Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΣυρμαλένιος: Μόνο με σωστή συνεργασία όλων των φορέων λύση σε περιοχές όπως...

Συρμαλένιος: Μόνο με σωστή συνεργασία όλων των φορέων λύση σε περιοχές όπως Σαντορίνη ή Μύκονος

|

Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Συρμαλένιου στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής – Πρόταση ειδικής μελέτης για τα προβλήματα του υπερτουρισμού που παρουσιάζονται (κυρίως) στην Σαντορίνη και την Μύκονο 

H Σαντορίνη και η Μύκονος θα πρέπει να αποτελέσουν ένα ειδικό «case study», μια ειδική περίπτωση μελέτης, όπου επειδή ακριβώς αποτελούν δύο από τους δημοφιλέστερους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς και θα πρέπει να υπάρξει μια μόνιμη Διυπουργική Επιτροπή, που θα μπορεί, πολύ πιο αποτελεσματικά και πολύ πιο γρήγορα, να επιλύει προβλήματα τα οποία παρουσιάζονται σε αυτές τις περιοχές. Αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος μιλώντας στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Διαπιστώσεις, δράσεις και προτάσεις, με στόχο τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στα νησιά των Κυκλάδων. Η περίπτωση της Σαντορίνης και της Μυκόνου».

Όπως ανέφερε ο Ν. Συρμαλένιος, η μελέτη της Σαντορίνης και της Μυκόνου μπορεί να αποτελέσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα και για άλλες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας. Όπως τόνισε: «Έχει χρεωθεί ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας, κ. Σαντορινιός, να το ξεκινήσει το θέμα, τον πιέζουμε και εμείς και πιστεύω ότι οσονούπω θα ξεκινήσει με αυτήν την υπόθεση γιατί, πράγματι, τα προβλήματα οδικής ασφάλειας είναι πολύ σοβαρά και κρίσιμα».

Επεσήμανε ότι υπάρχουν και πάρα πολλά άλλα προβλήματα στα αναπτυγμένα τουριστικά νησιά, τα οποία συμπλέκονται με το θέμα, έχουν αλληλοεξάρτηση με το θέμα της οδικής ασφάλειας. «Εάν θα έβαζα εγώ ένα τίτλο για το πώς μπορούμε να ξεκινάμε να επιλύουμε προβλήματα, θα ήταν «χωροταξικός σχεδιασμός και  φέρουσα ικανότητα». Αυτά τα δύο ζητήματα είναι ελλειμματικά για πολλά χρόνια τώρα. Υπάρχουν, βέβαια, κάποια προεδρικά διατάγματα τα οποία καθορίζουν, π.χ. ζώνες οικιστικού ελέγχου, αλλά είναι ανεπαρκή για να καθορίσουν ακριβώς τις χρήσεις γης και τις δραστηριότητες που πρέπει να υπάρχουν σε αυτές τις χρήσεις.

Έλεγε ο Δήμαρχος Μυκόνου ότι κατά μήκος του οδικού δικτύου έχουν αναπτυχθεί εμπορικές δραστηριότητες, πολύ μικρά ή μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα. Εγώ είχα την πληροφορία ότι μερικά από αυτά έχουν οικοδομηθεί παράνομα. Ολόκληρο εμπορικό κέντρο να είναι παράνομο, να είναι αυθαίρετο, είναι εντυπωσιακό και σε ένα νησί που δεν είναι στην άκρη του κόσμου, είναι στο κέντρο της προσοχής.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επικαιροποιήσουμε το θεσμικό πλαίσιο για έναν τοπικό χωρικό σχεδιασμό, που έτσι κι αλλιώς θα πρέπει να επικαιροποιείται διαρκώς, διότι δεν είναι στάσιμα τα πράγματα. Υπάρχει μια δυναμική και αυτήν τη δυναμική θα πρέπει να την ενσωματώνει η κάθε τοπική αρχή.

Σίγουρα, η φέρουσα ικανότητα έχει ξεπεραστεί προ πολλού. Ο Δήμαρχος Σαντορίνης έχει βγει δημόσια και το έχει αναφέρει, με πολλές ανακοινώσεις του και συναγωνίζεται τη δήμαρχο Βαρκελώνης, όπου και εκεί αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα. Όταν έχουμε, λοιπόν, μια υπερκάλυψη της φέρουσας ικανότητας σε όλους τους τομείς και στο θέμα των οχημάτων και του οδικού δικτύου, είναι προφανές ότι καμία αρχή δεν μπορεί να ελέγξει τίποτα ή, στην καλύτερη περίπτωση, μπορεί να ελέγξει ελλειμματικά την κατάσταση, έτσι ώστε να αποφεύγονται τα ατυχήματα και όλες οι άλλες δυσάρεστες και τραγικές πολλές φορές επιπτώσεις που υπάρχουν.

Γι’ αυτό θα έλεγα ότι όλα ξεκινάνε και τελειώνουν από αυτό που λέμε Πολιτεία με τα τρία επίπεδα: κράτος, περιφέρεια και πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση. Πρέπει να υπάρχει συνεργασία για να υπάρχει ένας σχεδιασμός ο οποίος θα κατανέμει τις αρμοδιότητες μεταξύ των διαφόρων επιπέδων, αλλά θα πρέπει, προφανώς, να ξεκινάει από τα κάτω προς τα πάνω, γιατί το κάθε κράτος δεν μπορεί να ξέρει τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε κάθε συγκεκριμένη περιοχή.

Επομένως, ο δήμος, εκ των πραγμάτων, αποκτά ένα πολύ μεγάλο βάρος στο τι θα γίνει. Αποκτά μεγάλο βάρος και στο πώς θα είναι το οδικό δίκτυο αλλά και αν θα υπάρχει σήμανση, φωτισμός, αν θα συντηρείται το οδικό δίκτυο ή δεν θα συντηρείται.

Βεβαίως, υπάρχει το επαρχιακό, υπάρχει και το δημοτικό οδικό δίκτυο, δηλαδή, το επαρχιακό ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας, το δημοτικό, ανήκει στην αρμοδιότητα του Δήμου, που είναι μέσα στον αστικό χώρο. Γι’ αυτό ακριβώς και χρειάζεται η συνεργασία κι από κει και πέρα, οπωσδήποτε οι αποφάσεις πρέπει να είναι κοινές. Είχα ακούσει για παράδειγμα, σε σχέση με τον αριθμό των οχημάτων, τα οχήματα και οι άδειες τους δίνονται εν μέρει από το Δήμο και εν μέρει από τον ΕΟΤ.

Για παράδειγμα, στον ΕΟΤ της Σύρου είχαν διαβεβαίωση ότι εμείς δίνουμε άδειες, αλλά δεν έχει έρθει ο Δήμος, να μας πει ότι δεν θέλουμε άλλες άδειες. Υπάρχει αυτός ο αντίλογος από πλευράς των υπηρεσιών του ΕΟΤ, δεν ξέρω εάν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, πράγμα όμως που σημαίνει ότι ο ρόλος ειδικά της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης είναι πάρα πολύ βαρύνων σε αυτήν την υπόθεση, διότι έχουν ξεπεραστεί όλα τα όρια, ειδικότερα στο θέμα της πληθώρας των ενοικιαζόμενων οχημάτων.

Τέλος, το θέμα της αστυνόμευσης, προφανώς είναι πάρα πολύ σημαντικό, αλλά από την άλλη πλευρά, πρέπει όλοι να αντιλαμβανόμαστε ότι όσες εκκλήσεις και να γίνονται, που είναι σωστές και δίκαιες, δεν μπορεί αυτό το κράτος που λέγεται Ελλάδα, μέχρι αυτή τη στιγμή, να ανταποκριθεί σε όλες τις ανάγκες που υπάρχουν, όσο και εάν γίνεται ενίσχυση τους καλοκαιρινούς μήνες. Διότι και στη Μύκονο και στην Σαντορίνη δεν επαρκούν ούτε 50, ούτε 100 Αστυνομικοί, πρέπει να έχεις, να πω από 500, τουλάχιστον, για να μπορέσεις να πει κανείς ότι μπορεί να βοηθήσει, μόνο τα αεροδρόμια απασχολούν ένα πολύ μεγάλο αριθμό Αστυνομικών. Δεν υπάρχει δυνατότητα.

Δεν ξέρω εάν μπορεί να καταλήξει μια πρόταση της Επιτροπής, να υπάρξει δημοτική τροχαία, όπως λέμε δημοτική αστυνομία και δημοτική τροχαία, έτσι ώστε ένα μέρος, φυσικά με τους αντίστοιχους πόρους που θα πρέπει να μεταφερθούν για να μη ρίχνουμε όλα τα βάρη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και είναι σωστό αυτό το οποίο είπε ο Δήμαρχος, ότι χρηματοδοτεί δημοσίους υπαλλήλους για στέγαση, κυρίως στη Μύκονο και άλλοι Δήμοι σε μικρότερο βαθμό. Νομίζω, καλώς αναπτύχθηκε αυτός ο προβληματισμός, η Επιτροπή θα μαζέψει όλα αυτά τα στοιχεία και το θέμα είναι πώς αυτά όλα θα μετουσιωθούν σε πράξη και σε συγκεκριμένα αποτελέσματα».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Το Κινητό Πλανητάριο Κρήτης στην Αμοργό: Ένα ταξίδι στο σύμπαν για τους μαθητές του νησιού

Μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία αστρονομίας για τους μαθητές της Αμοργού με την υποστήριξη του Δήμου και τη χορηγία της Attica Group

Γιώργος Λάνθιμος – “Bugonia”: Από την Ακρόπολη στην Μήλο για γυρίσματα

Μετά την απορριπτική απόφαση του ΚΑΣ για γυρίσματα στην Ακρόπολη, ο Γιώργος Λάνθιμος στράφηκε στο πανέμορφο νησί των Κυκλάδων για τη ταινία «Bugonia»

Τήνος: Σε τροχιά υλοποίησης το νέο λιμάνι – Θετικές ανακοινώσεις μετά την επίσκεψη Κικίλια

Ο Δήμαρχος Τήνου Παναγιώτης Κροντηράς ενημερώνει για τις εξελίξεις στα έργα του λιμένα – Δεσμεύσεις για χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα μελέτης έως τον Αύγουστο

Στην Ίο ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων – Επαφές με επιχειρήσεις και ανοιχτή εκδήλωση για τις προκλήσεις του νησιού

Το Επιμελητήριο Κυκλάδων επισκέφθηκε την Ίο στις 6–7 Μαΐου, με επαφές με επιχειρήσεις, φορείς και τον Δήμαρχο, καταγράφοντας ανάγκες και προοπτικές του νησιού ενόψει της τουριστικής περιόδου.

Νάξος: Διακοπή κυκλοφορίας στην παραλιακή την Τετάρτη 14/5 λόγω ασφαλτόστρωσης

Εργασίες στο πλαίσιο αποκατάστασης ζημιών στο κρηπίδωμα έναντι της Μυρτιδιώτισσας – Αλλαγές στην κυκλοφορία από τις 07:30 έως τις 14:00

Αναπτυξιακός Νόμος: Νέα 5άστερη ξενοδοχειακή επένδυση στη Φολέγανδρο

Η επένδυση της Varsity Hellas Investments εντάχθηκε στο καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022

Απευθείας πτήσεις Θεσσαλονίκη – Σύρος από 3 Ιουνίου: Νέα σελίδα για τη συνδεσιμότητα των Κυκλάδων

Η Zela Aviation και η Aegean Airlines φέρνουν πιο κοντά τη Βόρεια Ελλάδα με την «καρδιά» των Κυκλάδων – Η πρώτη πτήση ανοίγει νέους τουριστικούς ορίζοντες

ΓΕΛ Νάξου “Μανώλης Γλέζος”: Υποδέχθηκε μαθητές από την Ιταλία στο πλαίσιο του Erasmus+

Ένα εναλλακτικό ταξίδι στη Μεσόγειο με όχημα την Τεχνητή Νοημοσύνη, τη φιλοξενία και τη βιωσιμότητα

Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος: Ο «Άνθρωπος ορχήστρα» μιλά για τη μουσική άνοιξη των Κυκλάδων (video)

Μια ιστορική εμφάνιση της Φιλαρμονικής του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικών Συνόλων και το όραμα για ένα μουσικό Αιγαίο

Η Κέα “ταξιδεύει” στον προαστιακό: Δεύτερη συνεχής προβολή του νησιού στην καρδιά της Αθήνας

Ο Δήμος Κέας συνεχίζει τη στρατηγική του τουριστική καμπάνια μέσα από 11 σταθμούς του προαστιακού, προσεγγίζοντας χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. (video)

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Νάξος – Lennart Neubauer: Ο παγκόσμιος πρωταθλητής που έγινε το πρόσωπο του νέου windsurfing

Μια ζωή πάνω στα κύματα, ένα μέλλον γεμάτο διακρίσεις – Ο Lennart από τη Νάξο εμπνέει με ταλέντο, ήθος και διεθνή αναγνώριση