Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΑμοργός: "Κύριε των δυνάμεων" στα αραβικά και η σχέση με τον Λίβανο

Αμοργός: “Κύριε των δυνάμεων” στα αραβικά και η σχέση με τον Λίβανο

|

Στον Εσπερινό της περασμένης Κυριακής, ο πατέρας Παρασκευάς έψελνε μόνος, η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στα Κατάπολα της Αμοργού ήταν άδεια. Την επόμενη μέρα, τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου, την ίδια ώρα ακριβώς το εσωτερικό του ναού είχε κατακλυστεί από κόσμο που θύμιζε βράδυ Ανάστασης.

Η είδηση πως η βυζαντινή χορωδία της MusicAeterna, του μουσικού συνόλου που ίδρυσε ο Θεόδωρος Κουρεντζής, θα έδινε συναυλία, με τίτλο «Τεριρέμ» –όπως ονομάζεται το μελωδικό κράτημα των ψαλτών– στην παλιά τρίκλιτη βασιλική του νησιού, είχε ταξιδέψει γρήγορα από στόμα σε στόμα. Ο ίδιος ο Κουρεντζής είχε επισκεφθεί το νησί και την εκκλησία μερικές μέρες νωρίτερα για να δει από κοντά τον χώρο. Ξένοι και Ελληνες επισκέπτες και μόνιμοι κάτοικοι κάθε ηλικίας είχαν αρχίσει να συρρέουν από το απόγευμα παρακολουθώντας τους 12 πτυχιούχους καλλίφωνους χορωδούς και τον μαέστρο τους, τον Αντώνιο Κουτρουπή, να «ζεσταίνουν» τις φωνές τους και να συζητούν τις τελευταίες λεπτομέρειες πριν από το κονσέρτο.

«Κύριε των δυνάμεων» στα αραβικά – Από τον Λίβανο στην Αμοργό με βυζαντινές ψαλμωδίες-1Ο μαέστρος Αντώνιος Κουτρουπής διευθύνει τη χορωδία της MusicAeterna. 

Σκοτάδι 

Λίγο πριν την είσοδο στην εκκλησία, τα μέλη της εθελοντικής ομάδας διάσωσης ΕΔΟΚ Αμοργού (Εθελοντική Διασωστική Ομάδα Κρίσεων) μας ενημέρωναν πως τα κινητά μας τηλέφωνα έπρεπε να είναι ρυθμισμένα σε λειτουργία πτήσης και ιδανικά, κρυμμένα μέσα σε τσάντες ώστε να μην ενοχλούν τους καλλιτέχνες οι φωτεινές οθόνες. Οι φωτογραφίες και τα βίντεο απαγορεύονταν. Δευτερόλεπτα πριν ξεκινήσει το μουσικό δρώμενο, κι ενώ ο ήλιος είχε πλέον δύσει, τα φώτα έσβησαν και από τον γυναικωνίτη ήχησε η φωνή της Λιβανέζας Ριμπάλ Ουέχμπε. Η διασημότερη ψάλτρια βυζαντινής μουσικής έψαλλε το «Κύριε των Δυνάμεων» στα αραβικά, προϊδεάζοντας το κοινό για αυτό που θα ακολουθούσε. Τη συνόδευε στα ελληνικά με μια αγγελική φωνή ο δεκαπεντάχρονος Κριστιάν Ιονέλ στο ντεμπούτο του με τη χορωδία. Οι περισσότεροι στο ακροατήριο έστρεφαν το κεφάλι τους δεξιά – αριστερά προσπαθώντας να εντοπίσουν από πού ερχόταν η γυναικεία φωνή που κυριαρχούσε στον χώρο.

(σ.σ. Με τη λήξη της εκδήλωσης ο δήμαρχος κος Καραϊσκος, δώρισε τόσο στον Μαέστρο όσο και στην εξαίρετη χορωδό από μία εικόνα της Παναγίας Χοζοβιώτισσας)

Οταν ο ύμνος ολοκληρώθηκε, οι έντεκα χορωδοί της MusicAeterna Byzantina, με έδρα την Κύπρο, εισήλθαν ντυμένοι με μαύρα ράσα από την κύρια είσοδο και κατευθύνθηκαν με τη βοήθεια κεριών στις θέσεις τους στο κέντρο του ναού. Ακολούθησε ο Μέγας Χερουβικός Υμνος του Πέτρου Λαμπαδαρίου. Κατά την ερμηνεία ακούστηκε το πρώτο «Τε Ρι Ρεμ», ένα περίτεχνο και έντονα ρυθμικό «κράτημα» του ίδιου συνθέτη (1777). Τα μέλη της χορωδίας παρακολουθούν τα μάτια και τις εκφράσεις του Αντώνιου Κουτρουπή, μαέστρου, επιστήθιου φίλου και σταθερού συνεργάτη επί 24 χρόνια του Θεόδωρου Κουρεντζή. Ανταποκρίνονται στις χορευτικές κινήσεις των χεριών του, στην ένταση του προσώπου του, στις παύσεις. «Μόνο για το Χερουβικό χρειαστήκαμε τέσσερις μήνες για να το εντάξουμε στο ρεπερτόριό μας, δουλεύαμε νότα νότα», εξηγεί ο μαέστρος, απόφοιτος του φημισμένου Κονσερβατορίου της Αγίας Πετρούπολης και επί πέντε χρόνια Πρωτοψάλτης στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Γεωργίου στη Βενετία.

Η βυζαντινή χορωδία συστήθηκε στο κοινό το 2019, δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια από τη δημιουργία της πρώτης χορωδίας της MusicAeterna, έπειτα από συζήτηση που είχαν οι δύο φίλοι γύρω από τη βυζαντινή μουσική. «Ο Θοδωρής παραδέχεται τη βυζαντινή μουσική ως αυτόνομο μουσικό είδος, την έχει μελετήσει και ήθελε αυτόν τον πλούτο, δηλαδή την ένταξη των αρχαίων ήχων στις βυζαντινές ψαλμωδίες, να τον παρουσιάσουμε σε ευρωπαϊκά ακροατήρια», μας λέει. Για τον ίδιο η βυζαντινή παράδοση διαφέρει από τη δυτική λατρευτική μουσική κυρίως ως προς τη στόχευσή τους. «Η ευρωπαϊκή μουσική προάγει τον συνθέτη· αντίθετα, η ανατολική, ορθόδοξη παράδοση αναδεικνύει το θρησκευτικό μεγαλείο και δίνει όλες τις πληροφορίες στον πιστό για να μπορέσει να προσευχηθεί. Η μουσική πλαισιώνει τον στίχο, στη δυτική μουσική δεν είναι ξεκάθαρο τι ακούς», σημειώνει, επισημαίνοντας βέβαια ότι η δική τους χορωδία ψάλλει ύμνους που πλέον δεν ακούγονται σε Λειτουργίες.

«Κύριε των δυνάμεων» στα αραβικά – Από τον Λίβανο στην Αμοργό με βυζαντινές ψαλμωδίες-2Η Λιβανέζα Ριμπάλ Ουέχμπε, η διασημότερη ψάλτρια βυζαντινής μουσικής.
Το ρεπερτόριο

«Αναζητούμε σπάνια κείμενα, λατρευτικά έργα που δεν έχουν γραφτεί για χορωδίες, δύσκολα κομμάτια». Η χορωδία που έχει εμφανιστεί από τον Ρωμαιοκαθολικό Ναό της Μόσχας στο θέατρο Chatelet στο Παρίσι και από την Μπολόνια και το Ερεβάν στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, δεν παρεκκλίνει ποτέ από τον βυζαντινό ήχο. «Ανάλογα με το πού απευθυνόμαστε, προσαρμόζουμε και το ρεπερτόριο. Σε ένα δυτικό κοινό θα προσέξουμε να πούμε πράγματα που δεν θα τους απωθήσουν. Παρατηρούμε, ωστόσο, πώς τους ενθουσιάζουν τα καθαρά βυζαντινά ακούσματα παρά οι κλίμακες που παραπέμπουν στην ευρωπαϊκή μουσική». Τον ρωτώ για τη σύμπραξη του συνόλου με τη Ριμπάλ Ουέχμπε. «Η Ριμπάλ είναι σαν ένα μικρό σκάφος, μπορεί να κάνει γρήγορα ελιγμούς, να αποφύγει εύκολα βραχονησίδες. Η χορωδία, πάλι είναι σαν ένα τεράστιο πλοίο που κινείται με αργούς ρυθμούς και μεγάλες στροφές. Μεγαλοπρέπεια και προσωπικότητα θα συναντήσεις και στις δύο περιπτώσεις, και τα δύο έχουν μπροστά τους μια ανοιχτή θάλασσα».

Η Ριμπάλ συνάντησε το σύνολο στην Αμοργό ταξιδεύοντας κι εκείνη από τον Λίβανο, ύστερα από ένα δύσκολο χειρουργείο. Το πρώτο της κονσέρτο το έδωσε σε ηλικία 8 ετών στη Βηρυτό. Ανακάλυψε το ταλέντο της, συνοδεύοντας τον αδελφό και τον πατέρα της που ήταν ψάλτες στην εκκλησία. «Μου έλεγαν να δοκιμάσω να πω κάποιους στίχους, το Αγνή Παρθένε και έτσι ξεκίνησα». Σε ηλικία 19 ετών έκανε την πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση στη Ρουμανία και στα 20 της βρέθηκε στην Ελλάδα για να πάρει το πτυχίο της από την Πρεσβυτεριανή Εκκλησία της Αθήνας. Δεν είναι σπάνιο για μια γυναίκα να ψάλλει; «Υπάρχουν και άλλες, εγώ είμαι η απόδειξη ότι μπορεί να γίνει». Πώς όμως διαχειρίζεται τη χαρισματική της φωνή; «Δεν τραγουδώ απλά, αισθάνομαι ότι βοηθώ τους ανθρώπους να προσευχηθούν, να επικοινωνήσουν με τον Θεό, τους μεταδίδω το δικό μου αίσθημα».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr και την σελίδα Καταπολιανών Αμοργού (φωτογραφίες) 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Παρουσιάστηκε η πρώτη ποιητική συλλογή της Παρασκευής Ανεβλαβή (video + Photos)

Δείτε την παρουσίαση της πρώτης ποιητικής συλλογής της Ναξιώτισσας συγγραφέα Παρασκευής Ανεβλαβή - Που έγινε και πότε

Πρόταση Ημέρας: Η Μαριέττα Γαλάνη μας παρουσιάζει “Ψωμάκια γεμιστά με ξινοτύρι Νάξου Πιτταρά”

Μία ξεχωριστή συνταγή.. Η Μαριέττα Γαλάνη κάνει το .. θαύμα της χάρη στα προϊόντα από το Τυροκομείο Πιτταρά

Νάξος – Απείρανθος: Ερχεται η 1η βραδιά ΠεριΠοίησης για το 2025

Πότε και που θα γίνουμε μύστες της 1ης βραδιάς ΠεριΠοίησης για το 2025 στην Απείρανθο

Τρίποδες – Δημοτικό Σχολείο: Κάλεσμα συμμετοχής στον μαθητικό διαγωνισμό «Πυθαγόρας»

Το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου καλεί μαθητές (Δημοτικού και Γυμνασίου) να συμμετάσχουν στο μαθητικό διαγωνισμό «Πυθαγόρας» - Χρονοδιάγραμμα

Λέσβος – Σεισμός: Ενταση 5,1 R, αισθητός έως Κομοτηνή, κλειστά τα σχολεία σήμερα

Σεισμός 5,1 Ρίχτερ στη Λέσβο: Έπεσαν βράχοι, κλειστά σήμερα τα σχολεία -Τι λένε οι σεισμολόγοι

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Παραδόθηκε στον Στυλιανίδη το σχέδιο αναβάθμισης των άγονων γραμμών

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Πρώτη διευρυμένη συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Υποθηκοφυλακεία: Μπήκε λουκέτο σε 392 γραφεία σε όλη την Ελλάδα

Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Οριστικό τέλος για 392 υποθηκοφυλακεία σε όλη τη χώρα - Πέρασαν στο ψηφιακό Κτηματολόγιο

Αεροδρόμια Κυκλάδες: Διπλάσια η επιβατική κίνηση της Πάρου σε σχέση με τη Νάξο

Mtc Group: Η εικόνα των αεροδρομίων στις Κυκλάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2024 με βάση την επιβατική κίνηση - Η "μάχη" Σαντορίνης - Μυκόνου και η πίεση από .. Πάρο και Μήλο προς τη Νάξο

Τήνος: Επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Φιλήμονα Ζαννετίδη

Ενημέρωση από τον Δήμο Τήνου για την επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Φιλήμονα Ζαννετίδη

Minoan Lines: Το …κέρδος της παρουσίας της με τη προσθήκη της Μήλου

Tα δυο πλοία της Minoan, η Μήλος και η «σφήνα» στη Sea Jets

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Σίφνος: Σε ποια περιοχή εγκρίθηκε κατασκευή 4αστερου ξενοδοχείου

“Στα σκαριά” επένδυση για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Σίφνο

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη