Η τοποθέτηση των μελών του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου μέσω του Συμβουλίου τους όπου με ομόφωνη απόφαση είπαν “ναι” στην πρόταση όσον αφορά την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το ΠΕΑΛ Νάξου, όμως εξέφρασαν επιφυλάξεις και κατέθεσαν δικές τους προτάσεις…
“…Το εμπόριο που αυτή τη στιγμή εκπροσωπούμε μέσω του συλλόγου μας είναι άρρηκτα συνυφασμένο με τους σύγχρονους και λειτουργικούς λιμένες και αυτό συμβαίνει από την αρχαιότητα έως σήμερα. Το εμπόριο δεν ανθεί χωρίς λιμάνια και μεταφορές και οι πόλεις δεν ανθούν χωρίς το εμπόριο και την επαγγελματική δραστηριότητα. Έχοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιού μας, την ανάγκη για ένα ασφαλή και λειτουργικό λιμένα, τις απόψεις των μελών, το γεγονός ότι η Νάξος είναι από τα τελευταία νησιά που στερείται ενός οργανωμένου και επαρκές τουριστικού καταφυγίου, την αξιοζήλευτη και πλούσια παραγωγή τοπικών προϊόντων, προϊόντων ΠΟΠ, πατάτας, κρέατος κλπ, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Νάξου, με την προϋπόθεση να ληφθούν υπόψιν οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις μας, παρουσιάζεται θετικά προκείμενος ως προς την παρούσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όσον αφορά το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα Νάξου, έχοντας κατά νου την παρούσα συγκυρία και την ανάγκη άμεσης δραστηριοποίησης και εξεύρεσης άμεσα εφαρμόσιμων προτάσεων. ”
Αυτό αναφέρει ως επίλογο η πρόταση του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου στην Επιτροπή Διαβούλευσης για το ΠΕΑΛ Νάξου… Οσο για τις επιφυλάξεις; έχουν να κάνουν κυρίως με το κυκλοφοριακό και δη την αμφιδρόμηση της παραλιακής οδού που θεωρούν ότι δημιουργεί μία τέτοια κίνηση περισσότερα προβλήματα σε σχέση με αυτά που λύνει. Αντιπροτείνουν μάλιστα, επτά δράσεις όπως πεζοδρομήσεις που θα κάνουν την πόλη πιο φιλική με τους πεζούς, το αγοραστικό κοινό άλλωστε των επιχειρήσεων
Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει:
Ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Νάξου έχει εκφράσει πολλές φορές τις απόψεις του για το θέμα του λιμένα μας. Με τα πιο πρόσφατα έγγραφα μας προς απάντηση στο λιμεναρχείο Νάξου όσον αφορά την έκφραση απόψεων για την αμφιδρόμηση της παραλιακής οδού από την 21/10/19 με Α.ΠΡ. 1383 και από 29/12/17 με Α.ΠΡ. 1066 αναφέραμε χαρακτηριστικά πως «Μόνη και οριστική λύση παραμένει η δημιουργία ΝΕΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ σε άλλο χώρο και η μετατροπή του υπάρχοντος σε μαρίνα τουριστικών σκαφών».
Σε αυτή την άποψη συνεχίζουμε να εμμένουμε έως και σήμερα καθώς θα έλυνε σε μεγάλο βαθμό τον κυκλοφοριακό φόρτο της παραλιακής ζώνης. Επίσης στα παραπάνω έγγραφα μας προτείναμε την όσο το δυνατόν συντομότερη ολοκλήρωση και εφαρμογή της μελέτης της χερσαίας ζώνης που εκτός των άλλων θα νομιμοποιήσει και την ΠΑΡΑΝΟΜΗ επέκταση του 1994 όπως και το Λιμενικό Ταμείο να προκηρύξει ΑΜΕΣΑ προμελέτη χωροθέτησης νέου λιμανιού.
Σήμερα λοιπόν καλούμαστε να γνωμοδοτήσουμε για ένα μεγάλο ζήτημα του νησιού μας που τόσο αναμέναμε, την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Πλαισίου έργων ανάπτυξης λιμένα Νάξου όπως μας παρουσιάστηκε.
Ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος για αυτό το σοβαρό θέμα ενήργησε με όσο το δυνατόν απόλυτη συλλογικότητα, δεδομένου των στενών χρονικών ορίων που είχαμε στη διάθεση μας, ενημερώσαμε τα μέλη μας, έτσι ώστε οι απόψεις και οι παρατηρήσεις που θα ακουστούν να μην περιοριστούν μόνο σε αυτές του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά και σε αυτές των μελών από διάφορους κλάδους επαγγελμάτων και διάφορες περιοχές της Νάξου.
Κλάδοι επαγγελμάτων όπως αυτές του λιανικού εμπορίου, ελεύθερων επαγγελματιών και τεχνικών, πρακτορεία μεταφορών, πρακτορεία εισιτηρίων, καταστήματα εστίασης, ξενοδόχοι, επιχειρήσεις μεταποίησης, παραγωγούς στον κλάδο του πρωτογενή τομέα και από περιοχές εκτός της Χώρας όπως Φιλώτι, Μικρή Βίγλα, Αγ. Προκόπιο κλπ.
Συνοψίζοντας όλες τις απόψεις καταλήγουμε σε κάποια ανάγκες-δεδομένα, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις.
Όσον αφορά τις ανάγκες – δεδομένα:
- Έχουμε πολλές φορές ενημερωθεί για την επικινδυνότητα λόγο παλαιότητας του υφιστάμενου προβλήτα μας από πλοιοκτήτριες εταιρίες, είχαμε ακούσει για σπηλαιώσεις καθώς και παράπονα για καθυστερήσεις στην φορτο-εκφόρτωση των πλοίων και την παλαιότητα και ακαταλληλότητα του στεγάστρου αναμονής επιβατών. Άρα η αναβάθμιση και η δημιουργία ενός ασφαλούς και λειτουργικού προβλήτα είναι επιτακτική και δεν χωρά αμφισβήτηση από κανέναν τουλάχιστον όταν τίθενται ζητήματα ασφαλείας.
- Η διαπλάτυνση του λαιμού πρόσβασης στον προβλήτα χρήζει διαπλάτυνσης και πολύ σωστά προβλέπεται στην μελέτη, λόγο του αυξημένου φόρτου πεζών και οχημάτων κατά την διάρκεια αποβίβασης και επιβίβασης στα πλοία.
- Ο περιορισμένος αριθμός θέσεων ελλιμενισμού σκαφών, τόσο του αλιευτικού καταφυγίου όσο και του τουριστικού επιβάλει την δημιουργία περισσότερων θέσεων έτσι ώστε να εξυπηρετηθούν οι ντόπιοι επαγγελματίες και ερασιτέχνες αλιείς, οι ιδιοκτήτες τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής. Με την αύξηση θέσεων ελλιμενισμού του τουριστικού καταφυγίου θα σταματήσει επιτέλους το φαινόμενο του «ήλθον, είδον και απήλθον» των ιστιοπλοϊκών σκαφών και θαλαμηγών λόγο έλλειψης θέσεων, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, θα αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου αλλά και των επαγγελματιών του νησιού.
Όσον αφορά τις παρατηρήσεις μας:
- Είναι ολοφάνερο ότι η αμφιδρόμηση της παραλιακής οδού θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα και θα επιβαρύνει τον κυκλοφοριακό ιστό της πόλης μας κάτι που μας προβληματίζει σφόδρα μιας και το πάγιο αίτημα του συλλόγου μας είναι οι πεζοδρομήσεις και η προτεραιότητα στον πεζό και όχι στα οχήματα.
- Η δημιουργία οδού ήπιας διέλευσης οχημάτων έμπροσθεν των καφέ CREAM και BOSSA επίσης προκαλεί έντονη ανησυχία για τους ίδιους λόγους που περιγράψαμε παραπάνω, πόσο μάλλον που για την προκειμένη περίπτωση προβλέπεται από τη μελέτη το αντίθετο από το επιθυμητό, δηλαδή μετατρέπουμε έναν φαινομενικά πεζόδρομο σε δρόμο για οχήματα.
Όσον αφορά τις προτάσεις μας:
- Για την χωροθέτηση νέου εμπορικού λιμένα, εφόσον είναι εφικτό, προτείνουμε την περιοχή Αη Γιάννηδες κάτω από το εστιατόριο «Πανόραμα». Η περιοχή ενδείκνυται γιατί είναι λίγο έξω από την πόλη και αραιοκατοικημένη κάτι που θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες επιβίβασης – αποβίβασης ΙΧ και βαρέων οχημάτων καθώς και οχληρών και επικίνδυνων φορτίων.
- Αμφιδρόμηση της οδού Κοντολέοντος με το ρεύμα ανόδου μόνο για ΙΧ οχήματα έτσι ώστε να αντισταθμιστεί με την παραμονή της παραλιακής οδού μονής κατεύθυνσης δηλαδή καθόδου έως έχει μέχρι σήμερα.
- Επέκταση πεζοδρομίων στις οδούς Παπαβασιλείου έως το Νοσοκομείο – Κ. Υγείας.
- Δημιουργία νέων και συντήρηση και οργάνωση υφιστάμενων χώρων στάθμευσης.
- Δημιουργία πεζοδρομίων από περιοχή Καζανάκια έως ΑΒ Βασιλόπουλος.
- Πρόβλεψη και δημιουργία ποδηλατόδρομων τόσο στην παρούσα μελέτη όσο και στον υπόλοιπο κυκλοφοριακό ιστό της πόλης έτσι ώστε να συνδυαστούν ΠΕΑΛ και ΣΒΑΚ.
κ. Πρόεδρε, αγαπητά μέλη της επιτροπής,
Το εμπόριο που αυτή τη στιγμή εκπροσωπούμε μέσω του συλλόγου μας είναι άρρηκτα συνυφασμένο με τους σύγχρονους και λειτουργικούς λιμένες και αυτό συμβαίνει από την αρχαιότητα έως σήμερα. Το εμπόριο δεν ανθεί χωρίς λιμάνια και μεταφορές και οι πόλεις δεν ανθούν χωρίς το εμπόριο και την επαγγελματική δραστηριότητα.
Έχοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιού μας, την ανάγκη για ένα ασφαλή και λειτουργικό λιμένα, τις απόψεις των μελών, το γεγονός ότι η Νάξος είναι από τα τελευταία νησιά που στερείται ενός οργανωμένου και επαρκές τουριστικού καταφυγίου, την αξιοζήλευτη και πλούσια παραγωγή τοπικών προϊόντων, προϊόντων ΠΟΠ, πατάτας, κρέατος κλπ, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Νάξου, με την προϋπόθεση να ληφθούν υπόψιν οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις μας, παρουσιάζεται θετικά προκείμενος ως προς την παρούσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όσον αφορά το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα Νάξου, έχοντας κατά νου την παρούσα συγκυρία και την ανάγκη άμεσης δραστηριοποίησης και εξεύρεσης άμεσα εφαρμόσιμων προτάσεων.