Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΝάξος - Απείρανθος: Εφυγε πλήρης ημερών ο εικαστικός Γιώργος Πολυκράτης

Νάξος – Απείρανθος: Εφυγε πλήρης ημερών ο εικαστικός Γιώργος Πολυκράτης

|

Σε ηλικία 91 ετών έφυγε από τη ζωή σήμερα (12/11) ο σπουδαίος Απεραθίτης εικαστικός Γιώργος Πολυκράτης του Ματθαίου – Την Τρίτη (15/11) η εξόδιος ακολουθία και ταφή στην Απείρανθο  

Πλήρης ημερών έφυγε από τη ζωή σήμερα Σάββατο 12 Νοεμβρίου ένας εκ των κορυφαίων σύγχρονων εικαστικών της Ελλάδας, γεννημένος  στην Απείρανθο. 

Ο λόγος για τον Γιώργο Πολυκράτη με μεγάλη καριέρα και διακρίσεις στην Ιταλία, όμως οι περισσότεροι στην Απείρανθο τον γνωρίζουν ως Ιώργης τσι Μαριάς του Γλεζοιώργη… Η εξόδιος ακολουθία θα γίνει στην Απείρανθο το μεσημέρι της Τρίτης 15 Νοεμβρίου με τον Πολυκράτη να φεύγει από τη ζωή έχοντας συμπληρώσει τα 91 χρόνια της ζωής, του

Φέτος το καλοκαίρι, μάλιστα μετά από χρόνια βρέθηκε στ’ Απεράθου. Και ο Μανώλης Χατζηπέτρος, τον είχε συναντήσει.. Και σε ανάρτησή του στα social Media είχε αναφέρει ”  “Τον συνάντησα στη Σάλα χθές με τα δυό του κοπέλια και την Κυριακή στην Παναγία του χωριού μας. Δέος και συγκίνηση για τον σπουδαίο άντρα τον γνήσιο Απεραθίτη που δεν ξέχασε ποτέ το χωριό. Η επίσκεψη του αυτή, στο χωριό, ήταν δύσκολη λόγω ηλικίας αλλά και προβλημάτων υγείας. Ομως την ήθελε πολύ και τα κοπέλια του έκαναν το χατήρι. Ελαμπε απο χαρά και καθαριότητα.
Ενας άρχοντας και καλλιτέχνης με πανελλήνια αναγνώριση ίσως και παγκόσμια που τα έργα του κοσμούν δεκάδες Απεραθίτικα σπίτια αλλά και Δημόσιους χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Βάλαμε χέρι να δούμε ποιος θα νικήσει και του άρεσε που νίκησε… Ιωργίτη σε ευχαριστώ για όλα όσα πρόφερες , σε ευχαριστώ πιστεύω εκ μέρους πολλών Απεραθιτών που “μεγάλωσες και ομόρφηνες” το όνομα του χωριού μας, που το στόλισες με εικόνες της καρδιάς σου. Το κάθεν καντούνι και στιαστό του είναι ζωγραφισμενο απο σένα και έχεις διαδώσει το όνομα του χωριου μας στα πέραντα της οικουμένης”.

Σήμερα στη σελίδα του στα social media, ο κος Χατζηπέτρας θα σημειώσει ” Σήμερα έφυγε ένας σπουδαίος άνθρωπος. Ένας μεγάλος καλλιτέχνης (ζωγράφος). Ένας γνήσιος Απεραθιτης που αν κ έζησε πολλά χρόνια στην ξενητεια δεν ξέχασε το χωριό τους φίλους κ συγγενείς του. Το επισκεπτόταν συχνά κ κάθε λεπτό με τη σκέψη του  Αιώνια του η μνήμη.

Από την Απείρανθο στην Φλωρεντία 

xatzipetros.jpgΟ Γιώργος Πολυκράτης του Ματθαίου γεννήθηκε στ’ Απεράθου στα 1931 και από το 1962 ζει και εργάζεται στη Φλωρεντία. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο Χωριό. Ορφάνεψε μικρός από πατέρα και μαζί με τη μάνα του, τη Μαριά του Γλεζογιώργη και τα τρία αδέλφια του μετανάστευσαν στην Αθήνα, όπου σε δυσχερέστατες οικονομικές συνθήκες, που ξεπερνούσαν κατά πολύ τα όρια της φτώχειας όπως νοούνται σήμερα, κατόρθωσαν να σπουδάσουν και οι τέσσερις. Ήταν η θέληση από σμυρίγλι που αποτελούσε όλες κι όλες τις αποσκευές τους από το Χωριό. Τις ίδιες αποσκευές κουβαλούσαν πολλά απεραθιτόπουλα της εποχής που διέπρεψαν στις επιστήμες.

Ο Σταυρής, ο μεγάλος του αδελφός δουλεύοντας ράφτης και πηγαίνοντας στο νυχτερινό γυμνάσιο έγινε φιλόλογος. Η αδελφή του Ειρήνη το ίδιο. Ο μικρότερος, Στέφανος, φιλόλογος και κατόπιν γιατρός. Σπούδασε γλυπτική στην ΑΣΚΤ (1956-1960) με δάσκαλο το Μ. Τόμπρο. Συνέχισε με σπουδές χαλκοχυτικής στο χυτήριο του Β. Bearzi στη Φλωρεντία (1962-1964). Πραγματοποίησε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής στη Φλωρεντία, ενώ στο Fabriano εξοικειώθηκε με την τεχνική της νωπογραφίας κοντά στο F. Lorandi.

Τα γλυπτά του, σε γύψο, πηλό, κερί, χαλκό και ξύλο, έχουν ως κύριο θέμα την ανθρώπινη μορφή, η οποία εμφανίζεται σε συνθέσεις ή αποσπασματικά. Από το ρεαλισμό των πρώτων γλυπτικών του δημιουργιών θα περάσει σε έργα με αφαιρετικά και γενικευτικά στοιχεία, στα οποία, ωστόσο, μπορεί κανείς να αναγνωρίσει φυσικές φόρμες. Παράλληλα, το έργο του παρουσιάζει επιρροές από την αρχαϊκή γλυπτική και τον εξπρεσιονισμό.

polikratis.jpg Η θεματογραφία των ζωγραφικών του έργων περιλαμβάνει προσωπογραφικές συνθέσεις, βουκολικά τοπία, αρχαία ερείπια, περιστέρια, μουσικά όργανα και συνδυασμούς αυτών των θεμάτων. Ένα θέμα που επανέρχεται συχνά και σχετίζεται με εμπειρίες της παιδικής του ηλικίας είναι η μητρότητα. Η ζωγραφική του διακρίνεται για το αδρό σχέδιο, την περιορισμένη χρωματική κλίμακα, τις λιτές διατυπώσεις και την αφαιρετική διάθεση.

Συχνά απουσιάζουν από τις ανθρώπινες μορφές τα ατομικά χαρακτηριστικά, ενώ οι μορφές είναι σκληρές, ακίνητες, αυστηρές και συχνά διαβρωμένες, σαν να πρόκειται για αρχαιολογικά ευρήματα. Επιδράσεις υφολογικές από τα κυκλαδίτικα ειδώλια συνδυάζονται, με φαντασία, με εξπρεσιονιστικά παραμορφωμένες φόρμες, κυβιστικές και κονστρουκτιβιστικές αξίες. Τα θέματα του αποδίδονται με λίγες, αλλά τονισμένες γραμμές, με αποτέλεσμα να εξασφαλίζεται μια αυστηρή δόμηση της ζωγραφικής επιφάνειας. Επηρεασμένος από τη θητεία του ως γλύπτης, αξιοποιεί και στη ζωγραφική τις πλαστικές αξίες του φωτός και της σκιάς.

Πήρε μέρος σε πάμπολλες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε χώρες της Ευρώπης. Βραβεύτηκε επανειλημμένα και μεταξύ άλλων από την Ιταλική Ακαδημία. Το έργο του συχνά τιμήθηκε με βραβεία και διακρίσεις στην Ιταλία, την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη. Έλαβε μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς, εθνικές και διεθνείς εκθέσεις με ζωγραφική και γλυπτική και εξέθεσε στα πιο σημαντικά κέντρα τέχνης στην Ιταλία.

Η πρώτη του ατομική έκθεση ήταν το 1964 στη Φλωρεντία. Ακολούθησαν ακόμη 43 σε ευρωπαϊκές πόλεις. Το 1971 παίρνει μέρος στην 20η διεθνή Biennale της Φλωρεντίας με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής μεγάλων διαστάσεων. Το 1978 η Accademia Italia του απονέμει χρυσό μετάλλιο για την προσφορά του στον ιταλικό χώρο.Το 1989 συμμετέχει στο διαγωνισμό της C.N.A. (Εθνική Συνομοσπονδία Χειροτεχνίας στην Ιταλία) σε συνεργασία με το δήμο του Prato, όπου τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο ήτοι χρυσό μετάλλιο και διοργάνωση έκθεσης με έξοδα του δήμου στο Palazzo Pretorio.

3050_polikratisrd2.jpgΤο 1992 ο δήμος Fabriano, στο πλαίσιο διεθνούς “stage”, του αναθέτει τη δημιουργία νωπογραφίας διαστάσεων 3,5 επί 7 μέτρων που έκτοτε κοσμεί την κεντρική είσοδο του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης.

Το 2000 ο πολιτιστικός οργανισμός του δήμου Αθηναίων αφιερώνει στον έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς ατομική έκθεση ζωγραφικής με τίτλο: «Μορφή και μεταμόρφωση».

Εργα του βρίσκονται στο μουσείο Modigliani, στην πινακοθήκη της Καθολικής Μητρόπολης στη Νάξο και στους δήμους Φλωρεντίας, Farbiano, Αθηναίων και Δρυμαλίας Νάξου, καθώς σε πολλές ευρωπαϊκές γκαλερί και ιδιωτικές συλλογές.

Για την καλλιτεχνική προσφορά του έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία και διακρίσεις στην Ιταλία (Α’ βραβείο «Pierro della Francesco», Arezzo, 1964 Χρυσό Μετάλλιο της Aεademia Italia, 1978 Α’ βραβείο «C.N.A.-Comune di Prato», Prato, 1988 κ.ά.).  Είναι μέλος του ΕΕΤΕ. 

Με πληροφορίες και από τη σελίδα Lefakis.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Γιάννης Μπουτάρης: «Θα πόνταρα στη Νάξο για το κρασί της» (video)

Ο εγγονός του θρυλικού οινοποιού μιλά για τον Ναξιώτικο αμπελώνα, τις κυκλαδίτικες ποικιλίες και την προοπτική του νησιού στον οινοτουρισμό.

ΣΥΡΙΖΑ Νάξου: «Η μνήμη του Ολοκαυτώματος δεν μπορεί να γίνει ασπίδα για γενοκτονία στη Γάζα»

Ανακοίνωση της Οργάνωσης Μελών Νάξου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την πρόσφατη τοποθέτηση του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Στράτος Φουτάκογλου: «Το ΕΕΕΕΚ δεν μπορεί να τσουβαλιάζεται σε άστοχες αποφάσεις»

Σκληρή κριτική του πρώην διευθυντή του ΕΕΕΕΚ Νάξου προς τη δημοτική αρχή για την ακύρωση της μίσθωσης ακινήτου και την πρόταση δημιουργίας σχολικού συγκροτήματος στον χώρο που προοριζόταν για Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος – Μονή: Πρώτη προπόνηση για το Naxos Sphinx Rugby Club

Η νέα ομάδα ράγκμπι της Νάξου καλεί μικρούς και μεγάλους στην πρώτη γνωριμία και προπόνηση, την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στο Δημοτικό Γήπεδο Μονής.

Μικρός θησαυρός στη Νάξο: Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο του 1929 παραδόθηκε στην οικογένεια Σαλτέρη

Ο Σπύρος Κάλμπαρης ανακάλυψε τυχαία σε πυργόσπιτο της Ράχης Νάξου ένα σπάνιο σχολικό Ευαγγέλιο του 1929, που ανήκε σε μαθητή του Δημοτικού Σχολείου Χαλκείου.

Καφέ Γκρέκο: Σε κίνδυνο το ιστορικό στέκι διανοουμένων της Ρώμης λόγω ενοικίου (!!!)

Το θρυλικό καφενείο της οδού Κοντότι, σημείο συνάντησης Γκαίτε, Ντίκενς και Λόρδου Βύρωνα, απειλείται ξανά με λουκέτο μετά από αιώνες ιστορίας.

Νέος εκλογικός κώδικας: Ανατροπές στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και εκλογές σε έναν γύρο

Η κατάργηση της δεύτερης Κυριακής, η εισαγωγή ηλεκτρονικής ψήφου και η νέα κατανομή εδρών αλλάζουν ριζικά το τοπίο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

ΑΟ Μυκόνου: Με τον Παναγιώτη Τσάμη “γεμίζει” τη ρακέτα του

Η Mykonos Basketball Club αποκτά τον 23χρονο σέντερ με δανεισμό από τον Προμηθέα Πατρών, ενισχύοντας τη γραμμή ψηλών στην ιστορική πρώτη της παρουσία στη μεγάλη κατηγορία.

Κατανόηση των μορφών ζωντανών τουρνουά για ενθουσιώδεις καζίνο

Το bigclash casino είναι ένα από τα μέρη όπου οι παίκτες μπορούν να απολαύσουν αυτή την εμπειρία, παρέχοντας μια ποικιλία από τουρνουά που καλύπτουν όλα τα γούστα και τις προτιμήσεις.

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Αλυκό Νάξου: Ύστερα από μισό αιώνα, κατεδαφίζεται το ξενοδοχείο–φάντασμα της χούντας

Μια ιστορική δικαίωση για το μοναδικό κεδρόδασος και όσους τόλμησαν να αντισταθούν στην αυθαιρεσία

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Σίφνος: Βαρύ πένθος για τον μικρό Λευτέρη

Ανείπωτη θλίψη στη Σίφνο για τον ξαφνικό χαμό του μικρού Λευτέρη. Το νησί πενθεί σαν μια οικογένεια και αποχαιρετά το παιδί του με αγάπη και δάκρυα.