Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προχωρεί σε κινήσεις / δράσεις με στόχο την αναβάθμιση της πολιτικής για το περιβάλλον και τον άνθρωπο με τη σύσταση επιτροπών που θα αφορούν περιβαλλοντικά θέματα και κοινωνικής μέριμνας – Τι γινεται με τις άγονες γραμμές
Στη συγκρότηση των επιτροπών αρμόδιων για περιβαλλοντικά θέματα και θέματα κοινωνικής μέριμνας αναμένεται να προχωρήσει η περιφερειακή αρχή. Η επιτροπή περιβάλλοντος λειτουργούσε και κατά τη διάρκεια της περασμένης θητείας, ενώ η επιτροπή «κοινωνικής μέριμνας» θα λειτουργήσει για πρώτη φορά με απόφαση του Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου Γ. Χατζημάρκου. Σύμφωνα με όσα δήλωσε σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε χθες ο κ. Γ. Χατζημάρκος, αυτή η νέα επιτροπή θα επικεντρωθεί σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη χρήση ουσιών, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σε συγκεκριμένα νησιά.
«Ο νόμος μας δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε στη σύσταση επιτροπών του περιφερειακού συμβουλίου. Η απόφασή μου είναι η μία από τις δύο επιτροπές να είναι η επιτροπή περιβάλλοντος την οποία είχαμε και στη θητεία που πέρασε. Η συγκεκριμένη επιτροπή αναλαμβάνει τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μεγάλη και σοβαρή δουλειά. Η δεύτερη επιτροπή θα έχει να κάνει με θέματα κοινωνικά.
Έχουμε ως περιφέρεια μεγάλο φορτίο σε ό,τι αφορά τις υποδομές μας και δουλεύουμε πολύ πάνω σε αυτό. Όλες αυτές είναι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν. Όμως δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η κοινωνία έχει μεν ανάγκη από το τεχνικό πρόγραμμα αλλά έχει ανάγκη και την κοινωνική υγεία και εκεί υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα. Η επιτροπή αυτή θα δώσει έμφαση στις εξαρτήσεις. Μάλιστα σε κάποια από τα νησιά εντοπίζεται έξαρση σε θέματα εξαρτήσεων. Το 2020 θα έχουμε στη διάθεσή μας κάποια χρηματοδότηση ώστε να σχεδιάσουμε τις παρεμβάσεις. Η οικονομική ανάπτυξη και πρόοδος του τόπου έχει μεγάλη σημασία, εξίσου σημαντικό είναι όμως να μη διαρραγεί ο κοινωνικός ιστός και να είμαστε δίπλα σε συνανθρώπους που έχουν ανάγκη φροντίδας. Θα δώσουμε λοιπόν έμφαση σε νησιά, όπου έχουμε εντοπίσει πρόβλημα. Θα χρειαστούμε βέβαια και τη συνδρομή συλλογικοτήτων και ομάδων».
Ο ορισμός των επιτροπών θα γίνει σε επόμενη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, καθώς αναμένονται ακόμη τα ΦΕΚ των τοποθετήσεων των μελών της περιφερειακής αρχής σε θέσεις ευθύνης. Βασικό θέμα στην αυριανή συνεδρίαση του περιφερειακού που θα γίνει στη Ρόδο είναι το πλάνο τουριστικής προβολής και προώθησης της Περιφέρειας για το 2020.
Περιφέρεια και Αγονες γραμμές
Ο κ. Χατζημάρκος αναφέρθηκε και στις επαφές που είχε σε υπουργεία τις προηγούμενες ημέρες για την προώθηση καίριων ζητημάτων. Η αύξηση των κονδυλίων για τις “άγονες γραμμές” στην ακτοπλοΐα κατά 30 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γ. Πλακιωτάκης, έρχεται να απαντήσει σε ένα πάγιο αίτημα των νησιών για κάλυψη και ποιοτική αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών γραμμών, δήλωσε ο κ. Χατζημάρκος.
«Είναι μεγάλη και σημαντική η είδηση της αύξησης του προϋπολογισμού με τον οποίο χρηματοδοτούνται οι ακτοπλοϊκές γραμμές δημοσίου συμφέροντος, οι άγονες γραμμές όπως λέμε, στην καθομιλουμένη. Μιλάμε για μία αύξηση άνω του 40% από τα 90 στα 130 εκατομμύρια που αφορά σε όλες τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Από αυτό το ποσό, τα 10 εκατομμύρια αφορούν αποκλειστικά στην κάλυψη της διαφοράς του κόστους των καυσίμων και στην αλλαγή του τύπου καυσίμων από την 1η Ιανουαρίου του 2020 για περιβαλλοντικούς λόγους.
Με τα υπόλοιπα 30 εκατομμύρια θα καλυφθούν ανάγκες στα νησιά που έχουν να κάνουν τόσο με τη συχνότητα των δρομολογίων όσο με την χωρητικότητα και την ποιότητα. Η αύξηση του προϋπολογισμού ήταν πάντα αυστηρή προϋπόθεση για τη βελτίωση των τριών αυτών ζητημάτων. Σε κάποια νησιωτικά συμπλέγματα χρειαζόμαστε καλύτερα πλοία, περισσότερες συνδέσεις και συχνότερα δρομολόγια… Πλέον, μπορεί να έχουμε περισσότερες γραμμές στην κατηγορία 1 με μεγάλα και γρήγορα πλοία. Όπως αντιλαμβάνεστε η συγκεκριμένη κατηγορία συνεπάγεται μεγαλύτερα ποσά ανάθεσης… βεβαίως σε κάποιες εντοπισμένες περιοχές και εφόσον υπάρχει ανταπόκριση από την αγορά, θα μπορέσουμε να έχουμε περισσότερα δρομολόγια», δήλωσε ο κ. Χατζημάρκος, επισημαίνοντας ότι σε συνεργασία και με το Υπουργείο θα εντοπιστούν οι περιοχές εκείνες που απαιτούν καλύτερη ακτοπλοϊκή σύνδεση. Η σύνδεση της Καρπάθου με την Κάσο είναι μία τέτοια περίπτωση, όπως επίσης οι δυτικές Κυκλάδες.
Εκτός από την αύξηση της χρηματοδότησης έχει μεγάλη σημασία η αλλαγή της πηγής χρηματοδότησης που μεταφέρθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και τον Κρατικό Προϋπολογισμό στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, γεγονός που συντελεί σε μεγάλο βαθμό στην απλούστευση των διαδικασιών για τη βελτίωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων και απαντά σε ένα πάγιο αίτημα, όπως εξήγησε ο Περιφερειάρχης, ο οποίος δήλωσε αναλυτικότερα τα εξής:
«Χρόνια το ζητούσαμε αυτό. Υπήρξαν προσπάθειες και στο παρελθόν και τελευταία από το Δωδεκανήσιο Υφυπουργό, Ν. Σαντορινιό. Από την νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έγινε γρήγορα αντιληπτή η αναγκαιότητα του αιτήματος και τι σημαίνει για το μέλλον η μετάπτωση αυτή στην πηγή χρηματοδότησης. Πλέον η χρηματοδότηση αντιμετωπίζεται ως επένδυση και ως έργο. Στο μέλλον αυτό θα μας βοηθήσει πολύ ώστε να επιχειρηματολογήσουμε με ένα πολύ πιο καθαρό τρόπο στο πώς αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη μετακίνησης των νησιωτών και πώς θα καλύπτεται η ανάγκη αυτή με ισότιμο τρόπο με τους κατοίκους της Ηπειρωτικής Ελλάδας. Επιπλέον, στο άμεσο μέλλον και όπου προκύψει έκτακτη ανάγκη θα μπορεί να αντιμετωπίζεται στην ώρα που πρέπει… Η αύξηση του προϋπολογισμού και η αλλαγή της πηγής χρηματοδότησης και του κωδικού χρηματοδότησης έρχονται να απαντήσουν σε δίκαια αιτήματα και ευχαριστώ πολύ τόσο τον Υπουργό, Γιάννη Πλακιωτάκη όσο και τη Γ. Γραμματεία, πρώην συνάδελφό μου, Περιφερειάρχη Β. Αιγαίου, Χριστιάνα Καλογήρου οι οποίοι πολύ γρήγορα προώθησαν τις λύσεις που είχαμε μεγάλη ανάγκη».
Διαχείρηση ΧΑΔΑ και πολιτική
Ο κ. Χατζημάρκος αναφέρθηκε και στο πρόβλημα των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), που ακόμη λειτουργούν στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και στις επαφές που είχε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, με τον νέο Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου, Μανώλη Γραφάκο. Όπως εξήγησε, αν και δεν πρόκειται για αρμοδιότητα και ευθύνης της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου η διαχείριση των απορριμμάτων, θα αναζητηθούν τρόποι προκειμένου να κλείσουν οι χωματερές αυτές και να μην πληρώνει πλέον πρόστιμα η χώρα.
«Καταστρώνουμε ένα σχέδιο για το πώς θα κλείσουμε οριστικά το ζήτημα αυτό. Συμφωνούμε στις βασικές αρχές με την πολιτική ηγεσία και τα στελέχη του Υπουργείου αλλά και με τον γενικό γραμματέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων της χώρας, κ. Γραφάκο» δήλωσε ο Περιφερειάρχης, σημειώνοντας ότι θα επιταχυνθούν σημαντικά οι διαδικασίες των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων με τη μεταφορά της γενικής γραμματείας διαχείρισης στερεών αποβλήτων από το ΥΠΕΣ στο Υπουργείο Περιβάλλοντος:
«Εδώ έγινε μία σκόπιμη αλλαγή… Αυτή η γραμματεία άνηκε στο ΥΠΕΣ και μεταφέρθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και ενέργειας. Έτσι επιτυγχάνεται μία καλύτερη εποπτεία στα περιβαλλοντικά θέματα, ενώ είναι πιο εύκολο για περιφερειάρχες και δημάρχους να εξηγήσουν τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, καθώς η συνεννόηση των δύο υπουργείων δεν γινόταν πάντα απρόσκοπτα. Τώρα μπορούν να βελτιωθούν οι χρόνοι αδειοδότησης του κάθε έργου… Την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθεί μία σειρά παρεμβάσεων για τη μείωση του χρόνου αδειοδοτήσεων… Θα δούμε πώς θα στηρίξουμε τους δήμους τεχνικά και κυρίως δημοσιονομικά με πόρους για να κλείσουν οι 16 αυτές χωματερές για τις οποίες η χώρα πληρώνει πρόστιμα».
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Δημοκρατική”