Καλός ο σχεδιασμός αλλά όταν μένει στη θεωρία και δεν περνάει στη πράξη, τότε το πρόβλημα είναι τεράστιο… Από τις τέσσερις μονάδες Επεξεργασίας στο Νότιο Αιγαίο (Ρόδο, Νάξο, Σύρο και Κω) μόνο η μία έχει γίνει κι αυτή με την αρωγή ιδιώτη – Τι αναφέρει ο σχεδιασμός του ΠΕΣΔΑ και τι λέει ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης κος Φλεβάρης
Αχ αυτά τα απορρίμματα. Συνεχίζουν να μας ταλανίζουν. Και να αποτελούν σημείο αναφοράς σε τακτά χρονικά διαστήματα. Κι αυτό γιατί δεν μπορεί να προχωρήσει η ολοκληρωμένη διαχείριση. Οι λόγοι αρκετοί. Όμως, το πιο σημαντικό είναι ότι όσο δεν ολοκληρώνεται η διαχείριση τα προβλήματα θα αυξάνονται. Και το Περιφερειακό Σχεδίασμά Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) του Νοτίου Αιγαίου θα μένει μόνιμα στη θεωρία. Εάν σκεφτεί κανείς ότι από τον όλο σχεδιασμό μόνο η Μονάδα Επεξεργασίας (ΜΕΑ) στη Ρόδο έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης ως έργο ΣΔΓΓ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), με πρωτοβουλία του δήμου. Οι υπόλοιπες τρεις μονάδες σε Κω, Σύρο και Νάξο βρίσκονται ακόμη στα χαρτιά. Τα συγκεκριμένα τέσσερα νησιά εκημάται ότι παράγουν το 60% των αστικών αποβλήτων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Στόχος είναι οι μονάδες να διαχειρίζονται τα απολειπόμενα απόβλητα μετά τη διαλογή στις υφιστάμενες υποδομές ή σε εκείνες που θα κατασκευαστούν σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Ειδικά για τα πολύ μικρά νησιά προβλέπεται η θαλάσσια μεταφορά των σύμμεικτων και ανακυκλώσιμων υλικών σας υποδομές των μεγάλων νησιών (Νάξος, Πάρος, Θήρα, Πάτμος, Ρόδος και Κάλυμνος). Αφορά τις Μικρές Κυκλάδες (Σχοινούσα, Ηράκλειά, Κουφονήσι, Δονούσα), τη θηρασιά, την Αντίπαρο, την Ψέριμο, τη Χάλκη, τους Αρκιούς και την Τέλενδο. Σήμερα λειτουργούν 22 ΧΥΤΑ, εκ των οποίων ορισμένοι με σοβαρά προβλήματα και άλλοι ως χωματερές, όπως της Μυκόνου.
Στο ΠΕΣΔΑ Νοτίου Αιγαίου προβλέπονται, μεταξύ άλλων, έργα:
• Για εγκαταστάσεις Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων σε Μήλο, Θήρα, Λέρο, Πάρο, Κίμωλο, Ρόδο, Κω, Νάξο και Αντίπαρο.
• Για Χοίρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) σε Κάλυμνο, Ανδρο, Σίκινο και Κάσο.
• Για Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) και μονάδα κομποστοποίησης στην Τήνο.
• Επεκτάσεις του ΧΥΤΑ Σύρου και του ΧΥΤ Ρόδου.
Ωστόσο, όπως και οι τρεις ΜΕΑ, τα περισσότερα από αυτά ία έργα δεν έχουν προχωρήσει. Εχουν προταθεί ή ενταχθεί σε διάφορες χρηματοδοτικές δράσεις του ΕΣΠΑ η κατασκευή του ΧΥΤΑ Κέας, οι μελέτες ωρίμασης της Μονάδας Κομποστοποίησης και του έργου επέκτασης του ΧΥΤΑ Πάρου, καθώς και οι μονάδες Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Αστικών Αποβλήτων των δήμων Λέρου και Μήλου. Υπό ένταξη βρίσκονται τα έργα σε Κάλυμνο και Τήνο, αλλά και σε περιοχές όπου η κατάσταση με τα σκουπίδια έχει φτάσει στο απροχώρητο, όπως στην Ανδρο (ο ΧΥΤΑ είχε καταρρευσει στη θάλασσα) και στη Σαντορίνη, με τη χωματερή στο Ακρωτήρι να παραμένει ακόμη ενεργή. Το ζήτημα είναι ότι η παύση του ΧΑΔΑ δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί προτού υπάρξει εναλλακτική λύση.
Το πρόβλημα με την υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ αναγνωρίζει και ο αντπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Φλεβάρης. «Η βασική μας θέση είναι ότι πρέπει να προκόψει νομοθετικά ένας Περιφερειακός Σύνδεσμος Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) στον πολυνησιακό σχηματισμό του Νοτίου Αιγαίου. Από τα 50 νησιά της Περιφέρειας μας δυνατότητα λειτουργίας ενός «κυβερνείου» με τεχνικές υπηρεσίες διαχείρισης απορριμμάτων κ.λπ. έχουν, πολύ λίγα νησιά» αναφέρει.
Τροχοπέδη στη διαχείριση του προβλήματος των σκουπιδιών, σύμφωνα με τον κ. Φλεβάρη, θέτει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, «Κλεισθένης I». «Είναι ένα τέρας που δυσχεραίνει την υλοποίηση τον σχεδιασμού για τα απορρίμματα. Ουσιαστικά, πάμε σε ΦΟΔΣΑ ανά νησιά» σημειώνει.
Μοναδική εξαίρεση στην κατάσταση που επικρατεί στο Νότιο Αιγαίο με τη διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, το νησί της Ρόδου. «Μεγάλο θέμα ωστόσο ανακύπτει με τη μεταφορά των απορριμμάτων από το ένα νησί στο άλλο. Μπορούν όμως τα απορρίμματα να μεταφερθούν με καράβι της γραμμής; Μήπως χρειάζεται ειδικού τύπου πλοίο, το οποίο σήμερα δεν υπάρχει; Υπάρχουν πρακτικά προβλήματα και πρέπει να εκδοθεί ειδική νομοθεσία για τη θαλάσσια μεταφορά αποβλήτων» λέει ο κ. Φλεβάρης, και προσθέτει ότι «με ένα μπάτζετ 100 εκατ. ευρώ μπορούν να προχωρήσουν οι ΧΥΤΑ στο σύνολο των νησιών».
Διαχείριση διά των χωματερών
Όσον αφορά τις χωματερές (ΧΑΔΑ). από τις συνολικά 14 που ακόμη παραμένουν ανοιχτές ανά την Ελλάδα, οι οκτώ βρίσκονται σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα (Κάλυμνος, βέρος, Πάτμος, Σίφνος. Σίκινος, Σαντορίνη, Κέα και Μήλο). Αλλες δύο διαθέτει η Ικαρία, στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.
Υπάρχουν όμως και επτά ανενεργοί ΧΑΔΑ στο Αιγαίο (Σύμη, Ιος, Τήνος, Μύκονος, Πάρος, Φολέγανδρος, Σέριφος), οι οποίοι μπορεί να έχουν κλείσει, ωσιόσο δεν έχουν αποκατασταθεί και ορισμένοι δέχονται στα «κρυφά» σκουπίδια. Συνολικά, η Ελλάδα έχει 24 μη αποκατεστημένες χωματερές, ενώ για άλλες 19, αν και έχουν αποκατασταθεί, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αποδέχεται τα αποδεικτικά στοιχεία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θεωρώντας άτι δεν έχει σταματήσει η λειτουργία τους. Το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στα νησιά θα είχε λυθεί εάν είχαν προχωρήσει η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση. Διαλογή στην πηγή γίνεται στην Ερμούπολη της Σύρου και σε μικρότερη κλίμακα σε Πάρο, Σύρο, Σίφνο, Τζια, Λειψούς κ.λπ.
Πηγή εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ»