Τρίτη, 12 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΚυκλάδες- Συρμαλένιος: Κανείς (από τη Πολιτεία) δεν έχει δει τίποτα στην Ίο

Κυκλάδες- Συρμαλένιος: Κανείς (από τη Πολιτεία) δεν έχει δει τίποτα στην Ίο

|

Νίκος Συρμαλένιος (βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ) Πέντε μήνες μετά: ερωτήματα χωρίς απαντήσεις και η καταστροφή στην Ίο συνεχίζεται.  Η κυβέρνηση ανέχεται την δημιουργία τετελεσμένων

Πέρασαν 5 ολόκληροι μήνες από την κατάθεση της ερώτησης «Περιβαλλοντική καταστροφή της Ίου από ανεξέλεγκτα επιχειρηματικά συμφέροντα υπό τον μανδύα «στρατηγικών επενδύσεων» εγκρίνει η κυβέρνηση» την οποία κατέθεσα και συνυπέγραψαν 23 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Δυστυχώς, τα καθ’ ύλην πιο αρμόδια Υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έχουν ακόμα απαντήσει στα καίρια ερωτήματα που τέθηκαν για το τι συμβαίνει στην ‘Ίο. Καίρια διότι χωρίς ουσιαστικές απαντήσεις αποδομείται το αφήγημα της «στρατηγικής επένδυσης», των κριτηρίων και του αντίκτυπου στην οικονομία, στο περιβάλλον και στις τοπικές κοινωνίες. (δείτε εδώ την ερώτηση: https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c0d5184d-7550-4265-8e0b-078e1bc7375a/11445983.pdf

Ακόμα όμως και τα Υπουργεία τα οποία μπήκαν στο κόπο να απαντήσουν, δε μπαίνουν στην ουσία… Ας τα δούμε συνοπτικά:

  1. Υπουργείο Τουρισμού: Αναγνωρίζει το έλλειμμα Ειδικού Χωροταξικού για τον Τουρισμό και «σύμφωνα με τον Χάρτη Β.4, ο οποίος συνοδεύει το ΠΠΧΣΑΑ, η Ίος εντάσσεται στην Ζώνη Β η οποία περιλαμβάνει τις περιοχές Ειδικής Τουριστικής Ανάπτυξης[… και στην οποία] είναι δυνατή η οριοθέτηση τουριστικών ζωνών εφόσον τεκμηριώνονται από αντίστοιχες μελέτες κατώτερου επιπέδου σχεδιασμού». Επίσης, αναφέρει ότι «το μέγεθος της μέγιστης επιτρεπόμενης τουριστικής δραστηριότητας και ανάπτυξης υποδομών κατά νησί ή υποπεριοχή, πρέπει να προσδιορίζεται από ειδικές μελέτες ‘χωρητικότητας’, που θα λαμβάνουν υπόψη το μέγεθος και την κλίμακα του συγκεκριμένου χώρου, τους υφιστάμενους φυσικούς και ανθρώπινους πόρους, τις υφιστάμενες και προβλεπόμενες τεχνικές υποδομές, κ.λπ. Η έγκριση χωροθέτησης ξενοδοχειακών καταλυμάτων και άλλων υποδομών και επιχειρήσεων τουριστικού χαρακτήρα θα κινείται μέσα στα πλαίσια των ποσοτικών και ποιοτικών περιορισμών που θα καθορίζονται από τις πιο πάνω μελέτες.» Υπάρχουν άραγε τέτοιες μελέτες;…Το κυριότερο όμως είναι ότι δεν έχει κατατεθεί στην Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) κανένα σχετικό αίτημα. Οπότε για το Υπουργείο Τουρισμού δεν υπάρχει κανένα ζήτημα στην Ίο… (ερώτημα 6 κοινοβουλευτικού ελέγχου)
  2. Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη: Αναφέρεται ο αριθμός 43 δικογραφιών σχετιζόμενων με τα έργα από το 2007 έως σήμερα και οι ενέργειες που έχουν γίνει εκ μέρους του Α.Τ. Ίου. Αυτά ως προς την ποσότητα του παραγόμενου έργου. Όταν πρέπει όμως να απαντηθεί η ποιότητα αυτού, η αναφορά γίνεται ασαφής: δε διασαφηνίζεται πώς και πότε έχει εμπλακεί η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων Σωμάτων Ασφαλείας και παράλληλα γίνεται μια ακατανόητη επίκληση μιας άσχετης (και μη ρητά διατυπωθείσας) με το θέμα υπόθεσης Προκαταρκτικής Διοικητικής Εξέτασης στην οποία ο Διοικητής και ο Υποδιοικητής του ΑΤ Ίου ήταν εμπλεκόμενοι αλλά έχουν αθωωθεί. Μυστήριο πλανάται στην απάντηση του ΥΠΡΟΠΟ…(ερώτημα 5 κοινοβουλευτικού ελέγχου)
  3. Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής: Πρόκειται για απλή  διαβίβαση του εγγράφου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής με αναφορά στις ενέργειες παραβίασης αιγιαλού και παραλίας, όπου έχει αρμοδιότητα: Σύνολο 4 δικογραφίες στην Εισαγγελία Νάξου, χωρίς ημερομηνίες και με τη μελλοντική υπόσχεσή μιας διοικητική διαδικασία για επιβολή προστίμων για την περιοχή Παππά…
  4. Υπουργείο Εσωτερικών: Κατόπιν 4μηνης αναμονής για την αποστολή στοιχείων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (1η ενημέρωση ΥΠΕΣ 15-12-2020) και με την υπόμνηση (sic!) του νέου πλέον Αναπληρωτή Υπουργού ότι «η κρατική εποπτεία των Ο.Τ.Α. συνίσταται: (α) σε έλεγχο των πράξεων (έλεγχος νομιμότητας) και (β) σε έλεγχο των προσώπων (πειθαρχικός έλεγχος των αιρετών)» λάβαμε τα εξής: 1. την απάντηση της Διεύθυνσης Δασών Κυκλάδων με την διατύπωση «μη επίλυσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των εν λόγω χορτολιβαδικών εκτάσεων έναντι του ελληνικού δημοσίου», 2. την απάντηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Κυκλάδων, στην οποία αναφέρονται διοικητικές διαδικασίες 2 και 3 ετών σε εκκρεμότητα π.χ. της Υπηρεσίας Δόμησης Θήρας.  Τόνοι μελάνης χωρίς αποτέλεσμα, καθώς ουδείς πολιτικός προϊστάμενος σε όλα τα επίπεδα (Υπουργείο, Περιφέρεια, κ.α.) δεν προχωρά στον έλεγχο εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας… (ερώτημα 7 κοινοβουλευτικού ελέγχου)
  5. Υπουργείο Ανάπτυξης: Αναφέρει ρητά ότι «κριτήρια αποτελούν το συνολικό κόστος της επένδυσης και [η] δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τα οποία πληρούνται και στις τρεις επίμαχες επενδύσεις, ενώ δεν τίθεται θέμα επανεξέτασης της ένταξης των ως άνω επενδύσεων στις Στρατηγικές Επενδύσεις». Μας καθησυχάζει βέβαια διότι τέτοιου είδους Ειδικά Σχεδία Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) εγκρίνονται με Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), οι οποίες τίθενται σε διαβούλευση, οπότε και μπορούν τα ενδιαφερόμενα μέρη να τοποθετηθούν…Κατόπιν αφιερώνει 2 σελίδες επεξηγήσεων των διαδικασιών εγκρίσεων για να φτάσει στο σημείο να δικαιολογήσει τη μη χορήγηση εγγράφων με την αιτιολογία της εμπιστευτικότητας και του απορρήτου. Καλόπιστα ρωτάμε: τα οικονομικά στοιχεία είναι απόρρητα, τα έγγραφα όμως «με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις [και] τα θέματα χωρικού σχεδιασμού των επενδύσεων», τα οποία ισχυρίζεται ότι διαθέτει η Enterprise Greece γιατί είναι απόρρητα; δεν πρέπει να έχουν γνώση του τι σχεδιάζεται για το νησί οι κάτοικοι, οι ενδιαφερόμενοι φορείς, ακόμα-ακόμα και άλλοι επενδυτές; Με δεδομένη την απάντηση του Υπουργείου Τουρισμού και τη μη απάντηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι αφήνεται εν κρυπτώ ο σχεδιασμός για να προηγηθεί η πολιτική και άρα νομοθετική και κανονιστική «τακτοποίηση» της επένδυσης. (ερώτημα 5 κοινοβουλευτικού ελέγχου)

 

Από τις μέχρι τώρα απαντήσεις, τελικά κανείς δεν έχει δει τίποτα στην Ίο, και όσοι/-ες είδαν, χάθηκαν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας…

Εμείς θα συνεχίζουμε να ρωτάμε για τις 3 «στρατηγικές επενδύσεις» και απαιτούμε όχι μόνο απαντήσεις αλλά ενέργειες για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος:

  1. γνωρίζετε ότι έγινε παράνομη οδοποιία 3 χλμ. για το Σύνθετο Τουριστικό Κατάλυμα (ΣΤΚ) της στρατηγικής επένδυσης στην περιοχή Παπά – Λούκα πριν από 2 χρόνια, η οποία διέρχεται πάνω από περιοχή ήδη χαρακτηρισμένη, πριν την διάνοιξη, ως ΠΔ,  τελεσίδικη δασική;
  2. γνωρίζετε ότι στο βόρειο όριο της στρατηγικής επένδυσης  ΣΤΚ Κουμπάρας-Διακοφτό, έγινε παράνομη μεγάλη εκσκαφή και διάνοιξη δρόμου πριν 2 μήνες πάνω σε τελεσίδικη χορτολιβαδική έκταση;
  3. γνωρίζετε ότι στην περιοχή Πικρί Νερό, εκτός της παράνομης διάνοιξης πριν 8 χρόνια, έγινε και νέα παράνομη διάνοιξη πριν 2 μήνες μήκους 2,5χλμ και η οποία, διέρχεται πάνω από περιοχή ήδη χαρακτηρισμένη πριν την διάνοιξη, ως ΠΧ, τελεσίδικη χορτολιβαδική;
  4. γνωρίζετε ότι το 1,5 τοις χιλίοις της έκτασης του νησιού, σύμφωνα με νομολογία του ΣτΕ, και την χωροταξική μελέτη του ΕΜΠ για την Ιο, δεν επιτρέπει την δημιουργία δεύτερου και τρίτου ΣΤΚ στο νησί;

 

Όσο τα Υπουργεία και η κυβέρνηση «παίζουν» το παιχνίδι της χρονοκαθυστέρησης στα αιτήματα για λογοδοσία, έλεγχο και διαφάνεια,  η κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ ξηλώνει το νομοθετικό πλαίσιο χωροταξίας και περιβαλλοντικής προστασίας στο όνομα μιας υποτιθέμενης φιλοεπενδυτικής πολιτικής. Μια πολιτικής κοντόφθαλμα αναπτυξιακής, που υποθηκεύει τη μοναδικότητα των Κυκλάδων ως μοναδικούς τόπους υψηλής περιβαλλοντικής αξίας και η οποία πετάει ψίχουλα στους κατοίκους και υπερκέρδη στο μεγάλο κεφάλαιο. Τα νησιά μας χρειάζονται επειγόντως να προσδιοριστεί η φέρουσα ικανότητα τους με βάση συγκεκριμένα κριτήρια βιωσιμότητας και αειφορίας.

Η απαξίωση του κοινοβουλευτικού ελέγχου και των αιτημάτων των φορέων της κοινωνίας των πολιτών αναφορικά με ζητήματα που υποθηκεύουν το μέλλον όλων  των κατοίκων των Κυκλάδων είναι εμφανής. Εμφανής είναι η έλλειψη άμεσης συνεννόησης για το πώς θα απαντήσουν πολιτικά ως κυβέρνηση στο ότι ανέχονται την δημιουργία τετελεσμένων στην Ίο κάνοντας τα «στραβά μάτια», όπως λέει ο λαός μας…Εξ’ ου και η καθυστέρηση στις απαντήσεις. Η κατάσταση στην Ίο όμως και αλλού δεν καλύπτεται ούτε επικοινωνιακά ούτε ουσιαστικά: το λόγο θα έχουν σύντομα οι πολίτες των νησιών μας.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ανώνυμη δωρεά-ανάσα στην Κω: 2 εκατ. ευρώ για στέγαση γιατρών αν δεν βρεθεί κρατική χρηματοδότηση

Όταν η έλλειψη στέγης στα νησιά γίνεται πρόβλημα ζωής, η προσφορά ενός συμπολίτη φέρνει ελπίδα

Ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. οι αναχωρήσεις από τα λιμάνια της Αττικής – Άνοδος 3,99% σε σχέση με πέρυσι

Μικρή αύξηση στην ακτοπλοϊκή κίνηση το φετινό καλοκαίρι – Η μεγαλύτερη άνοδος στον Αργοσαρωνικό

Κυκλάδες – Αστυνομικό δελτίο: Συλλήψεις σε Σαντορίνη, Νάξο και Μύκονο, βιασμός, παραβάσεις και κλοπές

Σειρά συλλήψεων από τις τοπικές αστυνομικές υπηρεσίες των Κυκλάδων για σοβαρά και πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματα

Νάξος (Φιλώτι): 20 χρόνια μνήμης και ποδοσφαίρου, το τουρνουά «Μανώλης Μάκαρης» μας συγκίνησε ξανά

Με επετειακό χαρακτήρα, το φετινό τουρνουά τίμησε τη μνήμη του Μανώλη Μάκαρη, συνδυάζοντας αθλητισμό, συγκίνηση και την παρουσία μικρών παιδιών που έδωσαν ξεχωριστό χρώμα στη διοργάνωση.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Κακολύρι: Το νέο μαρτυρικό χωριό της Ελλάδας, δικαίωση μνήμης και ιστορίας

Μετά από χρόνια αγώνων, το Κακολύρι Εύβοιας εντάσσεται επίσημα στο δίκτυο μαρτυρικών χωριών, τιμώντας τη θυσία των 30 εκτελεσθέντων κατοίκων στις 24 Μαΐου 1944.

Γιώργος Αγγελόπουλος στη Νάξο, στα «Palatia» της Αγίας Άννας για αξώτικες γεύσεις και ερυθρόλευκες στιγμές

Ο πρόεδρος του μπασκετικού Ολυμπιακού επιστρέφει για ακόμη ένα καλοκαίρι στο "νησί-φρούριο" των ερυθρόλευκων, μοιράζοντας χαμόγελα και φωτογραφίες με φίλους και οπαδούς.

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Ο ΑΠ.Α.Σ. Νάξου καλωσορίζει τον 18χρονο Γιάννη Νικολάου!

Ο νεαρός αθλητής ύψους 2,02 μ. ενισχύει τη ρακέτα της ομάδας – Προέρχεται από την ΑΕΚ με εμπειρία στη Stoiximan GBL.

Αιγαίο: Εκτακτα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 αύριο Τετάρτη (13/08)

Έκτακτα δρομολόγια HIGHSPEED 3 & 4 στις 13 Αυγούστου μετά την άρση απαγορευτικού - Αναλυτικά οι ώρες αναχώρησης και άφιξης για την εξυπηρέτηση των νησιών

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Απαράδεκτη η καταγγελία του Δημάρχου Νάξου – Δεν θα μας εκφοβίσουν»

Σφοδρή αντίδραση για την προσαγωγή αρχαιολόγου και υπαλλήλων της ΕΦΑ Κυκλάδων – Ζητούν απόσυρση της καταγγελίας και μόνιμη λύση για την προστασία της Πορτάρας

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες