Τρεις ημέρες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής προσφορών από τις εταιρείες ανέλκυσης ναυαγίων, ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης αποφασίζει να ακυρώσει τον διαγωνισμό ανέλκυσης του Sea Diamond από το βυθό της Καλντέρας στη Σαντορίνης με τη δικαιολογία ότι είναι αναρμόδιες οι υπηρεσίες του ΥΕΝ – Τι αναφέρουν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών
” Και αφού μετά από πολύ κόπο και χρόνο καταφέραμε να πάρουμε από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο μία απόφαση που μας δικαιώνει απόλυτα, αφού από τις 8/11/2019 η Διοίκηση Αρχής Λιμένων ξεκίνησε να εφαρμόσει την εντολή του ΣτΕ προκηρύσσοντας τον πρώτο διαγωνισμό ανέλκυσης, και ενώ έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται μεγάλες εταιρείες ανέλκυσης από το εξωτερικό, έρχεται ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, να ερμηνεύσει διαφορετικά από τους Δικαστές του ΣτΕ το νόμο 2881/2001 και να ζητήσει από τη ΔΑΛ να ακυρώσει το διαγωνισμό ανέλκυσης λόγω … αναρμοδιότητας των υπηρεσιών του ΥΕΝ!…” Τι; Που; Πως; Γιατί; Η αλήθεια είναι ότι τα έχουμε δει όλα τις τελευταίες ημέρες.. Οπότε και στη περίπτωση του Sea Diamond δεν θα περιμέναμε κάτι διαφορετικό… Τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του K/Z Sea Diamond προχώρησαν σε ανακοίνωση σήμερα Δευτέρα 20 Ιανουαρίου καταγγέλοντας την τακτική του Υπουργού Ναυτιλίας, ο οποίος ερμήνευσε (κατά το δοκούν προφανώς) ότι οι υπηρεσίες του ΥΕΝ είναι αναρμόδιες να κάνουν τον σχετικό διαγωνισμό και ζητάει από τις τοπικές αρχές να προχωρήσουν σε κάτι τέτοιο.. Ολως τυχαίως βέβαια πριν από μερικές ημέρες η πλοιοκτήτρια και η ασφαλιστική εταιρεία είχε ανακοινώσει ότι θα κινηθεί Νομικά κατά του διαγωνισμού που έχει προκηρύξει η Δημόσια Αρχή Λιμένων για την ανέλκυση του πλοίου. Οπότε και ο πλέον αδαής αρχίζει να σκέφτεται ότι κάτι τρέχει εδω… Και σίγουρα δεν είναι καλό, έτσι δεν είναι;
Αναλυτικά η ανακοίνωση που εξέδωσαν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του K/Z Sea Diamond
“Με μεγάλη μας έκπληξη ενημερωθήκαμε από τα ΜΜΕ ότι ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κος Ιωάννης Πλακιωτάκης, με έγγραφό του από τις 16/1/2020, καλεί τη Δημόσια Αρχή Λιμένων του ΥΕΝ να ανακαλέσει και να ακυρώσει τον διεθνή ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond στην Σαντορίνη, που είχε αναρτήσει η ΔΑΛ στις 9/12/2019, καθώς και οποιαδήποτε άλλη συναφή πράξη της!
Η απόφαση αυτή του κυρίου Υπουργού να ακυρώσει το διαγωνισμό ανέλκυσης του Sea Diamond πάρθηκε,
- 38 ημέρες μετά την ανάρτηση της διακήρυξης του,
- 3 ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής προσφορών από τις εταιρείες ανελκύσεων ναυαγίων
- 1 ημέρα μετά την ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας και των ασφαλιστών του Sea Diamond ότι θα προσφύγουν στα δικαστήρια για να προσβάλουν το διαγωνισμό.
Ο λόγος που επικαλείται ο κος Υπουργός για την έκδοση της παραπάνω απόφασης, έχει να κάνει με την εξασφάλιση της νομιμότητας των διαγωνιστικών διαδικασιών για την ανέλκυση και απομάκρυνση του K/Z SEA DIAMOND στη Σαντορίνη, καθώς, όπως υποστηρίζει, σύμφωνα με το νόμο 2881/2001, αυτές πρέπει να διενεργηθούν από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας!
Μόνο που ο κύριος Υπουργός με την απόφαση αυτή δείχνει να αγνοεί την πρόσφατη απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας όπου προσέφυγαν οι κάτοικοι του νησιού, σύμφωνα με την οποία «… η ευθύνη της διαχειρίσεως και αντιμετωπίσεως του απορρέοντος από την διατήρηση ναυαγίου κινδύνου για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το θαλάσσιο περιβάλλον ανήκει παραλλήλως και στην Κεντρική Διοίκηση, ως αυτοτελή υποχρέωση, επιβαλλόμενη τόσο από το άρθρο 24 του Συντάγματος, όσο και από τις διατάξεις των π.δ. 55/1998 και 11/2002, και συγκεκριμένα στις λιμενικές αρχές (κεντρικές ή τοπικές, ανάλογα με το µέγεθος του ναυαγίου και των συνεπειών του) ως κρατικές υπηρεσίες (σήμερα υπαγόμενες στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής), δοθέντος άλλωστε ότι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος δεν αποτελεί αμιγώς τοπική υπόθεση. Ενώ ταυτόχρονα επισημαίνει το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο μεταξύ άλλων ότι: «…Δεν ασκούν ομοίως επιρροή οι ισχυρισμοί του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (πρώην Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας) περί αοριστίας των αιτημάτων των αιτούντων και περί αναρμοδιότητάς του ως προς την ανέλκυση του ναυαγίου, αφού αφενός το αίτημα ήταν σαφές και αφορούσε στην ανέλκυση του ναυαγίου κατά τις διατάξεις του ν. 2881/2001 και αφετέρου, το Υπουργείο είχε αυτοτελώς αρμοδιότητα να επιληφθεί του αιτήματος.»
Ίσως επίσης να μη γνωρίζει ο κύριος Υπουργός ότι ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, προ ολίγων μηνών, με επιστολή του στο ΥΕΝ, έχοντας ολοκληρώσει τις διαδικασίες που του είχαν προταθεί από το ΥΕΝ χωρίς αποτέλεσμα, καλούσε το υπουργείο Ναυτιλίας να αναλάβει δράση καθώς από την πλευρά του αδυνατούσε να κάνει οτιδήποτε άλλο.
Πέρασαν δεκατρία ολόκληρα χρόνια, από τον Απρίλιο του 2007 που βυθίστηκε το Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης, και από τότε ακούμε συνεχώς την ίδια δικαιολογία από του αρμόδιους του ΥΕΝ που αρνούνται να δράσουν και να δείξουν ότι έχουν την πολιτική βούληση να εφαρμόσουν τους νόμους και τα άρθρα του Συντάγματος τα οποία ορκίστηκαν πως θα υπηρετούν. Πέρασαν σχεδόν ισάριθμοι υπουργοί ναυτιλίας από τότε, και όσες πορείες διαμαρτυρίας και αν κάναμε, όσες φορές και αν πήγαμε ως επαίτες στα γραφεία τους διεκδικώντας το δίκαιο, όσες επιστολές και αν στείλαμε, παίρναμε πάντοτε κενές υποσχέσεις και εμπαιγμό… Το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, όσες προσπάθειες και αν προσπάθησε να κάνει έπεσαν στο κενό. Αναγκαστήκαμε, οι κάτοικοι της Σαντορίνης, το 2011 να προσφύγουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να ζητήσουμε την ακύρωση της άρνησης της πολιτείας να επιβάλει το νόμο και να ανελκύσει το Sea Diamond. Και αφού μετά από πολύ κόπο και χρόνο καταφέραμε να πάρουμε από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο μία απόφαση που μας δικαιώνει απόλυτα, αφού από τις 8/11/2019 η Διοίκηση Αρχής Λιμένων ξεκίνησε να εφαρμόσει την εντολή του ΣτΕ προκηρύσσοντας τον πρώτο διαγωνισμό ανέλκυσης, και ενώ έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται μεγάλες εταιρείες ανέλκυσης από το εξωτερικό, έρχεται ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, να ερμηνεύσει διαφορετικά από τους Δικαστές του ΣτΕ το νόμο 2881/2001 και να ζητήσει από τη ΔΑΛ να ακυρώσει το διαγωνισμό ανέλκυσης λόγω … αναρμοδιότητας των υπηρεσιών του ΥΕΝ!
Και εμείς αναρωτιόμαστε: Έχει δικαίωμα ένας υπουργός να μην ενστερνίζεται τις αποφάσεις του Συμβουλίου επικρατείας; Να ερμηνεύει τις διατάξεις των νόμων και των άρθρων του Ελληνικού Συντάγματος κατά το δοκούν και να αναθέτει δύσκολες υποθέσεις, όπως η ανέλκυση του K/Z Sea Diamond, σε φορείς που αποδεδειγμένα εδώ και 13 χρόνια αδυνατούν να τις διαχειριστούν, ενώ ταυτόχρονα σύμφωνα με τις πραγματογνωμοσύνες και τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας, προκαλείται καθημερινά σοβαρή περιβαλλοντική ζημιά από ένα οικολογικό έγκλημα που την ποινική ευθύνη έχει σύμφωνα με τον Άρειο Πάγο η πλοιοκτήτρια;
Ως πότε θα μας εμπαίζουν; Μήπως να υποθέσουμε ότι αντίστοιχες σοβαρές ανελκύσεις στο εξωτερικό, όπως αυτή του Costa Concordia στη γειτονική μας Ιταλία, τη διαχειρίστηκε το τοπικό Λιμενικό Ταμείο του Giglio της Τοσκάνης; Όχι βέβαια! Ήταν οι αντίστοιχες αρχές της Κεντρικής Διοίκησης που ανέλαβαν δράση και ανάγκασαν την πλοιοκτήτρια να πληρώσει περίπου 1 δις ευρώ για την ανέλκυση! Αυτό πρέπει να γίνει και τώρα στην περίπτωση του Sea Diamond. To ΥΕΝ με τις υπηρεσίες του, όπως το Λιμενικό Σώμα, τη Διοίκηση Αρχής Λιμένων, το Νομικό Τμήμα κλπ έχει την εμπειρία, το προσωπικό και την ισχύ να επιβληθεί και να υποχρεώσει τους υπεύθυνους να ανελκύσουν το Sea Diamond. Και οφείλει να το κάνει.
Εμείς, τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του K/Z Sea Diamond, θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε το δίκιο μας σε όλα τα επίπεδα και να απαιτούμε την εφαρμογή των Δικαστικών αποφάσεων! Δεν θα εγκαταλείψουμε τον δίκαιο αγώνα μας, θα συνεχίσουμε όπως κάναμε εμπράκτως όλα αυτά τα χρόνια!
Για άλλη μια φορά καλούμε την πολιτεία να σεβαστεί την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ και να εφαρμόσει τις διατάξεις του Νόμου 2881/2001, του άρθρου 24 του Συντάγματος, όσο και τις διατάξεις των Π.Δ. 55/1998 και 11/2002. Ανελκύστε το Sea Diamond!”