολιτείας», αναφέρεται: «Μια μοναδική κριτική μπόρεσα να εντοπίσω• ο Άλκης Θρύλος μιλάει για «κατευθείαν προέλευση» από τον Ιονέσκο, αλλά αποφαίνεται πως ήταν το καλύτερο μονόπρακτο της ανόμοιας κατά τα άλλα βραδιάς».
Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο του τέταρτου φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου Αιώνα. Ποια άλλα έργα περιλαμβάνει;
Ήδη ολοκληρώθηκαν οι παραστάσεις του έργου του Γιάννη Φίλια: «Φωτιά στις πιρόγες». Ακολουθούν τα έργα: «Ερυθρό», του Παναγιώτη Μπαρμπαγιάννη, «Η τέταρτη εποχή», του Μάνου Κοντολέων και «Η αναζήτηση» Παναγιώτη Μέντη.
Ποια στοιχεία της θεματολογίας του «Γορίλα και της Ορτανσίας» πιστεύετε ότι θα γοητεύσουν τους θεατές;
Οι άξονες που θίγει ο Καμπανέλλης σ’ αυτό το έργο είναι πολλοί: Ο οραματιστής Καθηγητής, που ονειρεύεται να σώσει την ανθρωπότητα μετατρέποντας την πυρηνική ενέργεια σε ωφέλιμη για την ανθρωπότητα. Το ζευγάρι που αποτελούν ο καθηγητής και η πλούσια και υπάκουη σύζυγός του, που βιώνουν τη δική τους βαλτωμένη σχέση. Η απόφαση να βάλουν ένα γορίλα στο σπίτι τους, για να γίνει ο έμπιστος βοηθός του καθηγητή στις έρευνές του. Ο θιγμένος πρώην βοηθός που υποβιβάζεται σε άνθρωπο γενικών καθηκόντων και οι σχέσεις που αναπτύσσονται διαδοχικά ανάμεσά τους. Και όλα αυτά άλλοτε με συγκίνηση και άλλοτε με χιούμορ και απρόβλεπτα υπόσχονται μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα θεατρική εμπειρία για το θεατή. Και μην ξεχνάμε ότι ο Καμπανέλλης απευθύνεται σε όλους γιατί ο λόγος του είναι απλός, βαθιά ανθρώπινος και απολύτως κατανοητός. Δεν είναι τυχαίο που άλλαξε τη γραφή του σύγχρονου νεοελληνικού θεάτρου και που τα έργα του ανεβαίνουν συνεχώς με μεγάλη ανταπόκριση του κοινού.
info
«Ο Γορίλας και η Ορτανσία»
Θέατρο «Έαρ Βικτώρια», Μαγνησίας 5, Αθήνα
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη
Μουσική – Σχεδιασμός ήχου: Σταύρος Τσουμάνης
Ερμηνεύουν (αλφαβητικά):
Θωμάς Βούλγαρης, Χαρά Ζησιμάτου, Γιάννης Νικολάου, Ιάσονας Χριστοδούλου
Παραστάσεις: 20/11/17 – 26/12/17 κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00
Πληροφορίες-Κρατήσεις: Τηλ.: 210 8220020
Τιμές Εισιτηρίων:12 ευρώ (κανονικό), 8 ευρώ (φοιτητικό, ΑΜΕΑ), 5 ευρώ (άνεργοι, ατέλειες)