Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΝάξος: "Φυλακτό, το χθες" συμμετοχή της Φιλίππας Φλώρακα στην έκθεση "Η επέτειος"

Νάξος: “Φυλακτό, το χθες” συμμετοχή της Φιλίππας Φλώρακα στην έκθεση “Η επέτειος”

|

Μια επετειακή ομαδική εικαστική έκθεση με αφορμή τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, τον έναν χρόνο από την έναρξη ενός διαφορετικού τρόπου «ζωής» και τα τρία χρόνια λειτουργίας της ArteVisione – Η παρουσία της Ναξιώτισσας εικαστικού Φιλίππας Φλώρακα με το Φυλακτό

Επέτειος, θηλυκό: «η μέρα που συμπληρώνεται ένα ή περισσότερα έτη από την ημέρα ενός αξιόλογου ή αξιομνημόνευτου γεγονότος ή συμβάντος»

«Γιορτάζουμε, με άλλα λόγια, στην κάθε επέτειο, τη σημασία του αρχικού γεγονότος για εμάς σήμερα, όχι την ημερολογιακή του θέση στον χρόνο. Αυτή η σημασία μάς ζητεί να το αναλογιστούμε και να προχωρήσουμε απομακρυνόμενοι από το ίδιο το χρονικό γεγονός ανεπιστρεπτί…» – Στέλιος Ράμφος, Ιανουάριος 2021

Κανονικά, σε λίγες ημέρες, θα γιορτάζαμε με τη δέουσα μεγαλοπρέπεια την Επέτειο από τα 200 χρόνια της Εθνικής Παλιγγενεσίας. Κανονικά, όλα τα μουσειακά, εικαστικά, θεατρικά. μουσικά, χορευτικά, σχεδιαστικά Ελληνικά αφιερώματα του 2021, θα μπορούσαν και ενδεχομένως θα αναμέναμε, να είναι αφιερωμένα μόνον στο μείζον αυτό γεγονός.

Αλλά να που τα γεγονότα μας ξεπερνούν και οι χώροι πολιτισμού παραμένουν κλειστοί και καταδικάζονται στη σιωπή.

Αρχές Μαρτίου της περασμένης χρονιάς, ξεκίνησε και στην Ελλάδα η ίδια περιπέτεια στην οποία εξακολουθεί να υπόκειται και ο υπόλοιπος πλανήτης. Και κανείς μας δεν θα μπορούσε να έχει προβλέψει τις εξελίξεις.

Η παρούσα έκθεση αποτελεί τη νοητή συνέχεια ενός εν πολλοίς αθηναϊκού αυτοαναφορικού χωρο-χρονικού αφηγήματος που συστήθηκε στο κοινό με τη θεματική της πρώτης εναρκτήριας έκθεσης της γκαλερί με τίτλο «Παγκράτι – Κολιάτσου» τον Φεβρουάριο του 2018 και της δεύτερης, έναν χρόνο μετά, με τίτλο «The Way we were» / («Τα καλύτερά μας χρόνια»). Ενεργοποιώντας, στο πλαίσιο και των δυο διοργανώσεων, την οικεία κινστέρνα των αναμνήσεων ενός άλλοτε εύρωστου αστικού αθηναϊκού ιστού.

Αναζητώντας και φέτος μια ικανή θεματική, για μια εξ ανάγκης διαδικτυακή ομαδική έκθεση φίλων που διεκδικεί το δικό της μέρισμα συνέργειας και εξωστρέφειας και έχοντας φέρει στο μυαλό πολλές διαφορετικές δυνητικές προτροπές περισυλλογής και δημιουργίας, άλλες αισιόδοξες και άλλες όχι, επέστρεφα ολοένα στην ίδια λέξη: «Η ΕΠΕΤΕΙΟΣ».

Τι σημαίνει ο ηρωικός Μάρτιος του 1821 για εμάς, τους Έλληνες του δυστοπικού Μαρτίου του 2021, καθώς τα πρόσφατα συμβάντα της ιστορίας επιδρούν στη μνήμη των προγενέστερων;

Τι σημαίνει ακριβώς για εμάς η λέξη «Επέτειος» υπό το πρίσμα του παρόντος;

Τα σπαράγματα της εθνικής και της αθηναϊκής ιστορικής μνήμης μας, οι οπτικές, ιστορικές ή οι ψυχικές σημειώσεις μας, αν και ενδεχομένως λίγο κλισέ, αποτελούν ανεξίτηλα ενσταλαγμένα και ενσυναισθητικά σύμβολα: η κυματιστή γαλανόλευκη, ο Εθνικός Ύμνος και οι στίχοι των ποιητών μας, οι απαγγελίες, οι στολές και οι αφίσες μιας ξεχασμένης σχολικής γιορτής, τα όπλα και τα φιλελληνικά συλλεκτικά αντικείμενα που δεν μας αφήνουν ποτέ ασυγκίνητους, οι δάφνες και οι πικροδάφνες για γνωστούς και άγνωστους ήρωες και τις αξιομνημόνευτες πράξεις της γενναιότητάς τους, πώς άραγε εφορμούν και εγκαθίστανται στο οικιακό μας έγκλειστο εγώ και εδώ;

Η ομαδική εικαστική έκθεση της ARTEVISONE σχεδιάστηκε και θα τρέξει με συνθήκες ρευστές ετούτον τον παράδοξο Μάρτιο. Συμπεριλαμβάνοντας και μνημονεύοντας τρεις διαφορετικές επετείους: την γενέθλια Επέτειο των 200 ετών από την Εθνεγερσία του 1821, την επέτειο του ενός έτους από την έναρξη του lockdown των χώρων πολιτισμού που προηγήθηκε κατά λίγες ημέρες του γενικού, ξεκινώντας  στις 13 Μαρτίου του 2020, την ίδια ακριβώς ημερομηνία με τα εγκαίνια της δικής μας φετινής έκθεσης, αλλά, ακόμη, τα τρία χρόνια λειτουργίας του έγκλειστου εκθεσιακού αθηναϊκού χώρου του Νίκου Χιωτίνη, που επίμονα και δίκαια, όπως εξάλλου και όλοι οι χώροι πολιτισμού, διεκδικεί τη φωνή και τη συνέχιση της λειτουργίας του.

Τα έργα της έκθεσης που αρθρώνουν ένα είδος προσωπικού ημερολογίου αντιηρωικού ατομικού εγκλεισμού, κάτω από τη σκιά μιας απολύτως ηρωικής πανελλήνιας επετείου που εκούσα άκουσα ακουμπά ενσυναισθητικά το αβέβαιο παρόν του καθενός μας, αποτελούν κι αυτά τη φωνή των δημιουργών τους. Που αναζητούν με τη δική τους σειρά τον βηματισμό τους αλλά και το δικαίωμα στο ανεμπόδιστο βλέμμα, την απρόσκοπτη θέαση και την επανασύνδεση της ζωοποιού επικοινωνίας.

Και είναι έργα που πλέον δεν πηγάζουν από την εκτάκτως προσπερασμένη ανάγκη μιας μνημειακής διαπραγμάτευσης, αλλά αναβλύζουν ως εύφλεκτη και ειλικρινής απομαγεμένη καθημερινότητα.

Προτείνοντας έτσι το πιο σημαντικό: μια εκ βαθέων εξομολόγηση και συνομιλία, μέσα από την τέχνη και για την τέχνη. Με τρόπο γήινο και ουσιαστικό.

Αποκαλύπτοντας εντέλει αυτό που επιχειρεί το κλονισμένο σινάφι μας τον καιρό ετούτο, άλλοτε νηφάλια κι άλλοτε εναγώνια, να διατυπώσει: το στοιχειώδες «είμαστε όλοι, μαζί, εδώ, για όσο η τέχνη θα μας αντέχει».    

Και ανάμεσα στους εικαστικούς που συμμετέχουν είναι και η δικιά μας, η Φιλίππα Φλώρακα με το έργο που βλέπετε στην κεντρική φωτογραφία του άρθρου και όπως διαβάζουμε στην σελίδα της στα social media «”… γενέθλια. Φυλαχτό το χθες. Σημάδι για το δρόμο το δικό μας.”

Στην έκθεση συμμετέχουν: Χριστίνα Αθανάσουλα – Μαντζαβίνου, Χρήστος Αλατσάκης, Νεκτάριος Αποσπόρης, Άννα Αχιλλέως, Νίκος Βατόπουλος, Κική Βουλγαρέλη, Μαίρη Γαλάνη – Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Κατερίνα Γραφανάκη, Δικαία Δεσποτάκη, Μαρία Διακοδημητρίου, Φραγκίσκος Δουκάκης, Αλεξία Ευσταθοπούλου, Δέσποινα Καλλιγά, Μηνάς Καμπιτάκης, Εβίτα Κανέλλου, Κατερίνα Κιπενή – Θαλασσινού, Γεωργία Κοκκίνη, Νίκος Κόνιαρης, Σοφία – Ρόζα Κοσμίδου, Νίκος Κρανάκης, Μιχαήλ Κρητικός, Ίρις Κρητικού, Ελένη Κυριαζοπούλου, Νίκος Λεοντόπουλος, Βασίλης Λιαούρης, Jan Λιοδάκη, Λίλα Μαδούρου, Παναγιώτης Μαρίνης, Λυδία Μαργαρώνη, Σίσσυ Μαρίνου, Μηνάς Μαυρικάκης, ατερίνα Μαυρολέων, Αθηνά Μπίκου, Γεωργία Μπλιάτσου, Ρούλη Μπούα, Ισαβέλλα Ντάσση, Γεύσω Παπαδάκη, Χριστίνα Παρασκευοπούλου, Μαρία Πάστρα, Λίζα Πενθερουδάκη, Ελένη Πεχλιβάνη, Βαγγέλης Πουλής, Νίκη Πρόκου, Σπύρος Ρωμάνος, Αντωνία Σιμάτου, Χρήστος Στανίσης, Μαρίνα Στελλάτου, Κωνσταντίνα Τζαβιδοπούλου, Κατερίνα Τσεμπελή, Βάσω Τρίγκα, Κλαίρη Τσαλουχίδη – Χατζημηνά, Αγάπη Φεσατίδου – Ψαράκη, Φιλίππα Φλώρακα, Μαρία Χαλκιά, Μαρία Χάνιου, Αθηνά Χατζή, Νίκος Χιωτίνης, Πένυ Χονδρογιάννη, Νικόλας Χριστοφοράκης.

Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Τον σχεδιασμό του λογοτύπου και του καταλόγου της έκθεσης υπογράφει ο Νίκος Λεοντόπουλος.

Διαδικτυακά εγκαίνια: Σάββατο 13 Μαρτίου 2021, στις 11.00 π.μ.

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα AthensVoice.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ευλογιά αιγοπροβάτων: Στο τραπέζι και lockdown μετακινήσεων

Συναγερμός στο ΥΠΑΑΤ μετά την έξαρση κρουσμάτων. Σχέδιο άμεσης δράσης με ελέγχους, σταθμούς απολύμανσης και αυστηρή βιοασφάλεια· προειδοποίηση Τσιάρα για καθολική παύση μετακινήσεων αν δεν ανακοπεί η διασπορά.

Σύρος στο ισπανικό Viajar: «Βασίλισσα των Κυκλάδων» με ιστορία, αρχιτεκτονική και… off-season γοητεία

Το κορυφαίο ταξιδιωτικό περιοδικό της Ισπανίας (με έναν από τους πιο επιδραστικούς ταξιδιωτικούς ιστότοπους παγκοσμίως) αφιερώνει διαδοχικά θέματα στη Σύρο, αναδεικνύοντας Ερμούπολη, Άνω Σύρο, μουσεία και παραθαλάσσια χωριά — με απήχηση 5,1 εκατ. αναγνωστών.

Αμοργός: Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου επιστρέφει για 16η χρονιά

Από 13 έως 18 Νοεμβρίου 2025, η Αμοργός γίνεται ξανά σημείο συνάντησης για τον τουριστικό και πολιτιστικό κινηματογράφο, με ισχυρή διεθνή συμμετοχή και ελληνική παρουσία.

Τέλος Κρουαζιέρας: 20,24 εκατ. σε 52 ημέρες, Πού κατευθύνονται τα έσοδα

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας μιλά για τα πρώτα έσοδα, την κατανομή τους σε Δήμους–λιμάνια–τουρισμό και το σχέδιο «πράσινης» αναβάθμισης στόλου και υποδομών.

«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Παράδοση και μέλλον της Σαντορίνης στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας

Η έκθεση υδατογραφιών της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη γίνεται αφετηρία μιας εκδήλωσης στις 19 Σεπτεμβρίου 2025

Σαντορίνη: Το Ίδρυμα «Λούλας & Ευαγγέλου Νομικού» στήριξε την ολοκλήρωση του νέου νηπιαγωγείου Μεσαριάς

Με χρηματοδότηση 135.000 €, το Ίδρυμα συνέβαλε καθοριστικά στην αποπεράτωση του έργου, υπενθυμίζοντας την υποχρέωση αναγνώρισης της συνεισφοράς του.

Καναπές… στο δάσος: «φυσικό σαλόνι» στην έξοδο της Κωμιακής ζητά …σωστό καθιστικό

Κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια στο δρόμο Κωμιακής–Απόλλωνα εμφανίστηκε… σαλονάκι. Όμορφη ιδέα, λάθος υλικά: πρόταση για πετρόχτιστα πεζούλια ή ξύλινα παγκάκια, με πρωτοβουλία συλλόγων και Τοπικών Κοινοτήτων.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Νερό–«χρυσάφι» στις Κυκλάδες: λειψυδρία, πισίνες και αφαλατώσεις εκτοξεύουν τους λογαριασμούς

Μήλος στα 4,5€/m³, Κουφονήσι έως 9,67€/m³: γιατί οι λογαριασμοί «φεύγουν», τι ζητούν κάτοικοι και επαγγελματίες, και ποιες λύσεις συζητούνται.

Εθνικό Απολυτήριο: Αλλαγές-τομή στο Λύκειο και στις εισαγωγές στα ΑΕΙ από το 2026

Ανεξάρτητη αρχή εξετάσεων, τράπεζα θεμάτων, ψηφιακός φάκελος μαθητή και βάση του 10 συνθέτουν το νέο πλαίσιο για το εθνικό απολυτήριο.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου