Τρίτη, Ιανουάριος 14, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΕλλάδα: Διασώθηκαν μέσω υπουργικής απόφασης 17 καϊκια

Ελλάδα: Διασώθηκαν μέσω υπουργικής απόφασης 17 καϊκια

|

Απετράπη η οριστική καταστροφή 17 ξύλινων αλιευτικών σκαφών (ψαροκάϊκα κ.ά.), που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους των ξυλοναυπηγών και φέρουν την ομορφιά του μοναδικού, χειροποίητου, έργου, μετά από παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και σε συνεργασία με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη.

Απετράπη η οριστική καταστροφή 17 ξύλινων αλιευτικών σκαφών (ψαροκάϊκα κ.ά.), που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους των ξυλοναυπηγών και φέρουν την ομορφιά του μοναδικού, χειροποίητου, έργου, μετά από παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και σε συνεργασία με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, «με απόφαση της Μυρσίνης Ζορμπά δόθηκε η απαραίτητη θεσμική βάση και η πολιτισμική τεκμηρίωση προκειμένου να αποτραπεί η οριστική καταστροφή τους. Τα δεκαεπτά αυτά αλιευτικά σκάφη αναγνωρίστηκαν ως σημαντικά έργα της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης που είναι τόσο βαθιά συνδεδεμένη με την ιστορία και την πολιτισμική ταυτότητα του νεότερου ελληνισμού και για τον λόγο αυτόν εξαιρέθηκαν τελικά από τη δράση ‘Διάλυση αλιευτικού σκάφους’ όπως αυτή προβλέπεται από το Μέτρο 6.1.10 ‘Οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων’ του Επιχειρησιακού Προγράμματος ‘Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020′ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση «τα ξύλινα αυτά σκάφη θα παραχωρηθούν σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης οι οποίοι επιθυμούν να τα αναδείξουν, και ορισμένα θα παραχωρηθούν στον Οργανισμό κεντρικών Αγορών και αλιείας για να εκτίθενται σε ιχθυόσκαλες, ως τεκμήρια της δουλειάς και του κόπου των ψαράδων». Τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της παραδοσιακής Ξυλοναυπηγικής Τέχνης που έχει εγγραφεί από το 2013 στο Εθνικό Ευρετήριο ‘Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια το ΥΠΠΟΑ.

«Και τώρα, με αφετηρία την κοινή απόφαση που σώζει από τη διάλυση τα δεκαεπτά ξύλινα αλιευτικά σκάφη, επεξεργάζεται σε συντονισμό με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τον σχεδιασμό προγραμμάτων που στόχο θα έχουν την ανάπτυξη δραστηριοτήτων αναψυχής και εκπαίδευσης με επίκεντρο τα ξύλινα σκάφη και την παραδοσιακή ναυπηγική. Η αναζωογόνηση της ξυλοναυπηγικής με τρόπους σύγχρονους και εναρμονισμένους με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των νέων ανθρώπων, αναδεικνύει αυτήν την εμπειρική τεχνογνωσία και παραδοσιακή τέχνη, ως μέρος του συμβολικού πολιτισμικού κεφαλαίου της Ελλάδας στον 21ου αιώνα», καταλήγει το ΥΠΠΟΑ.

Οταν μιλούν οι αριθμοί… 

Το «σπάσιμο» των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ξεκίνησε από το 1996, οπότε  τέθηκε σε ισχύ, με πρωτοβουλία της Ε.Ε., η νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, μέσω της επιδότησης της απόσυρσης της αλιευτικής αδείας. Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν. 

Να σημειώσουμε πάντως ότι για τη διάσωση των παραδοσιακών σκαφών έχουν γίνει ώς σήμερα κάποιες προσπάθειες, με λιγοστά αποτελέσματα.

● Στην περίοδο 1994 – 1999, στην οποία διαλύθηκαν 1.285 σκάφη, εγκρίθηκε για πρώτη φορά, πιλοτικά και μόνο για την Ελλάδα, η εξαίρεση διάλυσης 15 τέτοιων αλιευτικών σκαφών. Τελικά για τον σκοπό αυτό χρηματοδοτήθηκαν μόνο 5 καθώς και 5 μουσειακοί χώροι για την ανάδειξή τους.

● Στην περίοδο 2000 – 2006, όταν για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε η διάσωση αλιευτικών σκαφών με μουσειακή αξία, ως συμπληρωματικό μέτρο της διάλυσης, που και αυτή γινόταν για την επίτευξη των στόχων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, δηλαδή τη μείωση της αλιευτικής πίεσης στα ιχθυοαποθέματα, διαλύθηκαν 2.198 σκάφη και διασώθηκαν 21, για τα οποία οι νέοι ιδιοκτήτες ανέλαβαν πλήρως την υποχρέωση διατήρησης και διάθεσής τους σε εκθεσιακό χώρο.

● Στην περίοδο 2007 – 2013 διαλύθηκαν 1.037 και υπήρξε μόνο ένα αίτημα για διάσωση ενός σιδερένιου σκάφους κι αυτό από το υπουργείο Πολιτισμού, λίγο πριν από τη λήξη του προγράμματος, που τελικά δεν υλοποιήθηκε γιατί ο ιδιοκτήτης προτίμησε να πουλήσει το σκάφος σε άλλον αλιέα, παρά να το αποσύρει.

Εχουμε δηλαδή ώς σήμερα διαλύσει συνολικά 4.520 σκάφη από την έναρξη των προγραμμάτων απόσυρσης και δυστυχώς μόνο τα 26 έχουν χαρακτηριστεί παραδοσιακά. Και το χειρότερο όλων είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτών που χαρακτηρίστηκαν παραδοσιακά και διασώθηκαν, σήμερα έχει πρόβλημα συντήρησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Προσφάτως ανακοινώθηκε  ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν σε σπάσιμο, ενώ άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους. Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά σκάφη.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μητρόπολη Παροναξίας: Ο κκ Καλλίνικος στην Αθήνα και κοπή Πρωτοχρονιάτικης πίτας

Το ταξίδι στην Αθήνα από τον Μητροπολίτη Παροναξίας και η παρουσία του σε κοπές Πρωτοχρονιάτικης πίτας

Γ. Πολυχρονάκος: “Κυβερνητική μεθόδευση για την ιδιωτικοποίηση του νερού στα νησιά”

Αρθρο του Γιάννη Πολυχρονάκου σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του νερού στα νησιά... Τι αναφέρει

Ισπανία: Υψηλή φορολόγηση (έως και 100%) στους ξένους που αγοράζουν ακίνητα

Ισπανία | Σκληρά μέτρα για το πρόβλημα στέγασης - Υψηλοί φόροι στην αγορά ακινήτων από ξένους και στα Airbnb

Νάξος: “Η Συνωμοσία της Κατσίκας” την Παρασκευή 24/01 στο Δημοτικό Θέατρο Ιάκωβος Καμπανέλλης

Ο Θωμάς και η Μαρίκα-Κατσίκα, δυο αχώριστοι φίλοι, ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο ψάχνοντας την Άνοιξη..!

Facebook: Το ψεύτικο μήνυμα “απενεργοποίησης λογαριασμού”

Έρχεται μήνυμα από φίλους για απενεργοποίηση λογαριασμού του Facebook

Δεμένα τα πλοία σε αρκετά λιμάνια λόγω θυελλωδών ανέμων – Συνεχίζεται η κακοκαιρία

Ο παγετός τις επόμενες μέρες θα δημιουργήσει προβλήματα και θέλει προσοχή.

Γυμνάσιο Σκαδού: Κοπή πίτας με το βλέμμα στο 4° Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο ELEMASYN

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου κόβει την πίτα του στις 25 Ιανουαρίου 2025.

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Σεμινάρια Υγιεινής & Ασφάλειας Τροφίμων (Ε.Φ.Ε.Τ.) – Πληροφορίες συμμετοχής

Το διήμερο σεμινάριο περιλαμβάνει 10 ώρες διδασκαλίας ενώ ακολουθεί τις επόμενες ημέρες η γραπτή αξιολόγηση μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής εξέτασης του ΕΦΕΤ (e-exam) για την έκδοση του πιστοποιητικού

Κ.Ο ΚΚΕ Σαντορίνης: “Οι πλατείες και οι δημόσιοι και δημοτικοί χώροι πρέπει να είναι ελεύθεροι, να τους απολαμβάνει ο λαός”

Είναι χώροι ελεύθερης διακίνησης ιδεών και ανταλλαγής απόψεων για να κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο.

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Blue Star Ferries: Από αύριο (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη γραμμή της Παροναξίας

Από αύριο Πέμπτη (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη Παροναξία - Μέχρι πότε θα είναι στη γραμμή, το Blue Star Delos πάει .. Καβάλα

Airbnb: Γιατί χιλιάδες ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες;

Ποια ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb – Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα - Οι αλλαγές που έρχονται

Σέριφος – ΠΠΙ: Ο γιατρός Θανάσης Κοντάρης αποχωρεί μετά από επτά χρόνια

Αποχαιρέτησε μετά από 7 χρόνια την ομάδα του ΠΠΙ Σερίφου ο ιατρός Θανάσης Κοντάρης

Νάξος: Εξι μαθήτριες Γυμνασίου διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο διαγωνισμό “Θαλής”

Ποιοι είναι οι έξι μαθητές της Νάξου από το 1ο και 2ο Γυμνάσιο που διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό "Θαλής" - Ετοιμάζονται για τον ¨"Ευκλείδη" το επόμενο Σάββατο (18/01)

Νάξος – Δικηγορικός Σύλλογος: “Δικαστικό Μέγαρο τώρα στο χώρο του παλιού νεκροταφείου”

Επιστολή Δικηγορικού Συλλόγου Νάξου στον Υπουργό Δικαιοσύνης: “Επιτακτική η ανάγκη άμεσης ανέγερσης κατασκευής Δικαστικού Μεγάρου στη Νάξο”

Νάξος: Ζητείται (εποχικό) προσωπικό από την εταιρεία jnmgroup

Αγγελίες για την καλοκαιρινή περίοδο με την αναζήτηση προσωπικού.. Δείτε τι ζητάει η εταιρεία jnmgroup

Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων: Το …εκκλησάκι και η αλήθεια για το “Φράγμα Τσικαλαριού”

Ηχηρή απάντηση από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων με βάση δήλωση του Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρη Λιανού για τους λόγους που σταμάτησε το Φράγμα Τσικαλαριού (pdf)