Νέο, ενιαίο ολοήμερο δημοτικό από την επόμενη χρονιά: Θα σχολούν στις 13.15, συνεδριάσεις διδασκόντων 13.15-14.00, ολοήμερο ως τις 16.00
Tο σχολείο αλλάζει… Στο σύνολό του. Το είπαμε και χθες όταν μιλούσαμε για σχολεία με ονοματεπώνυμα με αφορμή τις 19 προτάσεις από την αρμόδια Επιτροπή Δημόσιου Διάλογου για την Παιδεία. Όμως, σήμερα ήρθε ο Υπουργός Παιδείας κος Φίλης να βάλει τα πράγματα στη θέση τους παρουσιάζοντας το νέο ολοήμερο Δημοτικό σχολείο, ενιαίου τύπου από την ερχόμενη σχολική χρονιά. Έτσι, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, τα δημοτικά όλης της χώρας θα υπάγονται σε έναν τύπο σχολείου, με ενιαίο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και λειτουργία προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται, θα γίνεται ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων σε όλους τους τύπους δημοτικών σχολείων της χώρας από 4/θέσια και πάνω, θα ενοποιηθούν τα Εβδομαδιαία Ωρολόγια Προγράμματα, ύστερα από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ενώ η λήξη του υποχρεωτικού προγράμματος θα γενικευτεί για όλες τις τάξεις στις 13:15. Πρακτικά, αυτό σημαίνει την κατάργηση των «κλασικών» δημοτικών σχολείων, αλλά και των δημοτικών που μέχρι σήμερα υπάγονται στο Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ). Σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος, στον νέο τύπο δημοτικού σχολείου, η έναρξή του ορίζεται στις 13:15 και η λήξη του στις 16:00. Εξασφαλίζεται και γενικεύεται η ώρα μελέτης για όλους τους μαθητές με δάσκαλο (εκπαιδευτικό ΠΕ 70), ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τον φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των εργασιών της επόμενης ημέρας. Στην τρίτη ώρα του ολοήμερου προγράμματος θα προσφέρεται ένα σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων, όπως ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών), Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή και Μουσική. Σημειώνεται ότι οι αλλαγές θα ισχύσουν για όλα τα δημοτικά σχολεία που είναι από τετραθέσια και πάνω (3.555 σχολικές μονάδες), ενώ αμετάβλητη θα παραμείνει η λειτουργία των μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων δημοτικών.
Παρατήρηση
Απαραίτητη σημείωση εδώ ότι όπως τονίζεται, η λειτουργία των μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων δημοτικών σχολείων παραμένει ως έχει χωρίς καμία διαφοροποίηση. Το υπουργείο χαρακτηρίζει δε «ψευδή» την καταγγελία ότι «προτίθεται να κλείσει εκατοντάδες δημοτικά σχολεία στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας από τετραθέσια και κάτω».
Αντιδράσεις
Από πλευράς υπουργείου θεωρήθηκε ότι από την ύπαρξη διαφόρων τύπων δημοτικού σχολείου προκύπτουν αδικίες και ανορθολογικά και αντιπαιδαγωγικά αποτελέσματα. Άλλωστε, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, η εφαρμογή του ενιαίου τύπου ολοήμερου δημοτικού σχολείου «κάνει πράξη τη συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας» και αποτελεί «έμπρακτη εφαρμογή των αρχών της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην Εκπαίδευση». Ωστόσο, επιφυλακτικοί εμφανίζονται οι δάσκαλοι απέναντι στη μεταρρύθμιση αυτή. «Είναι ξεκάθαρα ένα μέτρο εξοικονόμησης», επεσήμανε ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και πρόσθεσε ότι το υπουργείο προσπαθεί να εξοικονομήσει ώρες και να μειώσει με αυτόν τον τρόπο τα κενά, ώστε να προσλάβει την ερχόμενη χρονιά μικρότερο αριθμό αναπληρωτών. Μάλιστα, όπως σημειώνει σε παρατήρησή του εκπαιδευτικός «Μειώνονται οι ώρες κατά 5 την εβδομάδα σε κάθε τμήμα, καταργείται η πρωινή ζώνη-άλλες 5 ώρες τη βδομάδα- και το υποχρεωτικό πρόγραμμα αρχίζει 8.10 και τελειώνει 13.15.Έτσι σε ένα 12θέσιο σχολείο μειώνονται οι ώρες κατά 65 τη βδομάδα (5×12=60 +5 =65).Περίπου 3 εκ/πκοί λιγότεροι. Η απόφαση αυτή, μαζί με τη ρύθμιση του άρθρου 35 για τα νηπιαγωγεία ,καθώς και τη διάταξη για τα τμήματα ένταξης θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την έξοδο του χρόνου στην ανεργία 4000 και πλέον χιλιάδων αναπληρωτών που εργάζονται φέτος. Αν είναι έτσι, βγαίνει το συμπέρασμα πως όλη η ιστορία με τη μοριοδότηση των αναπληρωτών ήταν απλά αντιπερισπασμός. Όσο οι αναπληρωτές ασχολούνταν (και με το δίκιο τους) με την αλλαγή στο σύστημα προσλήψεων, αυτοί ετοίμασαν μείωση θέσεων (και άρα προσλήψεων) με άλλη μέθοδο».
Νηπιαγωγεία
Για το καυτό ζήτημα των νηπιαγωγείων, ο υπουργός Παιδείας στη σημερινή του τοποθέτηση ανέφερε ότι «Κυρίως το θέμα των νηπιαγωγείων αναπτύχθηκε από τις ανησυχίες και φόβους ορισμένων ενώσεων νηπιαγωγών. Θέλω να διαβεβαιώσω την Εθνική Αντιπροσωπεία ότι δε θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Όλη αυτή η φιλολογία που αναπτύσσεται… και το τρολάρισμα ότι θα κλείσουν 1000 νηπιαγωγεία είναι μια φτηνή αντιπολιτευτική πολιτική τακτική, η οποία υποτιμά το επίπεδο του κοινοβουλευτικού διαλόγου και τολμώ να πω σε ορισμένο τουλάχιστον βαθμό, ενισχύει μια αντίληψη ιδιωτικοποίησης, απαξίωσης και τελικά ιδιωτικοποίησης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. … Για το θέμα των νηπιαγωγείων, θα ήθελαν να διαβεβαιώσω ότι η ρύθμιση είναι να μειώσουμε τον αριθμό τον αριθμό των ελάχιστων μαθητών, από επτά σε πέντε, και παρακάτω αν χρειαστεί, με βάση τις αποφάσεις των εκπαιδευτικών διευθυντών εκπαίδευσης στα σχολεία στα δυσπρόσιτα ή όπου δεν μπορεί να υπάρξει μετακίνηση των νηπίων. Είναι σαφής η διατύπωση στην τροπολογία που καταθέσαμε. Εκεί βέβαια που κρίνεται ότι δεν μπορεί να υπάρξει μετακίνηση νηπίων, γιατί δεν μπορείς να μεταφέρεις νήπια χιλιόμετρα μακριά. Δεύτερον, αυξάνεται από 7 σε 14 το ελάχιστο, το μίνιμουμ των μαθητών νηπίων στα νηπιαγωγεία. Γιατί; Γιατί από το 1985 υπάρχει ανειλημμένη υποχρέωση, με τρόπο όχι δεσμευτικό, της πολιτείας να φοιτούν και τα προνήπια, δηλαδή, να υπάρχει φοίτηση από 4 ετών έως 6 ετών στα νηπιαγωγεία. Αυτός είναι ένας τρόπος να διευκολύνουμε και να υπάρχουν θέσεις προκειμένου παιδιά μικρά της νηπιακής ηλικίας να πάνε στα σχολεία. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε δέσμευση, ότι είναι υποχρεωτική σήμερα, αυτομάτως μετά από τόσα χρόνια, από το 1985 είναι η αρχική πρόβλεψη γιατί μας λείπουν 500 θέσεις νηπιαγωγείων. Στο πρόγραμμά μας, σύντομα, θα προχωρήσουμε σε αυτήν την κάλυψη των κενών. Έχει να κάνει με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και με άλλες διαδικασίες, αλλά το σήμα το δίνουμε από σήμερα στην κοινωνία. Θέλουμε τα προνήπια να πάνε στα νηπιαγωγεία και διευκολύνουμε έτσι τη διαμόρφωση των σχολικών τάξεων και κοινοτήτων. Επαναλαμβάνω, δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Θα μου πείτε ούτε αυτό το νηπιαγωγείο με ένα παιδί που υπάρχει στη Θεσσαλία; Γιατί διάβασα ενός συνδικαλιστικού εκπροσώπου της ΝΔ, μια ψευδή ανακοίνωση, η οποία αναπαράχθηκε από ορισμένα ΜΜΕ ότι κλείνουν 40 νηπιαγωγεία στη Θεσσαλία…» Εν αναμονή λοιπόν των εξελίξεων…
Με πληροφορίες από το esos.gr