Σάββατο 8 Ιουνίου (ώρα 18:00) θα τελεστεί η επίσημη εκδήλωση παρουσίασης της εικαστικής εγκατάστασης SIGHT στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου – O Πρόεδρος της Δημοκρατίας κύριος Προκόπιος Παυλόπουλος θα τιμήσει την εκδήλωση με την παρουσία του.
Η επίσημη παρουσίαση της εικαστικής εγκατάστασης SIGHT του διεθνώς αναγνωρισμένου δημιουργού Antony Gormley στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 8 Ιουνίου στις 18:00 από τη γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη- Βλαζάκη, όπως ενημερώνει το ΥΠΠΟΑ με ανακοίνωσή του. Την εκδήλωση θα τιμήσει με την παρουσία του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπιος Παυλόπουλος.
29 ανθρωπόμορφα γλυπτά από σίδηρο ενσωματώνονται διακριτικά στο κυκλαδικό τοπίο και στην αρχαία πόλη, λειτουργώντας ως δίαυλοι ανάμεσα στο σήμερα και στο χθες. Οι επισκέπτες μπορούν να αναστοχαστούν την Δήλο και τις αξίες της με την διαμεσολάβηση της δημιουργικής ματιάς ενός σύγχρονου σημαντικού καλλιτέχνη, ο οποίος προσεγγίζοντας με σεβασμό και δέος τον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου, δημιουργεί νέα ερεθίσματα για μια πολυεπίπεδη πρόσληψη του παρελθόντος.
Αναχώρηση του πλοίου από την Μύκονο για την Δήλο: ώρα 17:00 από το παλιό λιμάνι.
Λίγα λόγια για την έκθεση
Η εικαστική εγκατάσταση στη Δήλο με τίτλο «Sight» πραγματοποιείται στο διάστημα από 18 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου 2019, με τα εγκαίνιά της να συμπίπτουν με τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Ο Αντονι Γκόρμλεϊ είναι γνωστός για τις ανθρώπινες μορφές του από χυτό σίδηρο, που τοποθετούνται σε εξωτερικούς χώρους. Η εγκατάσταση στη Δήλο αποτελείται από 29 τέτοιες γλυπτές μορφές -οι τέσσερις φιλοτεχνήθηκαν ειδικά για την έκθεση στο νησί, σε φυσικό μέγεθος. Τοποθετήθηκαν σε διάφορα σημεία του νησιού, με τον επισκέπτη να καλείται να τα ανακαλύψει με τη βοήθεια έντυπου υλικού. Δύο γλυπτά στέκονται στα ρηχά της θάλασσας, άλλα δύο στο Αρχαιολογικό Μουσείο, κάποια στον λόφο του Κύνθου, στην Αγορά των Κομπεταλιαστών, στην είσοδο του Σταδίου, στη Σκηνή του Θεάτρου και σε άλλα μνημεία, με τη μεγαλύτερη πυκνότητά τους να παρατηρείται στα δωμάτια της Συνοικίας του Θεάτρου.
Η έδρασή τους γίνεται είτε με απλή απόθεση είτε με στερέωση σε φύλλο χάλυβα (ή χαλύβδινο πλαίσιο με απλή απόθεση) είτε με στερέωση σε τεχνητό λίθο (ή σε λιθοδομή με απλή απόθεση), ενώ στις πιο ειδικές περιπτώσεις πραγματοποιήθηκαν μελέτες οι οποίες έγιναν γνωστές στα μέλη του ΚΑΣ.
Το όλο πρότζεκτ της μεταφοράς και τοποθέτησής τους ξεκίνησε τον Φεβρουάριο, και ολοκληρώθηκε τον Μάιο. Οι αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού δεν είχαν καμία αντίρρηση ως προς την υλοποίηση της εγκατάστασης, δεδομένου της καλλιτεχνικής σπουδαιότητας και της πολύ καλής οργάνωσης της όλης παρέμβασης, η οποία χαρακτηρίστηκε ως μια «πολύ ενδιαφέρουσα συνύπαρξη αρχαιολογικού χώρου με εικαστικά έργα». Η μόνη ένσταση ήταν για το ένα από τα δύο γλυπτά στο Αρχαιολογικό Μουσείο -το άλλο θα βρίσκεται στην είσοδο του Μουσείου, το οποίο, σύμφωνα με την εκθεσιακή πρόταση, θα στηνόταν μπρούμυτα στο πάτωμα της αίθουσας των αρχαϊκών και κλασικών εκθεμάτων. Σύμφωνα με την αρμόδια Διεύθυνση Μουσείων, αλλά και με πολλά μέλη, δεν θεωρήθηκε ως επιτυχημένη μορφή και ζητήθηκε ή να αφαιρεθεί ή να γίνει μια διαφορετική πρόταση.
Ο προϊστάμενος της ΕΦΑ Κυκλάδων, Δημήτρης Αθανασούλης, δήλωσε ότι η πρόταση στο ΝΕΟΝ για τη διεξαγωγή έκθεσης σύγχρονης τέχνης στη Δήλο έγινε από την ΕΦΑ Κυκλάδων, σε αντίθεση με ό,τι είθισται -δηλαδή, ο Πολιτιστικός Οργανισμός να προτείνει μια εικαστική παρέμβαση. Κι αυτό γιατί, όπως είπε: «η Δήλος είναι μια ειδική περίπτωση αρχαιολογικού χώρου. Είναι ένα νησί με μοναδικό περιβάλλον, αρχαίο και φυσικό, και πάντα μας προβλημάτιζε η δυνατότητα να έχουμε μια σύγχρονη καλλιτεχνική εγκατάσταση. Μετά από αρκετή περίσκεψη είπαμε ότι αξίζει να δοκιμάσουμε μια παρέμβαση που να είναι αντάξια του χώρου. Έτσι, αντίθετα με τις άλλες περιπτώσεις, δεν ήρθε το ΝΕΟΝ σε εμάς, αλλά εμείς πήγαμε στη ΝΕΟΝ. Οι εκπρόσωποί του το βρήκαν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόκληση και ζήτησαν να σκεφτούν πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο χώρος ώστε να γίνει ένα σύγχρονο εικαστικό γεγονός, το οποίο δεν θα είναι εις βάρος της υπεραξίας του χώρου. Δηλαδή, ο τόπος δεν θα χρησιμοποιείται σαν ένα πλαίσιο το οποίο θα προσδίδει υπεραξία στον καλλιτέχνη, αλλά αντίθετα θα ήταν κάτι που θα προσέδιδε στον χώρο μια άλλη διάσταση. Μετά από πολύ σκέψη, κατατέθηκε η πρόταση να γίνει έκθεση του Άντονι Γκόρμλι για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο οποίος είναι ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες παγκοσμίως».