Η Ανδρος έχει την τιμή φέτος να φιλοξενήσει τα έργα του Δημήτρη Μυταρά – Από την 1η Ιουλίου εως την 30η Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από τους πιο αγαπημένους και γνωστούς σύγχρονους έλληνες εικαστικούς. Ξεκίνησε μικρό παιδί από τη Χαλκίδα σχεδιάζοντας, αγάπησε τις προσωπογραφίες, στα 18 του έρχεται στην Αθήνα να σπουδάσει στην Καλών Τεχνών με καθηγητές τον Μόραλη και τον Παπαλουκά.
Ο Δημήτρης Μυταράς είναι ο καλλιτέχνης που κινητοποίησε με τα έργα του. Γοήτευσε με τις γυναίκες του, στηλίτευε τη βία με τα άγρια σκυλιά και τις μοτοσυκλέτες του, αναστάτωσε με την κριτική που ασκούσε στην πολιτική μέσα από τους καμβάδες του, μας ταξίδεψε μέσα από τα έντονα χρώματά του. Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Β. και Ε. Γουλανδρή αφιερώνει το καλοκαίρι του 2018 στον Δημήτρη Μυταρά.
Η έκθεση εγκαινιάζεται την 1η Ιουλίου και θα διαρκέσει έως 30 Σεπτεμβρίου.
Δεν πρόκειται για αναδρομική έκθεση, άλλωστε πού να χωρέσουν τα έργα του στους τρεις ορόφους του Μουσείου. Μυρωδιά θα πάρουμε και θα διατρέξουμε τα 60 χρόνια δημιουργίας μέσα από χαρακτηριστικά, γνωστά, άγνωστα, ακόμα και έργα του που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. ‘Κάθε φορά που ζωγραφίζω μία φιγούρα, λίγο πολύ ζωγραφίζω τον εαυτό μου’ έλεγε και αυτό είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι κοιτώντας, σε δεύτερο χρόνο, έναν πίνακα. Πρωτοπόρος, έντονα δημιουργικός, εξαιρετικό ταλέντο στην σκηνογραφία την οποία σπούδασε στο Παρίσι.
Τα πρώτα του έργα έχουν επιρροές από τον Ματίς και αυτό είναι κάτι που ομολογούσε και ο ίδιος, κάπου αναγνωρίζουμε και φόρμες του Πικάσο, όταν το μοντέλο του κοιτάει στον καθρέφτη και το είδωλό της είναι αντρικό.
Απέπνεε χιούμορ και κυνισμό, ποίηση και ρομαντισμό. Στοιχεία που σιγά σιγά ανακαλύπτει ο επισκέπτης στην Άνδρο, παρατηρώντας τα σχεδόν 100 έργα του, που συνυπάρχουν σε δωμάτια και ορόφους του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Β. και Ε. Γουλανδρή.
Για την καλύτερη κατανόηση των εποχών, ρευμάτων, τάσεων και κοινωνικών αλλαγών, μέσα στις οποίες δημιουργούσε, η έκθεση είναι χωρισμένη σε 7 ενότητες.
Ανάμεσα τους οι αινιγματικοί του Καθρέφτες, τα Πορτραίτα του, που κάποιοι πλήρωναν όσο όσο για να τους απαθανατίσει. Τα σακατεμένα αγάλματα, ο τρόμος και οι άδειοι δρόμοι την εποχή της Δικτατορίας. Οι Μοτοσικλετιστές του, τα σκίτσα γυναικών με μοντέλα τη σύζυγό του Χαρίκλεια ή μαθήτριές του από την Καλών Τεχνών και φυσικά το Θέατρο.
Μακέτα σκηνικού για τις Εκκλησιάζουσες του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, 1969, μελάνι σε χαρτί
Ανεπανάληπτα σκηνικά και ρούχα για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Εθνικό και φυσικά το Τέχνης, για τις παραστάσεις του Κουν, του Λαζάνη και του Κούγιουμτζή, εκεί όπου τίποτα δεν άφηνε στην τύχη του και αναζητούσε ο ίδιος μέχρι και τα υφάσματα για τα κοστούμια.Μία έκθεση-σαγηνευτική αναφορά σε έναν άνθρωπο που με την τέχνη του ασκούσε αδιάκοπα κριτική σε όσα έβλεπε, μέχρι που σιγά, σιγά, μία πάθηση του στέρησε το φως του.
Μοτοσυκλετιστής 1970-1974, Ακρυλικό σε καμβά
Δικτατορία, 1969, Ακρυλικό σε καμβά
Ανατομίες, 1969, από την ενότητα Δικτατορία
Το εικαστικό αυτό αφιέρωμα θα πλαισιώσει ο δίγλωσσος συνοδευτικός κατάλογος από τη Μικρή Άρκτο.
Δημήτρης Μυταράς «Από το Σύγχρονο στο Διαχρονικό» 1 Ιουλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2018
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο