Σάββατο, 11 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΦτωχοί οι έλληνες αλλά δεν πώλησαν την ψυχή τους

Φτωχοί οι έλληνες αλλά δεν πώλησαν την ψυχή τους

|

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο είπε όχι στην πρόταση του οίκου μόδας Gucci για επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη (01/06) – Τι δήλωσε ο Ναξιώτης Αρχαιολόγος Μανώλης Κορρές και πως αντέδρασε ο Ιταλικός Τύπος 

Να ξεκινήσουμε ανάποδα; Αναφερόμαστε στην αντίδραση του Ιταλικού Τύπου όταν έγινε γνωστή η απόφαση να απορριφθεί το αίτημα του οίκου μόδας Gucci όσον αφορά τη δυνατότητα διεξαγωγής επίδειξης μόδας στην Ακρόπολη… Και η ιταλική εφημερίδα «La Repubblica» θα λέγαμε ότι αποθεώνει και τους Ελληνες με τον δημοσιογράφο Έτορε Λιβίνι σε άρθρό του σήμερα να αναφέρει «Φτωχοί, δηλαδή, αλλά όχι τόσο, ώστε να πουλήσουν την ψυχή της χώρας. Ο οίκος Gucci έθεσε το αίτημά του, θυμίζοντας ότι το 1951 οι κίονες και τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν μετατραπεί σε σκηνή για επίδειξη μόδας του Christian Dior. Ήταν άλλες εποχές, όμως. Τώρα η επιτροπή, αμετακίνητη, είπε όχι». Και προσθέτει στο ίδιο δημοσίευμα ότι «στο παρελθόν τα μάρμαρα του Παρθενώνα έτυχαν εκμετάλλευσης για διαφημίσεις της Coca Cola, της Lufthansa και της Verizon, που μετέτρεψε τους κίονες σε τηλεφωνικούς θαλάμους και για φωτογράφηση της Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία δεν είχε λάβει την άδεια του ΚΑΣ». Καταλήγει δε με την έκφραση «Αλλά η Ιστορία και η αξιοπρέπεια της Ελλάδας δεν πωλούνται. Ούτε σήμερα που το κράτος βρίσκεται σχεδόν σε χρεοκοπία»

Η αρνητική απάντηση

Τι είχε γίνει μερικές ώρες νωρίτερα; Το ΚΑΣ με ομόφωνη απόφασή του χθες έβαλε «φρένο» στην ιταλική πρόταση και μάλιστα υπήρξαν και έντονες ενστάσεις ακόμη και για το γεγονός πως υπήρξε ένα τέτοιο «χυδαίο» αίτημα, όπως χαρακτηρίστηκε από την γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ. Ποια η αιτιολογία; «Ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco».   

Η γνωμοδότηση του Συμβουλίου, που εξαρχής φάνηκε ότι θα είχε αυτή την κατάληξη, έγινε μετά από αρκετή συζήτηση, όχι τόσο μεταξύ των μελών του, όσο με τους εκπροσώπους της εταιρείας που παρέστησαν στη συνεδρίαση (Έλληνες δικηγόροι και Ιταλοί συνεργάτες του οίκου Gucci). Πριν από την παράστασή τους, ωστόσο, προηγήθηκε υπόμνημα της εταιρίας προς τα μέλη του Συμβουλίου, το οποίο και διαβάστηκε στη συνεδρίαση.

Η ιταλική πρόταση

Με παράδειγμα τη φωτογράφιση της Νέλλης στην Ακρόπολη το 1928, τη φωτογράφιση του οίκου Ντιορ το 1951 και την παραχώρηση του ιερού Βράχου για τη φωτογράφιση της Τζένιφερ Λόπεζ το 1998, αλλά και την επίδειξη του οίκου στο Αβαείο του Ουεστμίνστερ στο Λονδίνο το 2016, ο ιταλικός οίκος ζήτησε την άδεια για την πραγματοποίηση της επίδειξης Gucci Cruise 2018 στο χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου. Ανάμεσα στα επιχειρήματα ήταν και η χρήση των εμβληματικών μνημείων της Ιταλίας από αντίστοιχα μεγάλους ιταλικούς οίκους όπως ο Φέντι στην Φοντάνα ντι τρέβι και ο Tod’s στο Κολοσσαίον.

Εκεί θα στηνόταν η πασαρέλα στην οποία θα βάδιζαν 100 μοντέλα, ενώ αυτή είναι η μεγάλη ετήσια επίδειξη του οίκου που γίνεται έξω από τα σύνορα της χώρας. Η επίδειξη διάρκειας 15 λεπτών θα γινόταν υπό τους ήχους χαμηλής μουσικής, ενώ για τους 300 καλεσμένους από όλο τον κόσμο είχαν προβλεφθεί ειδικά καθίσματα. Στο χώρο θα είχαν στηθεί και δυο μεγάλες ελαφρές κατασκευές-τέντες προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της παραγωγής φωτιστικά και ηχητικά συγκροτήματα. Οι φωτορεπόρτερς που θα κάλυπταν φωτογραφικά την επίδειξη είχε προβλεφθεί να περιοριστούν σε προσδιορισμένη περιοχή. Από τους καλεσμένους το 10% θα ήταν Έλληνες καλλιτέχνες και επίσημοι, το 80% Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εκδότες διεθνών περιοδικών μόδας και δημοσιογράφοι, ενώ το υπόλοιπο 10% αφορούσε αστέρες του Χόλυγουντ.

Όπως συμπλήρωνε ο οίκος, με την αποδοχή του αιτήματός του δεσμευόταν ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και σεβασμού προς την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, να προβεί σε χορηγία (της τάξης των 2 εκ. ευρώ στο πλαίσιο μιας πενταετίας, σύμφωνα με πληροφορίες) στα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή σε οργανισμό που θα υπεδείκνυε η Υπηρεσία. Δεν παρέλειπε, δε, να τονίσει τα τεράστια οφέλη που θα προέκυπταν από τη διαφημιστική δαπάνη, αλλά και από τον ευρύτερο τηλεοπτικό χρόνο προβολής των μνημείων και της Αθήνας, που σε βάθος χρόνου υπολογίστηκε στα 55 εκ. ευρώ. Εν κατακλείδι, η εκδήλωση, όπως ανέφερε το υπόμνημα, θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για την αλλαγή κλίματος στα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα της χώρας.

Η αντίδραση Κορρέ

«Η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές. Ο Παρθενώνας είναι το logo της Unesco, επίσης γνωρίζετε όλοι την προσπάθεια και τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας, που μπορεί να είναι υψηλής ραπτικής, αλλά δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του χώρου. Είμαστε πάντα πρόθυμοι σε χορηγίες, τα μνημεία χρειάζονται συντήρηση και ανάδειξη. Υπάρχουν τα έργα που διεξάγονται μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, έχουμε και χορηγίες από άλλους φορείς», ανέφερε μεταξύ άλλων η γγ του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη, απαντώντας ουσιαστικά στα όσα αναφέρονταν στο υπόμνημα.

Από τη συζήτηση που ακολούθησε αξίζουν να σημειωθούν κάποιες επισημάνσεις των μελών του ΚΑΣ. Όπως εκείνη του καθηγητή Μανόλη Κορρέ, που απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της εταιρείας ανέφερε ότι η φωτογράφηση της Nelly’s το 1928, στην οποία έκανε αναφορά το υπόμνημα ως παράδειγμα παραχώρησης της Ακρόπολης, ήταν μια καλλιτεχνική δημιουργία, που δεν πλήρωσε κανένα αντάλλαγμα. Ο κ. Κορρές αναφέρθηκε επίσης σε ένα φιλοσοφικό ζήτημα: Αν το ΚΑΣ έπρεπε να παραχωρήσει την Ακρόπολη σε έναν ενδιαφερόμενο, ποιος θα ήταν αυτός; «Ποιος θα ήθελε να ισχυριστεί ότι είναι ο πρώτος φορέας πολιτισμού ή επιστήμης στον κόσμο;», ρώτησε ο καθηγητής, αναφέροντας το παράδειγμα της τελευταίας θέσης της στρογγυλής τράπεζας που προορίζεται στον καλύτερο και μοναδικό, γι’ αυτό και παραμένει πάντα άδεια.

Η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Αθηνών, τόνισε ότι αν δοθεί τώρα η Ακρόπολη στην Gucci, αύριο σε άλλη εταιρεία και μεθαύριο σε άλλη, «τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο θα καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι».   Τέλος, η Ευγενία Γατοπούλου, γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ, χαρακτήρισε την πρόταση «χυδαία», «εκτός λογικής και προσβλητική», που δεν θα έπρεπε καν να συζητηθεί. Θα μπορούσε, είπε, να είναι μια πρόταση συμβολική, για παράδειγμα μια φωτογράφηση στον Παρθενώνα και μια άλλη αντίστοιχη στα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. «Ενδεχομένως δεν θα την δεχόμασταν πάλι, αλλά θα ήταν μια πρόταση άλλου επιπέδου», τόνισε η ίδια. Οι Ιταλοί εκπρόσωποι πάντως, ήταν ευγενικοί, ειδικά ο διευθυντής παγκόσμιας επικοινωνίας της Gucci, ο οποίος τόνισε πολλές φορές την αξία του διαλόγου, τον σεβασμό του προς το ΚΑΣ και τον ελληνικό πολιτισμό, καθώς και ότι η μόδα δεν είναι μόνο πολυτέλεια, αλλά συνδέεται με τη σύγχρονη κοινωνία.

 «Η μόδα είναι περισσότερο τέχνη και πολιτισμός», απάντησε στην ερώτηση αν η εκδήλωση είναι διαφημιστικό ή πολιτιστικό γεγονός. Σημειώνεται ότι η εταιρεία δεν φάνηκε να ενδιαφέρεται για τις εναλλακτικές προτάσεις της ΕΦΑ Αθηνών ως προς την πραγματοποίηση της εκδήλωσης (προαύλιος χώρος Ηρωδείου, άνδηρο Πικιώνη στου Φιλοπάππου και Ολυμπιείο), ενώ, όπως έγινε γνωστό, παρά το γεγονός ότι πριν το θέμα έρθει στο ΚΑΣ οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν υποδείξει στους ενδιαφερόμενους το άτοπο του αιτήματος, η Ακρόπολη παρέμενε ο ποθητός χώρος

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα thetoc.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σέριφος – ΠΠΙ: Ο γιατρός Θανάσης Κοντάρης αποχωρεί μετά από επτά χρόνια

Αποχαιρέτησε μετά από 7 χρόνια την ομάδα του ΠΠΙ Σερίφου ο ιατρός Θανάσης Κοντάρης

Εκτακτο: Στο χειρουργείο ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος

Εκτάκτως στο χειρουργείο ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος

Ξενοδοχεία – Πισίνες: Ρύθμιση προσφέρει τη δυνατότητα κατασκευής αγωγού στον αιγιαλό (!!!)

Απίστευτο... Η ρύθμιση επιτρέπει και την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών στον αιγιαλό, όπως αγωγών και αντλιών. - Τι αναφέρει ο κος Νόκας

Κουφονήσια: “Πράσινο” φως για κατασκευή νέου ξενοδοχείου

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο στα Κουφονήσια - Σε ποια περιοχή, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του

Νάξος – Δικηγορικός Σύλλογος: “Δικαστικό Μέγαρο τώρα στο χώρο του παλιού νεκροταφείου”

Επιστολή Δικηγορικού Συλλόγου Νάξου στον Υπουργό Δικαιοσύνης: “Επιτακτική η ανάγκη άμεσης ανέγερσης κατασκευής Δικαστικού Μεγάρου στη Νάξο”

Μ. Καφούρος: Επίσκεψη στην Κέα και συναντήσεις με σημασία

Επίσκεψη του βουλευτή Κυκλάδων Μάρκου Καφούρου στην Κέα. Ποιος ο λόγος και με ποιους συναντήθηκε

Copernicus: Το 2024 η πιο θερμή χρονιά στην ιστορία, 1300 άνθρωποι χάθηκαν μόνο τον Ιούνιο (!!!)

Ξεπεράστηκε μεσοσταθμικά το όριο του 1,5° Κελσίου ως προς την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη που τέθηκε με τη Συμφωνία του Παρισιού

Υπουργείο Τουρισμού – Δωδεκάνησα: “Πράσινο” φως για μαρίνα Κω, “κόκκινο” για Πάτμο και Σύμη

Πράσινο φως από το υπουργείο Τουρισμού για τη Μαρίνα Κω – Κόκκινο για Σύμη, Πάτμο και Λέρο

Κέα: Τι έκανε ο Δήμος για τη προστασία του Περιβάλλοντος

Δράσεις και επιτεύγματα στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος 2018-2024

ΠΝΑΙ – Σύρος: Ψηφιακή περιήγηση Ερμούπολης με “οδηγό” τον Μάνο Ελευθερίου

Ψηφιακή περιήγηση της Ερμούπολης μέσα από το λογοτεχνικό και ερευνητικό έργο του Μάνου Ελευθερίου, με χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους της Περιφέρειας

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Νάξος – Θεοφάνια: Με λαμπρότητα ο εορτασμός, μέλος του ΕΚΑΒ ο Ιορδάνης που έπιασε το Σταυρό (video)

Με λαμπρότητα και ανοιξιάτικο καιρό ο εορτασμός των Θεοφανίων - Ποιος έπιασε τον Τίμιο Σταυρό και τι δήλωσε στον Γιάννη Βλαχάκη (video)

Θεοφάνια – Κωμιακή: Ο Σταυρός έπεσε στη στέρνα της Ανεβάλλουσας, τον έπιασε ο Μάριος Βενιέρης (video)

Για 3η σερί χρονιά η στέρνα της Ανεβάλλουσας λειτουργεί ως το σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της Κωμιακής τα Θεοφάνια - Ποιος έπιασε το σταυρό (video)

Νάξος – Cine Naxos: Ερχεται το “Υπάρχω” (10/01) που σπάει ταμεία σε όλη την Ελλάδα

Η Ελληνική ταινία "Υπάρχω" που αναφέρεται σε στιγμές από τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη από την Παρασκευή 10 Ιανουαρίου στο Cine Naxos - Διπλές προβολές (19:30 και 22:00) και δεν αποκλείεται να την δούμε και 2η εβδομάδα (video)

Blue Star Ferries: Από αύριο (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη γραμμή της Παροναξίας

Από αύριο Πέμπτη (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη Παροναξία - Μέχρι πότε θα είναι στη γραμμή, το Blue Star Delos πάει .. Καβάλα

Λ. Ελευθερίου: “Χαίρομαι που ο γιος μου, θέλει να ερχόμαστε Νάξο” (video)

Ο Λευτέρης Ελευθερίου μιλάει στο NaxosPress και τον Νίκο Σκορδιαλό για τον Καμπανέλλη, τον Ημελλο και βέβαια τη Νάξο (video)

Νάξος – Αγιος Αρσένιος: Γλέντι τα Θεοφάνια και κοπή πρωτοχρονιάτικης πίτας

Πρόσκληση στην κοπή Πρωτοχρονιάτικης πίτας και στο γλέντι του Πολιτιστικού και Οικολογικού Συλλόγου Αγίου Αρσενίου - Πότε και που

Νάξος: Ενός λεπτού σιγή στη μνήμη Οικονομοπούλου στον αγώνα Πανναξιακός ΑΟΚ – Πικέρμι

Στην αναμέτρηση μπάσκετ Πανναξιακός ΑΟΚ - Πικέρμπι θα τηρηθεί ενός λεπτού σιγή στη μνήμη της Μαργαρίτας Οικονομοπούλου

ΕΠΣ Κυκλάδων: Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον cpt Μακάριο Λύρα και την Blue Star Ferries (photos)

Τα μέλη των Μεικτών Ομάδων της ΕΠΣ Κυκλάδων εν πλω.. Το ευχαριστώ προς τους αρμόδιος και δη την Blue Star Ferries