Πέμπτη, 14 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΚυκλάδες - Συρμαλένιος: Ανάπτυξη στη Περιφέρεια, με βάση την υποστελέχωση και τον...

Κυκλάδες – Συρμαλένιος: Ανάπτυξη στη Περιφέρεια, με βάση την υποστελέχωση και τον ιδιωτικό τομέα;

|

Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Συρμαλένιου, στην Eπιτροπή Περιφερειών: «Περιφερειακή ανάπτυξη με υποστελεχωμένες υπηρεσίες και εκχώρηση αρμοδιοτήτων στον ιδιωτικό τομέα δεν μπορεί να υπάρξει»

Οι περιφέρειες σήμερα έχουν τεράστιες αδυναμίες διεκπεραίωσης στοιχειωδών αρμοδιοτήτων τους εξαιτίας της πολύ μεγάλης υποστελέχωσης, τόνισε στην ομιλία του στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος. Και πρόσθεσε ότι στις Κυκλάδες σε 24 κατοικημένα νησιά υπηρετούν μόνο 190 υπάλληλοι, οι οποίοι δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν  καθήκοντα. Δεν υπάρχουν μηχανικοί, δεν υπάρχουν γεωπόνοι, δεν υπάρχουν κτηνίατροι, έτσι ώστε πραγματικά να μπορούν οι υπηρεσίες αυτές να λειτουργούν και ο πολίτης να απευθύνεται σε αυτές τις υπηρεσίες. Επίσης, ανέφερε ότι στις περιφέρειες που έχουν πολλά νησιά και ορεινές περιοχές τα κίνητρα για να παραμείνουν οι υπάλληλοι είναι από ελάχιστα έως μηδαμινά.

Ο βουλευτής έκανε λόγο και για τη τη διαχείριση των απορριμμάτων αναφέροντας ότι στον πρόσφατο νόμο Χατζηδάκη για δύο περιφέρειες για τα Ιόνια νησιά και για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η αρμοδιότητα διαχείρισης των απορριμμάτων μεταφέρεται στις περιφέρειες, που δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν ένα τόσο μεγάλο έργο. Συνεπώς, είναι φανερό ότι σύντομα θα οδηγηθούμε στην ίδρυση μιας ανώνυμης εταιρείας, που θα περάσει σε ιδιωτικά χέρια.

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου:

«Η πανδημία στην συνείδηση της συντριπτικής πλειοψηφίας του Ελληνικού λαού και όχι μόνο, ανέδειξε την ανάγκη για ένα αποτελεσματικό, συνεκτικό και πολύ δυνατό σύστημα υγείας, το οποίο θα διαρθρώνεται από άκρη σε άκρη όλης της χώρας και όχι μόνο στην πρωτεύουσα και στα μεγάλα αστικά κέντρα. Άρα, αυτό οφείλουμε να το ενισχύσουμε και ως κρατική διοίκηση, αλλά και ως περιφερειακή αυτοδιοίκηση και δημοτική αυτοδιοίκηση.

Επίσης, υπάρχει μεγάλος προβληματισμός για ένα νέου τύπου παραγωγικό μοντέλο στο οποίο θα έχει κεντρική θέση ένας αναβαθμισμένος πρωτογενής τομέας της οικονομίας. Η υπόθεση των περιφερειών, είναι υπόθεση μιας νέας αναπτυξιακής στρατηγικής για τη χώρα όπου όπως λέγαμε παλιά θέλουμε αποκέντρωση με ενίσχυση της περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Με αυτή την έννοια, θα έλεγα, ότι θα πρέπει να επικαιροποιήσουμε και εμείς το περιεχόμενο της δικιά μας Επιτροπής Περιφερειών σε σχέση και σε σύνδεση και με την Επιτροπή Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βεβαίως, καλώς υπάρχουν οι εκπρόσωποί μας εκεί, αλλά εγώ, θα ήθελα και μια πιο αμεσότερη επαφή των εκπροσώπων του Ελληνικού κοινοβουλίου που συμμετέχουν στην Επιτροπή Περιφερειών της Ελληνικής Βουλής με τους εκπροσώπους των Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να υπάρξει μια αμεσότερη σύνδεση μεταξύ επιλογών στρατηγικών αναπτυξιακών και λοιπά.

Από αυτή λοιπόν την άποψη, εδώ, οφείλουμε να σημειώσουμε το εξής: Πρώτον, χρειάζεται να υπάρξει στα πλαίσια του εθνικού χωροταξικού σχεδιασμού, ένας περιφερειακός χωροταξικός σχεδιασμός, ο οποίος υπάρχει μεν σε κάποιες περιφέρειες, σε άλλες περιφέρειες βρίσκεται σε αναθεώρηση, όμως δεν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο το οποίο να ξεκινάει από πάνω και να φτάνει μέχρι το απώτατο σημείο της Επικράτειας, που να έχει χωρικά σχεδιαστεί έτσι ώστε να ξέρουμε ποιος κάνει τι, ποιες είναι οι χρήσεις γης, τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται σε κάθε περιοχή, με βάση τη στρατηγική ενός νέου αναπτυξιακού και παραγωγικού μοντέλου.

Για να υπάρξει όμως ένας τέτοιος ρόλος αναβαθμισμένος των περιφερειών, θα πρέπει οι ίδιες οι περιφέρειες να έχουν υπόσταση. Σήμερα -και απευθύνομαι και στον Πρόεδρο της Ένωσης Περιφερειών- οι περιφέρειες έχουν τεράστιες αδυναμίες διεκπεραίωσης στοιχειωδών αρμοδιοτήτων τους εξαιτίας της πολύ μεγάλης υποστελέχωσης. Εγώ προέρχομαι από τις Κυκλάδες, η περιφέρεια νοτίου Αιγαίου, εδώ και 7 – 8 χρόνια είχε πάνω από 400 κενά στις οργανικές θέσεις του οργανισμού της. Σήμερα ακόμα περισσότερα κενά.

Στις Κυκλάδες υπηρετούν σε 24 κατοικημένα νησιά 190 μόνο υπάλληλοι, οι οποίοι δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν  καθήκοντα. Δεν υπάρχουν μηχανικοί, δεν υπάρχουν γεωπόνοι, δεν υπάρχουν κτηνίατροι, έτσι ώστε πραγματικά να μπορούν οι υπηρεσίες αυτές να λειτουργούν και ο πολίτης να απευθύνεται σε αυτές τις υπηρεσίες.

Κατά συνέπεια ένα αίτημα που νομίζω ότι είναι πρωτεύον, επιτακτικό εδώ και τώρα, μια και φθάσαμε στο σημείο από 1/1/2019 να κατακτήσουμε «μία αποχώρηση μία πρόσληψη», η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας να διεκδικήσει άμεσες, μόνιμες προσλήψεις προσωπικού όλων των ειδικοτήτων σε όλες τις περιφέρειες και κυρίως στις περιφέρειες που έχουν απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές, αλλά και ορεινές περιοχές. Εάν δεν γίνουν αυτές οι προσλήψεις, το να μιλάμε για ρόλο των περιφερειών είναι σαν να βάζουμε το κεφάλι στην άμμο και να μην καταλαβαίνουμε ποια είναι η πραγματικότητα.

Ένα δεύτερο ζήτημα είναι, ότι σε αυτές τις περιφέρειες που έχουν πολλά νησιά και ορεινές περιοχές τα κίνητρα για να παραμείνουν οι υπάλληλοι είναι ελάχιστα έως μηδαμινά. Υπήρξε μια προσπάθεια το 2017, με ένα νόμο περί στήριξης, σίτισης, στέγασης από την Αυτοδιοίκηση, για να παραμείνουν οι υπάλληλοι, αλλά τελικά αυτός ο νόμος δεν περπάτησε σε ότι αφορά στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, με βάση τα τότε δεδομένα και τις πιέσεις των δανειστών,  στους οποίους η χώρα ήταν υποχρεωμένη να προχωρήσει με βάση κάποιες δεσμεύσεις.

Επίσης, υπάρχουν μια σειρά άλλα ζητήματα, όπως τα εκτός έδρας. Στα εκτός έδρας, δεν μπορεί το μοναδικό κριτήριο στις νησιωτικές περιοχές να είναι η απόσταση με μίλια. Χρειάζεται να δούμε την προσβασιμότητα, τη συχνότητα των δρομολογίων. Δεν μπορεί ένας υπάλληλος που φεύγει από τη Σύρο, παραδείγματος χάρη, να πηγαίνει στην Κέα και να υπολογίζεται μόνο η απόσταση, τα μίλια και να μην υπολογίζεται ότι δεν έχει τη δυνατότητα να επιστρέψει με πλοίο την ίδια μέρα στην έδρα του κ.λπ. Άρα, χρειάζεται η επεξεργασία ενός συνόλου κινήτρων, έτσι ώστε και να υπάρξουν προσλήψεις, αλλά και να υπάρξουν και κίνητρα που θα κρατήσουν αυτόν τον κόσμο σε αυτές τις περιοχές. Εάν δεν γίνουν όλα αυτά είναι φανερό ότι κάπου αλλού στοχεύει η διοίκηση, στο να εκχωρήσουν με αρμοδιότητες τον ιδιωτικό τομέα. Εκεί που δεν μπορούν να καλυφθούν οι αρμοδιότητες  από το δημόσιο, προφανώς, η εύκολη λύση είναι να μεταφέρουμε αυτές τις αρμοδιότητες στον ιδιωτικό τομέα.

Έρχομαι και σε ένα τελευταίο ζήτημα, που αφορά στη διαχείριση των απορριμμάτων. Στον πρόσφατο νόμο Χατζηδάκη, ξέρετε πολύ καλά ότι για δύο περιφέρειες για τα Ιόνια νησιά και για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, πέρασε ένας νόμος όπου μεταφέρει την αρμοδιότητα διαχείρισης των απορριμμάτων από τους δήμους, τους αφήνει μόνο την αποκομιδή, στις περιφέρειες. Εδώ, μέχρι τώρα λέγαμε ότι οι περιφέρειες δεν μπορούν να καλύψουν με τις τεχνικές τους υπηρεσίες, τις ανύπαρκτες σχεδόν τεχνικές τους υπηρεσίες τα μικρά νησιά.

Πώς θα καλύψουν τώρα μια ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων που απαιτεί από τη διαλογή, στην πηγή, κομποστοποίηση, ανακύκλωση και τελικά διαχωρισμό και κατάληξη σε χώρους υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων; Πώς θα μπορέσει να γίνει μια τέτοια διαδικασία; Ένας ανύπαρκτος περιφερειακός φορέας διαχείρισης στερεών αποβλήτων, χωρίς υπαλλήλους παρά μόνο με ένα διοικητικό συμβούλιο, καλείται να ανταπεξέλθει σε μία περιφέρεια 48 κατοικημένων νησιών που ξεκινάει από την Κέα και φθάνει μέχρι το Καστελόριζο, να ανταπεξέλθει σε αυτό το καθήκον.

Είναι φανερό, λοιπόν, ότι εδώ πάμε  για την ίδρυση μιας ανώνυμης εταιρείας, που θα περάσει σε ιδιωτικά χέρια και από εκεί και πέρα «γαία πυρί μειχθήτω».

Νομίζω, λοιπόν, ότι αυτά είναι θέματα που η Ένωση Περιφερειών θα πρέπει να τα δει σοβαρά. Δεν μπορεί να προχωρήσει και να λέμε ότι έχουμε περιφερειακή ανάπτυξη και περιφέρειες συγκροτημένες, περιφερειακές αυτοδιοικήσεις που είναι ο μοχλός, ο βραχίονας της ανάπτυξης στη χώρα μας, εάν δεν αντιμετωπισθούν αυτά τα ζητήματα. Διαφορετικά, αν συνεχίσουμε έτσι σημαίνει ότι έχουμε συναινέσει σε μια πολιτική που θέλει η Κεντρική Κυβέρνηση να αποφασίζει τα πάντα ως ένα επιτελικό κράτος, το οποίο δεν αφήνει κανένα περιθώριο για περιφερειακή ανάπτυξη και αποκέντρωση».

 

Διαβάστε εδώ όλες τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από τις σελίδες του naxospress.gr

Δείτε εδώ όλες τις ειδήσεις μέσα από την πλατφόρμα του google news…


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Τζόκερ: 26,5 εκατομμύρια ευρώ, απόψε κληρώνει το μεγαλύτερο τζακπότ στην ιστορία του παιχνιδιού!

Μετά από 41 συνεχόμενα τζακπότ, η σημερινή (14/08) κλήρωση μοιράζει ποσό-ρεκόρ. Η αγωνία κορυφώνεται στις 22:00.

Χίος: στην άσφαλτο πυροσβέστες για λίγα λεπτά ξεκούρασης

Μια φωτογραφία από το μέτωπο της φωτιάς συγκίνησε χιλιάδες ανθρώπους, αποτυπώνοντας την εξάντληση και την αυταπάρνηση των πυροσβεστών.

Υπουργείο Παιδείας: 10.000 νέοι εκπαιδευτικοί στα σχολεία, μεγάλη ανάσα

Από σήμερα 13 Αυγούστου ως τις 18 του μήνα, η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για μόνιμο διορισμό σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Ειδική Αγωγή.

Αντίο στη Χρυσούλα Μάνη, μορφή-σύμβολο της Σχοινούσας

Ο σύλλογος Σχοινουσιωτών αποχαιρετά με θλίψη την αγαπημένη Χρυσούλα, που με το χαμόγελό της σημάδεψε το νησί.

Κουφονήσια: Μάχη με τον χρόνο για να ξανατρέξει το νερό – Διπλή βλάβη στις μονάδες αφαλάτωσης

Ο Αντιδήμαρχος Αντώνης Κωβαίος περιγράφει το θρίλερ των τελευταίων ημερών για την αποκατάσταση των βλαβών και καλεί τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις σε περιορισμό της κατανάλωσης.

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: «Πράσινο φως» για ασφαλιστικά μέτρα κατά του συρματοπλέγματος

Η Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αποφάσισε να προσφύγει στη Δικαιοσύνη για την απομάκρυνση της περίφραξης γύρω από το εμβληματικό μνημείο.

Νίκος Οικονομίδης & Κυριακή Σπανού: 15 Αυγούστου και πάλι στις Εγγαρές με νησιώτικο ρυθμό

Το καθιερωμένο συναπάντημα μουσικής, χορού και συγκίνησης επιστρέφει στις Εγγαρές για μια νύχτα που θα μείνει αξέχαστη.

Cycladic Whispers: Όταν η Νάξος μιλά με τη φωνή της τέχνης

Η Katharina Bolesch και ο Alexander Reichardt γιορτάζουν 25 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας στο νησί, μέσα από την έκθεση που φιλοξενείται στην Fish & Olive Gallery στο Χαλκί.

Κώστας Μπιζάς: Με ευλάβεια η Πάρος τιμά την Παναγία την Εκατονταπυλιανή

Ο Δήμαρχος Πάρου Κώστας Μπιζάς απευθύνει μήνυμα για τη μεγάλη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Αντιπύρ: Η τεχνική που σώζει σπίτια και ζωές – Πότε εφαρμόζεται

«Πώς οι Έλληνες πυροσβέστες χρησιμοποιούν ελεγχόμενη φωτιά για να σταματήσουν την εξάπλωση των πυρκαγιών»

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες

Τραγωδία στη Σαντορίνη: 45χρονος από τη Μεσοποταμία Καστοριάς βρέθηκε νεκρός σε πισίνα ξενοδοχείου

Ο άνδρας εργαζόταν εποχικά στο νησί – Οι αρχές ερευνούν τις συνθήκες του δυστυχήματος.