Δευτέρα, 4 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΝάξος: "Φυλακτό, το χθες" συμμετοχή της Φιλίππας Φλώρακα στην έκθεση "Η επέτειος"

Νάξος: “Φυλακτό, το χθες” συμμετοχή της Φιλίππας Φλώρακα στην έκθεση “Η επέτειος”

|

Μια επετειακή ομαδική εικαστική έκθεση με αφορμή τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, τον έναν χρόνο από την έναρξη ενός διαφορετικού τρόπου «ζωής» και τα τρία χρόνια λειτουργίας της ArteVisione – Η παρουσία της Ναξιώτισσας εικαστικού Φιλίππας Φλώρακα με το Φυλακτό

Επέτειος, θηλυκό: «η μέρα που συμπληρώνεται ένα ή περισσότερα έτη από την ημέρα ενός αξιόλογου ή αξιομνημόνευτου γεγονότος ή συμβάντος»

«Γιορτάζουμε, με άλλα λόγια, στην κάθε επέτειο, τη σημασία του αρχικού γεγονότος για εμάς σήμερα, όχι την ημερολογιακή του θέση στον χρόνο. Αυτή η σημασία μάς ζητεί να το αναλογιστούμε και να προχωρήσουμε απομακρυνόμενοι από το ίδιο το χρονικό γεγονός ανεπιστρεπτί…» – Στέλιος Ράμφος, Ιανουάριος 2021

Κανονικά, σε λίγες ημέρες, θα γιορτάζαμε με τη δέουσα μεγαλοπρέπεια την Επέτειο από τα 200 χρόνια της Εθνικής Παλιγγενεσίας. Κανονικά, όλα τα μουσειακά, εικαστικά, θεατρικά. μουσικά, χορευτικά, σχεδιαστικά Ελληνικά αφιερώματα του 2021, θα μπορούσαν και ενδεχομένως θα αναμέναμε, να είναι αφιερωμένα μόνον στο μείζον αυτό γεγονός.

Αλλά να που τα γεγονότα μας ξεπερνούν και οι χώροι πολιτισμού παραμένουν κλειστοί και καταδικάζονται στη σιωπή.

Αρχές Μαρτίου της περασμένης χρονιάς, ξεκίνησε και στην Ελλάδα η ίδια περιπέτεια στην οποία εξακολουθεί να υπόκειται και ο υπόλοιπος πλανήτης. Και κανείς μας δεν θα μπορούσε να έχει προβλέψει τις εξελίξεις.

Η παρούσα έκθεση αποτελεί τη νοητή συνέχεια ενός εν πολλοίς αθηναϊκού αυτοαναφορικού χωρο-χρονικού αφηγήματος που συστήθηκε στο κοινό με τη θεματική της πρώτης εναρκτήριας έκθεσης της γκαλερί με τίτλο «Παγκράτι – Κολιάτσου» τον Φεβρουάριο του 2018 και της δεύτερης, έναν χρόνο μετά, με τίτλο «The Way we were» / («Τα καλύτερά μας χρόνια»). Ενεργοποιώντας, στο πλαίσιο και των δυο διοργανώσεων, την οικεία κινστέρνα των αναμνήσεων ενός άλλοτε εύρωστου αστικού αθηναϊκού ιστού.

Αναζητώντας και φέτος μια ικανή θεματική, για μια εξ ανάγκης διαδικτυακή ομαδική έκθεση φίλων που διεκδικεί το δικό της μέρισμα συνέργειας και εξωστρέφειας και έχοντας φέρει στο μυαλό πολλές διαφορετικές δυνητικές προτροπές περισυλλογής και δημιουργίας, άλλες αισιόδοξες και άλλες όχι, επέστρεφα ολοένα στην ίδια λέξη: «Η ΕΠΕΤΕΙΟΣ».

Τι σημαίνει ο ηρωικός Μάρτιος του 1821 για εμάς, τους Έλληνες του δυστοπικού Μαρτίου του 2021, καθώς τα πρόσφατα συμβάντα της ιστορίας επιδρούν στη μνήμη των προγενέστερων;

Τι σημαίνει ακριβώς για εμάς η λέξη «Επέτειος» υπό το πρίσμα του παρόντος;

Τα σπαράγματα της εθνικής και της αθηναϊκής ιστορικής μνήμης μας, οι οπτικές, ιστορικές ή οι ψυχικές σημειώσεις μας, αν και ενδεχομένως λίγο κλισέ, αποτελούν ανεξίτηλα ενσταλαγμένα και ενσυναισθητικά σύμβολα: η κυματιστή γαλανόλευκη, ο Εθνικός Ύμνος και οι στίχοι των ποιητών μας, οι απαγγελίες, οι στολές και οι αφίσες μιας ξεχασμένης σχολικής γιορτής, τα όπλα και τα φιλελληνικά συλλεκτικά αντικείμενα που δεν μας αφήνουν ποτέ ασυγκίνητους, οι δάφνες και οι πικροδάφνες για γνωστούς και άγνωστους ήρωες και τις αξιομνημόνευτες πράξεις της γενναιότητάς τους, πώς άραγε εφορμούν και εγκαθίστανται στο οικιακό μας έγκλειστο εγώ και εδώ;

Η ομαδική εικαστική έκθεση της ARTEVISONE σχεδιάστηκε και θα τρέξει με συνθήκες ρευστές ετούτον τον παράδοξο Μάρτιο. Συμπεριλαμβάνοντας και μνημονεύοντας τρεις διαφορετικές επετείους: την γενέθλια Επέτειο των 200 ετών από την Εθνεγερσία του 1821, την επέτειο του ενός έτους από την έναρξη του lockdown των χώρων πολιτισμού που προηγήθηκε κατά λίγες ημέρες του γενικού, ξεκινώντας  στις 13 Μαρτίου του 2020, την ίδια ακριβώς ημερομηνία με τα εγκαίνια της δικής μας φετινής έκθεσης, αλλά, ακόμη, τα τρία χρόνια λειτουργίας του έγκλειστου εκθεσιακού αθηναϊκού χώρου του Νίκου Χιωτίνη, που επίμονα και δίκαια, όπως εξάλλου και όλοι οι χώροι πολιτισμού, διεκδικεί τη φωνή και τη συνέχιση της λειτουργίας του.

Τα έργα της έκθεσης που αρθρώνουν ένα είδος προσωπικού ημερολογίου αντιηρωικού ατομικού εγκλεισμού, κάτω από τη σκιά μιας απολύτως ηρωικής πανελλήνιας επετείου που εκούσα άκουσα ακουμπά ενσυναισθητικά το αβέβαιο παρόν του καθενός μας, αποτελούν κι αυτά τη φωνή των δημιουργών τους. Που αναζητούν με τη δική τους σειρά τον βηματισμό τους αλλά και το δικαίωμα στο ανεμπόδιστο βλέμμα, την απρόσκοπτη θέαση και την επανασύνδεση της ζωοποιού επικοινωνίας.

Και είναι έργα που πλέον δεν πηγάζουν από την εκτάκτως προσπερασμένη ανάγκη μιας μνημειακής διαπραγμάτευσης, αλλά αναβλύζουν ως εύφλεκτη και ειλικρινής απομαγεμένη καθημερινότητα.

Προτείνοντας έτσι το πιο σημαντικό: μια εκ βαθέων εξομολόγηση και συνομιλία, μέσα από την τέχνη και για την τέχνη. Με τρόπο γήινο και ουσιαστικό.

Αποκαλύπτοντας εντέλει αυτό που επιχειρεί το κλονισμένο σινάφι μας τον καιρό ετούτο, άλλοτε νηφάλια κι άλλοτε εναγώνια, να διατυπώσει: το στοιχειώδες «είμαστε όλοι, μαζί, εδώ, για όσο η τέχνη θα μας αντέχει».    

Και ανάμεσα στους εικαστικούς που συμμετέχουν είναι και η δικιά μας, η Φιλίππα Φλώρακα με το έργο που βλέπετε στην κεντρική φωτογραφία του άρθρου και όπως διαβάζουμε στην σελίδα της στα social media «”… γενέθλια. Φυλαχτό το χθες. Σημάδι για το δρόμο το δικό μας.”

Στην έκθεση συμμετέχουν: Χριστίνα Αθανάσουλα – Μαντζαβίνου, Χρήστος Αλατσάκης, Νεκτάριος Αποσπόρης, Άννα Αχιλλέως, Νίκος Βατόπουλος, Κική Βουλγαρέλη, Μαίρη Γαλάνη – Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Κατερίνα Γραφανάκη, Δικαία Δεσποτάκη, Μαρία Διακοδημητρίου, Φραγκίσκος Δουκάκης, Αλεξία Ευσταθοπούλου, Δέσποινα Καλλιγά, Μηνάς Καμπιτάκης, Εβίτα Κανέλλου, Κατερίνα Κιπενή – Θαλασσινού, Γεωργία Κοκκίνη, Νίκος Κόνιαρης, Σοφία – Ρόζα Κοσμίδου, Νίκος Κρανάκης, Μιχαήλ Κρητικός, Ίρις Κρητικού, Ελένη Κυριαζοπούλου, Νίκος Λεοντόπουλος, Βασίλης Λιαούρης, Jan Λιοδάκη, Λίλα Μαδούρου, Παναγιώτης Μαρίνης, Λυδία Μαργαρώνη, Σίσσυ Μαρίνου, Μηνάς Μαυρικάκης, ατερίνα Μαυρολέων, Αθηνά Μπίκου, Γεωργία Μπλιάτσου, Ρούλη Μπούα, Ισαβέλλα Ντάσση, Γεύσω Παπαδάκη, Χριστίνα Παρασκευοπούλου, Μαρία Πάστρα, Λίζα Πενθερουδάκη, Ελένη Πεχλιβάνη, Βαγγέλης Πουλής, Νίκη Πρόκου, Σπύρος Ρωμάνος, Αντωνία Σιμάτου, Χρήστος Στανίσης, Μαρίνα Στελλάτου, Κωνσταντίνα Τζαβιδοπούλου, Κατερίνα Τσεμπελή, Βάσω Τρίγκα, Κλαίρη Τσαλουχίδη – Χατζημηνά, Αγάπη Φεσατίδου – Ψαράκη, Φιλίππα Φλώρακα, Μαρία Χαλκιά, Μαρία Χάνιου, Αθηνά Χατζή, Νίκος Χιωτίνης, Πένυ Χονδρογιάννη, Νικόλας Χριστοφοράκης.

Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Τον σχεδιασμό του λογοτύπου και του καταλόγου της έκθεσης υπογράφει ο Νίκος Λεοντόπουλος.

Διαδικτυακά εγκαίνια: Σάββατο 13 Μαρτίου 2021, στις 11.00 π.μ.

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα AthensVoice.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΓΕΩΘΗΡΑ Μ.Α.Ε.: Ανάσα για τη Θηρασιά. Ξεκίνησε η λειτουργία του ανακαινισμένου πρατηρίου καυσίμων

Μετά από χρόνια ταλαιπωρίας, οι κάτοικοι και επισκέπτες της Θηρασίας αποκτούν ξανά πρόσβαση σε βασική υποδομή, χάρη στην πρωτοβουλία της ΓΕΩΘΗΡΑ Μ.Α.Ε. και τη συνεργασία με την τοπική κοινότητα

Μάρκος Καφούρος: “Δικαιωμένοι οι μαθητές της Αμοργού, της Ανάφης της Ίου, της Θηρασιάς και της Σαντορίνης”

Έμπρακτη στήριξη στους μαθητές των σεισμόπληκτων νησιών – Ειδική ποσόστωση για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ ως αναγνώριση των δυσκολιών που βίωσαν

Παρέμβαση Φίλιππου Φόρτωμα για την προστασία της Πορτάρας Νάξου – Συνάντηση με Δ. Αθανασούλη

Ο Βουλευτής Κυκλάδων Φίλιππος Φόρτωμας συναντήθηκε με τον Δημήτρη Αθανασούλη και κατέθεσε προτάσεις για την ενίσχυση της φύλαξης και της ενημέρωσης των επισκεπτών

Κατερίνα Μονογυιού: Θεσμοθετήθηκε η ποσόστωση για τους μαθητές των σεισμόπληκτων νησιών

Μετά από παρέμβαση της Κατερίνας Μονογυιού και σε συνεργασία με την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, θεσπίζεται ειδικό ποσοστό 2% για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Γιώργος Λεονταρίτης: Στήριξη στην παράδοση και τις υποδομές της Σαντορίνης

Από τη γιορτή του τρύγου στο SantoWines, στις επαφές για τη βελτίωση του οδικού δικτύου

Σαντορίνη: Ειδικό ποσοστό εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους υποψηφίους από πληγείσες περιοχές

Ειδικό ποσοστό 2% στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους υποψηφίους που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές

Β. Κικίλιας: “Στόχος η επιπλέον μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων”

Β. Κικίλιας: «Στηρίζουμε με κάθε τρόπο την νησιωτικότητά μας- Στόχος η επιπλέον μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων»

Αντώνης Σέργης: «Η Πορτάρα πίσω από τα συρματοπλέγματα»

Η αισθητική υποβάθμιση ως “λύση” – Όταν ο πολιτισμός φυλακίζεται στην προχειρότητα

“Το Μυστικό του Αρχιπελάγους”: Το πρώτο μυθιστόρημα το Γιώργου Καστελλάνου, ήδη ξεχωρίζει

Ο Γιώργος Καστελλάνος μάς συστήθηκε με το «Μυστικό του Αρχιπελάγους» και κέρδισε τις εντυπώσεις με ένα ιστορικό αφήγημα ουσίας

Γ. Βρούτσης: «Η Κυβέρνηση έμπρακτα στο πλευρό των μαθητών της Αμοργού, της Ίου και της Σαντορίνης»

Ειδική ποσόστωση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των μαθητών σεισμόπληκτων περιοχών των Κυκλάδων

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.