Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΣυρμαλένιος: Στο πιλοτικό πρόγραμμα να μπουν Κίμωλος, Θηρασιά και Σίκινο

Συρμαλένιος: Στο πιλοτικό πρόγραμμα να μπουν Κίμωλος, Θηρασιά και Σίκινο

|

Η κατάκτηση του μεταφορικού ισοδύναμου αποτελεί ένα πάγιο και χρόνιο αίτημα πάρα πολλών χρόνων και η συζήτησή του αφορά συνολικά τη νησιωτική Ελλάδα, τόνισε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής κατά τη συζήτηση για το μεταφορικό ισοσύναμο.  – Ποια νησιά ζήτησε να ενταχθούν στο Πιλοτικό Πρόγραμμα – Τι ειπε για το ΦΠΑ 

Η κατάκτηση του μεταφορικού ισοδύναμου αποτελεί ένα πάγιο και χρόνιο αίτημα πάρα πολλών χρόνων και η συζήτησή του αφορά συνολικά τη νησιωτική Ελλάδα, τόνισε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής κατά τη συζήτηση για το μεταφορικό ισοσύναμο.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Προφανώς η αύξηση των συντελεστών του Φ.Π.Α ήταν μια πολιτική ήττα για τη χώρα και για την Κυβέρνηση. Δεν σταματάμε να διεκδικούμε και το έχουμε δηλώσει αυτό όλοι οι νησιώτες βουλευτές, αλλά και η Κυβέρνηση, ότι σε μια νέα περίοδο, που θα μπει η χώρα, πολλά πράγματα μπορούν να αλλάξουν και να διεκδικηθούν. Από εκεί και πέρα, όμως, μην ξεχνάμε ότι μετά την αύξηση των συντελεστών του Φ.Π.Α υπήρξαν μια σειρά πολιτικές σε όλα τα επίπεδα. Αφορούν υλοποίηση εξαγγελιών του Πρωθυπουργού, από τη Νίσυρο ξεκινώντας και μετά σε όλες τις επισκέψεις στα νησιά και στα αναπτυξιακά συνέδρια, που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Νησιωτικές πολιτικές, σε θέματα, ενέργειας, περιβάλλοντος, οικονομικής ανάπτυξης, μεταφορών και σε όλα τα ζητήματα.

Αυτό που έχει σημασία, είναι, ότι πραγματικά το μεταφορικό ισοδύναμο αρχίζει να υλοποιείται. Έκανε πολύ καλά σήμερα ο Πρόεδρος της Υποεπιτροπής, όπου έκανε μνεία στον αείμνηστο Δήμαρχο της Τήλου, κ. Αλιφέρη, διότι πράγματι αυτός εμπνεύστηκε και προσπάθησε γι’ αυτό.

Νομίζω ότι αυτή η προσπάθεια που γίνεται πραγματικά θα συναντήσει δυσκολίες και γι’ αυτό είναι πολύ σωστό που γίνεται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση, έχουμε την πιλοτική εφαρμογή και στη δεύτερη φάση, έχουμε, την καθολική εφαρμογή.

Θα ήθελα να αναφέρω κάτι σχετικό με τους πόρους. Επειδή κάποτε είχαμε καταθέσει και εμείς ως αντιπολίτευση στο Ευρωκοινοβούλιο ερώτηση, για το πώς μπορεί και από πού μπορεί να χρηματοδοτηθεί το μεταφορικό ισοδύναμο. Αν θυμάμαι καλά ήταν πριν από τέσσερα ή πέντε χρόνια που κάναμε αυτή την ερώτηση και ήταν σαφής η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Την Ερώτηση την είχε καταθέσει ο κ. Παπαδημούλης και άλλοι ευρωβουλευτές και η απάντηση ήταν ότι είναι δικό μας θέμα και ότι η Ε.Ε. δεν μπορούσε να χρηματοδοτήσει μια τέτοια δράση.

Επομένως, έγινε σαφές από την αρχή ότι αυτή η διαφορά του κόστους μεταξύ του εισιτηρίου που πληρώνει σήμερα ο επιβάτες και του εισιτηρίου που αντιστοιχεί για την ίδια απόσταση στην ηπειρωτική χώρα, δηλαδή, αυτή η διαφορά του κόστους, θα έπρεπε να καλυφθεί από κάποιο κονδύλιο -από κάποιο προϋπολογισμό- και πολύ σωστά σήμερα μπαίνει στα πλαίσια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Το πρόβλημα που υπάρχει και στο οποίο θα πρέπει να στοχεύσουμε μελλοντικά, είναι να μην αφορά μόνον τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, αλλά το σύνολο των επιβατών που θέλουν να πάνε και να επιστρέψουν από τα νησιά. Γιατί αυτό θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο και τον τουρισμό, εκτός από τους μόνιμους κατοίκους.

Καταλαβαίνετε ότι όταν ο οποιοσδήποτε επισκέπτης νησιών θέλει να βγάλει ένα εισιτήριο και δει ότι το εισιτήριο θα έχει π.χ. 40% κάτω από αυτό το οποίο καλείται σήμερα να πληρώσει, αυτό διευκολύνει τη δική του μετάβαση αλλά και της οικογένειάς του, για να κάνει τις διακοπές του σε ένα οποιοδήποτε νησί. Αυτή τη διαφορά ο επισκέπτης τη γλιτώνει για την μετάβασή του στη στεριανή Ελλάδα.

Όμως, σε πρώτη φάση, είναι σαφές, ότι πρέπει ως ένα σοβαρό μέτρο νησιωτικότητας να ισχύσει για τους μόνιμους κατοίκους, για τα εμπορεύματα και για όλες τις επιχειρήσεις. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Επίσης, αυτό θα πρέπει να ισχύσει και για τα καύσιμα, τα οποία το τελευταίο διάστημα παίρνουν την ανιούσα και λόγω της διεθνούς κρίσης με το Ιράκ κ.ά. Αυτό, είναι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα.

Θα ήθελα να αναφέρω μόνον δύο παρατηρήσεις: Στην πρώτη φάση, την πιλοτική φάση, περιλαμβάνονται και κάποια λίγα νησιά των Κυκλάδων. Είναι τα τέσσερα νησιά, οι μικρές Κυκλάδες του Δήμου Νάξου, που δεν παίρνουν και τις χρηματοδοτήσεις μέχρι σήμερα αυτοτελώς, διότι υπάγονται σε έναν μεγαλύτερο Δήμο, δηλαδή, Δονούσα, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Ηρακλειά. Είναι και η Ανάφη, όμως θα μπορούσε το Υπουργείο να δει π.χ. και τη Σίκινο, την Κίμωλο και την Θηρασιά, δύο – τρία νησάκια πολύ μικρά που έχουν κάτω από 1.000 μόνιμους κατοίκους το χειμώνα- 150 ή 200 κατοίκους έχει η Θηρασιά- για να μπουν κι αυτά στην πρώτη φάση και στη δεύτερη φάση, να μπουν όλα τα νησιά της χώρας.

Η δεύτερη παρατήρηση είναι να δούμε πώς θα ελεγχθούν οι τελικές τιμές που θα διαμορφώσουν οι επιχειρήσεις στα νησιά, διότι μέχρι σήμερα με το πρόσχημα των μεταφορικών και του αυξημένου Φ.Π.Α στο 24%, πράγματι, πολλές τιμές έχουν πάρει την ανιούσα προς την κατανάλωση. Επειδή ακριβώς αυτό πρέπει να ελεγχθεί, δηλαδή ναι μεν να ωφεληθεί ο επιχειρηματίας από το μεταφορικό ισοδύναμο, αλλά, ταυτόχρονα να μειώσει και τη τελική τιμή του προϊόντος που θα δίνεται στην αγορά και στους καταναλωτές. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να δούμε, με ποιο μηχανισμό θα μπορεί να ελεγχθεί όλη αυτή υπόθεση, διότι διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να έχουμε ένα κοινωνικό συνολικό όφελος από αυτή την ιστορία.

Επειδή ειπώθηκε και από τον Υπουργό για το ακτοπλοϊκό, θεωρώ ότι είμαστε ακόμα πίσω σε σχέση με τη διαμόρφωση του δικτύου ακτοπλοϊκών μεταφορών και των συνδυασμένων μεταφορών και αυτό έχει ειπωθεί ως εξαγγελία από το Υπουργείο.

Υπάρχει μια επιτροπή που εργάζεται πάνω σε αυτό το ζήτημα με συμμετοχή και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Θεωρώ ότι η υπόθεση έχει καθυστερήσει, παρά το γεγονός ότι υπάρχει σαφής βελτίωση ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο, όμως πρέπει να το δει η ηγεσία του Υπουργείου και να επισπεύσει μαζί με την ψήφιση του μεταφορικού ισοδύναμου και το θέμα της κατάρτισης ενός νέου δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα μεταφορικά μέσα, τα οποία πηγαίνουν στα νησιά».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΔΕΥΑΘ: Νέο δίκτυο ύδρευσης με αφαλατωμένο πόσιμο νερό στο παραλιακό μέτωπο Εμπορείου

Η Δ.Ε.Υ.Α. Θήρας καλεί τους κατοίκους και επαγγελματίες σε Περίσσα, Άγιο Γεώργιο, Εξωμύτη και Βλυχάδα να υποβάλουν αιτήσεις σύνδεσης εντός του έτους.

Η Θηρασία αποκαλύπτει τα μυστικά της: ανασκαφή και πρώιμη γραφή στο Αιγαίο

Διάλεξη του Καθηγητή Ιονίου Πανεπιστημίου Κώστα Σμπόνια την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025, στο πλαίσιο του προγράμματος «Σαντορίνη 2025: Έτος ανάδειξης και υποστήριξης της αυθεντικότητας».

Ίος: Εκδήλωση διαβούλευσης για την ανάπτυξη, Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Δήμος Ιητών καλούν τους πολίτες

Την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου στην Αίθουσα Παπαπέτρου η σημαντική συζήτηση για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο – Συμμετοχή με ερωτηματολόγιο και ανοιχτή διαβούλευση.

Σύλληψη ηγούμενου στα Καλάβρυτα για απόπειρα πώλησης βυζαντινών εικόνων και Ευαγγελίων

Η ΕΛ.ΑΣ. εξάρθρωσε απόπειρα πώλησης 17 εικόνων και δύο Ευαγγελίων έναντι 200.000 ευρώ – Αντικαταστάθηκε το Ηγουμενοσυμβούλιο της Ιεράς Μονής

Έφυγε από τη ζωή ο Ρικ Ντέιβις, συνιδρυτής και φωνή των Supertramp (video)

Ο θρυλικός μουσικός πέθανε σε ηλικία 81 ετών μετά από μάχη με το πολλαπλό μυέλωμα

Προκριματικά Μουντιάλ 2026: Με φόρα από το 5-1 η «γαλανόλευκη» στο Καραϊσκάκης

Η Εθνική Ελλάδας μετά την πεντάρα στη Λευκορωσία υποδέχεται τη Δανία, σε ένα κρίσιμο τεστ για την πορεία της στα προκριματικά του Μουντιάλ 2026.

Ενοικιάζεται ισόγεια κατοικία στο Καστράκι Νάξου με απεριόριστη θέα

Διαθέσιμη από Σεπτέμβριο 2025 έως Ιούνιο 2026 – Δύο υπνοδωμάτια, ενιαίος χώρος, μοναδική τοποθεσία

Νάξος – Πανηγυρίζει η Παναγία Θεοσκέπαστη στο Κάστρο: Μοναδικός ορθόδοξος ναός με ιστορία αιώνων

Η δίκλιτη εκκλησία μέσα στα τείχη του Ενετικού Κάστρου συνδέεται με την οικογένεια του Μάρκου Σανούδου και παραμένει ζωντανό μνημείο πίστης και παράδοσης.

Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κυκλάδων: Δωρεάν φοίτηση με τμήματα σε Νάξο & Σαντορίνη – Εγγραφές έως 15 Οκτωβρίου

Μια νέα ευκαιρία για ενήλικες που δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση – Σε δύο χρόνια αποκτούν απολυτήριο Γυμνασίου, με δωρεάν φοίτηση και απογευματινά μαθήματα.

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

«Βιώσιμες Κυκλάδες»: Το Φιλώτι της Νάξου στο πρώτο ντοκιμαντέρ της Πρωτοβουλίας για τη Δημοσιογραφία (video)

Η καρδιά της κτηνοτροφίας, η κρίση νερού και η μάχη για διατήρηση της ταυτότητας

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.