Ένας “δεκάλογος” παρατηρήσεων και προτάσεων από μόνιμο κάτοικο της Νάξου όσον αφορά την ορθολογική ανάπτυξη – κυρίως φιλική με το περιβάλλον – του νησιού της Αριάδνης
Καθόλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου βλέπαμε είτε στη πράξη είτε μέσα από τα social media αυτό που λέμε «στραβά» του νησιού. Κάποιοι μάλιστα τα έθιξαν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Η βασική απάντηση από τους αρμόδιους φορείς ήταν «αυτά καλό είναι να τα κουβεντιάσουμε όταν φτάσουμε στο τέλος της …διαδρομής»….
Με το ημερολόγιο να δείχνει σχεδόν 20 Σεπτεμβρίου και με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, Κυριάκο Μητσοτάκη, στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, να μιλάει για την ανάγκη όπως πάμε σε ένα διαφορετικό μοντέλο τουρισμού όπου η έμφαση θα δίνεται στη ποιότητα και όχι τη ποσότητα, μήπως ήρθε η ώρα και στη Νάξο να ανοίξει άμεσα η κουβέντα και όχι να περιμένουμε τον προσεχή Νοέμβριο ή τον Μάρτιο της επόμενης χρονιάς;
Μήπως ήρθε η ώρα ο Δήμος και οι υπόλοιποι φορείς που έχουν άμεσα σχέση με τον τουρισμό να καθίσουν σε ένα τραπέζι όπως γίνεται σε άλλα νησιά ή και παλαιότερα στην Ελλάδα ώστε να βρεθεί κοινός παρονομαστής επικοινωνίας αρχικά και στη συνέχεια η χάραξη πολιτικής ή στρατηγικής για την επόμενη ημέρα της Νάξου;
Ένας φίλος της ιστοσελίδας μας (σ.σ. τα στοιχεία του είναι στη διάθεση όποιου θέλει να συζητήσει μαζί του) έστειλε πρόσφατα τις απόψεις του με τίτλο «Η Νάξος που ονειρεύομαι». Δεν είναι περαστικός. Είναι μόνιμος κάτοικος. Είναι άνθρωπος που ζει στην Νάξο εδώ και χρόνια, γνωρίζει αρκετά καλά τις ιδιαιτερότητες του νησιού τόσο στη πεδινή όσο και την ορεινή Νάξο και καταθέτει τις σκέψεις του με στόχο; Την ορθολογική όπως αναφέρει ανάπτυξη του νησιού…
Επαιξε ρόλο και ένα πρόσφατο άρθρο που μιλάει για τις Κυκλάδες και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν φέτος το καλοκαίρι … Και η Νάξος είχε την τιμητική της…
Κάποιες από τις προτάσεις μπορεί να υλοποιηθούν ακόμη και άμεσα, κάποιες άλλες μπορεί όχι. Η ουσία είναι ότι υπάρχει μία βάση για συζήτηση. Κι αυτό είναι η αρχή. …
Ας δούμε τις προτάσεις του…
«Νάξος, το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων(429,79 ΚΜ2, ενώ η Μύκονος και Σαντορίνη με 86,125 και 76,19 km2 αντίστοιχα), με φυσική ομορφιά, γραφικά χωριά και αρχαίο-θρησκευτικό πολιτισμό, δυστυχώς όμως χωρίς σύγχρονες υποδομές.
Τι χρειάζεται;
ορθολογική ανάπτυξη(φιλική με το περιβάλλον) σε όλη τη Νάξο:
1ον. Κατασκευή περιφερειακού – παραλιακού οδικού άξονα
2ον. Οριοθέτηση αιγιαλίτιδας ζώνης, κατάρτιση σχεδίου πόλεως και ένταξη αναπτυσσομένων περιοχών “εντός οικισμού”.
3ον. Επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης του αεροδρομίου άνω των 1.600 μ.(ανέφικτο λόγω οικοσυστήματος), ή κατασκευή νέου αερολιμένα σε άλλη τοποθεσία (π.χ. Σαγκρί). Ο αερολιμένας Νάξου λειτούργησε το 1992 (το νεότερο αεροδρόμιο των Κυκλάδων) και έχει το μικρότερο διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης (901μ.) από τα υπόλοιπα των Κυκλάδων, απλά τραγικό.
4ον. Κατασκευή νέου εμπορικού λιμένα εκτός Χώρας(βλέπε λιμάνι Μυκόνου)
5ον. το υπάρχον λιμάνι να αναβαθμιστεί σε τουριστικό, κατά το μεγαλύτερο τμήμα του και σε αλιευτικό ένα μικρό τμήμα του. Τις απαραίτητες εργασίες να διεξάγει είτε το Λιμενικό Ταμείο Νάξου, είτε ιδιώτης με τη μορφή παραχώρησης – εκμετάλλευσης για 30 – 40 έτη (π.χ. όπως το λιμάνι Πρέβεζας – Μαρίνα Πρέβεζας).
Συγχρόνως, να γίνει ανάπλαση της παραλιακής ζώνης της Χώρας (πλακόστρωση από το κατάστημα “Τζιμπλάκη”, μικρή και μεγάλη προβλήτα έως το χώρο στάθμευσης ΤΑΞΙ – ΚΤΕΛ, δενδροφυτεύσεις, κατασκευή ποδηλατοδρόμου από “Αι Γιώργη”, “μικρή προβλήτα – μεγάλη” έως Πορτάρα, έργο που θα αναδείξει τον παραδοσιακό χαρακτήρα της Χώρας, ο οποίος σήμερα εκλείπει.
Η υλοποίηση αυτού του έργου θα προσελκύσει οικονομικά εύρωστους επισκέπτες και θα αποφέρει μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη για τους επαγγελματίες της Χώρας (πλοία κρουαζιέρας, θαλαμηγούς, ιστιοπλοϊκά) και το Λιμενικό Ταμείο Νάξου
6ον. Κατασκευή δημοτικού χώρου στάθμευσης σε τμήμα του χώρου μεταξύ “ανοιχτού” και “κλειστού” γηπέδου και εκσυγχρονισμός – νομιμοποίηση (ασφαλτόστρωση – φωτισμός – κάμερες ασφαλείας) των υπαρχόντων χώρων στάθμευσης (Δημαρχείο, Γρόττα, «Σφαγεία», «Ραντεβού»).
Δημιουργία εφαρμογής “SMART PARKING”, με την τοποθέτηση ηλ/κών πινακίδων ηλιακής ενέργειας στα σημεία εισόδου της Χώρας (στην είσοδο της Χώρας – Λουκάκι και στις νησίδες θέση “Νοσοκομείο” , “Ραντεβού” και “Ακταίον” ) που θα ενημερώνουν κατοίκους – επισκέπτες για την ύπαρξη ελεύθερων θέσεων στάθμευσης.
Απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων (πρόσβαση μόνο για ΑΜΕΑ, μόνιμους κατοίκους και εφοδιασμό καταστημάτων από 07.00π.μ. – 08.00π.μ.) στον κεντρικό – εμπορικό ιστό (από “Τζιμπλάκη” έως ΚΤΕΛ).
7ον. Ανάπλαση του ελεύθερου χώρου στο Δημαρχείο και μετατροπή του σε πάρκο αναψυχής, με υπαίθρια όργανα γυμναστικής, με χώρο πρασίνου, παγκάκια, επιδαπέδιο σκάκι, ελεύθερο wi-fi, φόρτιση κινητών, κλπ
8ον. Ασφαλτόστρωση ή πλακόστρωση του δρόμου από Αγ. Άννα – Μάραγκα – Πλάκα – Ορκό και σύνδεση με Μικρή Βίγλα. Το έργο αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν νέες κατασκευές (ξενοδοχεία, beach-bar, οικείες), να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και ο Δήμος να έχει πλέον έσοδα μέσω των δημοτικών τελών.
9ον. Ράμπες για ΑΜΕΑ παντού, STOP στις διαβάσεις πεζών (με ενημερωτική εκστρατεία διότι έχουμε κάκιστη οδική συμπεριφορά), πάταξη της παράνομης στάθμευσης (εφαρμογή της “ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΤΙΚΗΣ ΚΛΗΣΗΣ” στην οποία θα αναγράφεται: «Απαγορεύεται η στάθμευση, την επόμενη φορά θα σας επιβληθεί πρόστιμο. Σεβόμαστε την πόλη που ζούμε. ΔΗΜΟΣ ΝΑΞΟΥ & ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ»)
10ον. Δημιουργία τμήματος στο Δημαρχείο, όπου θα δηλώνονται από τους κατοίκους προβλήματα καθημερινότητας προς επίλυση (π.χ. λακκούβες, σκουπίδια, οδοφωτισμός), μέσω τηλ/κής γραμμής και e-mail, με την υποχρέωση απάντησης.
11ο. Κατασκευή – λειτουργία δημοτικού οινοποιείου – εμφιαλωτηρίου, όπου θα συλλέγονται τα σταφύλια του νησιού, θα παράγονται οι ανάλογες ποικιλίες , θα εμφιαλώνονται και θα πωλούνται ως ΟΙΝΟΣ ΝΑΞΟΥ.
12ον. Συνεργασία με άλλους Δήμους / Φορείς – πρότυπα (π.χ. Δήμος Τρικκαίων) για λήψη τεχνογνωσίας (δεν είναι ντροπή να παραδειγματιζόμαστε από επιτυχημένα μοντέλα)
13ον. Στήριξη των ημιορεινών – ορεινών κατοίκων, προκειμένου να μην αισθάνονται δημότες β’ διαλογής και κατασκευή παρακαμπτήριων οδών σε χωριά, προς αντιμετώπισης του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος
Βασικές προϋποθέσεις υλοποιήσεις των ανωτέρων:
# Εντατική λειτουργία της Τεχν. Υπηρεσίας του Δήμου
# Ενημέρωση επαγγελματιών – κατοίκων
# Σεβασμός-προστασία περιβάλλοντος