Παρασκευή, 6 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΝάξος: Ο Δημήτρης Κορρές εξηγεί πως βοήθησε στη μεταφορά ενός ρωμαϊκού λουτρού...

Νάξος: Ο Δημήτρης Κορρές εξηγεί πως βοήθησε στη μεταφορά ενός ρωμαϊκού λουτρού στη Θεσσαλονίκη

|

Το όνομά του έχει βρεθεί πολλές φορές στο προσκήνιο και πρόσφατα επανήλθε καθώς χρειάστηκε να επιμεληθεί της μετακίνησης μιας σύνθετης κατασκευής, ενός ρωμαϊκού λουτρού, από εργοτάξιο του μετρό της Θεσσαλονίκης. Για τον Ναξιώτη αρχιτέκτονα Δημήτρη Κορρέ δεν ήταν, ωστόσο, η πρώτη και μοναδική φορά που θα έπρεπε να επενδύσει χρόνο, κόπο και κυρίως …αποθέματα ευρηματικότητας ώστε να εκτελεστεί μια σύνθετη εργασία.

Δημιουργός ενός εκπληκτικού οχήματος παντοδαπούς εδάφους που ως πρωτότυπο ξεπέρασε κάθε δοκιμασία που του προτάθηκε, ο Δημήτρης Κορρές (φωτογραφία κεντρικό από τον Βαγγέλη Ζαβό), ο οποίος έχει εκπονήσει πολλές χιλιάδες αρχιτεκτονικά και μηχανολογικά σχέδια, έγινε γνωστός στο ευρύτερο κοινό για όσα συνέβησαν, όταν χρειάστηκε να μετακινηθεί ο ναός Πέτρου και Παύλου στα Σπάτα, ώστε να κατασκευαστεί ο διάδρομος του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» όπως και για πλείστα μνημειακά -και όχι μόνο- κτίρια που χρειάστηκε να μετακινηθούν.

Ο Ναξιώτης μηχανικός, «λύτης προβλημάτων», εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ πως μια τέτοια διαδικασία δεν είναι σήμερα καθόλου σπάνια ούτε στη χώρα μας αλλά ούτε και σε άλλες χώρες, ενώ διατυπώνει την άποψη πως, κατά κάποιο τρόπο, «εξάγουμε και τεχνογνωσία». «Στην Ευρώπη», επισημαίνει, «είμαστε εμείς, υπάρχει και ένας Ολλανδός που κάνει κάτι αντίστοιχες δουλειές και με πολύ συγκεκριμένη μέθοδο μεταφέρει μεγάλα αντικείμενα κυρίως στη Μέση Ανατολή». «Είναι μια δουλειά που δεν την κάνει πολύς κόσμος», λέει ο κ. Κορρές, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» και περιγράφει και το πλέον ευαίσθητο δεδομένο που δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί πως μπορεί να αποτελέσει σημείο προσοχής σε μια διαδικασία απόσπασης και/ή μετακίνησης κτιρίων ή τμημάτων τους από μια ειδικευμένη ομάδα.

«Οι παράγοντες δυσκολίας σε μια μεταφορά είναι πάρα πολλοί και ο τελευταίος παράγων δυσκολίας είναι το ίδιο το βάρος. Και αυτό γιατί καθώς μιλάμε για βάρος, το κάθε αντικείμενο όταν είναι αρχαίο έχει ένα επιπλέον «βάρος», το αρχαιολογικό του βάρος», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κορρές. Περιγράφει χαρακτηριστικά πως σε ένα τεχνικό έργο που περιλάμβανε μεταφορά με «πολιτικό βάρος» σε περιοχή του Κουρδιστάν, τελικά αποφασίστηκε ότι μια κλασική μετακίνηση θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή αναταραχών στην περιοχή και έγινε ανασχεδιασμός όλης της επιχείρησης και χρήση άλλης μεθοδολογίας καθώς ενίοτε «υπάρχει το θρησκευτικό βάρος, που έχει (σ.σ το αντικείμενο ή το κτίριο) μια τεράστια αξία για την περιοχή».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Δημήτρη Κορρέ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Σωτήρη Κυριακίδη

Ερ.: Κύριε Κορρέ, τελευταία πρωταγωνιστήσατε σε μια επιχείρηση μετακίνησης, για την οποία είχατε αναλάβει τον σχεδιασμό των τεχνικών ενεργειών. Ένα ρωμαϊκό λουτρό από τα βάθη του μετρό της Θεσσαλονίκης…

Απ.: Ναι, δεν ήταν ολόκληρο το λουτρό, ήταν μέρος του λουτρού, ήταν το κομμάτι το οποίο λέγεται υπόκαυστο, δηλαδή ο χώρος στον οποίο κινείται ο ζεστός αέρας για να επιτυγχάνεται μια ενδοδαπέδια θέρμανση. Το κομμάτι αυτό ήταν περίπλοκο και δύσκολο, είχε πολλές μανούβρες. Έγινε σε συνεργασία με την εταιρεία SLM Services (Stressing Lifting Moving Services Ltd), που είναι η κύρια εταιρεία που δραστηριοποιείται με τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων και άλλων εργασιών στο μετρό και ήταν ένα από τα πάρα πολλά αντικείμενα που έχουν μεταφερθεί τα τελευταία χρόνια από τις ανασκαφές που γίνονται στους σταθμούς των μετρό.

Υπήρχε πολύ προετοιμασία, ήταν περίπλοκη διαδικασία, ήταν δηλαδή μια μανούβρα σε ένα πολύ στενό χώρο, το αντικείμενο έπρεπε να ανυψωθεί, μετά να κινηθεί 80 πόντους προς μία κατεύθυνση, μετά να… κατέβει ένα μέτρο προς τα κάτω, μετά να πιάσει μια ανηφόρα, να περάσει πάρα πολύ εφαρμοστά από διάφορα εμπόδια. Τελικά βγήκε στην επιφάνεια και γερανοί το μετέφεραν στο Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης. Πάρα πολλά πράγματα, πάρα πολλά αντικείμενα… Το ενδιαφέρον είναι ότι έχουν μεταφερθεί πάρα πολλά ευρήματα (σ.σ από τα εργοτάξια του μετρό της Θεσσαλονίκης), τα οποία πρέπει να αναδειχθούν και να γίνει κάποια συνολική αντιμετώπιση του όλου θέματος.

Ερ. Τι συμβαίνει όταν πρέπει να αναζητηθεί μια λύση σε τέτοιες ειδικές και ευαίσθητες μετακινήσεις; Ποια είναι η διαδικασία και πόσο συχνά χρειάστηκε να μετακινηθούν από το συγκεκριμένο έργο αντικείμενα με ειδικό τρόπο;

Απ.: Υπήρχαν δύο προτάσεις. Οι αρχαιολόγοι ήθελαν να πάει ολόκληρο, εμείς ό,τι ζητάνε οι αρχαιολόγοι κάνουμε, αυτοί έχουν τον πρώτο λόγο σε αυτή την ιστορία έχουν τη γνώση και την εμπειρία. Σε αυτή την περίπτωση, ‘περάσαμε’ από κάτω δοκάρια με ένα διατρητικό μηχάνημα, πολύ προσεκτικά, χωρίς να βλάψουμε το δάπεδο, έγινε γύρω – γύρω ένα πλαίσιο από οπλισμένο σκυρόδεμα, η κατασκευή είχε ενσωματούμενα στοιχεία, είχε θήκες για γρύλους, είχε θήκες για ρόδες, για υδραυλικές μπουκάλες που θα το προωθούσαν στον ανήφορο. Ο ανήφορος είχε κλίση όσο μια σκάλα. Η δύναμη που ασκούσαμε για να ανέβει την ανηφόρα ήταν της τάξης των 20 τόνων. Το προωθούσαμε πολύ αργά, πολύ προσεκτικά, είχε πολλές κινήσεις και πολλά σωληνάκια, ήταν μια περίπλοκη διαδικασία. Στα πλαίσια των εργασιών που κάνουμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια τώρα, ήταν πάνω από το 100ο αντικείμενο που μετακινούμε.

Ερ. Γιατί είναι πρόκληση μια τέτοια διαδικασία; Δεν υπάρχει μια στάνταρ πρακτική σε αυτές τις, έστω πιο ευαίσθητες, περιπτώσεις;

Απ.: Το θέμα είναι ότι κάθε φορά είναι διαφορετικό. Πάρα πολύ συχνά χρειάζεται ένας πρωτότυπος σχεδιασμός, κάτι που πιθανώς δεν έχουμε ξανακάνει με τον ίδιο τρόπο, οπότε υπάρχει ένα ενδιαφέρον από τεχνική και μελετητική άποψη. Όλες οι λεπτομέρειες, που είναι και το πιο κρίσιμο, πρέπει να υπολογιστούν. Δεν είναι τόσο απλό. Τα μεγάλα φορτία έχουν μια σειρά από απίθανες λεπτομέρειες που δεν πρέπει να ξεφύγουν. Καθώς αν ξεφύγουν, τότε ξεφεύγει το θέμα, γίνεται και επικίνδυνο, και χρονοβόρο και κοστοβόρο…

Ο χρόνος που χρειάζεται για μελέτη είναι ανάλογα με το αντικείμενο. Αν το αντικείμενο είναι περίπλοκο μπορεί να πάει και ένα μήνα η μελέτη, υπάρχουν άλλα που περνάς, τα βλέπεις και λες πως θα γίνει όπως κάναμε το ‘τάδε’ έργο και η μελέτη γίνεται πολύ γρήγορα. Αυτό όμως (σ.σ η μετακίνηση του τμήματος του ρωμαϊκού λουτρού στη Θεσσαλονίκη) ήταν με πολλή μελέτη: η λεπτομέρεια και ότι ήταν πολύ περιορισμένος ο χώρος που μας δινόταν για να κάνουμε τη δουλειά.

Όταν αποφασιστεί η επανατοποθέτηση θα είναι πιο εύκολο, όμως θα πρέπει να γίνει την κατάλληλη στιγμή. Επίσης άλλο σημαντικό δεδομένο είναι ότι η κατασκευαστική εταιρεία, που είναι ο κύριος εργολάβος του έργου -σε αυτό είναι ο ΑΚΤΩΡ- κάθε φορά μας βοηθάει πάρα πολύ· είναι σημαντικό να μας υποστηρίξει στο έργο που κάνουμε.

Ερ. Ο χώρος είναι άρα το δυσκολότερο στοιχείο;

Απ.: Παρόμοια, έχουμε κάνει διάφορα σε πολύ στριμωγμένους χώρους. Πριν από μερικές μέρες παραδώσαμε μια άλλη μεταφορά στη Μήλο, η οποία είχε πολύ μεγάλη ευκολία στον χώρο, στα περιθώρια ενός μεγάλου ορυχείου, αλλά είχε άλλη δυσκολία. Η δυσκολία έγκειτο στο ότι το αντικείμενο ήταν μια βαθιά δεξαμενή σκαμμένη μέσα στο χώμα και έπρεπε στην ουσία να μεταφέρουμε ένα μεγάλο τμήμα του εδάφους, που περιείχε τη δεξαμενή. Μεταφέραμε ένα κομμάτι έδαφος που ήταν 10 μέτρα επί 4,5 επί 3,5 μέτρα ύψος.

Ερ. Ας υποθέσουμε πως δεν είναι το μέγεθος ή ο χώρος. Και πως σας ζητούν να σχεδιάσετε μια μετακίνηση με ιστορία π.χ από την αρχαϊκή ή βυχαντινή περίοδο. Τι κάνετε;

Απ.: Οι παράγοντες δυσκολίας σε μια μεταφορά είναι πάρα πολλοί και ο τελευταίος παράγων δυσκολίας είναι το ίδιο το βάρος. Σημασία έχουν τα υπόλοιπα. Μια και λέμε για βάρος, το κάθε αντικείμενο, όταν είναι αρχαίο, έχει ένα επιπλέον βάρος, το αρχαιολογικό του βάρος. Εάν είναι κάποιο περίτεχνο ψηφιδωτό ή μία βυζαντινή εκκλησία γεμάτη αγιογραφίες έχει και το καλλιτεχνικό του βάρος. Μας έχει τύχει και στην Τουρκία, σε αντίστοιχες περιπτώσεις, η μεταφορά να έχει πολιτικό βάρος, στο Κουρδιστάν τώρα ο υπουργός θεώρησε ότι θα ήταν πηγή αναταραχών στην περιοχή (σ.σ μια κλασική μετακίνηση κτιρίου). Υπάρχει λοιπόν το θρησκευτικό βάρος, να έχει κάτι μια τεράστια αξία για την περιοχή. Έτσι κάθε αντικείμενο εκτός από τα ειδικά τεχνικά που έχει, έχει και τα ειδικά θέματα, που είναι άλλου τύπου.

Ερ.: Μπορούμε λοιπόν να πούμε πως στην Ελλάδα έχουμε αναπτύξει μια πολύτιμη τεχνογνωσία και υπάρχουν άτομα με εξειδίκευση ζηλευτή; Και είναι σε μια hi-tech εποχή σαν αυτή που ζούμε πιο «εύκολη» η δουλειά σας;

Απ.: Κατά κάποιο τρόπο… Στην Ευρώπη είμαστε εμείς, υπάρχει και ένας Ολλανδός που κάνει κάτι αντίστοιχες δουλειές. Με πολύ συγκεκριμένη μέθοδο μεταφέρει μεγάλα αντικείμενα κυρίως στη Μέση Ανατολή και εμείς εδώ στην Ελλάδα. Είναι μια δουλειά που δεν την κάνει πολύς κόσμος.

Στη Ρουμανία, για παράδειγμα, όπου είχαν γίνει τρομερές τέτοιες δουλειές, η τεχνογνωσία αυτή χάθηκε. Όταν εμείς ξεκινήσαμε δεν υπήρχαν πια οι μηχανικοί που είχαν κάνει τις μεγάλες μεταφορές επί Τσαουσέσκου στη Ρουμανία, τις μεγάλες πολυκατοικίες. Όσο για την τεχνολογία, ο σχεδιασμός έχει βελτιωθεί όπως και το γενικό περιβάλλον.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Σύλλογος Προστασίας Αγριας Ζωής: Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και “Το σπίτι μας είναι και των άλλων”

Η άγρια ζωή της Νάξου χάνει το σπίτι της. Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε, πριν χάσουμε και το δικό μας.

Naxos Medical: Αγγειοχειρουργικό ιατρείο, εξειδικευμένη φροντίδα δίπλα μας

Ο Επίκουρος Καθηγητής Γεώργιος Σφυροέρας επιστρέφει (για μία ακόμη φορά) στη Νάξο για να προσφέρει εξειδικευμένες αγγειοχειρουργικές εξετάσεις στο πλευρό των κατοίκων

Αντίο Μίμη: Θλίψη στην οικογένεια της ΑΕΚ για τον Δημήτρη Χατζηχρήστο

Βαρύ πένθος στην οικογένεια της ΑΕΚ, αλλά και συνολικά στο ελληνικό ποδόσφαιρο, προκάλεσε η είδηση του θανάτου του Δημήτρη Χατζηχρήστου, μιας από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της εξέδρας στη χώρα μας.

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Σίφνος: Οι «Φρυκτωρίες» φωτίζουν ξανά τις Κυκλάδες, σημείο συνάντησης πολιτισμού (αφίσα)

Την Κυριακή 8 Ιουνίου, 14 νησιά των Κυκλάδων ενώνονται συμβολικά μέσω των Φρυκτωριών, τιμώντας την ιστορική μνήμη και την ανάγκη για επικοινωνία και συλλογικότητα

Νάξος – Τυροκομείο Πιτταρά: Γιατί για εμάς, το περιβάλλον δεν είναι μια μέρα, είναι τρόπος ζωής

Το Τυροκομείο Πιτταρά στη Νάξο τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος με πράξεις που ξεκινούν από τη γη και καταλήγουν στο τραπέζι μας

Νάξος – Θερινά Εργαστήρια Μουσικής: Το Καλοκαίρι γεμίζει (και φέτος) ήχους και δημιουργία (αίτηση)

Με την καλλιτεχνική διεύθυνση του διεθνούς φήμης συνθέτη Αλέξανδρου Καλογερά, τα μουσικά εργαστήρια προσφέρουν δωρεάν εμπειρίες σε μικρούς και μεγάλους από τις 23 Ιουνίου έως τις 31 Αυγούστου 2025 (αίτηση)

Νάξος: «Αυτές που κάψαν το σανίδι», θεατρικό αφιέρωμα στις γυναίκες του ρεμπέτικου

Δύο παραστάσεις αφιερωμένες στις σπουδαίες γυναικείες φωνές του ρεμπέτικου τραγουδιού, με την καθοδήγηση του Χρήστου Ζέκα, από την Ομάδα 9+ Έντεκα.

Παρεμβάσεις του Εμπορικού Συλλόγου Σαντορίνης προς υπουργούς και FRAPORT

Συλλογικό αίτημα για στρατηγικό σχεδιασμό και ουσιαστική στήριξη

Δήμος Θήρας: Σε ισχύ ο νέος Κανονισμός Καθαριότητας

Έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος, τη δημόσια υγεία και τη συλλογική ευθύνη των πολιτών

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Κυκλάδες – “Μαριέττα Γιαννάκου”: Ξεκινά η ανακαίνιση 17 σχολείων μέσω του προγράμματος (πίνακας)

Υπογράφηκε η σύμβαση για την υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων σε 426 σχολικές μονάδες πανελλαδικά – Εργασίες και σε σχολεία Πάρου, Νάξου, Μυκόνου, Σύρου, Τήνου, Θήρας και Ίου

Κουφονήσια – “Γιορτή Ψαρά”: Μια νύχτα αφιερωμένη στους ανθρώπους της θάλασσας (video)

Παράδοση, διάλογος και κοινότητα ενώθηκαν στη Γιορτή του Ψαρά στα Κουφονήσια, με την παρουσία τοπικών αρχών και ανθρώπων που κρατούν ζωντανό το νησιωτικό μας πνεύμα.

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.