Εκτός “γραμμής” ΚΕΔΕ το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης για τον “Κλεισθένης Ι”. Διαφορετικές απόψεις από τους Δημοτικούς Συμβούλους σε επιμέρους προτάσεις του ψηφίσματος της πλειοψηφίας.
Με τα κυριότερα σημεία, της απόρριψης του ψηφίσματος της ΚΕΔΕ από το σύνολο των Δημοτικών Συμβούλων, αλλά και με την αποδοχή της απλής αναλογικής με δικλίδες ασφαλείας ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος της ακυβερνησίας, συζήτηση σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης το θέμα της επικείμενης διοικητικής μεταρρύθμισης “Κλεισθένης Ι” που προωθεί το υπουργείο Εσωτερικών και το οποίο μονοπωλεί το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον των αυτοδιοικητικών α’ και β’ βαθμού.
Με την εισήγησή του ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης Γιώργος Μαραγκός πρότεινε το Δημοτικό Συμβούλιο να με δεχθεί ως “βάση” το ψήφισμα της ΚΕΔΕ, καθώς υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία δεν υπάρχει κοινή άποψη, όπως είναι το θέμα της απλής αναλογικής, “κόκκινο” πανί για την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων.
Παρ’ όλες τις διαφοροποιήσεις που υπήρξαν από Δημοτικούς Συμβούλους, το σώμα ψήφισε με 12 υπέρ, 5 κατά και 1 παρόν το σχέδιο του ψηφίσματος που κατέθεσε η παράταξη της πλειοψηφίας.
Ζήτησαν την απόσυρση του θέματος
Η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας ζήτησε την απόσυρση του θέματος καθώς όπως είπε ο εισηγητής του θέματος, Μάρκος Ρούσσος (απουσίαζε ο επικεφαλής Ανδρέας Γιαλόγλου), το υπουργείο Εσωτερικών έδωσε δίμηνη παράταση στη διαβούλευση, επαρκής χρόνος για να επανέλθει το θέμα σε επόμενη συνεδρίαση.
Νωρίτερα ο κ. Γιαλόγλου σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε μαζί του το syrostoday.gr, είχε δηλώσει ότι το θέμα θα πρέπει να αποσυρθεί, καθώς επίσης ότι δεν επιτρέπεται το Δημοτικό Συμβούλιο να υιοθετήσει το ψήφισμα της ΚΕΔΕ, καθώς το σύστημα της απλής αναλογικής εκφράζει κυρίως της παρατάξεις της μειοψηφίας (βλέπε Κίνηση Πολιτών και Λαική Συσπείρωση”
Το σχέδιο του ψηφίσματος
Σε συνέχεια του Ψηφίσματος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος της 2-5-2018 και λαμβάνοντας υπόψη το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής – Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α» – Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ», καθώς και την διαλογική συζήτηση που πραγματοποιήθηκε κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου:
1) Είναι σύμφωνο με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος κατά τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και ιδιαίτερα στην εφαρμογή της απλής αναλογικής, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας, ώστε να διασφαλίζεται η συμμετοχή δημοτικών παρατάξεων που θα έχουν το στοιχείο της αξιοπιστίας και της πλατιάς λαϊκής απήχησης. Τούτο θα επιτευχθεί εφόσον οριστεί ελάχιστο εκλογικό ποσοστό για την εισαγωγή δημοτικών παρατάξεων στο Δημοτικό Συμβούλιο, ανάλογο με τον πληθυσμό του εκάστοτε Δήμου.
2) Κάθε συνδυασμός που θα συμμετέχει στις δημοτικές εκλογές θα πρέπει να εξασφαλίζει ικανό αριθμό υποψηφίων τόσο στο κεντρικό ψηφοδέλτιο για το δημοτικό συμβούλιο, όσο και στο σύνολο των κοινοτήτων των εκλογικών περιφερειών του εκάστοτε Δήμου.
3) Ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των εδρών που προβλέπονται σε κάθε εκλογική περιφέρεια, για κάθε συνδυασμό ο ελάχιστος αριθμός των υποψηφίων θα πρέπει να είναι ίσος με τον αριθμό των εδρών ενώ ο μέγιστος αριθμός θα πρέπει να προκύπτει από τον αριθμό των εδρών προσαυξανόμενο κατά 50%.
4) Για τους Δήμους με πληθυσμό έως 50.000 κατοίκους, θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα κατάρτισης ενιαίου κεντρικού ψηφοδελτίου σε όλη την επικράτεια και τις εκλογικές περιφέρειες του Δήμου.
5) Η θητεία των δημοτικών συμβουλίων και των συμβουλίων κοινότητας θα πρέπει να παραμείνει πενταετής.
6) Ο προβλεπόμενος αριθμός των υποψηφίων συμβούλων από κάθε φύλο, τουλάχιστον σε ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικού αριθμού των υποψηφίων του κάθε συνδυασμού, θα πρέπει να καταργηθεί.
7) Θα πρέπει να προωθηθεί η αποκέντρωση και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με την μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση με σκοπό την εξασφάλιση της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων.
8) Θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαχωρισμός και σαφής διάκριση των ρόλων και των αρμοδιοτήτων μεταξύ του α΄ και του β΄ βαθμού αυτοδιοίκησης.
9) Η χρηματοδότηση των νησιωτικών δήμων θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την νησιωτικότητα, πάνω στη βάση συγκεκριμένων προτάσεων που δεν υπάρχουν ή δεν προβλέπονται στο Σχέδιο Νόμου.
10) Θεωρεί απολύτως απαραίτητη την ύπαρξη του Φο.Δ.Σ.Α. Δήμου Σύρου- Ερμούπολης, και γενικότερα των νησιωτικών Φο.Δ.Σ.Α., ως διακριτό Νομικό Πρόσωπο για τη διαχείριση των απορριμμάτων και για την ομαλή εξέλιξη των έργων που έχουν προγραμματιστεί, όπως προβλέπει η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2008/98/ΕΚ, και αιτείται την εξαίρεσή του από το σχέδιο Νόμου για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φο.Δ.Σ.Α. της χώρας.
* Να σημειωθεί ότι στο παραπάνω υπήρξαν τροποποιήσεις.
“Η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο σύστημα εκλογικής διαδικασίας”
Υπέρ τη απλής αναλογικής τάχθηκε ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Κίνηση Πολιτών Σύρου”, Παύλος Χρυσαφίδης, ο οποίος χαρακτήρισε ως απαράδεκτο το ψήφισμα της ΚΕΔΕ.
Μεταξύ των άλλων ο κ. Χρυσαφίδης ανέφερε τα εξής:
“Όπως η ηγεσία της ΚΕΔΕ επέστρεψε ως απαράδεκτο το νομοσχέδιο Σκουρλέτη, απορρίπτουμε και εμείς σαν απαράδεκτο το πατροναρισμένο ψήφισμα που έστειλε η ΚΕΔΕ και είχε “λα κολέρ” να ζητά να λάβουμε αποφάσεις στη βάση όμως αυτού του ψηφίσματος.
Δεν θυμάμαι παρόμοιο ψήφισμα κατά του “Καλλικράτη” ούτε παρόμοιες αντιδράσεις τότε, σε ένα νόμο δεκανίκι για την υποβάσταξη των μνημονίων που τον διαδέχθηκαν.
Σαν παράταξη είμαστε σαφώς υπέρ ενός νόμου που βοηθά τις συγκλίσεις και τις συνεργασίες που με το θεσμό των δημοψηφισμάτων δίνει φωνή σε όλους τους δημότες και όχι μόνο στην παράταξη που τις περισσότερες φορές ψέματα ή μισές αλήθειες την οδήγησαν στην εξουσία του Δήμου.
Οι αντιδράσεις των ηγεσιών της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ ξεκινούν και σχετίζονται κατά βάση από την καθιέρωση της απλής αναλογικής. Θα το διαπιστώσατε και στο κατευθυνόμενο ψήφισμα που χαιρόμαστε που αποδημήσατε στη θεμελίωση του κ.δήμαρχε παρά τα μεν αλλά…
Έχουν βολευτεί τόσα χρόνια- 50 περίπου- με αυτό το σύστημα και τώρα αντιδρούν στο ξεβόλεμα που θα πάθουν.
Μέχρι το 1967 ίσχυε στην μετεμφυλιακή Ελλάδα και με το αντίστοιχο οξυμένο πολιτικό κλίμα η απλή αναλογική και μάλιστα με έμμεση εκλογή Δημάρχου (από τα συμβούλια).
Ναι αλλά υπήρχαν φαινόμενα συναλλαγής, λένε οι φωστήρες της ΚΕΔΕ και κατά τα φαινόμενα θα αυξηθούν αν το εφαρμόσουμε τώρα!
Άραγε αυτό που υποστηρίζουν πολλοί Ευρωπαίοι ότι είναι γραμμένα στο DNA του Έλληνα η συναλλαγή το υποστηρίζει και η ΚΕΔΕ; Ίσως άτομα που υπηρετούν στην ΚΕΔΕ και συμφωνούν με αυτή την άποψη κατά τα φαινόμενα να έχουν εντρυφήσει ή και ερωτευθεί την συναλλαγή αλλά οι υπόλοιποι Έλληνες στη συντριπτική μας πλειοψηφία είμαστε έντιμοι και έχουμε ανεπτυγμένο σε υπέρμετρο βαθμό το κοινό περί δικαίου, αίσθημα σε αντίθεση με πολλούς από αυτούς που από το σύνταγμα έχουν ορισθεί θεματοφύλακες του.
Το ότι δεν αντιδρούμε δεν σημαίνει ότι δεν νοιώθουμε…
Οι Ευρωπαίοι λοιπόν που στην μεγάλη πλειοψηφία τους εφαρμόζουν σύστημα απλής αναλογικής είναι υπεράνω υποψίας, εξ ορισμού αδιάφθοροι !!!
Η Δεξιά (κόμμα όχι λαός) και άλλα συνεργαζόμενα μαζί της μικρά πλέον κόμματα αντιδρούν στην απλή αναλογική με αντιφατικά και έωλα επιχειρήματα.
Όλοι γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει τέλειο σύστημα, ούτε τρόπος εκλογής και διοίκησης που θα σε απαλλάσσει εντελώς από φαινόμενα διαφθοράς και συναλλαγής.
Είναι βέβαιο ότι η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο εκλογικό σύστημα και ευνοεί την διαφάνεια αφού απλώνεται σε πιο πολλά στρώματα της κοινωνίας
Ελπίζουμε ο νομός να περιλαμβάνει δικλείδες ασφαλείας περιφρούρησης της έκφρασης των υπαρκτών κοινωνικών πολιτικών δυνάμεων σε τοπικό επίπεδο όσο κυρίως στο σύστημα διοίκησης και στην αποτελεσματικότητά του. Όταν δούμε αυτές τις δικλείδες θα κρίνουμε και οριστικά αν πιστεύει αυτό το νομοσχέδιο πραγματικά στο θεσμό της απλής αναλογικής.
Είναι μια πολιτική μάχη η απλή αναλογική και πρέπει να κερδηθεί μόνιμα και θα είναι μόνιμη η νίκη όταν ο Λαός ενστερνιστεί να οφέλη της και αναλάβει αυτός να τα διαφυλάξει. Με το 1 δίπλα στο Κλεισθένης καταλαβαίνουμε ότι η κυβέρνηση φιλοδοξεί ο νόμος αυτός να είναι ταπρώτα βήματα μιας νέας μεταρρυθμιστικής φάσης”.
“Όχι στο παλιό και το νέο κύκλο των αντιδραστικών ανατροπών στην τοπική διοίκηση”
Η θέση μεταξύ άλλων, της Λαϊκής Συσπείρωσης σχετικά με το σχέδιο νόμου «Κλεισθένης 1», όπως κατατέθηκε από τον επικεφαλής της παράταξης, Νίκο Καίλη, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Καλούμαστε σήμερα να διατυπώσουμε την άποψη μας αναφορικά με το νομοσχέδιο «Κλεισθένης 1», το οποίο αφορά μια σειρά αναδιαρθρώσεων στο χώρο της Τοπικής Διοίκησης. Κατά τη γνώμη μας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, στο εν λόγω σχέδιο νόμου ενσωματώνει παλιότερα σχέδια όπως «Καποδίστριας» και «Καλλικράτης» και ταυτόχρονα προωθεί νέες προσαρμογές στην Τοπική αλλά και την Κρατική Διοίκηση που συνδέονται με τις γενικότερες ανάγκες της νέας φάσης του κύκλου της καπιταλιστικής ανάπτυξης και της αναμόρφωσης του αστικού πολιτικού συστήματος. Είναι αυτό το πλαίσιο που φέρνει την όλο και μεγαλύτερη αποδυνάμωση και αποσύνδεση της χρηματοδότησης των φορέων της Τοπικής Διοίκησης από το κράτος, τη διασύνδεση της λειτουργίας της με τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας, τη φοροεπιδρομή και τη γενίκευση της ανταπόδοσης. Ο ειδικός ρόλος που καλείται να παίξει η Τοπική Διοίκηση στην αναδιοργάνωση του κράτους, αναγνωρίζεται από ολόκληρο το φάσμα των πολιτικών δυνάμεων και των φορέων τους που προβάλουν «τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας». Η «εγγύτητα» της Τοπικής Διοίκησης στο λαό διευρύνει τη δυνατότητα εγκλωβισμού και χειραγώγησης του στην αστική πολιτική. Η φάση της καπιταλιστικής κρίσης αποτύπωσε με ένταση την ικανότητα και την αποτελεσματικότητα των δήμων και των Περιφερειών σε αυτόν το ρόλο. Η δε «επικουρικότητα» δηλώνει τον αναβαθμισμένο ρόλο των περιφερειακών και τοπικών κρατικών θεσμών στην εξειδίκευση της αντιλαϊκής πολιτικής, για την πιο αποτελεσματική προώθησή της. Η αρνητική λαϊκή πείρα και εδώ είναι πλούσια.
Βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου είναι:
– Η υπαγωγή στις ανταποδοτικές υπηρεσίες της υπηρεσίας πρασίνου.
– Η συγκρότηση του Επόπτη Νομιμότητας ως ξεχωριστής υπηρεσίας από τη σημερινή Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
– Η καθιέρωση των τοπικών δημοψηφισμάτων.
– Η υποχρεωτικότητα της επιτροπής διαβούλευσης.
– Η δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της Κοινής Ωφέλειας και άλλων επιχειρηματικών σχημάτων με στόχο τις μπίζνες σε γη και ακίνητη περιουσία, φυσικούς πόρους, σε κλάδους που ιεραρχεί ψηλά το μεγάλο κεφάλαιο, όπως Ενέργεια και ΑΠΕ, μεταφορικό έργο, διαχείριση απορριμμάτων κ.λπ.
– Η σύσταση μόνιμης Επιτροπής Ελέγχου Αρμοδιοτήτων με τη συμμετοχή της Τοπικής Διοίκησης.
Ως Λαϊκή Συσπείρωση, σε πανελλαδικό επίπεδο λέμε:
Όχι στο παλιό και το νέο κύκλο των αντιδραστικών ανατροπών στην τοπική διοίκηση
Παλεύουμε για αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα στους βασικούς κοινωνικούς τομείς της υγείας – προνοίας και παιδείας, για την πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος.
Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων που πρέπει να είναι στην ευθύνη του κεντρικού κράτους, γιατί αυτό σημαίνει μεταφορά του κόστους στις πλάτες του λαού. Να καταργηθεί κάθε είδους τοπική και έμμεση φορολογία.
Μόνιμη σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους εργαζομένους.
Να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά δήμους και περιφέρειες πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Διεκδικούμε σχεδιασμό και υλοποίηση σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο υποδομών και μηχανισμών δημοσίας προστασίας.
Απαιτούμε δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών από τον προϋπολογισμό για κοινωνική πολιτική, για ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για τη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών σε απορρίμματα, πράσινο, κλπ”.
“Η απλή αναλογική είναι σημαντική πολιτική παρέμβαση”
Υπέρ της απλής αναλογικής, την οποία χαρακτήρισε ως μία σημαντική πολιτική παρέμβαση, τάχθηκε και η ανεξάρτητη Δημοτική Σύμβουλος, Μαρία Καζαντζάκη, η οποία μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή της επικεντρώθηκε σε βασικά σημεία που θα φέρει το νέο νομοσχέδιο για τη διοικητική μεταρρύθμιση, σημεία όπως: η ανεξαρτητοποίηση των Δημοτικών Κοινοτήτων, η ποσόστωση των γυναικών, ενώ διαφώνησε με το θέμα της πενταετούς θητείας της δημαρχιακής αρχής, σημειώνοντας ότι τέσσερα χρόνια επαρκούν.