Προθεσμία για την υποβολή προτάσεων από τους υποψηφίους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ έχει οριστεί η 24η Ιουνίου, προκειμένου μέχρι το Σεπτέμβριο να έχει παραδοθεί ένα πλήρες σχέδιο που θα καθορίσει την τύχη των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, ανάμεσά τους κι αυτό της Νάξου
Την ώρα που ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προσπαθεί να βρει …διέξοδο όσον αφορά την επέκταση του αεροδρομίου (έστω και για 200 μέτρα) στη Νάξο για να μπορέσει να ανέβει κατηγορία και να έρθουν μεγαλύτερης χωρητικότητας αεροπλάνα (τα περίφημα 78αρια) έρχεται για μία ακόμη φορά το Δημόσιο να ενημερώσει ότι όλα ουσιαστικά περνούν από το χέρι του…. Πως; Μα την ώρα που αναζητούνται λύσεις για την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών μελετών και όποιων άλλων χρειάζονται ώστε να περάσουμε στο επόμενο βήμα και να γίνει επιτέλους όραμα δεκαετιών πραγματικότητα, έχουμε δημοσίευμα από οικονομική εφημερίδα που απλά λέει «το ΤΑΙΠΕΔ τον Σεπτέμβριο μέσω του συμβούλου που θα προσλάβει το αργότερο έως τα τέλη Ιουνίου θα αξιολογήσει την ικανότητά του και ανάλογα θα …πράξει».
Τι μπορεί να σημαίνει αυτό; Πολλά και τίποτα…
Ας δούμε όμως τι αναφέρει το συγκεκριμένο δημοσίευμα της ιστοσελίδας newmoney.gr με τίτλο «Μπίζνες εκατομμυρίων με τα αεροδρόμια» όπου ανάμεσα στα άλλα εμπλέκει και τα αεροδρόμια των Κυκλάδων και δη αυτά Πάρου, Μήλου, Νάξου και Σύρου…
Τι αναφέρει; «Επενδυτικά σχέδια εκατομμυρίων ευρώ ανοίγει η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων και η ανάπτυξη του αεροδρομίου στο Καστέλι, λίγες εβδομάδες μετά την παράδοση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα Fraport –Slentel.
Aπό το προσεχές Φθινόπωρο θα ξεκινήσει το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport για το lifting των περιφερειακών αεροδρομίων που θα απορροφήσει συνολικές επενδύσεις ύψους 400 εκ. ευρώ στην τετραετία, περίπου 100 εκ. ευρώ το χρόνο. Θα ακολουθήσει η επένδυση για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι που θα ανέλθει σε 480 εκ. ευρώ, η πώληση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος που θα ενισχυθεί από την επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης αλλά και η εκμετάλλευση των 23 αεροδρομίων, που δεν εντάχθηκαν στο πακέτο της Ελληνογερμανικής συμμαχίας και θα περάσουν στο Υπερταμείο.
Για το Καστέλι στο υπουργείο Υποδομών αναφέρουν ότι οι διαδικασίες θα τρέξουν πολύ γρήγορα αφού η αξιολόγηση της οικονομικής προσφοράς βρίσκεται στην τελική ευθεία, πράγμα που σημαίνει ότι καλώς εχόντων των πραγμάτων, το σχήμα ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ- GMR θα αναδειχτεί προσωρινός ανάδοχος μέσα στον επόμενο μήνα. Το τίμημα που προσέφερε η εταιρεία ήταν περίπου 50% χαμηλότερο, από το εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος του έργου που υπολογιζόταν σε 800 εκ. ευρώ. Επιπλέον, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου ανέρχεται στο ύψος των 180 εκατ. Ευρώ για όλη την περίοδο παραχώρησης, όταν με βάση τα τεύχη του διαγωνισμού προβλεπόταν συμμετοχή έως 220 εκ. ευρώ.
Το ποσοστό που θα έχει στην εταιρεία παραχώρησης, το δημόσιο ανέρχεται σε 46%, ικανοποιώντας την βούληση της κυβέρνησης για αυξημένη συμμετοχή του δημοσίου. Με την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου, θα ακολουθήσει η διαδικασία κατάρτισης της σύμβασης που θα πάρει χρόνο, ώστε στην συνέχεια να διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Τελευταίο στάδιο θα είναι η κύρωση της σύμβασης από την βουλή, χρονοδιάγραμμα που προσδιορίζει ότι η εγκατάσταση του αναδόχου στο έργο και η έναρξη εργασιών θα ξεκινήσουν τους πρώτους μήνες του 2018.
Παρά την προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών να μετατεθεί η πώληση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων προχώρησε πριν λίγες μέρες στην προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα αναλάβει την πώληση του «χρυσού» πακέτου. Θα προηγηθεί υπογραφή συμφωνίας για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης με τους νυν μετόχους του ΔΑΑ, εξέλιξη που φέρνει σε πλεονεκτική θέση την μεταβίβαση του 30%. Για την επέκταση κατά 20 χρόνια της σύμβασης για το αεροδρόμιο, υπάρχει συμφωνία το εφάπαξ τίμημα να φτάσει τα 600 εκατ. Ευρώ.
Μέτοχοι του ΔΑΑ είναι εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ, το δημόσιο που κατέχει το 25%, το καναδικό PSP Investments με 40% και ο όμιλος Κοπελούζου με 5%.
Στην πρόσληψη συμβούλου έχει προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ και για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια. Προθεσμία για την υποβολή προτάσεων από τους υποψηφίους συμβούλους έχει οριστεί η 24η Ιουνίου, προκειμένου μέχρι το Σεπτέμβριο να έχει παραδοθεί ένα πλήρες σχέδιο που θα καθορίσει την τύχη τους. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αξιολογηθεί ξεχωριστά το κάθε ένα από τα 23 αεροδρόμια από λειτουργικής, εμπορικής και κυκλοφοριακής άποψης. Να αποτυπωθούν οι δυνατότητες και οι προοπτικές τους, να υπάρξει ένα business plan ανάπτυξης για το καθένα και συγχρόνως να διερευνηθεί το ενδεχόμενο ομαδοποίησης στα πρότυπα της Fraport, ώστε να μεγιστοποιηθεί η αξία τους.
Στα αεροδρόμια αυτά περιλαμβάνονται της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Μήλου, της Νέας Αγχιάλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου και της Σύρου.