Πέμπτη, 31 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΕλλάδα: Διασώθηκαν μέσω υπουργικής απόφασης 17 καϊκια

Ελλάδα: Διασώθηκαν μέσω υπουργικής απόφασης 17 καϊκια

|

Απετράπη η οριστική καταστροφή 17 ξύλινων αλιευτικών σκαφών (ψαροκάϊκα κ.ά.), που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους των ξυλοναυπηγών και φέρουν την ομορφιά του μοναδικού, χειροποίητου, έργου, μετά από παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και σε συνεργασία με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη.

Απετράπη η οριστική καταστροφή 17 ξύλινων αλιευτικών σκαφών (ψαροκάϊκα κ.ά.), που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους των ξυλοναυπηγών και φέρουν την ομορφιά του μοναδικού, χειροποίητου, έργου, μετά από παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και σε συνεργασία με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, «με απόφαση της Μυρσίνης Ζορμπά δόθηκε η απαραίτητη θεσμική βάση και η πολιτισμική τεκμηρίωση προκειμένου να αποτραπεί η οριστική καταστροφή τους. Τα δεκαεπτά αυτά αλιευτικά σκάφη αναγνωρίστηκαν ως σημαντικά έργα της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης που είναι τόσο βαθιά συνδεδεμένη με την ιστορία και την πολιτισμική ταυτότητα του νεότερου ελληνισμού και για τον λόγο αυτόν εξαιρέθηκαν τελικά από τη δράση ‘Διάλυση αλιευτικού σκάφους’ όπως αυτή προβλέπεται από το Μέτρο 6.1.10 ‘Οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων’ του Επιχειρησιακού Προγράμματος ‘Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020′ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση «τα ξύλινα αυτά σκάφη θα παραχωρηθούν σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης οι οποίοι επιθυμούν να τα αναδείξουν, και ορισμένα θα παραχωρηθούν στον Οργανισμό κεντρικών Αγορών και αλιείας για να εκτίθενται σε ιχθυόσκαλες, ως τεκμήρια της δουλειάς και του κόπου των ψαράδων». Τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της παραδοσιακής Ξυλοναυπηγικής Τέχνης που έχει εγγραφεί από το 2013 στο Εθνικό Ευρετήριο ‘Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια το ΥΠΠΟΑ.

«Και τώρα, με αφετηρία την κοινή απόφαση που σώζει από τη διάλυση τα δεκαεπτά ξύλινα αλιευτικά σκάφη, επεξεργάζεται σε συντονισμό με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τον σχεδιασμό προγραμμάτων που στόχο θα έχουν την ανάπτυξη δραστηριοτήτων αναψυχής και εκπαίδευσης με επίκεντρο τα ξύλινα σκάφη και την παραδοσιακή ναυπηγική. Η αναζωογόνηση της ξυλοναυπηγικής με τρόπους σύγχρονους και εναρμονισμένους με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των νέων ανθρώπων, αναδεικνύει αυτήν την εμπειρική τεχνογνωσία και παραδοσιακή τέχνη, ως μέρος του συμβολικού πολιτισμικού κεφαλαίου της Ελλάδας στον 21ου αιώνα», καταλήγει το ΥΠΠΟΑ.

Οταν μιλούν οι αριθμοί… 

Το «σπάσιμο» των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ξεκίνησε από το 1996, οπότε  τέθηκε σε ισχύ, με πρωτοβουλία της Ε.Ε., η νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, μέσω της επιδότησης της απόσυρσης της αλιευτικής αδείας. Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν. 

Να σημειώσουμε πάντως ότι για τη διάσωση των παραδοσιακών σκαφών έχουν γίνει ώς σήμερα κάποιες προσπάθειες, με λιγοστά αποτελέσματα.

● Στην περίοδο 1994 – 1999, στην οποία διαλύθηκαν 1.285 σκάφη, εγκρίθηκε για πρώτη φορά, πιλοτικά και μόνο για την Ελλάδα, η εξαίρεση διάλυσης 15 τέτοιων αλιευτικών σκαφών. Τελικά για τον σκοπό αυτό χρηματοδοτήθηκαν μόνο 5 καθώς και 5 μουσειακοί χώροι για την ανάδειξή τους.

● Στην περίοδο 2000 – 2006, όταν για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε η διάσωση αλιευτικών σκαφών με μουσειακή αξία, ως συμπληρωματικό μέτρο της διάλυσης, που και αυτή γινόταν για την επίτευξη των στόχων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, δηλαδή τη μείωση της αλιευτικής πίεσης στα ιχθυοαποθέματα, διαλύθηκαν 2.198 σκάφη και διασώθηκαν 21, για τα οποία οι νέοι ιδιοκτήτες ανέλαβαν πλήρως την υποχρέωση διατήρησης και διάθεσής τους σε εκθεσιακό χώρο.

● Στην περίοδο 2007 – 2013 διαλύθηκαν 1.037 και υπήρξε μόνο ένα αίτημα για διάσωση ενός σιδερένιου σκάφους κι αυτό από το υπουργείο Πολιτισμού, λίγο πριν από τη λήξη του προγράμματος, που τελικά δεν υλοποιήθηκε γιατί ο ιδιοκτήτης προτίμησε να πουλήσει το σκάφος σε άλλον αλιέα, παρά να το αποσύρει.

Εχουμε δηλαδή ώς σήμερα διαλύσει συνολικά 4.520 σκάφη από την έναρξη των προγραμμάτων απόσυρσης και δυστυχώς μόνο τα 26 έχουν χαρακτηριστεί παραδοσιακά. Και το χειρότερο όλων είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτών που χαρακτηρίστηκαν παραδοσιακά και διασώθηκαν, σήμερα έχει πρόβλημα συντήρησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Προσφάτως ανακοινώθηκε  ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν σε σπάσιμο, ενώ άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους. Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά σκάφη.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Island Hopping à la Αμερικανικά: Οι τουρίστες επιλέγουν πολυνησιακές διαδρομές με “καρδιά” τις Κυκλάδες

Από τη Μύκονο και τη Νάξο μέχρι τη Μήλο και την Ίο, οι τουρίστες του 2025 επιλέγουν εμπειρία πολλαπλών σταθμών αντί για μονοδιάστατες διακοπές – Στο προσκήνιο το αυθεντικό και το λιγότερο προβεβλημένο.

Εκεί που γεννήθηκε η “Όμορφη Πόλη” – Χώρος πολιτισμού και μνήμης η οικία του Μίκη Θεοδωράκη στα Χανιά

Η απόφαση του ΚΣΝΜ ανοίγει τον δρόμο για την πλήρη αποκατάσταση του ιστορικού κτηρίου, το οποίο θα λειτουργήσει ως χώρος πολιτισμού και μνήμης

Καλοκαιρινό γλέντι στην Κεραμωτή με τον Λευτέρη Βαζαίο, Ραντεβού στις 8 Αυγούστου!

Μια αυγουστιάτικη νύχτα γεμάτη μουσική, χορό και νιώματα από τον Σύλλογο Κεραμιωτών Νάξου, με τη συνοδεία του παραδοσιακού συγκροτήματος του Λευτέρη Βαζαίου.

Ελλάδα: Δώδεκα ακτές χάνουν τη «Γαλάζια Σημαία» για το 2025. Ποιες είναι

Αποσύρθηκαν από τον διεθνή κατάλογο λόγω πλημμελούς οργάνωσης και μη συμμόρφωσης με τα κριτήρια ασφάλειας και εξυπηρέτησης λουομένων.

Σίκινος: Πολιτισμός και βιοποικιλότητα με τη σφραγίδα του Cycladic Identity

Ολοκληρώθηκαν δύο νέα προγράμματα του Cycladic Identity στη Σίκινο Ψηφιακή εφαρμογή «Μονοπάτια Πολιτισμού Σίκινος» & «Καταγραφή και ανάδειξη της χλωρίδας της Σικίνου»

Δονούσα: Το ναυάγιο «ΩΡΙΩΝ» αποκτά φωνή μέσα από μια νέα ενημερωτική πινακίδα

Στον όρμο του Κέδρου, ένα πλοίο-φάντασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου διηγείται πλέον την ιστορία του σε ντόπιους και ταξιδιώτες

“Η Νάξος παράγει, εξαιρετικό μέλι”: Ο Ι. Ματζάκος μιλάει για τον “θαυμαστό κόσμο της μέλισσας” (video)

Ο έμπειρος μελισσοκόμος μιλά για τη ζωή στην κυψέλη, την τέχνη της μελισσοκομίας και τη σημασία της τοπικής παραγωγής, λίγο πριν την ομιλία του στην Κωμιακή.

“Μαζί ομορφαίνουμε το χωριό μας”, εθελοντική δράση βαψίματος στα σοκάκια του Σαγκρίου

Οι κάτοικοι του Σαγκρίου δίνουν το παράδειγμα με χρώμα, χαμόγελο και συλλογική διάθεση

Naxos Medical: Τα προγραμματισμένα ιατρεία για τον Αύγουστο 2025

Ουρολόγοι, αγγειοχειρουργός, νευρολόγος, πνευμονολόγος, πλαστικός χειρουργός και άλλες ειδικότητες έρχονται στη Νάξο – Κλείστε έγκαιρα το ραντεβού σας

Ξεκίνησαν οι εγγραφές μέσω ΕΣΠΑ σε παιδικούς σταθμούς, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠΑμεΑ του Δήμου Νάξου

Από 30 Ιουλίου έως 14 Αυγούστου 2025 η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για τη φιλοξενία παιδιών και ΑμεΑ σε δομές δημιουργικής απασχόλησης – Τι προβλέπει το πρόγραμμα

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Δικαστική δικαίωση για τους κατοίκους του Καλοξύλου, ακυρώθηκε η άδεια λειτουργίας του νέου τυροκομείου της ΕΑΣ Νάξου

Μετά από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα, το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Πειραιά ακύρωσε την άδεια λειτουργίας του υπό ανέγερση τυροκομείου, δικαιώνοντας πλήρως τους περιοίκους

Δονούσα: Ο τραυματισμός κοπέλας από ομπρέλα (!!!) αποκαλύπτει μια τρύπα στο σύστημα

Μια γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά σε απομονωμένη παραλία της Δονούσας και σώθηκε χάρη στην αλληλεγγύη ντόπιων και τουριστών — αλλά η πολιτεία έλειπε. Και την επόμενη φορά;

Νάξος – Τραγαία: Όταν η προσπάθεια γράφει ιστορία, Επιτυχίες για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου (πίνακας)

Με δάκρυα συγκίνησης, χαμόγελα και βαθιά υπερηφάνεια, οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας πέτυχαν σπουδαίες εισαγωγές στις Πανελλαδικές 2025 — αποδεικνύοντας πως τα μεγάλα όνειρα ανθίζουν και στα μικρά σχολεία

Αμοργός: Ένταση και επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής μετά από πολιτικό σύνθημα

Απρόσμενη τροπή πήρε το παραδοσιακό γλέντι στα Κατάπολα, όταν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης προκάλεσαν αντιδράσεις, λογομαχίες και τελικά, διακοπή της γιορτής.

Πολεοδομική επανεκκίνηση σε Αντίπαρο και Μικρές Κυκλάδες: Νέα Ειδικά Σχέδια για Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Δονούσα

Με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεκινά ένα ολιστικό πολεοδομικό σχέδιο που αλλάζει το αναπτυξιακό τοπίο σε πέντε νησιά των Κυκλάδων

“Μαχαιριά” στο λιμάνι της Νάξου: Σοβαρό επεισόδιο βίας μεταξύ νεαρών εργαζομένων

Ένα μεσημέρι του Ιουλίου μετατράπηκε σε σκηνικό τρόμου για περαστικούς και ντόπιους, όταν διαπληκτισμός ανάμεσα σε δύο υπαλλήλους γραφείου ενοικίασης εξελίχθηκε σε αιματηρό περιστατικό.

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Οι ψίθυροι της πέτρας: Η γλυπτική …ποίηση του Γιάννη Φραντζέσκου στον Καλόξυλο

Ο πολυδιάστατος Ναξιώτης δημιουργός σε μια μοναδική έκθεση γλυπτικής, ακολουθώντας το κάλεσμα των λίθων και της μνήμης – 26 και 27 Ιουλίου στην αίθουσα «Δρακούλη»

Πανελλαδικές 2025: «Πνοή» επιτυχίας για τους μαθητές της Νάξου

Μαθητές και μαθήτριες του φροντιστηρίου «ΠΝΟΗ» στη Νάξο διακρίνονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις – Πού πέρασαν και τι βαθμούς συγκέντρωσαν