Το θέμα του Εναέριου στην Ελληνική Βουλή – Ερώτηση προς δύο υπουργούς κατέθεσε η “Ελληνική Λύση” με τίτλο ” «Καταρρέει σταδιακά ο “Εναέριος Νάξου” το μεγαλύτερο προπολεμικό βιομηχανικό τεχνικό έργο της Ευρώπης και διατηρητέο μνημείο» και ελπίζουμε όλοι σε κάποια απάντηση
Εναέριος.. Ενα από τα μεγαλύτερα έργα σε επίπεδο βιομηχανίας σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο στην προπολεμική Ελλάδα. Ενα έργο μήκους 8.760 μέτρων με 72 πυλώνες για την μεταφορά σμύριδας από τα βουνά της ορεινής Νάξου στην Μουτσούνα… Με το πέρας της μαζικής χρήσης σμύριδας το έργο έμεινε στο έλεος του θεού. Σήμερα… σχεδόν 100 χρόνια αό την έναρξη λειτουργίας του και 35 χρόνια από τη λήξη είναι στα όρια του. Τα καλώδια έχουν κοπεί σε αρκετά σημεία και οι πυλώνες (σ.σ. οι φωτογραφίες είναι του Πέτρου Αναματερού) είναι έτοιμοι να πέσουν. Λες και κρέμονται από μία κλωστή. Υποσχέσεις ουκ ολίγες για την συντήρηση και αναβάθμισή του. Μέχρι και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος τον Αύγουστο του 2019 είχε ανακοινώσει ότι θα τεθεί υπό τη σκέπη της Προεδρίας της Δημοκρατίας… Τίποτα.
Και πρόσφατα, η “Ελληνική Λύση” του Κυριάκου Βελόπουλου κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Πολιτισμού και Αθλητισμού σχετικά με το μέλλον του εναέριου και τους τρόπους αναβάθμισης και προβολής του εναέριου… Λέτε να έχουμε απάντηση;
Αναλυτικά η ερώτηση που κατέθεσε ο κος Βελόπουλος προς τους κκ Αυγενάκη – Μενδώνη
με τίτλο «Καταρρέει σταδιακά ο “Εναέριος Νάξου” το μεγαλύτερο προπολεμικό βιομηχανικό τεχνικό έργο της Ευρώπης και διατηρητέο μνημείο»
Κυρία και κύριε Υπουργοί,
Ο Εναέριος Συρμός Μεταφοράς Σμύριδας είναι έργο που κατασκευάστηκε το 1924-1927 και λειτούργησε μέχρι το 1985. Είχε 72 πυλώνες, ύψους 5 – 43μ., διπλές γραμμές συρματόσχοινου, μήκους 8.760 μ., 6 σταθμούς φόρτωσης και μετέφερε 220 κουβάδες των 2-4 στατήρων. Mε την υπ’ αρ. Υ.Α. ΥΠ ΠΟΛ/ΔΙΛΑΠ/ Γ/ 2986/49087/8-11-89, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 869Β/21-11-89 χαρακτηρίστηκαν ως ιστορικοί τόποι: α) ο «Εναέριος» μεταφοράς σμύριδας με ζώνη προστασίας 50 μ. από κάθε πλευρά, β) τα ορυχεία Σμύριδας, γ) ιστορικά διατηρητέα μνημεία οι εγκαταστάσεις των σταθμών φόρτωσης και δ) ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο και ο μηχανολογικός εξοπλισμός του Εναέριου και οι εγκαταστάσεις φόρτωσης. Έκτοτε, το μνημείο έμεινε στην φθορά του χρόνου και των κεραυνών, ενώ έγιναν μόνον ελάχιστες προσπάθειες συντήρησης και επισκευών από μεμονωμένες Κοινότητες κατά καιρούς.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
@ Προτίθεσθε να λάβετε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, προκειμένου να προβάλετε την λειτουργικότητα και την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο «Εναέριος» Μεταφοράς Σμυρίδας», κατά την περίοδο που λειτουργούσε, υπό συνθήκες ανάδειξής του, ως διατηρητέου μνημείου;
@ Διατίθεται το Υπουργείο Τουρισμού με καίριες παρεμβάσεις να προβάλλει και να αναδείξει το τεχνικό προπολεμικό έργο του «Εναερίου», συμπεριλαμβάνοντας τις υποδομές του στους πόλους έλξης του τουρισμού της νήσου Νάξου, εκτός των υπολοίπων φυσικών καλλονών της;
Ο ερωτών Βουλευτής
Κυριάκος Βελόπουλος