Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΣαντορινιός: "Δίνουμε ανάσα στα μικρά νησιά, δεν εφαρμόζουμε αποικιοκρατική λιμενική πολιτική"

Σαντορινιός: “Δίνουμε ανάσα στα μικρά νησιά, δεν εφαρμόζουμε αποικιοκρατική λιμενική πολιτική”

|

Από το βήμα της Βουλής, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κος Σαντορινιός αναφέρθηκε στο νομοσχεδιο για την λιμενική διακυβέρνηση και σημείωσε ανάμεσα στα άλλα ” Δίνουμε ανάσες στα μικρά νησιά μας και στις τοπικές κοινωνίες, εφαρμόζοντας μια ευρωπαϊκή και όχι αποικιοκρατική λιμενική πολιτική

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην Ολομέλεια της Βουλής «Για την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. – Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός σημείωσε ότι «με το παρόν νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται χρόνιες παθογένειες και νομοθετούνται ζητήματα με βάση το εθνικό συμφέρον, την ανάπτυξη των λιμανιών μας και την υποστήριξη των νησιών μας».

Μελέτες και χρηματοδότηση έργων για τα Λιμάνια
«Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που συζητείται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει το Υπουργείο, με σκοπό να διορθώσει χρόνιες παθογένειες και να αντιμετωπίσει έκτακτα ζητήματα που προκύπτουν. Εργαζόμαστε και νομοθετούμε πάνω στον άξονα της αναγκαιότητα, του εθνικού συμφέροντος, της δικαιοσύνης και της αποτελεσματικότητας. Έχουμε όραμα και στόχο για τη ναυτιλία, για τον ρόλο του Λιμενικού Σώματος, για την ανάπτυξη των λιμανιών μας και για την υποστήριξη των νησιών μας. Όπως ξέρετε, ένα μεγάλο μέρος του νομοσχεδίου καλύπτει τη νομοθέτηση για τις υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα 10 περιφερειακά λιμάνια με τέτοιον τρόπο ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και να πολλαπλασιάζεται το όφελος προς τις τοπικές κοινωνίες.
Οι υπο-παραχωρήσεις είναι ο τρόπος που λειτουργούν όλα τα λιμάνια στον κόσμο. Το 80% των λιμανιών ακολουθούν αυτό το μοντέλο και υπάρχει και ο διφυής τρόπος που ο Οργανισμός Λιμένα έχει και αρμοδιότητες δημοσίου. Μόνο στην Ελλάδα είδαμε αυτό που έγινε με τον ΟΛΠ και τις υποσχέσεις που είχατε δώσει για την ΟΛΘ και εμείς αναγκαστήκαμε να προχωρήσουμε και στην πλήρη του παραχώρηση. Εκεί όμως καταφέραμε κάτι πολύ σημαντικό με την διαπραγμάτευση που κάναμε ως Υπουργείο με τον τότε Υπουργό Θοδωρή Δρίτσα. Μέσα σε δύσκολες συνθήκες και υπό μεγάλη πίεση, καταφέραμε να διασφαλίσουμε ότι ο επενδυτής θα προβεί σε περισσότερες υποχρεωτικές επενδύσεις. Καταφέραμε να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα των εργαζομένων των λιμανιών. Καταφέραμε να εξαιρέσουμε χώρους που δεν ήταν μέσα στη λιμενική ζώνη και φυσικά και αρχαιολογικούς χώρους που έτσι απλόχερα είχατε παραχωρήσει. Επιπλέον, καταφέραμε και κάτι που προβλέπεται και σε αυτήν τη σύμβαση, να αυξηθεί το ανταποδοτικό τέλος προς τους ΟΤΑ στο 3,5%».
«Για τα λιμάνια, έγινε μεγάλη συζήτηση στις επιτροπές εάν υπάρχουν μελέτες, αν θα γίνουν μελέτες. Μελέτες θα γίνουν και θα γίνουν σε συνεργασία με το Υπουργείο και τους Οργανισμούς. Είναι προφανές ότι εσείς δεν είχατε κάνει καμία μελέτη για vα προχωρήσετε στις παραχωρήσεις… και δεν γνωρίζατε καν τη σύμβαση διότι για τον ΟΛΠ είχατε παραχωρήσει ακόμα και ιδιοκτησίες εκτός λιμανιού! Δεν είχατε καν ασχοληθεί! Θα θέλατε να μας πείτε πόσα έργα που αφορούν τα λιμάνια είχατε εντάξει στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που τρέχει αυτήν τη στιγμή; Θα σας πω εγώ, 20 εκατομμύρια για λοιπά έργα, για όλα τα λιμάνια της χώρας. Αυτή ήταν η πολιτική σας για την ανάπτυξη των λιμανιών.
Εμείς λοιπόν, σε αντίθεση με εσάς, έχουμε ένα νέο στρατηγικό πλαίσιο που θα ενσωματωθεί στο στρατηγικό πλαίσιο μεταφορών της χώρας μας για το νέο προγραμματικό πλαίσιο, που θα περιλαμβάνει πάρα πολλά λιμάνια, προκειμένου να δώσουμε τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ οι απαραίτητες υποδομές. Όπως ξέρετε, ανακοινώσαμε σήμερα σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών το πρόγραμμα «ΦιλόΔημος ΙΙ» για τη χρηματοδότηση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ για μελέτες, για Master plan, για έργα ανάπτυξης λιμένων αλλά και τριπλασιάσαμε το ύψος των παρεμβάσεων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με εθνικούς πόρους, εφόσον εσείς δεν είχατε προβλέψει να πάρουμε χρήματα από το ΕΣΠΑ και να υλοποιηθούν αναγκαία έργα για τα λιμάνια μας. Γιατί ενδιαφερόμαστε να λύσουμε όλα τα προβλήματα που αφορούν τα λιμάνια και όχι να τα «πετάξουμε» από πάνω μας όπως κάνατε εσείς».

Αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
«Ένα άλλο κυρίαρχο ζήτημα είναι η επέκταση των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στο σύνολο των νησιών της χώρας, πλην της Εύβοιας και της Λευκάδας ενώ περιλαμβάνεται και η Κρήτη. Με αυτόν τον τρόπο θα σχεδιάζονται νησιωτικές πολιτικές για το σύνολο της χώρας. Αυτή η επέκταση είναι τόσο σημαντική γιατί υπάρχουν μικρά νησιά που δεν έχουν αφαλατώσεις. Αυτή τη στιγμή περιμένουν το Μαθράκι και η Ιθάκη να ψηφιστεί η ρύθμιση ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν οι αφαλατώσεις στα νησιά τους». 
«Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζεται είναι το εξής. Σε κανένα λιμάνι της παραμεθορίου δεν μπορούσαν να γίνουν ράμπες για να μεταφέρουμε τα πλοία, το οποίο λύνουμε με το άρθρο 11. Καταργούμε επίσης, μια ρύθμιση που δεν είχε εφαρμοστεί ποτέ, τη συνένωση του ΓΕΝΕ με τον Οίκο Ναύτου και επαναφέρουμε την αρχική κατάσταση. Με το άρθρο 13 νομιμοποιούμε τις δαπάνες που αφορούν την έκτακτη μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά μας από το Πολεμικό Ναυτικό όταν δεν μπορούσε να πάει η υδροφόρα. Πλέον έχουν ολοκληρωθεί οι αφαλατώσεις σε όλα τα νησιά και δεν ξοδεύουμε 12 ευρώ το κυβικό για τη μεταφορά νερού. Ξοδεύουμε πολύ λιγότερα και έχουμε ποιοτικότερο νερό σε όλα τα νησιά του Αιγαίου. Έτσι θα εξοικονομήσουμε μόνο για εφέτος 4,5 εκατομμύρια ευρώ».

Ρυθμίσεις σε εργασιακά ζητήματα
«Έχουμε όμως και σημαντικές ρυθμίσεις για τα εργασιακά ζητήματα. Θεσμοθετούμε την υποχρέωση ανασύστασης του Ναυτολογίου των πλοίων εάν αυτό έχει χαθεί. Αν δεν υπάρχει το ναυτολόγιο δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί η θαλάσσια υπηρεσία των ναυτικών και μπορεί να προκύψουν ασφαλιστικά ζητήματα. Με τη ρύθμιση αυτή, γίνεται υποχρεωτική η ανασύσταση του ναυτολογίου και σε αντίθετη περίπτωση υπάρχουν οι ανάλογες διοικητικές κυρώσεις, όπως προβλέπεται από το άρθρο 45 του Κώδικα Ναυτικού Δικαίου. Με τη δεύτερη παράγραφο του άρθρου 21, επεκτείνεται η πρόβλεψη οι ναύτες και οι ναυτικοί που βρίσκονται σε αλιευτικά πλοία ή σε πλοία που κάνουν μικρές αποστάσεις να πληρώνονται ηλεκτρονικά για να διασφαλιστούν τα δικαιώματα τους». 
«Με αυτό το νομοσχέδιο δίνουμε ανάσες και στα μικρά νησιά μας αλλά και στις τοπικές κοινωνίες των 10 περιφερειακών λιμανιών, τα οποία θα αξιοποιηθούν με τη εφαρμογή μιας ευρωπαϊκής και όχι αποικιοκρατικής λιμενικής πολιτικής».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κύπελλο Ελλάδας: Από το Περιστέρι κόντρα στον Ατρόμητο ξεκινάει η μάχη της ΕΛΛΑΣ Σύρου (video)

Πρεμιέρα στη League Phase του κυπέλλου Ελλάδος, με τους Συριανούς να αγωνίζονται σήμερα στις 16:00 στο Δημοτικό γήπεδο Περιστερίου

Δήμος Θήρας: Έναρξη εγγραφών σε Φιλαρμονική & Χορωδία 2025–2026

Δωρεάν συμμετοχή για παιδιά 7+ και ενήλικες, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο

Γερμανία: Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση στο 7% το 2026, αλλά και αντιδράσεις

Η κυβέρνηση ρίχνει τον συντελεστή από 19% σε 7% για εστιατόρια & γεύματα (χωρίς αλκοόλ), με κριτική από φορείς για όφελος στις αλυσίδες και πίεση στα δημόσια οικονομικά.

Ισραήλ: Χερσαία επιχείρηση στην πόλη της Γάζας

Τανκς προωθούνται προς το κέντρο της πόλης· τουλάχιστον 106 νεκροί σε 24 ώρες σύμφωνα με παλαιστινιακές αρχές. ΟΗΕ μιλά για «γενοκτονία», η Ε.Ε. προαναγγέλλει μέτρα, σκληραίνει η στάση αραβικών κρατών.

Φιλώτι Νάξου: Παρουσιάστηκε ο 14ος τόμος «Ναξιακά» – Αφιέρωμα στη μνήμη του Στέφανου Ψαρρά

Ζεστή συμμετοχή στο Πολιτιστικό Κέντρο Φιλωτιτών· η Ο.ΝΑ.Σ. τίμησε τον διδάκτορα Φιλολογίας και συνεργάτη της έκδοσης με έναν αναμνηστικό τόμο υψηλών προδιαγραφών.

Σπύρος Μάκαρης: «Σημαία» του Πανναξιακού για 24η σεζόν – Ο 38χρονος φόργουορντ συνεχίζει μπροστάρης

Η διοίκηση ανακοίνωσε την ανανέωση με τον Ναξιώτη φόργουορντ (2,00 μ.), που μπαίνει στην 24η χρονιά του και στέλνει μήνυμα ενότητας στους φιλάθλους.

Ρόδος: Σε τροχιά υλοποίησης το Περιφερειακό Καταφύγιο Ζώων Συντροφιάς

Με πρωτοβουλία Χατζημάρκου, το έργο εγγράφεται στο Τεχνικό Πρόγραμμα της ΠΝΑΙ – Συμμετοχή της Φιλοζωικής Ρόδου στην καθημερινή λειτουργία

Νάξος: Γίνε εθελοντής δότης μυελού των οστών – Ανοικτή δράση στο ΓΝ-ΚΥ Νάξου (17/9)

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντή Δότη Μυελού των Οστών, το Νοσοκομείο ενώνει δυνάμεις με την ΕΝΕ και το «Όραμα Ελπίδας». Εγγραφές 09:00–13:00, χωρίς ραντεβού.

Φ. Ζαννετίδης: “Καμία περίπτωση ευλογιάς στο Νότιο Αιγαίο”

Φ. Ζαννετίδης: “Καμία περίπτωση ευλογιάς στο Νότιο Αιγαίο – Αυστηροί έλεγχοι και πιστοποιητικά απολύμανσης στις μεταφορές”

ΟΠΕΚΕΠΕ – Καταγγελίες για «μαϊμού» δηλώσεις ελαιώνων σε Νάξο, Αμοργό και Μύκονο (video)

Σαρωτικοί έλεγχοι του ΟΠΕΚΕΠΕ – εκατοντάδες στρέμματα φέρονται δηλωμένα από τρίτους, σε εξέλιξη διαδικασίες επιστροφής ενισχύσεων

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.