Ο πρεσβευτής της Νορβηγίας σοκαρίστηκε από τo «εργοτάξιο» στην Δήλο. Τι αναφέρει στην ανάρτησή του
Τη δημόσια «έκρηξη» του πρεσβευτή της Νορβηγίας Frode Overland Andersen προκάλεσε η εικόνα «εργοταξίου», σαν γιαπί με πολλά εγκαταλελειμμένα εργαλεία, που αντίκρισε με το πάτησε το πόδι του στην ιστορική Δήλο. πρόκειτο για παλιά μηχανήματα που χρησιμοποιήθηκαν για εργασίες καθαριότητας που πραγματοποιούνται στην Δήλο, αλλά οι εντυπώσεις έχουν τη σημασία τους. Ο πρέσβης βρέθηκε προ εκπλήξεως και ανέβασε φωτογραφία στο twitter γράφοντας: «Μα ποιος είναι υπεύθυνος για το λιμάνι της Δήλου; Αυτή είναι η εικόνα που συναντούν οι επισκέπτες…».
Greece delivers! Got a call informing me about #Delos. There is a major clean-up operation underway and the harbour will look good by the end of the week! Wow I also learned that there are exiting plans being announced shortly for the development of the Delos site! pic.twitter.com/pnEYIhKoyW
— Frode Overland Andersen (@norwayingreece) June 22, 2021
Ο ίδιος λίγες ώρες αργότερα, αφού ανέβασε φωτογραφίες από τον αρχαιολογικό χώρο, εξήγησε με νεότερη ανάρτησή του: «Η Ελλάδα ανταποκρίνεται με επιτυχία. Μόλις έλαβα τηλεφώνημα (δεν δημοσιοποιεί από ποιόν) που με πληροφόρησε για τη Δήλο ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μία μεγάλη επιχείρηση καθαριότητας στο νησί και το λιμάνια θα δείχνει και πάλι ωραίο από το τέλος της εβδομάδας! Επίσης έμαθα ότι υπάρχουν ενδιαφέροντα σχέδια που θα ανακοινωθούν σύντομα για την ανάπτυξη του χώρου της Δήλου». Όπως εξήγησε ο Νορβηγός διπλωμάτης σε άλλον χρήστη, τα απορρίμματα στο λιμάνι προέρχονται από τις εργασίες καθαριότητας σε όλο το νησί και αναμένεται να μεταφερθούν στην ηπειρωτική χώρα.
Κι άλλες αντιδράσεις
Το πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης των μνημείων του νησιού είναι ήδη γνωστό, υπό τον τίτλο «Δήλος – Ανοικτό μουσείο: Παρεμβάσεις αναβάθμισης στον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο».
Υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Πολιτισμού και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων έχει ξεκινήσει σειρά σημαντικών έργων, τόσο για τις αναστηλώσεις, όσο και για τη στέγαση των πιο ευαίσθητων κινητών αντικειμένων σε ένα σύγχρονο μουσείο. Βαριά οχήματα, γερανοί και συνεργεία κατά καιρούς αποβιβάζονται στη Δήλο μετατρέποντας αρκετά σημεία της σε εργοτάξιο.
Το ολοκληρωμένο σχέδιο προστασίας και ανάδειξης της Δήλου, συνολικής δαπάνης 4.5 εκατ. ευρώ, όπως έχει καταστρωθεί από το ΥΠΠΟ, περιλαμβάνει αναστήλωση κομβικών μνημείων (ναός Απόλλωνα, οικία Διονύσου, μελέτη εφαρμογής Στοάς Φιλίππου, μελέτες για ψηφιδωτά, επιχρίσματα, τοιχοποιίες κ.α.).
Ορισμένοι από τους αναστηλωμένους χώρους προβλέπεται ότι θα λειτουργήσουν ως μουσειακές εστίες, έτσι ώστε η Δήλος να μετατραπεί τελικά σε ένα ενιαίο, ανοικτό μουσείο, κάτι που θα δημιουργήσει έναν ισχυρό πόλο έλξης για τον τουρισμό στις Κυκλάδες, σε συνδυασμό με τους εξαιρετικά δημοφιλείς προορισμούς της περιοχής.
Έως και προ της πανδημίας, η τουριστική κίνηση στη Δήλο αυξανόταν σταθερά -και θεαματικά, ενώ είχε παρατηρηθεί αύξηση των εκδηλώσεων (εικαστικά, θέατρο) οι οποίες φιλοξενούνταν στο νησί.
Με τον τρόπο αυτό, η Δήλος διαφημίστηκε και προσέλκυσε επιπλέον ενδιαφέρον, ιδιαίτερα τα τελευταία 3-4 χρόνια. Παρόλ’ αυτά, φαίνεται ότι η εικόνα που εξόργισε τον Νορβηγό πρέσβη δεν είναι εντελώς συμπτωματική και προσωρινή.
Διηγήσεις επισκεπτών αναφέρουν ότι η Δήλος απογοητεύει σταθερά τους επισκέπτες με την ανεπάρκεια στοιχειωδών υποδομών. Ενώ μόλις τον περασμένο Απρίλιο, μια Ελληνίδα φωτογράφος μοιράστηκε στο Facebook μια μάλλον δυσάρεστη εμπειρία. Η εικόνα που επέλεξε η Τίτα Μπονάτσου για να συνοδεύσει το σχόλιό της, δείχνει μια όψη εγκατάλειψης η οποία δεν μοιάζει παροδική.
Φαίνεται λοιπόν ότι η κατάσταση στη Δήλο έχει διάφορες όψεις: Τα έργα και η αναπόφευκτη ακαταστασία έως ότου απομακρυνθούν απορρίμματα, μπάζα, μηχανήματα κ.λπ. Η άλλη όψη είναι η αποκατάσταση και η προστασία των μνημείων προς χάριν του επισκέπτη. Και ίσως μια τρίτη, λιγότερο προβεβλημένη αλλά υπαρκτή πλευρά, είναι η αντίφαση ανάμεσα στην ανάγκη φροντίδας της Δήλου και τις αντικειμενικές δυσκολίες διαβίωσης και εργασίας σε μια έρημη, ανεμοδαρμένη βραχονησίδα.
Με πληροφορίες από την εφημερίδα Protothema.gr